1 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (24-05-18 13:44:58)

Onderwerp: IM70.3 Luxemburg

Er zijn vast meer forummers die ik hier ga tegenkomen? Ik maak er een weekend van met een triathlonvereniging uit de buurt wink
Voor mij de eerste keer om iets van de Ironman organisatie te doen, lijkt me sowieso een beleving.

Mijn doelen zijn:
Zwemmen 1900m:            00:45:00
Fietsen 88 km en 170 hm: 03:00:00   
Lopen  21 km in                01:50:00   
Wissel totaal                     00:06:00

Totaal 05:41:00 en AG top 10.

2

Re: IM70.3 Luxemburg

In een Ironman slechts 6min nodig voor het wisselen? Ik denk dat jij nog niet weet hoe groot een wisselzone daar is :-) maar succes alvast.

3

Re: IM70.3 Luxemburg

Even bij de uitslagen gekeken, maar het moet in 5 tot 8 minuten te doen zijn.
Aan de andere kant, als dat de reden is dat ik langzamer ben, maakt het me ook niet uit.

4

Re: IM70.3 Luxemburg

ronnyke schreef:

In een Ironman slechts 6min nodig voor het wisselen? Ik denk dat jij nog niet weet hoe groot een wisselzone daar is :-) maar succes alvast.

Kan best hoor. Ken de wisselzone in Luxemburg niet, maar ik zit als ik even snel naar mijn uitslagen van 6 Ironman events kijk zo ongeveer op 6,5 minuut. En dan ben ik geen snelle wisselaar.

5

Re: IM70.3 Luxemburg

Mja wat ik me nog herinner in Luxemburg is als je uit het water komt je tas met fietsspullen pakken en dan naar de omkleedtenten. Daar pas je wetsuit uittrekken en je fietsspullen nemen en de wetsuit in de tas proppen en dan naar je fiets lopen en naar de uitgang dus dat je dat al in 6min kan is al straf en dan moet je nog de fiets-loop wissel doen. Maar zoals ik al zei succes alvast.

6

Re: IM70.3 Luxemburg

Ik herinner me die wisselzone ook als groot en dus traag, met een eind lopen met je fiets. Ik had er samen wel meer dan 10 minuten voor nodig. Maar ik had bepaald geen representatieve editie, in 2016, toen was het een run-bike-run.
Heb je bij je fietsvoorspelling rekening gehouden met de hoogtemeters?

Louise

7

Re: IM70.3 Luxemburg

Ik ga ook voor het eerste een halve afstand doen in Luxemburg en zou heel tevreden zijn met een tijd onder de 6:10.
De verdeling zie ik als volgt:

Swim: 50 min
Bike: 3uur10min
Run: 2uur
Wisselzone: 10 minuten

Geen idee wat ik precies moet verwachten, maar ik ga voor een superervaring.

8 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (24-05-18 07:27:34)

Re: IM70.3 Luxemburg

Louise schreef:

Ik herinner me die wisselzone ook als groot en dus traag, met een eind lopen met je fiets. Ik had er samen wel meer dan 10 minuten voor nodig. Maar ik had bepaald geen representatieve editie, in 2016, toen was het een run-bike-run.
Heb je bij je fietsvoorspelling rekening gehouden met de hoogtemeters?

Louise

Ik heb de uitslagen van 2017 erbij gepakt, en daar staan ongeveer die tijden.

Ohja, twee klimmetjes, dat gaat wel wat schelen. Al mag je ze ook weer naar beneden, maar ik weet niet hoe hard ik dat kan op m'n TT wink

Hoop 29-30 km/h wel te redden. Dat zou dan 2.58-3.04 zijn.

9

Re: IM70.3 Luxemburg

Hi

Vorig jaar deze gedaan. Zwemmen was erg prettig en 1e stuk fietsen ook. Volgens mij begint na 40km een 1e flinke klim. Zou die niet onderschatten. Wellicht dag ervoor met auto rijden. Daarna golft het op en neer. Zeker niet vlak.

Lopen erg saai. 4 x op en neer lopen langs boulevard.

Prachtige omgeving.

10

Re: IM70.3 Luxemburg

rudi1983 schreef:

Volgens mij begint na 40km een 1e flinke klim. Zou die niet onderschatten. Wellicht dag ervoor met auto rijden. Daarna golft het op en neer. Zeker niet vlak.
.

Ja we gaan op vrijdag dat stuk van het parcours verkennen. Wel te doen op de TT toch, vernam ik van anderen?

Als het goed is betreft het:
http://www.strava.com/segments/1774866
http://www.strava.com/segments/7756559

11

Re: IM70.3 Luxemburg

TT is wel te doen hoor

12

Re: IM70.3 Luxemburg

Ik heb momenteel nog geen tri-suit gekocht en zit erover te denken mij gewoon om te kleden nu dit toch in de tenten moet gebeuren. Hierdoor verlies ik misschien iets wat tijd, maar mijn lekkere Assos broekje zit waarschijnlijk qua zeem wel lekkerder dan een tri-suit. Daarnaast wil ik aankijken hoe het mij bevalt voordat ik meteen alles aanschaf.

