1

Onderwerp: wetsuit uittrekken

dag iedereen,

tijdens mijn triathlon ging het uittrekken van mijn wetsuit niet heel vlot, waardoor ik veel tijd verloor.
wat kan ik doen zodat dit beter gaat? graag jullie tips!!!

2

Re: wetsuit uittrekken

Zo snel mogelijk beginnen met uittrekken, anders zuigt het pak langzaam vacuum.
Meteen uit het water rits los, dan de armen eruit, doorlopen naar de wisselplek, pak over je heupen en knieen en dan op je pak gaan staan met ene been andere been los trekken, dan andere been.

Als het allemaal stroef gaat dan voor het aantrekken van je wetsuit baby-olie op onderarmen en onderbenen smeren.

3 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (27-06-18 14:03:29)

Re: wetsuit uittrekken

Milan schreef:

dag iedereen,

tijdens mijn triathlon ging het uittrekken van mijn wetsuit niet heel vlot, waardoor ik veel tijd verloor.
wat kan ik doen zodat dit beter gaat? graag jullie tips!!!

Waar gaat het mis?

Mijn aanpak is:
Al tijdens het uit het water komen zover mogelijk uittrekken. Volgens de regels is dat tot op je heupen.
Dan gaat het namelijk makkelijker omdat het pak nog nat is. Je kan zelfs een beetje extra water erin scheppen.

Bij je fiets het pak tot op je enkels 'uittrappen' en met je handen over je hielen helpen.

4

Re: wetsuit uittrekken

Arnoutdv schreef:

Zo snel mogelijk beginnen met uittrekken, anders zuigt het pak langzaam vacuum.
Meteen uit het water rits los, dan de armen eruit, doorlopen naar de wisselplek, pak over je heupen en knieen en dan op je pak gaan staan met ene been andere been los trekken, dan andere been.

Als het allemaal stroef gaat dan voor het aantrekken van je wetsuit baby-olie op onderarmen en onderbenen smeren.

Welke baby olie is geschikt hiervoor? Is zwitsal bijvoorbeeld goed?

5

Re: wetsuit uittrekken

Voor het insmeren met babyolie gebruik ik zelf een broodzakje, dat scheelt glibberige handen.

Ik heb geen voorkeur voor een merk.

6

Re: wetsuit uittrekken

De laatste triathlons smeer ik wat vasline op mijn enkels, dat bespoedigt het uittrekken van het beengedeelte aanzienlijk. Al is vaseline volgens sommigen slecht voor je wetsuit. Baby-olie moet hetzelfde effect geven.

7

Re: wetsuit uittrekken

En alleen op het bedekte deel van je onderarmen/benen he! Is echt funest voor je weerstand.
Daarom dus ook dat je het niet op je handen moet krijgen.

Ik heb het nooit aangedurfd, ben niet zo handig big_smile

8

Re: wetsuit uittrekken

Welke wetsuit heb je?
Tijdens een testdag merkte ik duidelijk dat een zone3 veel makkelijker en sneller uit gaat dan mijn aquasphere exemplaar. Op aanraden van de vertegenwoordiger heb ik bij mijn pak een paar cm van de mouwen en pijpen afgeknipt. Hierdoor is de opening groter en gaat hij makkelijker uit.

9

Re: wetsuit uittrekken

Milan schreef:

..
Welke baby olie is geschikt hiervoor? Is zwitsal bijvoorbeeld goed?

Ik heb een huismerk van een landelijke drogistketen, geen idee welke eigenlijk.

10

Re: wetsuit uittrekken

Idd de babyolie truc.
En mijn ervaring inmiddels is wel dat hoe duurder het pak: hoe lastiger je erin komt, maar hoe sneller eruit smile

11

Re: wetsuit uittrekken

Bij het uit het water komen een schep water langs je kraag naar binnen laten lopen zodat het los komt en natuurlijk olie aan je armen en enkels is ook goed.