1

Onderwerp: Absolute beginner

Hoi,

Ik wil mij hier even voorstellen:

Ik ben 45 jaar en altijd wel sportief bezig geweest. Lang op het rugbyveld, maar na blessure leed gestopt.
Vervolgens ben ik gaan fietsen en sinds een paar jaar weer hardlopen. In zwemmen ben ik echt een beginneling, maar dit laat ik niet in de weg staan om eens aan de triathlon te ruiken. Als het bevalt ga ik het zwemmen wat serieuzer oppakken.
Ik haal al veel voldoening uit de mij bekende duursporten.

Als kennismaking wil ik de 1/8 e in Wilhelminadorp mee doen. Benieuwd hoe dit gaat. 
Zonder al te veel verwachtingen ga ik hiervan proberen te genieten.

Met veel interesse lees ik alle beginners tips en sta open voor verdere aanwijzingen. Zijn er meer beginners in de regio Zeeland?

Groeten,

Michiel

2

Re: Absolute beginner

Welkom! Ik doe al 7 seizoenen triathlon én ik woon ook niet meer in Zeeland (ben daar wel opgegroeid, broer woont er nog en ik kom er nog regelmatig en graag), maar ik ga wel ook meedoen in Wilhelminadorp. Vorig jaar ook gedaan (verslag). Het is een erg leuke, kleine triathlon (de kleinste die ik ken!), dus ik verheug me al op volgende week.

Louise

3 Laatst bewerkt door ic3d (08-06-18 13:24:32)

Re: Absolute beginner

Niet uit Zeeland, maar wel lang gerugbyd. Vaak hebben rugbyers wel sterke benen en dat is een dikke plus voor het fietsen. Zwemmen leer je wel, alhoewel mij dat ook een jaar of wat duurde voor ik het kilometers volhield én sneller was dan mijn schoolslag.

4

Re: Absolute beginner

Welkom! Niet uit Zeeland, geen rugbyer, wel 45 jaar en een slechte zwemmer wink

Succes!

5

Re: Absolute beginner

Niet uit Zeeland, wel een beginner én een slechte zwemmer wink

Welkom!

6

Re: Absolute beginner

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie welkom.
Van het weekend een beetje voorbereid en 'droog' (en nat) geoefend op lokatie.
Het water was lekker op temperatuur en er stond een fijne zeeuwse bries.
Kreeg alleen m'n hardloopschoenen niet gemakkelijk aan (met nieuwe elastische veters), dus daar moet nog wat aangepast worden. Nog tips voor de wissel naar lopen? Zin in vrijdag!

Groetjes,

Michiel

7 Laatst bewerkt door HansH (11-06-18 13:25:40)

Re: Absolute beginner

Talkpoeder in je schoenen.... Als je tenminste zonder sokken fietst en loopt; anders talkpoeder in je sokken (of je veters zaten te strak...?). Succes met je eerste triathlon!

triathlon is 3x leuker!

8

Re: Absolute beginner

Tip voor aantrekken schoenen: doe baby/talk poeder in je schoenen en in je sokken, dan trek je die makkelijker aan met natte voeten (niet te zuinig zijn met het poeder).
Hier in Engeland is de rugby triathlon vereniging vaak erg goed vertegenwoordigd bij wedstrijden!

9

Re: Absolute beginner

En, hoe ging het gister en hoe vond je het?

10

Re: Absolute beginner

Hoi Louise,

Helaas ben ik niet gestart. Vorige week kreeg ik last van mijn achillespees. Toch te veel willen doen. (schaamrood)
Ben wel komen aanmoedigen en foto's gemaakt.

Was een leuke wedstrijd en met wat 'kiespijn', heb ik er toch wel van genoten.

Ben jij tevreden met je prestatie?

Groetjes,

Michiel

11

Re: Absolute beginner

Jammer dat je niet mee kon doen! Ik vond het wel weer leuk (fijn parcours, informeel, en voor mij leuk om tussen bijna alleen maar Zeeuwen te sporten, een back-to-my-roots-gevoel) en was ook wel tevreden. Ik was 2 minuten langzamer dan vorig jaar, toen had ik een superdag, nu had ik een wat ongelukkige eerste wissel met een veiligheidsspeld die los was geschoten, en m'n lopen is nog niet op dreef na m'n 'looploze' winter; 2 minuten langzamer is dan verder vergelijkbaar.

Ik vond het alleen qua organisatie wel beneden een grens van een nog serieus te nemen triathlon, veel meer houtje-touwtje nog dan vorig jaar. Ik heb daar in het onderwerp 'prestaties van de dag' wat over gezegd (2 reacties, za en zo) - en feedback gestuurd naar de organisatie.

Louise

12

Re: Absolute beginner

Kijk uit met de achillespees. Vaak doet het 's morgens pijn, daarna gaat het wel. Bij hardlopen kan dat ook wel zo zijn. In het begin stijf en pijnlijk, maar een paar km zakt het en dan denk je 'dit gaat best, ik ga iets langer door'. Je pezen hebben maar weinig doorbloeding en herstellen dus langzaam, maar ga je lopen dan gaat er wat meer bloed naar toe en kan het zijn dat de pijn zakt.
Rek-oefeningen (met de tenen op de trap) is wel een goede oefening, maar kan ook pijnlijk zijn (hoeft niet erg te zijn in dat geval).
Sterkte!

13

Re: Absolute beginner

Wat bij mij altijd helpt bij achillespees klachten is de kuitenwip. Daarmee verhoog je de doorbloeding van je kuit sterk. Je gaat op 1 been staan (waar je last van hebt) en duwt jezelf omhoog. En dat zo vaak als je kunt, ik doe meestal 2 series van 30-40. En dat 3 x per dag. Ben er dan binnen 1-2 weken vanaf! Zie ook bv https://www.sportzorg.nl/_asset/_public … essure.pdf

triathlon is 3x leuker!

14

Re: Absolute beginner

Bedankt iedereen voor tips voor m'n achillespees. Ik had soortgelijke adviezen ook gevonden en ga ze proberen.

Louise,
Ik vond het qua organisatie ook wel erg losjes en hoop dat ze je tips ter harte nemen.

Ik ga zeker nog een volgende poging doen, ergens na de zomer, zodra het hardlopen weer op peil is.

Michiel