Zijn er mensen die eerder deze tactiek hebben gedaan of gezien hebben dat het gebeurt?

13 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (25-05-18 16:16:03)

Re: IM70.3 Luxemburg

Het gebeurt wel, maar meestal bij lokale kortere afstanden. Is dit echt je eerste triathlon ooit?

Het lijkt me de investering ook niet, in vergelijking met inschrijfgeld en de reis big_smile

14

Re: IM70.3 Luxemburg

Een assos broekje lijkt me niet ideaal om een halve marathon te lopen en al zeker niet als het wat warmer is. En voor 90km te fietsen heb je nu toch ook geen extreem dikke zeem nodig vind ikzelf. Rij zelf zonder problemen 180km in mijn Skinfit broekjes en daar zit zelfs helemaal geen zeem in.

15

Re: IM70.3 Luxemburg

Ik ken zat mensen die juist bij een halve of hele tri in hun zwembroek zwemmen, daar dan een fietsbroek overheen doen met fietsen, en die weer verwisselen voor een loopbroekje.
Het fietsen met zeem is natuurlijk veel fijner, dat zwembroekje eronder zou ik zelf nog uittrekken anders zit je op de naden daarvan.
Je wissels bij zo'n grote wedstrijd zijn toch al traag, wat maakt 30s dan nog uit...?

16

Re: IM70.3 Luxemburg

Ik zou uiteraard na het fietsen ook weer wisselen naar een hardloopbroekje. Ik twijfel er nog over, ga dit weekend wat tri-suits bekijken en even de prijs in de gaten houden etc.

17

Re: IM70.3 Luxemburg

LindaRotterdam schreef:
Louise schreef:

Ik herinner me die wisselzone ook als groot en dus traag, met een eind lopen met je fiets. Ik had er samen wel meer dan 10 minuten voor nodig. Maar ik had bepaald geen representatieve editie, in 2016, toen was het een run-bike-run.
Heb je bij je fietsvoorspelling rekening gehouden met de hoogtemeters?

Louise

Ik heb de uitslagen van 2017 erbij gepakt, en daar staan ongeveer die tijden.

Ohja, twee klimmetjes, dat gaat wel wat schelen. Al mag je ze ook weer naar beneden, maar ik weet niet hoe hard ik dat kan op m'n TT wink

Hoop 29-30 km/h wel te redden. Dat zou dan 2.58-3.04 zijn.

de eerste 37 km is langs de Moesel en is echt iets voor hardrijders.  die rijden boven de 40 per uur.

nadien draai je rechts op voor een klim van ruim een km en die ga je voelen, geloof me, vooral omdat je een uur dan op het buitenblad aan het rijden bent.

na die klim zit je op een soort platteau voor 35 km, waar geen meter vlak is, en het op sommige stukken toch vrij technisch is.  Vanaf km 72 is het in dalende lijn terug naar de Moesel, en terug iets voor hardrijders.

maar dat van die "2 klimmetjes", vergeet dat maar. :-)

er zitten 700 hoogtemeters in het fietsparcours, maar die zitten allemaal in het stuk 35-70km.

18 Laatst bewerkt door Louise (28-05-18 10:34:02)

Re: IM70.3 Luxemburg

el corredor schreef:

de eerste 37 km is langs de Moesel en is echt iets voor hardrijders.  die rijden boven de 40 per uur.

Ja - in pelotons. Het was het meest serieuze stayeren dat ik ooit gezien heb. Je kan dat allemaal heel goed zien op het heen-en-weer gedeelte. Ik snap die organisatie ook niet dat je gediskwalificeerd kunt worden voor het aannemen van een gelletje van een supporter, maar dat je gewoon dat hele stuk lang kop-over-kop kunt rijden in een raggend groepje. Maar goed.

el corredor schreef:

maar dat van die "2 klimmetjes", vergeet dat maar. :-)

Ja, zeker ook omdat die eerste klim er aardig inhakt, dat was ook mijn ervaring.

Het is overigens wel prachtig fietsen, dus ik zou zeggen: vergeet vooral niet te genieten! Het uitzicht op die eerste klim over de Moezel is geweldig, en ook later is het nog super. Het is ook bijzonder dat het zich in 3 landen afspeelt en dat je door Schengen komt. Europeser kan niet! 

Het lopen daarentegen is inderdaad supersaai.

Louise

19

Re: IM70.3 Luxemburg

Dat stayeren word tegenwoordig als normaal gezien in triatlon denk ik. Overal zie je het meer en meer en er word werkelijk helemaal niks aan gedaan.

