1 Laatst bewerkt door Doubtless (30-05-18 07:07:36)

Onderwerp: 1/8 Triathlon Eindhoven

Zijn er meer forummers die 10 juni aan de start staan bij E.S.R. Thêta voor een 1/8 of een 1/4 triathlon?

https://triatloneindhoven.nl

Ik ben geen student/lid van de vereniging, maar het inschrijven was voor iedereen mogelijk. Dus wel van de partij!

Het wordt mijn 1e keer ‘racen’ in open water, daar verwacht ik niet teveel van qua tijd. Daarnaast is het parcours niet afgezet, dus voluit met fietsen zal niet gaan. Ik zie het maar als training voor de 1/4 3 weken later:

Zwemmen: 15 min
Fietsen: 45 min
Hardlopen: 28 min
Wissels: 4 min

Totaal: 1:32

Voorop staat geen paniek krijgen in het water & geen ongelukken op straat wink

2

Re: 1/8 Triathlon Eindhoven

Op het filmpje ziet het er leuk uit ..
Veel succes alvast ...

3

Re: 1/8 Triathlon Eindhoven

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt! Misschien kan deze voor volgend jaar op mijn lijstje (voor de leuk inderdaad, zo zonder wegafzettingen enzo...)

4

Re: 1/8 Triathlon Eindhoven

Het had afgelopen jaar plus- en minpunten. Plus was dat het de goedkoopste triathlon was waar ik aan deel heb genomen. Echt georganiseerd door vrijwilligers, die ook echt hun best deden. Daarnaast organiseerde men gratis centrale trainingen, werd een goed doel gesponsord, waren de faciliteiten op de roeivereniging prima, veel leuke foto's van werkelijke iedereen, etc. Kortom, veel positiefs.

Minder vond ik de route-markeringen en het ontbreken van afzettingen. Ik reed daardoor de eerste keer verkeerd, ondanks dat ik het parcours op video (want dat had men goed geregeld) had doorgenomen. Verder had men op het fietspad een paal weggehaald, maar de betonnen sokkel was hierdoor haast onzichtbaar. Dat heeft mij wat schade aan een vrij prijzige velg opgeleverd, omdat ik net een aantal 'normale' weggebruikers ging inhalen en te laat de sokkel zag.
Dat het parcours niet afgesloten was bracht ook enkele gevaarlijke situaties mee. Ik heb een aantal keer flink in de ankers gemoeten voor mede weggebruikers. Vooral e-bike gebruikers met vieren naast elkaar die je gewoon NIET horen waren érg aanwezig.

Kortom, veel positiefs, maar ik vind een niet afgesloten parcours wel écht een minpunt. Een paar weggebruikers kan, maar nu waren er meer weggebruikers dan deelnemers op vrij smalle fietspaden.

5

Re: 1/8 Triathlon Eindhoven

ic3d daar maak ik me ook wel wat zorgen om.

Heb het presteren naast me gelegd, zie dit gewoon als goede oefening en als 0-meting voor mijn tijden. Ga morgen het parcours nog een keer rijden & dan hoop ik dat er zondag voorzichtig en verantwoord gereden wordt.

6

Re: 1/8 Triathlon Eindhoven

En hoe is het gegaan? Gezien ik zelf in Eindhoven woon, stond deze op de shortlist. Ik zag dat er per ronde ca 30 mensen starten, lekker overzichtelijk.... Ik heb uiteindelijk in Weert meegedaan omdat ik liever op een een afgezet parcours deelneem. Ik ben toch een soort van blind paard als ik op gang ben.

7

Re: 1/8 Triathlon Eindhoven

Mijn race ging naar wens! Zwemmen was zwaar, had er behoorlijk moeite mee.

Daarna de wissel, die ging goed. Fietsen ging ook vlot, voor mijn doen big_smile lekker door kunnen fietsen, stuk harder dan normaal.

Toen ik met lopen begon voelde ik me ook goed, maar ik raakte al snel behoorlijk oververhit. Het waterpunt onderweg stond vrij laat (na 4 km volle bak in de zon hardlopen), heb echt een mantra van “niet van je stokje gaan” in mijn hoofd afgespeeld.

Inschatting zag er als volgt uit:
Zwemmen: 15 min
Fietsen: 45 min
Hardlopen: 28 min
Wissels: 4 min
Totaal: 1:32

De echte race:
Zwemmen: 12:44 min
Wissel 1: 01:34 min
Fietsen: 44:32 min
Wissel 2: 01:22 min
Hardlopen: 33:04 min
Totaal: 1:33:16

Alles zoals gepland of bovengemiddeld, behalve het lopen wink maar m’n verwachting wel waargemaakt.

Ik ben 13e van de 18 vrouwen geworden & 53e van de 61 overall.

Voor mijn eerste echte... Goed genoeg big_smile

Open parcours was overigens redelijk geregeld. Ze stonden op de juiste punten, maar letten niet overal even goed op met verkeer. 1x was me niet duidelijk of het kruispunt vrij was & 1 keer kon ik niet door omdat er net een gezin langs fietste.

8

Re: 1/8 Triathlon Eindhoven

Moet er niet aan denken om op een niet afgesloten parcours te fietsen. Irriteerde me nu al geregeld aan de langzamere zwabberende fietsers.

9

Re: 1/8 Triathlon Eindhoven

In Engeland en de VS heb ik niet anders meegemaakt. In Engeland ook al een paar keer verplichte voet-aan-de-grond kruisingen, rotondes waar je moet wachten, stoplichten. Om nog maar niet te spreken van de ruwe wegen (gister weer mijn shifters aan moeten draaien omdat die losgetrild waren), potholes, smalle wegen, fietsen op autowegen(!) in een wedstrijd. Wat dat betreft hebben fietsers in Nederland het echt wel goed hoor.