76

Re: Triathlon blogs!

Nieuwe blog online!

Tijdens mijn laatste sprint triathlon eindigde ik als 17e van de 114 in mijn categorie, wat neerkomt op een plaats op 15%. Bij het zwemmen kwam ik uit op 19% en het fietsen op 14%, maar bij het hardlopen op 50% van het veld.

Zoals je ziet liggen mijn eindplaats, het zwemmen en fietsen op procentuele plaats in de categorie redelijk bij elkaar. De echte uitschieter is het hardlopen, waar ik een stuk langzamer ben in vergelijking tot de andere onderdelen.

Mijn leerpunten van de laatste triathlon bestaan dan ook vooral uit het verbeteren van het hardlopen.

Tijd voor verbetering dus! Reden voor mij om op zoek te gaan naar een goede strategie om het hardlopen te verbeteren.

https://www.marcellagerwerf.com/hardlopen-verbeteren/

77

Re: Triathlon blogs!

Dat is toch geen blogpost (ervaringsverhaal van sporter, met 'ik' als perspectief), dat lijkt wel uit een handboek voor trainen overgeschreven. Laat me raden: gesponsorde content, commercieel dealtje, met McMillanrunning? Dat is wat mij betreft blog-afknapper #1: verkapte commerciële belangen.

Louise

78 Laatst bewerkt door marcell (08-06-18 10:19:30)

Re: Triathlon blogs!

Louise schreef:

Dat is toch geen blogpost (ervaringsverhaal van sporter, met 'ik' als perspectief), dat lijkt wel uit een handboek voor trainen overgeschreven. Laat me raden: gesponsorde content, commercieel dealtje, met McMillanrunning? Dat is wat mij betreft blog-afknapper #1: verkapte commerciële belangen.

Louise

Sorry?

Waarom zou een blog alleen een ervaringsverhaal vanuit ik-perspectief moeten zijn? Volgens Wikipedia (heb ik ook geen commercieel belang bij) is "Een weblog of blog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig, soms meermalen per dag, wordt bijgehouden."

Ik beschrijf hier mijn persoonlijke aanpak voor mijn looptrainingen. Dat het in jouw ogen lijkt op een handboek voor trainen komt misschien omdat het de theorie is voor hoe ik het ga aanpakken?

Daarnaast maak ik gebruik van een algemeen bekende website om tempo zones af te leiden. Als ik refereer naar een site, boek of product wil dat niet zeggen dat er commerciële belangen achter zitten. Ik licht alleen toe hoe iemand de site zelf kan gebruiken. In mijn verslag van de 010 Triathlon benoem ik ook mijn Garmin 735XT horloge dat ik gebruik, daar zit ook geen commercieel belang achter.

Ik vind het dan ook erg jammer dat je er meteen een "veroordeling" aan hangt dat er een dealtje achter zit. Als je een voorkeur hebt voor een andere schrijfstijl dan hoor ik dat graag als feedback zodat ik daar rekening mee kan houden. Dit is in mijn ogen alleen wel erg kort door de bocht.

Verder schrijf ik alles vanuit persoonlijke interesse en zit er 0 commercieel belang bij mijn website. Mocht er ooit een bedrijf/merk zijn dat mij iets vraagt te schrijven dan zal ik dat altijd eerlijk aangeven vanaf het begin van het artikel.

79

Re: Triathlon blogs!

Lijkt me ook meer een hele enthousiaste atleet dan iemand met een commercieel plan erachter. Macmillan wordt wel genoemd, en is ook heel bekend, maar ook de 3-2-1 methode staat beschreven wat geintroduceerd is door barryP, met name of slowtwitch. Aan die methode heb ik, en mijn vriendin, heel veel gehad! Succes daarmee!

80

Re: Triathlon blogs!

MontanaMan schreef:

Lijkt me ook meer een hele enthousiaste atleet dan iemand met een commercieel plan erachter. Macmillan wordt wel genoemd, en is ook heel bekend, maar ook de 3-2-1 methode staat beschreven wat geintroduceerd is door barryP, met name of slowtwitch. Aan die methode heb ik, en mijn vriendin, heel veel gehad! Succes daarmee!

De methode is inderdaad ook niks nieuws, het is voor mijzelf meer het uitschrijven van BarryP met wat eigen input om het te structureren zodat ik er zelf mee aan de slag kan. Voor de volledigheid, en om verwarring van commercieel belang o.i.d. te voorkomen zal ik daar nog een opmerking over toevoegen.

