2,376

Re: prestaties van de dag

Lekkere tijdswinst Montana!

Wij zijn dit weekend met het werk weg, maar gelukkig een plas op de locatie!
Dus vanochtend wezen zwemmen. 20 minuten voor een kilometer, wel tevreden. Wel heel vies water, was helemaal oranje toen ik eruit kwam...

2,377

Re: prestaties van de dag

Vandaag de 1/16e aan mijn verzameling afstanden toegevoegd, bij de Vrouwentriathlon. Erg leuk om alleen maar te 'knallen', wat dat betreft is het een leuke afstand, alleen wel veel gedoe voor dik 40 minuten sporten, met al je spullen en vroeg op en daar tijdig zijn enzo. 

Ik kon voor het eerst dit seizoen echt helemaal diep gaan op de fiets en op tempo lopen, daar was ik blij mee, en ik kan concluderen dat het me 3 maanden (met 4 wedstrijden) heeft gekost om mezelf van vakantiefietser in triathleet-op-de-korte-afstand te transformeren. Ik werd daarmee 10e overall (van 50), met de 2e fietstijd, en 2e bij de D40+ (geen aparte 50+-categorie).

En het was ook weer erg leuk, het blijft toch een leuk evenement! Ik ging daarna nog aan de slag om winnaressen voor het persbericht en bijzondere deelneemsters voor de nieuwsbrief te interviewen, dus het werd een soort zwemmen-fietsen-lopen-praten-schrijven-inspanning!   

Louise

2,378

Re: prestaties van de dag

Vandaag een big day gedaan om voeding eens goed te testen.
Eerst gezwommen, 4 rondjes in het meer, 4100m net onder de 1:10. Wel weer 1:40/100m en niet 1:33 zoals eerder deze week. Hartslag ook iets hoger, maar ging lekker. Geen pauzes genomen, constant doorgezwommen.
Toen naar huis, fietsen klaarmaken en op de fiets gesprongen. Eerst een rondje op mijn wielrenfiets, bijna 2u. Daarna ruim 3u op de triathlonfiets (laatste keer nogal heftige reactie aan zitvlak na een rit van 6u, dus wilde dat nog niet pushen, ging vandaag perfect). Bij elkaar 150k in 5:10, ging lekker. Niet verkeerd op de ruwe Engelse wegen en al het stoppen bij kruisingen.
Weer thuis weer ff klein half uurtje rust en toen gaan lopen. Doel was 1,5-2u lopen, en ongeveer 1:45 gelopen en ruim 18k. Hartslag iets hoger dan ik zou willen, maar kon het tempo blijven vasthouden. Bij thuiskomst moe maar niet leeg, maar 24k verder is nog wel een heel end!
Met de IM toch iets langzamer starten denk ik. Die marathon ga ik toch niet onder de 4u lopen en wil ook niet forceren om dat tempo wel te lopen de eerste 2u.

Bij elkaar bijna 8u gesport vandaag. Voeding ging goed (doel was anderhalve energie reep per uur op de fiets wat ik bijna heb gehaald. Laatste uur op de fiets 2 gels, bij lopen elke half uur een gel, elke 10 min water). Had op een gegeven moment wel een honger gevoel op de fiets, dus toch iets regelmatiger eten, en misschien iets meer nog.

Al met al een goede dag voor het zelfvertrouwen, maar nog steeds erg nerveus voor laatste 15-20k van de marathon!

2,379

Re: prestaties van de dag

Mooi, Montana! Ik zou zelf inderdaad iets meer eten op de fiets, ik doe 3 gels per uur. Ik neem tegen het gevoel van een lege maag regelmatig bananen en na een paar uur een Krentenbol.

Gisteren laatste peak training: 2km zwemmen, 40km fietsen en 5km lopen. Alles in IM tempo. Merk dat de vermoeidheid sterk aan het afnemen is, en heb veel vertrouwen in IM Austria over een week! Voor het laatste deel van de marathon (ik heb de ervaring hoe zwaar dat kan zijn, vanaf km 25 ofzo, en dat vergeet je niet echt...) houd ik een 3:1 tactiek achter de hand. Verder ga ik die marathon vooral op cola lopen. Dat voorkomt dat ik geen koolhydraten binnenkrijg omdat ik dan misselijk word bij de gedachte aan gels...

triathlon is 3x leuker!

2,380

Re: prestaties van de dag

Mooie trainingen heren!

2,381

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Mooie trainingen heren!

Nou zeg dat wel!
Heel indrukwekkend!

2,382

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

Vandaag de 1/16e aan mijn verzameling afstanden toegevoegd, bij de Vrouwentriathlon. Erg leuk om alleen maar te 'knallen', wat dat betreft is het een leuke afstand, alleen wel veel gedoe voor dik 40 minuten sporten, met al je spullen en vroeg op en daar tijdig zijn enzo.

