1

Onderwerp: Zwembril

Na gezocht te hebben in het archief volgt hier toch een vraag van mij over zwembrillen. De enige frustratie m.b.t. mijn materiaal is mijn zwembril. Ik heb een Zoggs predator van 8 maanden oud. Veel gebruikt in het zwembad, altijd afgespoelt en afgedroogt. Er zitten geen scheuren in. Ik krijg hem na veel moeite, gevloek en vooral vaak stoppen met zwemmen, leeg laten lopen en weer verder zuchten waterdicht op. Er loopt elke keer aan de rechterkant weer water in. Wat heb ik gedaan: bandjes strakker, tot het niveau dat na het zwemmen de afdrukken in mijn gezicht staat. De bril schoongemaakt. De bandjes onder mijn swimcap. De bandjes boven mijn swimcap. De bandjes losser. Mijn gezicht is naar ik kan zien anatomisch (redelijk) in evenwicht. Het enige dat lijkt te helpen is de bandjes zo strak mogelijk aanhalen en de glazen zo dicht mogelijk tegen mijn oogkassen duwen zodat er een vacuum ontstaat dat er voorzorgt dat hij door het vacuum blijft zitten. Daarnaast probeer ik zo min mogelijk de spieren in mijn gezicht te bewegen om ervoor te zorgen dat er net via kleine huidplooien water in loopt. Maar doen jullie dat ook zo? Onderhand is de die bril bij mij het zwaarste onderdeel geworden van de trianthlon.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: Zwembril

mcguyver schreef:

Onderhand is de die bril bij mij het zwaarste onderdeel geworden van de trianthlon.


big_smile

Een zwembril moet wel zo strak zitten dat je er die afdrukken aan over houdt, soort-van wallen onder je ogen, dus dat klinkt op zich wel goed. Een beetje vacuum ook (vergelijk: ik las een keer bij de opticien een artikel over Kromowidjojo, dat die bij lange trainingen problemen krijgt met haar contactlezen omdat de zuurstof achter haar brilletje dan op raakt).

Maar ik denk ook: zou je niet eens een ander merk proberen? De pasvormen verschillen. Ik heb er een van Speedo die het beste zit, en daarnaast twee van verschillende merken met glazen op sterkte, en die zitten okee maar toch beduidend minder goed, meer gehannes mee. Je hebt ook nog van die hele kleine, amper groter dan je oog, dat is misschien iets om eens te proberen?

Louise

3

Re: Zwembril

Je zou misschien eens een Zweedse zwembril kunnen proberen (https://www.activeswimwear.nl/zwembril- … model.html) . Ik heb daar vrij lang mee gezwommen en beviel goed. Heb horen beweren dat het vrij gevaarlijk is om met zo'n bril een wedstrijd te doen omdat de rand diep in je oogkas ligt, mijn ervaring is dat het geen kwaad kan als je een tikje krijgt. Binnen mijn vereniging zwemt een aantal atleten tevreden hun baantjes met zo'n brilletje.

Laat ik nou net een Zoggs Predator Flex Reactor Titanium gekocht hebben om eens wat anders te proberen.....hoop dat ie langer dan 8 maanden mee gaat! roll

4

Re: Zwembril

Tsja, hij lijkt jou gewoon niet te passen. Dat kan he...
Probeer gewoon eens een ander merk zou ik zeggen!

5

Re: Zwembril

Hedcandy schreef:

Tsja, hij lijkt jou gewoon niet te passen. Dat kan he...
Probeer gewoon eens een ander merk zou ik zeggen!

Juup. (Maar ligt het toch aan mij ;-)

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Zwembril

Toevallig tweette @Zwemanalyse er net over, met een link hierheen: https://www.zwemanalyse.nl/zwembril/

7

Re: Zwembril

Ik moest overlaatst ook terug op zoek naar een nieuwe bril. Gebruikte altijd de arena viper maar die maken ze niet meer dus verschillende andere geprobeerd en pfff lig hier nu met een fortuin aan brilletjes die ik niet gebruik.

8

Re: Zwembril

Louise schreef:

Toevallig tweette @Zwemanalyse er net over, met een link hierheen: https://www.zwemanalyse.nl/zwembril/

Handig!

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Zwembril

Louise schreef:

Toevallig tweette @Zwemanalyse er net over, met een link hierheen: https://www.zwemanalyse.nl/zwembril/

Die navigerende bril, daf lijkt me toch echt wel een fijn iets.

10

Re: Zwembril

mcguyver schreef:

Na gezocht te hebben in het archief volgt hier toch een vraag van mij over zwembrillen. De enige frustratie m.b.t. mijn materiaal is mijn zwembril. Ik heb een Zoggs predator van 8 maanden oud. Veel gebruikt in het zwembad, altijd afgespoelt en afgedroogt. Er zitten geen scheuren in. Ik krijg hem na veel moeite, gevloek en vooral vaak stoppen met zwemmen, leeg laten lopen en weer verder zuchten waterdicht op. Er loopt elke keer aan de rechterkant weer water in. Wat heb ik gedaan: bandjes strakker, tot het niveau dat na het zwemmen de afdrukken in mijn gezicht staat. De bril schoongemaakt. De bandjes onder mijn swimcap. De bandjes boven mijn swimcap. De bandjes losser. Mijn gezicht is naar ik kan zien anatomisch (redelijk) in evenwicht. Het enige dat lijkt te helpen is de bandjes zo strak mogelijk aanhalen en de glazen zo dicht mogelijk tegen mijn oogkassen duwen zodat er een vacuum ontstaat dat er voorzorgt dat hij door het vacuum blijft zitten. Daarnaast probeer ik zo min mogelijk de spieren in mijn gezicht te bewegen om ervoor te zorgen dat er net via kleine huidplooien water in loopt. Maar doen jullie dat ook zo? Onderhand is de die bril bij mij het zwaarste onderdeel geworden van de trianthlon.

Voor de archivarissen onder ons. Ik weet de oplossing. Ik moet mijn de glazen van de duikbril zo wijd als mogelijk op mijn neus zetten.

Je moet sneller dan de klos zijn.

11

Re: Zwembril

Louise schreef:

Toevallig tweette @Zwemanalyse er net over, met een link hierheen: https://www.zwemanalyse.nl/zwembril/

Handig artikel, bedankt voor het delen.

Ik merk de laatste tijd dat mijn bril steeds vaker wat water naar binnen lekt. Aangezien ik harde contactlenzen draag is dat verre van ideaal.

Ik vroeg me al een tijdje af hoe lang een zwembril mee gaat, aangezien ik de mijne nu alweer een kleine 2 jaar gebruik. Uit het artikel maak ik dus op dat het een jaartje is. Dan vind ik het niet gek als die aan het opraken is dus.

Tot nu toe heb ik altijd met de Aqua Sphere Kaiman gezwommen, en die is me super bevallen. Van de week heb ik zowel de Zoggs Predator en Aqua Sphere Kayenne besteld om eens te testen. Van beide veel goede dingen gehoord, en ik was er een beetje vanuit gegaan dat mijn Kaiman misschien niet perfect zit omdat ie de laatste tijd wat meer gaat lekker dus. Al heeft dat misschien te maken met de leeftijd van de bril, en niet met de pasvorm.