Eerder heb ik dit voor mezelf uitgewerkt, maar wilde het graag met de wereld delen zodat anderen er misschien ook wat aan kunnen hebben

Leuk om te horen dat jij en je vriendin veel hebben gehad aan de methode! Dat geeft me nog een extra bevestiging dat het een goede aanpak kan is. Dank je wel!

Oh, en ja.. ik ben (denk ik) gewoon een hele enthousiaste atleet die zich graag verdiept in de materie om goed te kunnen trainen. Een van de redenen waarom ik denk dat ik ook zonder coach veel kan verbeteren (of ik ben gewoon te eigenwijs big_smile)

81

Re: Triathlon blogs!

Als er geen commercieel belang achter zit, dan excuus voor mijn opmerking erover. Dat komt tegenwoordig zo vaak voor dat ik er allergisch voor ben geworden. Ik heb ook niks tegen sponsoring trouwens, maar dan wel open en eerlijk.

Maar een dagboek vind ik het dus ook niet, dus laat ik het er dan op houden dat ik een andere smaak heb qua bloggen. Ervaringen met een methode vind ik pas interessant als iemand kan omschrijven wat-ie er zelf aan heeft gehad. Anders is het inderdaad (algemene) theorie, en daarvoor lees ik geen blog.

Ik zou het al een stuk interessanter vinden als je er je eigen schema richting Almere van zou maken, dus persoonlijker. Op dat punt snap ik je verhaal ook gewoon niet: het gaat om veel meer weken dan dat er tussen nu en half september zitten, en je moet ook nog zwemmen en fietsen (en combi-trainingen doen). Het is nu een algemeen verhaal over trainen voor een halve marathon. Maar wat ga jij nu precies doen? Dat is wat ik onder een blog versta.

Louise

82

Re: Triathlon blogs!

Louise schreef:

Als er geen commercieel belang achter zit, dan excuus voor mijn opmerking erover. Dat komt tegenwoordig zo vaak voor dat ik er allergisch voor ben geworden. Ik heb ook niks tegen sponsoring trouwens, maar dan wel open en eerlijk.

Maar een dagboek vind ik het dus ook niet, dus laat ik het er dan op houden dat ik een andere smaak heb qua bloggen. Ervaringen met een methode vind ik pas interessant als iemand kan omschrijven wat-ie er zelf aan heeft gehad. Anders is het inderdaad (algemene) theorie, en daarvoor lees ik geen blog.

Ik zou het al een stuk interessanter vinden als je er je eigen schema richting Almere van zou maken, dus persoonlijker. Op dat punt snap ik je verhaal ook gewoon niet: het gaat om veel meer weken dan dat er tussen nu en half september zitten, en je moet ook nog zwemmen en fietsen (en combi-trainingen doen). Het is nu een algemeen verhaal over trainen voor een halve marathon. Maar wat ga jij nu precies doen? Dat is wat ik onder een blog versta.

Louise

Logisch dat je allergisch geworden bent voor commerciële belangen die niet duidelijk gecommuniceerd worden. Ik kan daar ook altijd slecht tegen, vandaar dat ik dat zelf nooit op die manier zou aanpakken. En als beginnend blogje zal er de komende jaren (of helemaal nooit) commerciële content op komen.

Ik begrijp dat je de daadwerkelijke ervaringen met de methode nog mist. Eerlijk gezegd mis ik die zelf ook nog, omdat dit de basis van mijn trainingsaanpak gaat zijn. Dit moet ik dus nog gaan vertalen naar mijn eigen schema en inpassen in mijn planning. Nadat ik deze methode heb beproefd kan ik pas mijn echte ervaringen delen.

Door te beginnen met het uitwerken van de "ideale" theorie kan ik die gaan toepassen in mijn trainingen. Ik hoop door deze volgorde anderen juist ook wat meer achtergrond informatie te geven, meer dan alleen maar persoonlijke ervaringen. Wat ik precies ga doen met deze methode in mijn huidige trainingen komt dan ook snel online.

In mijn ogen nog meer een dagboek, omdat ik begin met de theorie/basis en deze ga vertalen in mijn schema en gedurende de tijd de voortgang kan beschrijven.

Zoals je ziet ben ik nog maar net begonnen met bloggen, en ook zoekende naar welke insteek het beste past. Daarom vind ik het fijn (opbouwende) feedback te krijgen. En ben ik dan weer allergisch voor aannames die alleen op eigen gevoel gebaseerd zijn. ;-)

Zelf ben ik altijd geïnteresseerd in persoonlijke ervaringen, maar ook juist in de achterliggende theorie waar die ervaringen vandaan komen. Die lees ik dan ook net zo graag op een blog dan in een boek, of ander "professionele" website.

