1

Onderwerp: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Bij hardloopwedstrijden zie ik veel mensen helemaal kapot gaan en met moeite over de finish komen, maar op de een of andere manier heb ik dat nog nooit voor elkaar gekregen. Terwijl ik tijdens het lopen ook niet het gevoel heb dat ik veel sneller kan.

Zo'n 2 maanden geleden heb ik mijn eerste halve marathon gelopen in een tijd van 1:48, met een gemiddelde van 5:09 min/km. De laatste 2-3 kilometers kostte me wel moeite, maar ik kon er nog steeds een eindsprintje uitpersen om over de finish te komen. En kort nadat ik gefinisht was voelde ik me weer redelijk fris.

Mijn PR op de 10k is net onder de 47 min, met een gemiddelde van 4:41 min/km. En mijn Garmin watch geeft een race prediction tijd van 1:38 op de halve marathon. Wat ongeveer een 10% snellere finishtijd is dan ik gehaald heb.

Ik heb het idee dat ik moet gaan leren om mezelf verder te pushen tijdens het hardlopen. Wat zijn jullie ideeën hierover? En hoe zou ik dat kunnen trainen?

Bedankt!

2

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Een interessante vraag die ik mezelf ook wel eens stel. Het doel van een (belangrijke) wedstrijd is natuurlijk om alles te geven wat je hebt zodat je helemaal niets meer overhebt aan de finish. In de praktijk is dat natuurlijk lastig, hoe deel je je krachten zo in tijdens een halve marathon dat je met je spreekwoordelijk laatste adem de finish passeert?

Ik denk dat de mensen waar je het over hebt veel te snel van start zijn gegaan en diep moeten gaan om überhaupt de finish te halen. Als ze hun race beter zouden indelen dan zouden ze waarschijnlijk en sneller zijn en minder kapot zijn gegaan, is mijn inschatting.

Uiteindelijk draait het erom je eigen capaciteiten te kennen en op basis hiervan een indeling voor de wedstrijd te maken. In mijn geval, en misschien heb jij dat ook, heb ik een 'basissnelheid' per afstand waar ik altijd op terug kan vallen. Helemaal kapot ga ik dus niet als ik te snel van start ga.

Wel heb ik een paar keer nog flink moeten aanzetten en 'alles moeten geven' aan het einde. Bijvoorbeeld als er gesprint moest worden (en dan blijk je nog heel veel meer over te hebben dan je dacht) of als ik net onder een eindtijd kon komen. Het mooiste voorbeeld is mijn marathon van Rotterdam van 2016 waar ik na exact 2 uur en 55 minuten het 41 kilometerpunt bereikte. En dus de snelste kilometer van de marathon mijn laatste moest worden wilde ik onder de 3 uur komen. Dat was eigenlijk het moment in mijn sportcarriere waarbij ik het diepste heb moeten gaan en toen kon mijn geest mijn lichaam dwingen om te doen wat er moest gebeuren. Volgens mij is het onmogelijk om zoiets tijdens normale trainingen te trainen.

De enige trainingstip die ik zou willen geven is om progressieve duurlopen te doen en die goed uit te voeren. Zo doe ik regelmatig bijvoorbeeld een duurloop van 80 minuten met 10' in Z1, 30' Z2, 20' Z3, 10' Z4 en 10' uitlopen waarbij ik mijn hartslag altijd in de juiste zones wil hebben. Daarmee dwing ik mezelf om te pushen als ik al redelijk moe ben en voor mijn gevoel prepareert me dat om aan het einde van een wedstrijd te kunnen pushen.

3

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Ik loop nog niet zo lang, nu 4 jaar, en ik merk dat mijn coordinatie een belemmerende factir is om veel sneller te gaan dan ik nu doe.
Conditioneel zou ik het kunnen, maar ik 'kan' het gewoon niet.
Maar vergeleken met vorig jaar is er al flinke progressie, en de snelheid is daarbij ook omhoog gegaan.

4

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Ik heb met mijn trainer dit weekend na mijn wedstrijd hierover gesproken, dus herkenbaar. Met fietsen kan ik makkelijker diep gaan, het is ook mijn sterkste nummer en heb daar meer zelfvertrouwen in.

Maar met lopen werk ik hard aan mijn tempo voor op de 10k. Nu liep ik 3" langzamer dan vorig jaar, het voelde wel een stuk makkelijker.

Voor Bilzen hebben we nu een plan gemaakt, waarbij ik dieper ga tijdens het lopen. Gewoon om het te proberen, zodat ik dit in mijn A wedstrijd zo goed mogelijk kan uitvoeren. Het gaat blijkbaar niet vanzelf!!

--M

5

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Dat klinkt als een interessant plan!
Hoe zit dat precies in elkaar dan...spaar je jezelf iets met zwemmen en fietsen?
Bouw je je 10k anders op?