Ik was ook weer van de partij. Met Louise in alle vroegte naar Utrecht gereden, er reden ook geen treinen tussen Rotterdam en Utrecht. Ik heb niet zo'n best sportjaar achter de rug maar ondanks dat toch nog ergens in het midden geeindigd als 35ste. Maar vooral ben ik blij met het zwemmen;
1. ik kwam niet meer als laatste het water uit, dat ligt eerlijk gezegd al een tijdje achter me.
2. ik heb zelfs nog een paar mensen ingehaald tijdens het zwemmen (wel achterhoede hoor maar niet zo erg als het ooit was)
3. ik had niet eens zoveel last van de erg lage watertemperatuur van 18 graden. Geen wetsuit aan maar toch weinig last van, wel met het er in gaan, dat is vreselijk.
Wat gestaag doorzwemmen én de komst van een 50 meterbad bijna om de hoek kunnen doen...;)

Mijn zelfvertrouwen met zwemmen is inmiddels van dien aard dat ik misschien volgend jaar wel een wedstrijdje wil proberen met een 500 meter erin, dat maakt de mogelijkheden om ergens aan mee te doen ook groter. Verder heb ik nog een extra lusje gefietst omdat ik bij een splitsing eerst de verkeerde kant op reed...dus die halve minuut moet er ook nog af. (o ja, bijna 4 minuten sneller dan vorig jaar, maar vorig jaar was ik er wel erg slecht aan toe).:)

2,383

Re: prestaties van de dag

Mooi TTT dat je zo vooruit bent gegaan!! En je bent nog lang niet aan het einde van je leercurve, wie weet wat de toekomst nog brengt!

2,384

Re: prestaties van de dag

Bijna 300 km gefietst! Van 19 tot 7 uur op de fiets gezeten, met twee keer een half uurtje pitstop.
Was waanzinnig mooi om mee te maken, maar wel pittiger dan overdag hoor.

Uiteindelijk na 280 km afgestapt, dat was precies weer bij een stopplaats en toen had ik echt geen zin meer om daarna nog de fiets op te gaan voor dat laatste stuk. Was inmiddels ook zo gaar dat ik de groep nogal ophield...

En dat een week na de Ironman 70.3 big_smile Nu eigenlijk nergens last van, al denk ik dat een paar dagen rust geen kwaad kunnen, al is het maar mentaal wink

2,385

Re: prestaties van de dag

In post Hans.
Wat is de 3:1 tactiek?

2,386

Re: prestaties van de dag

hugo schreef:

In post Hans.
Wat is de 3:1 tactiek?

Dag Hugo, dat is 3 minuten lopen, 1 minuut wandelen... Dat is als zelfs 30 meter wandelen bij de drinkposten (die er elke 1,5 km zijn.....) niet voldoende is. Na een km of 25 kunnen er rare dingen met je gebeuren in een IM, zeker als het een graadje of 30 is... De kunst is om als je toch gedwongen wordt om te wandelen, weer te gaan lopen. Daar helpt dit bij. En 3 minuten hardlopen voelt meestal als nog wel te doen (17km soms niet....). Ik ga natuurlijk weg met de gedachte dat ik bij elke post gewoon 10 meter wandel om makkelijk te kunnen drinken (zonder hoestbuien omdat ik me verslik door al hardlopend te drinken), maar het is altijd fijn om een plan B te hebben smile

triathlon is 3x leuker!

2,387

Re: prestaties van de dag

Heb dit weekend ondervonden een TUC koekje al lopen eten dat dat ook niet ideaal is tijdens een wedstrijd.

2,388

Re: prestaties van de dag

Dank je wel.
Het plan is om op mijn 50e een hele te gaan doen en dan wil ik er zo snel mogelijk over heen. Daar kan ik nu nog 3 jaar voor trainen.
Het kan geen kwaad om soort van backup tactiek te hebben.
Na googlen werd ik niet veel wijzer dus vandaar.

2,389

Re: prestaties van de dag

HansH schreef:
hugo schreef:

In post Hans.
Wat is de 3:1 tactiek?

Dag Hugo, dat is 3 minuten lopen, 1 minuut wandelen... Dat is als zelfs 30 meter wandelen bij de drinkposten (die er elke 1,5 km zijn.....) niet voldoende is. Na een km of 25 kunnen er rare dingen met je gebeuren in een IM, zeker als het een graadje of 30 is... De kunst is om als je toch gedwongen wordt om te wandelen, weer te gaan lopen. Daar helpt dit bij. En 3 minuten hardlopen voelt meestal als nog wel te doen (17km soms niet....). Ik ga natuurlijk weg met de gedachte dat ik bij elke post gewoon 10 meter wandel om makkelijk te kunnen drinken (zonder hoestbuien omdat ik me verslik door al hardlopend te drinken), maar het is altijd fijn om een plan B te hebben smile

Ik herken dit wel vanuit het trailen/lange afstanden lopen. Goed idee!