83

Re: Triathlon blogs!

Ik heb de trainings blog ook gelezen.
Als dit is voor een 1/2 triathlon dan ben ik verbaasd over de hoeveelheid loop kilometers die er per week en per dag (iedere dag!) gemaakt gaan worden.
Wat ik uit ervaring hen gemerkt en waar door coaches ook op gehamerd is, is dat de halve tri verloren/gewonnen wordt tijdens het lopen, maar dat wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het fietsen.
Het met frisse benen na 90KM van de fiets komen is de crux.

84

Re: Triathlon blogs!

Maar door heel veel mensen voorbij gelopen worden tijdens het lopen terwijl je benen nog niet moe zijn, maar je gewoon niet harder kan lopen is ook niet leuk!

BarryP heeft voor mij vooral geholpen om het loopvolume toe te laten nemen (van ~35km to ~70km, daarna meer gaan fietsen maar nog steeds vaak weken >50k en soms >60k), zonder blessures op te lopen (sterker nog, zelfs hersteld van een hardnekkige irritatie aan de achilles tijdens de eerste maanden). In het begin was 35k in een week pittig (moeie benen aan het eind van de week), nu loop ik 60k in een week met ook nog veel meer fietsen en zwemmen en de benen voelen een stuk frisser.

Verder is het programma heel simpel en dus makkelijk te volgen, en ook heel regelmatig (6x per week) wat ook erg prettig is.

85

Re: Triathlon blogs!

Ik heb een wedstrijdverslag geschreven van afgelopen weekend.
Voor zij die geïnteresseerd zijn: http://www.labrands.nl/labrands-sport/w … eindhoven/
smile

86

Re: Triathlon blogs!

Doubtless schreef:

Ik heb een wedstrijdverslag geschreven van afgelopen weekend.
Voor zij die geïnteresseerd zijn: http://www.labrands.nl/labrands-sport/w … eindhoven/
smile

Leuk verhaal. Daar leer ik altijd weer van.

Je moet sneller dan de klos zijn.

87

Re: Triathlon blogs!

Da’s een reactie die ik niet voorzien had big_smile dat mijn amateuristische deelname een ander iets bij kan brengen... big_smile

88

Re: Triathlon blogs!

Mooi verhaal! En goed te lezen dat je tevreden bent met hoe het gegaan is!

Kleine tip voor het zoekende zijn bij je tweede wissel; ik loop voor de start altijd de wissels door. Als het kan echt lopen zodat je alles goed kunt beoordelen, en anders goed kijken hoe de wisselzone in elkaar steekt en waar je er in komt en er weer uit moet.

Hardlopen als het warmer is kost mijzelf ook altijd een stuk meer moeite. Zeker als het waterpunt zo laat kwam voor je. Had je zelf wat drank/water meegenomen op de fiets? Als je langer dan een uur gaat sporten is het al goed om wat sportdrank te hebben om je koolhydraten te kunnen aanvullen. Misschien iets om over na te denken voor je volgende in Nuenen!

89

Re: Triathlon blogs!

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen is een van mijn doelen voor dit jaar de halve triathlon in Almere. Nou vragen veel mensen zich af waarom ik dat überhaupt zou willen. Zeker als ze horen wat ik er voor doe qua trainingsuren in combinatie met de rest van mijn tijd.

Waarom is het voor mij zo belangrijk om straks over die finishlijn te komen? En waarom stel ik mijzelf dan ook nog een tijdsdoel van 5,5 uur om dat te doen?

Ik wil jullie hierbij wat meer inzicht geven in waarom ik het zo belangrijk vindt om dit te doen. En dat die finishlijn eigenlijk helemaal niet zo belangrijk voor me is.

www.marcellagerwerf.com/waarom-een-halve-triathlon

90

Re: Triathlon blogs!

Doubtless schreef:

Da’s een reactie die ik niet voorzien had big_smile dat mijn amateuristische deelname een ander iets bij kan brengen... big_smile

Nee hoor: nieuwe onbekende ogen zien veel meer dan bekende ogen (vind ik).

Je moet sneller dan de klos zijn.

