1

Onderwerp: Hartslag tijdens wedstrijd

Hallo allen,

Ik heb een vraag over je hartslag tijdens een wedstrijd. Ik kan pas eind dit seizoen een inspanningstest doen maar let wel op mijn hartslag (voor wat het dus waard is) tijdens een wedstrijd. En die is, ik denk van nature, vrij hoog. Nu heb ik mijn eerste od gedaan met een gem. hartslag bij het fietsen van 174 en lopen 182, heel hoog als ik ander berichten zie maar dat terzijde. Na de finish ben ik even kapot maar ik heb niet het idee dat het te hard gaat en ben snel weer hersteld. Dan de vraag;-) kan het schadelijke zijn om te lang  boven je omslagpunt te sporten of is het gewoon als je het vol kan houden zo moet je het gewoon doen? Misschien is hier al een topic van die ik over het hoofd heb gezien, weet iemand dat?

2

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

De hoogte van je hartslag zegt niet zoveel, ieder mens is anders. Zelf heb ik ook een vrij hoge hartslag (een marathon loop ik met een hartslag boven de 170) overigens. Een inspanningstest is erg nuttig, dan weet je precies waar je zones liggen en kan je gericht trainen.

Als jij een OD met die hartslagen kan volbrengen dan zou ik dat lekker doen, schadelijk is het niet. Als je te hoog zit voor de afstand die je aflegt dan grijpt je lichaam vanzelf in. Te lang boven je omslagpunt (en dan bedoel je uiteraard je anearobe drempel) sporten zal lastig worden, na een minuut of 10-12 zal er voldoende lactaat in je bloed zitten om dat tempo niet vol te houden. Daaruit kan je dus ook afleiden dat je tijdens die OD NIET structureel boven je anearobe drempel bent gekomen.

3

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

Eens met Maca, de man met de hamer komt vanzelf als je te lang te hoog zit... kwaad kan het verder niet.

4

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

Dank heren, erg verhelderend. Ik ga lekker op deze weg door zonder angst voor hartfalen;-)

5

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

Was dit bij een OD? Voor mij zijn de gemiddelde hartslagen tijdens het fietsen en lopen bij een OD een hele goede indicatie voor de treshold hartslag. Als het dus een OD was zou je best die hartslagen aan kunnen houden om trainingszones uit af te leiden totdat je een inspanningstest kunt doen.
Bij mij liggen die bij het lopen rond de 175 en fietsen ergens tussen 165-170.

6

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

MontanaMan schreef:

Was dit bij een OD? Voor mij zijn de gemiddelde hartslagen tijdens het fietsen en lopen bij een OD een hele goede indicatie voor de treshold hartslag. Als het dus een OD was zou je best die hartslagen aan kunnen houden om trainingszones uit af te leiden totdat je een inspanningstest kunt doen.
Bij mij liggen die bij het lopen rond de 175 en fietsen ergens tussen 165-170.

Ja was inderdaad bij een OD, over een maand heb ik de volgende. Bedankt voor de tip, kan ik mee op weg in trainingen en wedstrijd tot de inspanningstest

7

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

MontanaMan schreef:

Was dit bij een OD? Voor mij zijn de gemiddelde hartslagen tijdens het fietsen en lopen bij een OD een hele goede indicatie voor de treshold hartslag. Als het dus een OD was zou je best die hartslagen aan kunnen houden om trainingszones uit af te leiden totdat je een inspanningstest kunt doen.
Bij mij liggen die bij het lopen rond de 175 en fietsen ergens tussen 165-170.

Ja was inderdaad bij een OD, over een maand heb ik de volgende. Bedankt voor de tip, kan ik mee op weg in trainingen en wedstrijd tot de inspanningstest

8

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

Raarrrr krijg een foutmelding als ik mijn reactie verstuur maar vervolgens wordt de reactie wel 2x geplaatst.

9

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

Stoelio schreef:

Dank heren, erg verhelderend. Ik ga lekker op deze weg door zonder angst voor hartfalen;-)

Ben geen heer, maar graag gedaan hoor tongue

10

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

Hedcandy schreef:
Stoelio schreef:

Dank heren, erg verhelderend. Ik ga lekker op deze weg door zonder angst voor hartfalen;-)

Ben geen heer, maar graag gedaan hoor tongue

11 Laatst bewerkt door Stoelio (13-06-18 08:41:32)

Re: Hartslag tijdens wedstrijd

Hedcandy schreef:
Stoelio schreef:

Dank heren, erg verhelderend. Ik ga lekker op deze weg door zonder angst voor hartfalen;-)

Ben geen heer, maar graag gedaan hoor tongue