26

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Mooi om te lezen dat je eerste wedstrijden zo goed bevallen zijn!

27

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Leuk dat de eerste goed bevallen zijn!

Ik heb vorige week mijn eerste 1/8 gedaan, ging prima! 10 juni doen we mee in eindhoven (1/8), 2 juli in Nuenen (1/4) en 2 september weer in eindhoven.

Heb ook nog nacht van de vluchteling (16 juni) en Tour du Mont Blanc (onze zomervakantie) op de planning staan, dus meer zit er niet in!

28

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Voor mij staat over iets meer dan een week de 1/8 krimpenerwaard op de agenda. Dat wordt de eerste triathlon voor mij. Finishen, wennen aan de hectiek en gewoon genieten zal voor mij het belangrijkste zijn. Ik heb redelijk getraind en wat dingen specifiek voor triathlon aangeschaft zoals een wetsuit, een startnummerband, een transitietas en elastische veters voor de hardloopschoenen. Fietsen doe ik op de gewone racefiets die ik al had. Ik blink op geen enkel onderdeel uit dus het is vooral een uitdaging die ik met mezelf aan ga. In september staat de 1/4 van Alphen aan den Rijn op het programma. Twee wedstrijden leek me wel mooi voor een eerste jaar.
Tot slot: ik heb na mijn introductie niet veel gepost hier maar wel door middel van zoeken op het forum heel veel geleerd. Hierbij mijn dank aan jullie allen voor alle hulp die jullie onbewust hebben gegeven! En succes voor iedereen bij alle wedstrijden die nog komen!

29

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Aanstaande zaterdag mijn eerst triathlon OD. In Amsterdam. Gisteren buiten in een plas gezwommen, stoempen tegen de wind. In het zwembad doe ik rond de 31 minuten over 1500 zwemmen. Toch ben ik nerveus voor de limiettijden, voor het zwemmen bijvoorbeeld 40minuten. Ik twijfel ook nog over het aandoen van mijn wetsuit. Ik weet alle pros en cons maar nu nog de beslissing nemen. Heb er wel enorm veel zin in. Zijn er nog anderen die in Amsterdam Nieuw West van start gaan?

30

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Stoelio schreef:

Aanstaande zaterdag mijn eerst triathlon OD. In Amsterdam. Gisteren buiten in een plas gezwommen, stoempen tegen de wind. In het zwembad doe ik rond de 31 minuten over 1500 zwemmen. Toch ben ik nerveus voor de limiettijden, voor het zwemmen bijvoorbeeld 40minuten. Ik twijfel ook nog over het aandoen van mijn wetsuit. Ik weet alle pros en cons maar nu nog de beslissing nemen. Heb er wel enorm veel zin in. Zijn er nog anderen die in Amsterdam Nieuw West van start gaan?

Ik doe mijn eerste wedstrijd ooit daar (1/8ste) en heb dezelfde overpeinzing als jij. Eigenlijk hoop ik dat het water boven de 22 graden komt en de keuze dus voor ons gemaakt wordt.

Ik heb nog niet de middelen om te kijken wat bij mij hoeveel sneller is. Wel weet ik dat ik voor een beginnend athtleet een goede ligging heb en het eigenlijk fijner zwemmen vind zonder wetsuit.

Scheelt een wetsuit ook veel tijd als je van nature een goede, hoge ligging hebt?

Verder alvast veel succes, ik heb er in ieder geval al veel zin in!

31

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Stoelio schreef:

Aanstaande zaterdag mijn eerst triathlon OD. In Amsterdam. Gisteren buiten in een plas gezwommen, stoempen tegen de wind. In het zwembad doe ik rond de 31 minuten over 1500 zwemmen. Toch ben ik nerveus voor de limiettijden, voor het zwemmen bijvoorbeeld 40minuten. Ik twijfel ook nog over het aandoen van mijn wetsuit. Ik weet alle pros en cons maar nu nog de beslissing nemen. Heb er wel enorm veel zin in. Zijn er nog anderen die in Amsterdam Nieuw West van start gaan?

Zelf doe ik altijd een wetsuit aan zodra het toegestaan is. Ik heb daar meer tijdswinst mee dan dat het me kost in T1 om 'm uit te trekken.

Toevallig gisteren een vergelijking gezien door GTN op YouTube over het verschil tussen zwemmen met of zonder wetsuit. Niet helemaal representatief natuurlijk. Het opvallendste vond ik dat het beide triatleten zijn met een zwemachtergrond en op pro niveau hebben deelgenomen, en alsnog profijt hebben van een wetsuit.

Aflevering is hier te kijken:
https://www.youtube.com/watch?v=tUqcrDeUcZg

32

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Had ik ook gezien dat filmpje. Kwam er op neer dat een wetsuit maar marginaal sneller is op de korte afstand, of zelfs langzamer wanneer je de wetsuit niet gemakkelijk uitkrijgt. Lijkt mij wel eens leuk om een dergelijk onderzoek te zien met ploeteraars, welke achterin het veld gedeeltelijk schoolslag zwemmen. En uiteraard de middenmoot.

Zelf zal ik vanavond ook zonder wetsuit starten in Heerhugowaard, kijken of ik niet verzuip. Er is namelijk al gewaarschuwd dat de waterplanten heel goed reageren op het warme water, dus we hebben extra weerstand.

33

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Mijn advies: doe vooral wat je geoefend hebt. Dus vooral met wetsuit gezommen? Dan ook met in de wedstrijd. Juist niet - dan liever niet. En oefen ook even het snel uittrekken. Allebei geoefend - ga dan op je gevoel af, dus doe waarin je lekkerder zwemt.