2,390

Re: prestaties van de dag

Ik heb de Ironman ook zo volbracht, niet per se strak 1 om 3, maar wel met wandelen en hardlopen (nouja, hard...) afwisselen. Daardoor lukte het om behoorlijk vlak te blijven (maar wel langzaam natuurlijk). Voor volbrengen geen probleem. Meer zat er niet in (lopen is mijn slechtste onderdeel), maar helemaal dood ging ik dus ook niet. Bij mijn pogingen tot het lopen van een losse marathon heb ik hardgelopen totdat dat niet meer ging, en daarbij ging ik veel meer kapot.

Louise

2,391

Re: prestaties van de dag

Mijn plan is om ongeveer 10:1 te lopen (of elke aid-station + de heuvel wandelen). Maar het 'wandelen' wel snel doen en niet langer dan 20 sec. Mocht dat te zwaar worden dan aflopen (9:1, 8:1 etc). De hele marathon in een IM lopen zonder te wandelen gaat me toch niet lukken, en van velen gelezen dat ze hun beste marathons tijdens IMs hebben gelopen met een dergelijke strategie.

2,392

Re: prestaties van de dag

MontanaMan schreef:

Mijn plan is om ongeveer 10:1 te lopen (of elke aid-station + de heuvel wandelen). Maar het 'wandelen' wel snel doen en niet langer dan 20 sec. Mocht dat te zwaar worden dan aflopen (9:1, 8:1 etc). De hele marathon in een IM lopen zonder te wandelen gaat me toch niet lukken, en van velen gelezen dat ze hun beste marathons tijdens IMs hebben gelopen met een dergelijke strategie.

Misschien heb ik het al eerder ergens hier geschreven, maar ik denk dat voor 95% van de IM deelnemers een run-walk strategie de snelste is. Uit eigen ervaring weet ik dat wandelen bij verzorgingsposten maximaal 30 seconden kost ten opzichte van blijven hardlopen. Vlak voor de post een gelletje nemen en dan tijdens het wandelen voldoende drinken. Psychologisch is het natuurlijk ook erg prettig om niet verder te hoeven kijken dan de volgende pak hem beet  2.5km. Meer dan 20 verzorgingsposten ga je niet passeren, dus je investeert een minuut of 10 en die krijg je dubbel en dwars terug. Denk ik.

2,393

Re: prestaties van de dag

Bedankt voor alle goede tips!

2,394

Re: prestaties van de dag

Afgelopen zondag heb ik enkel in de laatste 5km af en toe moeten wandelen. Dat was amper 100m en dan kon ik verder. Mijn voeten deden enorm pijn want voor de rest ging het eigenlijk wel.

2,395

Re: prestaties van de dag

ronnyke schreef:

Heb dit weekend ondervonden een TUC koekje al lopen eten dat dat ook niet ideaal is tijdens een wedstrijd.

:’)

2,396

Re: prestaties van de dag

Iets nieuws gedaan: fietsend naar het meer in de buurt, daar 2,5 km zwemmen en vol gas weer terug. Leuke afwisseling. Zeker met dit weer.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2,397

Re: prestaties van de dag

Van de week een startbewijs gewonnen dus compleet onvoorbereid voor die afstand reisde ik gisteren af naar een gehucht in de weerribben voor een zwemtocht van 5km.
Poeh wat een eind!!
De eerste 2km waren door een smal (dus knokken om je plekje) en ondiep (dus een soort veensoep vol brokjes) slootje, daarna werd t fijner zwemmen.
Leuk onder bruggetjes door met her en der nieusgierige mensen.
Tevreden met een tijd van 1.31 en nu gesloopt! Mn lijf voelt heel zwaar.... maar ja, had uberhaupt nooit verder gezwommen dan 3 en dit seiezoen pas tot 2,5 km haha.

2,398

Re: prestaties van de dag

Heel knap!
Hoe vond je het om zo lang te zwemmen?

2,399

Re: prestaties van de dag

Ja heel knap inderdaad en ik ben ook heel benieuwd hoe je het ervaren hebt. Ik kom zelf nog niet verder dan 2.7 kilometer wat ik in 2 stukken zwem.

2,400

Re: prestaties van de dag

Doubtless schreef:

Heel knap!
Hoe vond je het om zo lang te zwemmen?

Je stelt je er op in en toch weer niet... ik dacht er veel langer over te doen, dat wel.
Zwem normaal makkelijk 2500m in 45 min maar dacht die 2e helft he wink dan zak ik vast uit. Viel dus reuze mee.
Mijn horloge trilt elke 500m, maar op een gegeven moment was ik de tel kwijt.
Ik dacht dat hij trilde voor de 4km maar ik zag het bruggetje, wat daarbij in de buurt zou zijn, maar niet. Ik zat er dus 500m naast.
Even eerder was ik het ook wel even zat maar dat duurde maar kort.
Mijn steunarm-schouder ging wel iets zeuren ook, maar ja die is dat natuurlijk ook niet gewend.

Moet wel zeggen: het scheelt dat t buiten is. En een nieuwe omgeving, dus je ziet dingen in de verte, bent benieuwd wat dat dan is en komt er zo steeds dichterbij...
200 baantjes in een zwembad zou ik echt niet trekken haha.