26

Re: Triathlon 010 2018

mstyz schreef:

Organisatie was goed, en de sfeer was fantastisch. Dus ik heb met volle teugen genoten. Het is meer een algemeen beeld wat mij opvalt, in deze sport lijken de ereplaatsen een sluitpost... bij andere sporten is dat naar mijn idee anders. Beetje een een cultuur dingetje, denk ik.

-- M

Ik val met tri's nooit in de prijzen, dus kan het niet zo goed beoordelen. Wel vind ik het moeilijk te geloven dat triathlon-organisaties hun best moeten doen om break even te draaien. Vaak betaal je rond de 40 euro voor bijv. een sprint. Voor een hardloopwedstrijd, zwemtocht, toertocht of tijdrit betaal je vaak nog minder dan een tientje. Klein of groot, afgezet of niet. Het zal echt geen vetpot zijn, maar iets van een mooi prijsje (aandenken) voor de winnaars moet er toch wel inzitten.

27

Re: Triathlon 010 2018

Zal vast duurder zijn om te organiseren, dan een hardloopwedstrijdje. En bij deze wedstrijd is het parcours helemaal afgezet (heerlijk) en heb je prima faciliteiten (nooit wachten voor het toilet of omkleedruimte), dus dat is ook wat waard. Maar er zijn ook genoeg sponsoren die een prijsje ter beschikking willen stellen.

Sta niet vaak op het podium, maar met hardloopwedstrijden krijg je nog wel eens een tegoedbon voor een aanzienlijk bedrag. En sws een mooie bos bloemen. En dat zijn dan vaak evenementen waar je tussen de 5 en 10 euro voor betaald, waarvan ook nog geld naar een goed doel gaat big_smile

28

Re: Triathlon 010 2018

Ja, vergis je niet in de kosten van zo'n evenement. Alleen al MyLaps inhuren kost per deelnemer en/of per extra mat best veel - dat merk je ook wel, triathlons zonder chipregistratie zijn iha goedkoper.

De Vrouwentriathlon bijvoorbeeld kost sinds de invoering van chiptijdmeting rond de € 40 en daar blijft niets van over, het is een stichting. De prijzen daarbij zijn sponsorbijdragen in natura. Daar zitten wel leuke dingen tussen trouwens, en de winnaars mogen kiezen op volgorde van wat ze geworden zijn.

Die betere prijzen van lokale loopjes leiden ook wel tot lui die even een mooie prijs komen scoren, althans, dat is hier in de buurt een bekend fenomeen. Kennelijk zijn die loopjes trouwens populairder onder lokale sponsoren.

Louise

29

Re: Triathlon 010 2018

ed1111 schreef:

Hoi Dik2tri, Louise en andere atleten die vandaag hebben meegedaan aan de 1/8 in Rotterdam. Hebben jullie de afstanden  op je horloge  gemeten. Ik helaas  niet.  Als jullie de exacte  afstanden weten, hoor ik het graag. Dan kan ik beter mijn gemiddelde snelheid uitrekenen. Was tevreden over met mijn eindtijd. Net binnen de 1:30 uur.

Mijn GPS heeft 25m gemeten... tongue  Met schoolslag natuurlijk geen hand boven water gehad, dus alleen rechte lijn van begin naar eindpunt... Fietsen en lopen wel exact 21km en 5km gemeten.

dik2tri schreef:

Lopen          22:41

Zelfs een officieel PR zie ik nu! In wedstrijdverband nog nooit zo hard gelopen... Ik moet vaker 'even' infietsen smile

30

Re: Triathlon 010 2018

@Louise

Ik weet wat tijdregistratie ongeveer kost en begrijp dat bijv. MyLapse per mat rekenen (en die zijn er nou eenmaal veel nodig bij tri's). Desalniettemin, triathlons zijn gemiddeld een factor 5 duurder dan loop, fiets of zwemwedstrijden. 010 was top geregeld, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Ook zie ik weinig verschil in kosten mbt tijdregistratie. Zo betaalde ik vorig jaar 25 euro voor Eindhoven (met registratie per onderdeel) en 40 euro voor de Politietriathlon (zonder registratie). Laatst genoemde werd overigens (voor ons startvak) afgeblazen na een paar honderd meter zwemmen en 0 euro retour. Nijmegen was 50 euro. Geen medaille (waren op), ruim een anderhalf uur wachttijd voor je startbescheiden (waardoor te laat voor de start), etc.

Ik snap dat het uitersten zijn, maar in vergelijking met elke andere vorm van sport betaal je relatief gezien veel meer en ik betwijfel of het (zo nu en dan) niet aan een of andere strijkstok blijft hangen. Prima, maakt me vrij weinig uit, maar men pretendeert louter idealisme. Zeker bij de grote evenementen betaal je veel en daar wordt echt wel serieus geld verdiend. Aanwezigheid bij een volle triathlon kost echt geen 600 euro pp.