Maw, kun je iets meer vertellen over de opbouw van je 111?

6

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

kapot gaan zou volgens mij het doel niet moeten zijn. Bij geen enkel pr heb ik me gesloopt gevoeld. Ik ben alleen kapot gegaan bij races die niet volgens plan gingen.

Maca944's idee van progressieve duurlopen is een goeie naar mijn mening. Dat vind ik de beste training om alles er uit te halen in het laatste deel van een race.

7

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Hedcandy schreef:

Dat klinkt als een interessant plan!
Hoe zit dat precies in elkaar dan...spaar je jezelf iets met zwemmen en fietsen?
Bouw je je 10k anders op?

Maw, kun je iets meer vertellen over de opbouw van je 111?

In Breukelen viel zwemmen tegen, en heb ik met veel agressie (hard) gefietst. Bij het lopen had ik iets minder motivatie om diep te gaan. Omdat het mijn eerste wedstrijd was, vond ik het best, het voelde goed zo. Daarnaast deed mijn horloge raar en kon ik mijn tempo niet zien. Dus heb ik het daarbij gelaten.

In Bilzen ga ik met name meer gedoseerd fietsen. Het tempo dat ik twee jaar geleden heb gefietst (verwacht dat dat redelijk goed zal gaan) en dan bij het lopen de knoop om in mijn hoofd en direct op het tempo dat ik wil lopen vasthouden.

Ik train dit door 45' in z2/3 te fietsen en dan direct daarop 15' op wedstrijdtempo te lopen. Weer 30' met 20' z4 fietsen en dan weer 15' op wedstrijdtempo. Dit zijn wel zeer pittige trainingen.

Hopelijk lukt het dit keer!

--M

8

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Klinkt idd als pittige training.
Ik zal hem ook eens zo doen.
Al vind ik Z4 fietsen ook wel lastig, zeker zonder tegenwind...

9

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Ik pik er even een ander dingetje uit:

marcell schreef:

En mijn Garmin watch geeft een race prediction tijd van 1:38 op de halve marathon. Wat ongeveer een 10% snellere finishtijd is dan ik gehaald heb.

Ik heb in boeken en in het materiaal van mijn hardlooptrainersopleiding talloze tabellen op grond waarvan je wedstrijdresultaten en intervaltempo's zou moeten kunnen voorspellen, soms tot op de seconde precies. Van de lopers van wie ik dat ben nagegaan klopt dat bij niemand. Ze hebben allemaal een 'beste afstand' en als je daarvan uitgaat, blijven de andere tijden achter, soms ver. Die dingen zijn erg op een soort ideale loper gebaseerd, en wie is dat? Dus wat ik bedoel te zeggen: aan zo'n voorspelling zou ik weinig waarde hechten. Geen idee welk algoritme daarachter zit.

Wat niet wegneemt dat je kan proberen sneller te worden of dieper te gaan. Dat is iets anders dan leren kapot te gaan, dat lijkt me een riskante focus.

Louise

10 Laatst bewerkt door elderenbosch (09-05-18 09:31:38)

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

marcell schreef:

En mijn Garmin watch geeft een race prediction tijd van 1:38 op de halve marathon.

Die tijden van mijn Garmin zijn voor mij echt niet haalbaar. Mijn Garmin vertelt mij dat ik een marathon in 2:46 kan lopen. En een halve marathon in 1:19...

Mijn PR op de halve marathon staat op 1:28 en toen heb ik echt niets laten liggen. Mijn marathon PR is 3:35, maar ik heb dan ook pas twee marathons gelopen en uitsluitend in Ironmans.

11

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Ik vind de voorspellingen die mijn Garmin doet niet heel erg onrealistisch. Even googlen levert deze link op:

http://energylabatl.com/2017/08/08/qotw … -accurate/

In feite legt Garmin de voorspelde VO2max, die is berekend aan de hand van al je trainingen en je persoonlijke gegevens, over een tabel die de racetijd voorspelt. De foutmarge van de voorspellingen zou binnen de 5% liggen, en in alle gevallen correspondeert dit met mijn daadwerkelijke pr's.

12 Laatst bewerkt door elderenbosch (09-05-18 11:35:12)

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Maca944 schreef:

Ik vind de voorspellingen die mijn Garmin doet niet heel erg onrealistisch.

Ok, dan moet ik dus gewoon nog meer dood gaan in de wedstrijd smile Ik moet overigens wel zeggen dat ik een diesel ben en dat ik daardoor in de eerste kilometers vaak wat tijd verlies. In de halve marathon kan ik vaak pas na 8 kilometer versnellen zonder dat ik daardoor stuk ga. Ligt dus waarschijnlijk aan mijzelf (mijn techniek)

Maca944 schreef:

In feite legt Garmin de voorspelde VO2max, die is berekend aan de hand van al je trainingen en je persoonlijke gegevens, over een tabel die de racetijd voorspelt. De foutmarge van de voorspellingen zou binnen de 5% liggen, en in alle gevallen correspondeert dit met mijn daadwerkelijke pr's.