20

Re: IM70.3 Luxemburg

Mijn verwachte tijden voor de halve van Terheijden

Zwemmen 2500 m: 50 min.
T1: 5 min (ruime inschatting)
Fietsen 80 km: 2 uur 40 min.
T2: 4 min
Lopen 20 km: 1 uur 59 min.

Ik ga het zien. Ergens schijn ik ook nog te moeten genieten. :-) Lastig omdat ik de 4 fietsrondjes inmiddels kan dromen. En de 4 hardlooprondjes in de polder zijn. Een thuiswedstrijd heeft zo zijn voordelen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

21

Re: IM70.3 Luxemburg

mcguyver schreef:

Mijn verwachte tijden voor de halve van Terheijden

Zwemmen 2500 m: 50 min.
T1: 5 min (ruime inschatting)
Fietsen 80 km: 2 uur 40 min.
T2: 4 min
Lopen 20 km: 1 uur 59 min.

Ik ga het zien. Ergens schijn ik ook nog te moeten genieten. :-) Lastig omdat ik de 4 fietsrondjes inmiddels kan dromen. En de 4 hardlooprondjes in de polder zijn. Een thuiswedstrijd heeft zo zijn voordelen.

En hier weliswaar niet bij de IM70.3 Lux maar Terheijden:

Zwemmen 2500 m: 55 min
T1: 7:38
Fietsen 80 km: 2 uur 36 min
T2: 4:24
Lopen: 2 uur 16
Totaal 6 uur 1 min

Ik zal later mijn ervaringen posten.

Je moet sneller dan de klos zijn.

22

Re: IM70.3 Luxemburg

Ook ik doe Luxemburg, Onlangs fiets parcours gereden en viel mij alleszins mee inderdaad een vlak stuk gevolgd door een heuvelachtig deel afsluitend wederom een vlak deel. Ik denk dat het een snel parcours kan zijn maar dat het weer wel van invloed kan zijn. Ik heb er gereden met een 11-23 cassette en dat ging bij mij prima, maar hoor van veel mensen dat ze er liever met een 25-11 rijden.

Mijn planning is:
Zwemmen 1900 mtr 0:30:00
Fietsen 90 km ergens tussen de 2:25 en de 2:35
Lopen 21 Km rondom de 1:50
Ik hoop inclusief de wissels onder de 5 uur te finishen.

23 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (11-06-18 17:10:24)

Re: IM70.3 Luxemburg

Misschien dat het lopen wat langzamer wordt. Zaterdag 10 km wedstrijdje gedaan en medicijnen voor hooikoorts slaan duidelijk nog niet aan. Doel blijft, dik binnen de 6 uur. Dat is namelijk mn record op het vlakke, met 'veel kortere wissels, dus zou mooie progressie zijn.

Peterx schreef:

Ook ik doe Luxemburg, Onlangs fiets parcours gereden en viel mij alleszins mee inderdaad een vlak stuk gevolgd door een heuvelachtig deel afsluitend wederom een vlak deel. Ik denk dat het een snel parcours kan zijn maar dat het weer wel van invloed kan zijn. Ik heb er gereden met een 11-23 cassette en dat ging bij mij prima, maar hoor van veel mensen dat ze er liever met een 25-11 rijden.

Ik ga het gewoon vrijdag eerst proberen met een 11-23 en heb een extra cassette van m'n toerfiets (12-28) bij me voor noodgevallen big_smile

Eerst een week weg voor werk, dus viel nog niet mee om de juiste spullen te pakken. Lees hier dus wel druk mee, en kan altijd nog langs de winkel.

24 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (18-06-18 19:01:24)

Re: IM70.3 Luxemburg

Wat een geweldige wedstrijd! Echt een aanrader, ik ga volgend jaar gewoon weer. Vrijdag t parcours verkend en toen al besloten vooral te gaan genieten. And I did wink

Zwemmen 42:21 2000 m
T1 2:45
Fietsen 3:08 89 km
T2 3:11
Lopen 2:00 21 km
Totaal 5:57

Niet dik binnen 6 uur, maar toen ik van de fiets af kwam zag ik wel dat ik die grens ging halen als ik gewoon rustig aan bleef lopen. Ook precies dat gedaan.

Voor een mooie tijd teveel last van m'n longen en te hard gefietst op t eerste stuk. Maar dat ging zo lekker! Daarna harkend heuvelop big_smile
En heel hard naar beneden ging niet, stond teveel zijwind en was nogal gevaarlijk.

25 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (18-06-18 17:44:54)

Re: IM70.3 Luxemburg

Stayeren werd dit keer wel serieus tegen opgetreden. Gevolg was dat ik op de heenweg hele groepen moest blijven inhalen die er net op aangesproken waren. Zo heb ik het eerste uur 35 km afgelegd big_smile

Update: Het fietsparcours https://www.relive.cc/view/1644679381

Tijd vloog echt voorbij, voornamelijk door de afwisseling. Dat was op het loopparcours wat minder, maar rondjes aftellen was wel lekker overzichtelijk.