Nog een overweging 'pro' wetsuit is dat de 'bekleding' je een extra gevoel van veiligheid kan geven in het gewoel van de start.

Ik ben trouwens ook een relatief goede drijver en aangezien de afstandsmeting in het water niet altijd even precies is, weet ik nog steeds of en zo ja hoeveel sneller ik ben met wetsuit, zo weinig scheelt het, en dan reken ik het uittrekken niet eens mee. Ik draag het voor de kou, want die speelt me wel parten: na een koude zwem fiets ik ook trager.

Louise

34

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Dank voor de adviezen. Weet iemand ook of de start bij de amsterdam nieuw-west al zwemmende is of dat je daar gewoon kan staan?

35 Laatst bewerkt door Stoelio (11-06-18 16:28:01)

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Mijn eerste OD (Amsterdam Nieuw-West) is geschiedenis. Een week geleden nog een combi-training gedaan van fietsen en hardlopen op wedstrijdtempo en vervolgens de hele week last van mn rechter bovenbeen. Keiharde spieren voor zover ik ze daar al heb. Dat maakte het toeleven naar afgelopezen zondag alleen maar spannender. Dag van tevoren even parcours en wisselzone verkend. Een goed idee, zeg ik in alle bescheidenheid:-), want dat gaf mij toch een stuk rust en minder spanning op de dag zelf.

Vooraf. Op mijn vraag wanneer de briefing was kreeg ik te horen dat deze "indien nodig" zou worden gehouden en aangekondigd. Mmm lijkt mij altijd wel prettig. Maar goed gelukkig vond hij plaats, aan de waterkant.

Zwemmen. Dinsdag had ik nog geoefend in buitenwater, brilletje goed en wetsuit toch maar aangedaan. Start ging prima maar.....na 250meter loopt mn bril vol. 100keer opnieuw opgezet maar hielp niets. Toen maar meer schoolslag gedaan dan gepland. Eindtijd zwemmen was 31 minuten, was ik vast de snelste schoolslagzwemmer mee☺.

Fietsen. Ging als een speer, voor mijn begrippen. De meeste bochten lekker hard kunnen nemen al liggende op mijn ligstuur. Eindtijd van 1:12.

Hardlopen. Had ik toch maar het loopparcours de dag ervoor ook verkend. Een brug over en glooiend terrein. Pittig om al mijn kilootjes mee naar boven te sleuren. Lieve steun van mijn vrouw die zei dat ik op schema lag. Moeilijk te geloven maar ik bleef toch maar doorgaan. Een vent die totaal kapot voor mij liep ging net voor mij weer "hardlopen" en ik kwam gewoon niet dichterbij. Grrrrrr....focus weer op het feit dat ik mijn eigen wedstrijd liep en stug doorgaan.

Eindtijd. 2uur en 47minuten en een beetje. Heerlijk onder mijn strakke streeftijd van 2:50. Nu trots op weg om mijn tijd te verbeteren over een maand in Utrecht.

36

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

Mooi! Ik was afgelopen weekend ook daar, alleen dan voor de sprint, eerste triathlon ooit ook. Dat loopparcours viel inderdaad wat tegen ja. Wel snelle tijd voor schoolslag zeg!

Ik heb ervoor gekozen om zonder wetsuit te gaan. Heb moeite met dat ding uitkrijgen en wilde die stress voor de eerste keer er niet bij hebben. Kwam tijdens het zwemmen niet echt in het ritme en heb ook niet echt gas gegeven, 14:50, moet een volgende keer wel echt sneller kunnen. Meer naar voren liggen bij de start scheelt denk ik ook al een hoop.

Fietsen ging echt lekker, al ging zoals een echte triathleet betaamt wel vierkant door de negen 180 graden bochten. 35:06 en dat zonder tijdritfiets en iets te vroeg begonnen met gas terugnemen, ging echt top.

Hardlopen dan. Wat rent iedereen verschrikkelijk hard zeg! Eerste rondje beetje pijn in de benen, bergop hielp ook niet echt. Tweede rondje wel versnelt en geëindigd op 25:03. Kan de volgende keer wel sneller beginnen. Ben alleen maar ingehaald.

Al met al voor een eerste wedstrijd zeker tevreden. Al ga ik volgende keer wel proberen dieper te gaan. Heb er nu voor gekozen om op de fiets weer 40km terug naar huis te gaan, omdat ik nog niet moe genoeg was.

Ooh, 1:18:38 was de eindtijd trouwens, had ik 5 maanden geleden, toen ik nog rokend in de kroeg zat te zuipen met een slechte gezondheid niet durven denken!

37

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

@Buus: prima tijd. Leuk om je ervaringen met dezelfde triathlon te lezen. Die 180graden bochten was idd different cook. En bij hardlopen moest ik er ook op letten dat ik niet achter veel snellere mensen aan wilde rennen. Wat wordt je volgende triathlon?

38

Re: Wedstrijdplanning en overpeinzingen voor de recreatievelingen

1/8ste Castricum op 1 Juli in het zwembad. Ga er halverwege augustus en begin September nog twee doen om dan na het seizoen het hardlopen langzaam aan op te rekken naar de 10km. Hardlopen blijft mijn lichaam (en geest) helaas lastig vinden.

Qua zwemmen en fietsen moet een halve er nu al wel inzitten, maar met mijn gekke kuitjes wil ik niets overhaasten. Volgend jaar denk ik een aantal 1/4,OD’s en wat sprints daarna hopelijk richting een halve, maar dan moet het lichaam dus wel mee willen werken.