Maar de fiets VO2max bij Garmin durf ik wel in twijfel te trekken. Ik kom daar uit op een VO2max van 74-76. Dan zou ik wel absolute wereldtop zijn... Correspondeert ook niet met eerdere sport medische testen die ik heb gedaan.

13

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

In het boek "Daniels running formula" staan ook van die op VO2max gebaseerde tijden. Bij mij kun je langs de pr's op alle afstanden tussen 5km en 42,195 een lineaal leggen. Het VO2max dat bij mijn 5km pr, 21km pr en marathon pr hoort komt volledig overeen. Ik ben op basis van trainingstijden ook zeker dat ik de 3km ook exact volgens voorspelling van mijn VO2max had kunnen lopen.

Op afstanden waarop anaeroob systeem een rol gaat spelen wijkt het ineens compleet af. 800 en 1500 zijn bij mij van een veel "zwakker" kaliber.

Om trouwens je (halve) marathon pr bij je 5km te laten horen, moet je heel veel trainen. Ik ben nu compleet uit vorm maar kan met een paar maanden trainen wel enigszins in de buurt van een 5km pr komen maar de (halve) marathon...

14

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Maca944 schreef:

In feite legt Garmin de voorspelde VO2max, die is berekend aan de hand van al je trainingen en je persoonlijke gegevens, over een tabel die de racetijd voorspelt.

Ja, al die berekeningen gaan uit van je VO2max, maar hoe ze van daar naar een tijd komen, verschilt, en er zijn dus ook verschillende tabellen in omloop. Dat een bepaalde tabel voor iemand klopt, is leuk, maar het zegt niet dat die berekening voor iedereen klopt.

Louise

15

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Van VO2max een tijd voorspellen weet ik niks van. Maar van een echt pr over een afstand tussen 3km en marathon (correcte afstand en goeie vorm en goed ingedeelde race en zo) kun je wel iemands potentie inschatten over andere afstanden tussen 3 en 42. Kijk maar eens hoe dicht 5 en 10km pr van top marathonlopers bij elkaar liggen! Je gaat echt niet ver afwijken van de norm.

Om je potentiële tijd ook om te zetten in een pr is natuurlijk een ander verhaal!

16 Laatst bewerkt door Hedcandy (10-05-18 12:25:59)

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Ik zag laatst deze tabel voorbij komen.
Op basis van mn 5 of 10km tijd zou mn tijd op de marathon wel heel snel zijn...
Mn halve marathon tijd (gelopen tijdens mn triathlon)  doorgerekend naar een hele klopt beter.

17

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Hedcandy schreef:

Ik zag laatst deze tabel voorbij komen.
Op basis van mn 5 of 10km tijd zou mn tijd op de marathon wel heel snel zijn...
Mn halve marathon tijd (gelopen tijdens mn triathlon)  doorgerekend naar een hele klopt beter.

Die tabel geeft alleen maar de doorkomsttijden aan voor een hele marathon en zegt zo te zien niets over een losse 10km. Maw, de halve marathon tijd is in alle gevallen de helft van de hele marathontijd wink

@Louise, uiteraard kloppen die tabellen niet voor iedereen (en dat beweer ik ook niet). Er wordt beweerd dat de foutmarge binnen de 5% ligt, oftewel 95% van de waarnemingen ligt binnen 2 standaarddeviaties van die vermelde tijden (en dat doen mijn tijden dus ook).

18

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Hedcandy schreef:

Ik loop nog niet zo lang, nu 4 jaar, en ik merk dat mijn coordinatie een belemmerende factir is om veel sneller te gaan dan ik nu doe.
Conditioneel zou ik het kunnen, maar ik 'kan' het gewoon niet.
Maar vergeleken met vorig jaar is er al flinke progressie, en de snelheid is daarbij ook omhoog gegaan.

Bij mij verschilt dat per keer. De ene keer zijn m'n longen de limiterende factor een andere keer m'n energiehuishouding of spieren.

Dat voelt dus ook totaal anders. Om heel diep te gaan moet ik een haalbaar ambitieus doel hebben of iemand in willen halen, is dus vooral een kwestie van motivatie. En levert niet eens altijd een beter resultaat hoor.

Vind het wel frappant dat als ik denk helemaal tot t gaatje te gaan, ik 2 minuten na de finish me weer top voel. Had ik er dan toch nog meer uit kunnen halen?