91

Re: Triathlon blogs!

marcell schreef:

Kleine tip voor het zoekende zijn bij je tweede wissel; ik loop voor de start altijd de wissels door. Als het kan echt lopen zodat je alles goed kunt beoordelen, en anders goed kijken hoe de wisselzone in elkaar steekt en waar je er in komt en er weer uit moet.

Hardlopen als het warmer is kost mijzelf ook altijd een stuk meer moeite. Zeker als het waterpunt zo laat kwam voor je. Had je zelf wat drank/water meegenomen op de fiets?

Doorlopen van de wissels is een goede. Helemaal niet aan gedacht vooraf! Ik had op de fiets 500ml sportdrank bij me & dat bijna helemaal opgedronken. Ik schaf denk ik zo'n band aan voor om je middel, met die kleine flesjes erin. Als het dan weer zo warm is neem ik gewoon wat mee tijdens het hardlopen.

92

Re: Triathlon blogs!

Doubtless schreef:

Doorlopen van de wissels is een goede. Helemaal niet aan gedacht vooraf! Ik had op de fiets 500ml sportdrank bij me & dat bijna helemaal opgedronken. Ik schaf denk ik zo'n band aan voor om je middel, met die kleine flesjes erin. Als het dan weer zo warm is neem ik gewoon wat mee tijdens het hardlopen.

Zelf meenemen tijdens hardlopen is ook een idee ja. Al vind ik het persoonlijk veel lastiger om te drinken tijdens het lopen dan op de fiets. Daarom probeer ik zoveel mogelijk op de fiets te drinken/eten en daarmee genoeg binnen te krijgen om tijdens het lopen minimaal bezig te hoeven zijn met drinken/eten onderweg.

93

Re: Triathlon blogs!

Met nog 9 dagen te gaan tot mijn eerste triatlon schreef ik een nieuw blog:

SLEEPING WITH THE ENEMY:

https://runhedwigrun.com/2018/06/14/sle … the-enemy/

94

Re: Triathlon blogs!

mcguyver schreef:

Hedwig, herkenbaar verhaal over openwater zwemmen. Lees mijn verhaal maar eens. Ik las je hardloopverhalen al en ik hoop dat je net als ik veel plezier beleef aan de eerste keer een triathlon doen.

Leuk! Ik ga jouw verhalen zeker ok lezen! Nu meteen! Dank dat je mij erop wijst!

95

Re: Triathlon blogs!

Ik heb ook weer een aantal blogs geschreven over onze avonturen, maar ook een test over de Fusion Speed Suit 2.0.

www.eigenwijzetriathlon.nl

96

Re: Triathlon blogs!

Macer schreef:

Ik heb ook weer een aantal blogs geschreven over onze avonturen, maar ook een test over de Fusion Speed Suit 2.0.

www.eigenwijzetriathlon.nl

Was weer leerzaam. Dank voor 't inzicht.

Je moet sneller dan de klos zijn.

97

Re: Triathlon blogs!

RunHedwigRun schreef:

Met nog 9 dagen te gaan tot mijn eerste triatlon schreef ik een nieuw blog:

SLEEPING WITH THE ENEMY:

https://runhedwigrun.com/2018/06/14/sle … the-enemy/

Mooie verhalen, leuk om te lezen. Erg benieuwd hoe de triathlon je vergaat. En verder dan zwemdiploma A ben ik ook nooit gekomen trouwens wink

98

Re: Triathlon blogs!

Macer schreef:

Ik heb ook weer een aantal blogs geschreven over onze avonturen, maar ook een test over de Fusion Speed Suit 2.0.

www.eigenwijzetriathlon.nl

Leuke stukjes weer! Sonja heeft geen geluk met de schoenen dit jaar he. Bij de duintriathlon fietsen met een loopschoen en een fietsschoen en in Nieuwkoop een fietsschoen zoek. Dat zal haar vanaf nu niet meer gebeuren gok ik.

99

Re: Triathlon blogs!

Deze keer niet helemaal specifiek over triathlons, maar over wat sport met je doet als persoon en werknemer smile :

Blog: Een betere professional door sport

100 Laatst bewerkt door mcguyver (19-06-18 22:50:38)

Re: Triathlon blogs!

Doubtless schreef:

Deze keer niet helemaal specifiek over triathlons, maar over wat sport met je doet als persoon en werknemer smile :

Blog: Een betere professional door sport

Helemaal mee eens. Daarbij ervaar ik dat lastige klussen op het werk makkelijker lijken door ze te vergelijken met een zware training of een recente beste tijd. Die lastige klussen worden dan eenvoudiger.

Je moet sneller dan de klos zijn.