1

Onderwerp: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

2017           plan 2018   
00:17:20    00:17:00    zwemmen
00:02:45    00:02:00    T1
01:03:55    01:00:00    fietsen
00:01:57    00:02:00    T2
00:46:13    00:45:00    lopen
02:12:19    02:06:00    totaal
14e            8e               positie


Dit wordt de tweede keer dat ik in Oirschot mee doe. Hieronder mijn 2017 resultaat, en 2018 verwachting. In 2017 was dit mijn eerste kwart die ik individueel deed. Sindsdien heb ik veel getraind en ben ik wel wat beter geworden, het parcours lijkt gelijk gebleven. Dus de verwachting is dat het sneller gaat. Maar het weer is natuurlijk een belangrijke factor, zeker voor het fietsen, er zitten wat krappe bochten bij.

Zwemmen zal niet veel sneller gaan. Voor mijn gevoel klopt mijn resultaat van 2017 niet, in trainingen haalde ik toen hooguit 20 minuten op 1000m en het zwemmen ging toen heel slecht, ik had 200m schoolslag gezwommen na een harde schop in mijn gezicht en ik had de laatste 50m kramp in mijn kuit. Het zwemparcours was korter dan 1000m of de tijdmeting is te laat gestart. Mocht het <1000m zijn dan moet zwemmen sneller kunnen deze editie.

T1 gaat zeker sneller ik had toen kramp bij het aantrekken van mijn schoenen, dus dat ging alles behalve soepel. Inmiddels heb ik geen last meet van kramp na het zwemmen.

Fietsen is ook behoorlijk verbeterd. In 2017 was de weg nog nat van een regenbui en haalde ik 36km/h gemiddeld, als het nu droog is moet ik boven de 38 km/h gemiddeld halen. Het parcours is ook net wat korter dan de aangegeven 39km.

T2 zal gelijk zijn

Lopen ben ik ook sterker in geworden. Het loop onderdeel is met 9,6km net iets korter dan aangegeven.

Finish positie is gebaseerd op de berekende eindtijd en afgezet tegen resultaten van vorig jaar. Ik hoop bij de bovenste 10% te eindigen of dat nu 8e of 15e is maakt me niet zoveel uit.

2 Laatst bewerkt door Tri-John (19-06-18 22:48:50)

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Dit word mijn eerste kwart triathlon die ik voor het eggie ga doen, heb al wel een aantal 8e als training gedaan en alle afstanden (en meer) los maar nog nooit als wedstrijd.

Ben afgelopen september gestart met trainen en heb van ver moeten komen na 20 jaar roken en eigenlijk geen (duur)sport, maar dit zijn mijn voorspellingen;

Zwemmen 25 min
T1 4 min
Fietsen 1.23 uur
T2 1 min (ik fiets met loopschoenen)
Lopen 56 min
Totaal 2.49 uur.

Ik hoop in ieder geval op een finish onder de 3 uur.

Normaal gesproken kan ik heel goed met spanningen omgaan maar merk nu T-day dichterbij komt ik het toch wel spannend begin te vinden.

Heb me voorgenomen om vooral te gaan genieten!

3 Laatst bewerkt door Tri-John (28-06-18 22:08:50)

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

De watertemperatuur vandaag was bij de officiële meting 23 graden. We gaan dus zonder wetsuit zwemmen.....
Jammer, daar heb ik nog veel baat bij.

Sowieso heb ik me voorgenomen dat met deze temperatuur (30graden +) finishen belangrijker is dan een goeie tijd.

Hebben jullie behalve veel drinken nog do’s en dont’s bij dit warme weer tijdens de wedstrijd?

Ben bang dat het bij het hardlopen wel eens een slagveld kan gaan worden.

4

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Water over je hoofd. Zonneklep helpt, dan kun je water over je haar doen en dat koelt je hoofd en het stroomt niet gelijk naar beneden en houdt zweet uit je ogen. Je kunt een flesje of zo'n belt met flesjes meenemen tijdens je loop. Hoeveel aid-stations zijn er tijdens de loop?
Probeer wel je sokken droog te houden zodat je geen blaren krijgt. Zoek de schaduw op als het kan, scheelt iig in gevoel, al is het maar voor een paar meter.
Zou ook zeker op het fietsen bewust drinken, door de wind voelt dat misschien niet zo warm, en je zweet verdampt snel dus je denkt dat je niet zoveel zweet. Dus zet een timer ofzo op 10-15 min en drink elke keer als die afgaat.
En pas je tempo aan, als je begint met lopen is het waarschijnlijk al goed warm.