19

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

thijs schreef:

Om trouwens je (halve) marathon pr bij je 5km te laten horen, moet je heel veel trainen. Ik ben nu compleet uit vorm maar kan met een paar maanden trainen wel enigszins in de buurt van een 5km pr komen maar de (halve) marathon...

Bij mij is dat andersom. Om m'n 5 of 10 km verder aan te scherpen zodat ie bij m'n halve marathon past, heb ik veel meer training nodig. Terwijl ik uit basisconditie zo m'n halve marathon PR weer loop en misschien ook wel verbeter.

Denk wel dat iedereen zo een voorkeursafstand heeft die niet in lijn is met die tabellen.

20

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Vind het wel frappant dat als ik denk helemaal tot t gaatje te gaan, ik 2 minuten na de finish me weer top voel. Had ik er dan toch nog meer uit kunnen halen?

Herkenbaar, bij mij komt de echte vermoeidheid pas na twee dagen. Alsof de endorfine dan pas is uitgewerkt.

21

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Jörgen schreef:

Vind het wel frappant dat als ik denk helemaal tot t gaatje te gaan, ik 2 minuten na de finish me weer top voel. Had ik er dan toch nog meer uit kunnen halen?

Herkenbaar, bij mij komt de echte vermoeidheid pas na twee dagen. Alsof de endorfine dan pas is uitgewerkt.

Idd herkenbaar.
Meestal stort ik thuis pas echt in. Dat is vaak een paar uur later pas.

22 Laatst bewerkt door Louise (11-05-18 18:31:35)

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

thijs schreef:

Kijk maar eens hoe dicht 5 en 10km pr van top marathonlopers bij elkaar liggen! !

Ja, van topmarathonlopers - het is een ideaalmodel. Al is het alleen maar om wat Hedcandy hierboven al een keer zei: je conditie kan wel goed zijn, maar je moet het qua techniek/coördinatie ook maar aan kunnen. En dat is voor toplopers niet de beperking. Dus:

Maca944 schreef:

Er wordt beweerd dat de foutmarge binnen de 5% ligt, oftewel 95% van de waarnemingen ligt binnen 2 standaarddeviaties van die vermelde tijden (en dat doen mijn tijden dus ook).

Dan ben ik wel benieuwd onder welke populatie dat is onderzocht. Maar goed, dat is wel heel ver af van het topic wink

Louise

23 Laatst bewerkt door TumTumTum (31-10-18 14:59:52)

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Ik heb net voor de grap ook eens zo'n VO2max voorspellingstabelletje bekeken. Mijn VO2max is een tijdje geleden eens opgemeten bij een sportkeuring en die was toen vrij hoog, zeker voor iemand van mijn leeftijd. Op basis daarvan moet ik ongeveer 2 keer zo hard kunnen hardlopen als ik daadwerkelijk kan. Iets klopt er toch niet. Dat of ik train echt compleet verkeerd.:)

Ik kan ook helemaal kapot gaan na een hardloopevenement, zelfs al 5 km. Ik begin dan te snel en op gegeven moment willen mijn longen gewoon niet meer. Heb wel al een aantal jaar ontstekingsachtige klachten na een griep aan mijn luchtwegen.

24

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

TumTumTum schreef:

Ik heb net voor de grap ook eens zo'n VO2max voorspellingstabelletje bekeken. Mijn VO2max is een tijdje geleden eens opgemeten bij een sportkeuring en die was toen vrij hoog, zeker voor iemand van mijn leeftijd. Op basis daarvan moet ik ongeveer 2 keer zo hard kunnen hardlopen als ik daadwerkelijk kan. Iets klopt er toch niet. Dat of ik train echt compleet verkeerd.:)

Ik kan ook helemaal kapot gaan na een hardloopevenement, zelfs al 5 km. Ik begin dan te snel en op gegeven moment willen mijn longen gewoon niet meer. Heb wel al een aantal jaar ontstekingsachtige klachten na een griep aan mijn luchtwegen.

Sportkeuring op de loopband of op de fiets?

Ik denk wel dat het je theoretische max is waar je naar toe zou kunnen werken. Misschien een 5 km beter indelen en opwarmen? Looptechniek?

25 Laatst bewerkt door TumTumTum (01-11-18 17:14:07)

Re: Kapot kunnen gaan tijdens hardlopen

Op de fiets, maximaaltest. Dat kan misschien ook wat uitmaken. Geen idee eigenlijk.
Maar ik denk vooral dat het theoretisch is, volgens dat rekenmodelletje dat ik gisteren gebruikte, geslacht, leeftijd en VO2max invullen, moet ik een marathon kunnen lopen in 2 uur en 40 minuten.
Ik geloof niet dat dat mogelijk is.:)
En de 5 km onder de 17 minuten...ik wou dat het waar was.