1

Onderwerp: wetsuit snoert mijn adem af

Hoihoi,

Ik heb me vorig jaar een 2dehandse wetsuit (Xterra vortex 4) aangeschaft via een teamgenoot. Op zich een goede wetsuit voor een 'beginnende ' zwemmer (goed drijfvermogen). Maar telkens als ik me te hard inspan heb ik het gevoel dat hij mijn adem echt dichtknijpt (te strak rond de hals).
Bij training in openwater heb ik dit niet, enkel bij kortere wedstrijden. Vandaag weer een aantal X naar adem moeten happen (stoppen) tijdens een sprinttriatlon.
Kan ik hiertegen iets doen? Ligt het aan mogelijk aan mijn zwemstijl of aan het pak? Is er iemand met hetzelfde probleem? Ben zelf aan het denken om een nieuw wetsuit aan te schaffen (Huub Aerious) al is dit misschien een beetje te gek...

2

Re: wetsuit snoert mijn adem af

Had je dit niet voor je dit pak had?
Kan namelijk heel goed liggen aan de druk(te) tijdens een wedstrijd. Zeker bij een sprint afstand is het de volle zwemafstand chaotisch in het water.

3

Re: wetsuit snoert mijn adem af

Ik kreeg hiervoor de tip om mijn pak zoveel mogelijk aan de achterkant naar boven te trekken, vanuit de billen aantrekken en omhoog zeg maar.

Zo trekt het pak wat minder aan de voorkant van je hals waardoor het wat minder beknellend zit.

4 Laatst bewerkt door sooj (22-05-18 00:45:50)

Re: wetsuit snoert mijn adem af

Dank u voor de tip. Ik zal dit eens proberen.
Ook heb ik binnen het team de raad gekregen om water te 'scheppen'  vanuit mijn hals zodat het wat losser komt te zitten aan de voorkant.
Ik ga beide tips eens in de praktijk toepassen en hopelijk is er eentje van de oplossing.

Ik denk dat het een combi was van de drukte en het pak. Vorig jaar toch ook een aantal sprints gezwommen waar ik er minder last van had. (maar ben geëvolueerd als zwemmer, dus mogelijk zit ik nu in de drukkere menigte)

Op de foto hieronder het bewuste zwemnummer en pak. Hier zie je dat ik afgezien heb!:D