Succes!

5

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Succes!
Wel lastiger met die hitte, evt je tempo wat aanpassen...
En begin de dag ervoor en voor de wedstrijd al met bidons met electrolyten te drinken, vul dit ook gelijk na de wedstrijd weer aan.

6

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Doe ook iets in dat extra water op de fiets, dus electrolyten of sportdrank. En niet overdrijven met drinken, je kunt toch niet heel veel verwerken, de rest kun je beter over je heen gooien inderdaad (maar dan wel gewoon water). En zeker tempo aanpassen - uiteindelijk ga je harder als je rustig kunt blijven lopen dan als je te hard loopt en dat niet volhoudt. Ik heb een keer een kwart gedaan bij dik 35 graden en toen viel dat me op, hoe veel er zich opbliezen bij het lopen. Inderdaad een slagveld, iets van 20 % DNF en de EHBO had het er maar druk mee. Maar dat hoeft dus niet - inderdaad is volbrengen dan belangrijker dan de tijd.

Louise

7

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Het parcours in Oirschot is wel behoorlijk beschut. Veel schaduw, zeken bij het lopen. En inderdaad oppassen voor water in je schoenen als je water over jezelf giet, of wanneer er sproeiers staan. In Weert liep ik de laatste ronde helemaal te soppen, was niet echt prettig.

8 Laatst bewerkt door Tri-John (29-06-18 18:26:16)

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Heb afgelopen week nagedacht over drinken/ gels en heb het volgende bedacht;

Voor de start wat isotone drank.

Na het zwemmen op de fiets binnen 5 km mijn eerste gel, op 20 km weer 1 en in de laatste 5 km weer 1.
Neem op de fiets 2 bidons met isotone drank mee, het plan is dat die op gaan, maar dit moet ik bekijken hoe het gaat.
(Drink normaal ook niet zoveel)
Tijdens het hardlopen doe ik mijn eigen drankgordel aan met 2 flesjes isotone drank, het zijn 4 rondjes met in elk rondje 1x waterpost. Indien nodig pak ik hier extra water.

Wil onder het lopen nog 2 gels meenemen voor het geval dat, heb hier niet echt een plan voor.

Vooral rustig aan doen en de finish zien te halen is het plan.

[edit] ik start om 16.15 uur, op het heetst van de dag dus.
Ben van plan om na het middageten ook niets meer te eten voor de race.

9

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Ik zou zelf nooit gels met sportdrank nemen, dat is dubbelop. Gels met water òf sportdrank. Verder zou voor mij 3 gels en twee bidons sportdrank veel te veel van het goede zijn bij het fietsen. Risico dat je maag al die koolhydraten niet verwerkt en dat je er last van krijgt tijdens het lopen... Waarom niet gewoon water evt met ors of high 5 zero? Zoveel heb je niet nodig bij een kwart. Evt gooi je een bidon met water over je hoofd om af te koelen. Met sportdrank is dat geen goed idee... smile Ik doe zelf tijdens een kwart 2 gelletjes met water tijdens het fietsen en evt 1 tijdens het lopen. Maar het blijft persoonlijk natuurlijk.

triathlon is 3x leuker!

10 Laatst bewerkt door Tri-John (29-06-18 19:48:09)

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Het zijn van die aangelengde gels niet die vaste die je met water moet nemen.

Moet zeggen dat ik er helemaal geen last van heb.

Kan ook nog 1 van de 2 bidons op de fiets vullen met water. Dan is het niet alleen maar sportdrank.

11

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

hoe veel gelletjes wil je nemen? 3 gelletjes op de fiets, en misschien nog 2 tijdens het lopen? dat kan je lichaam helemaal niet verwerken, met het risico op maagproblemen ( en die liggen toch al op de loer met warm weer).

Ieder lijf is anders, maar voor een kwartje doe ik altijd :

Ontbijt                                     :  2x kop koffie, bakje yoghurt met muesli / cruesli, 1 bruine boterham kipfilet
uitgaande van max 3u tussen de start en het ontbijt eet ik verder niets, hooguit een sultana
45 tot 30 minuten voor de start  : bidon vloeibare voeding ( mijn geval ActionCare Energy )
tijdens de race bidon voeding op de fiets, waar ik ca. 40% van opdrink, en ongeveer halfweg het fietsen 1 flesje ActionCare Extra ( vergelijkbaar met een gelletje) ; en bij aanvang van het lopen 1 flesje ActionCare Extra

na de race een bidon ActionCare Herstel

that`s all

12 Laatst bewerkt door Tri-John (29-06-18 20:11:43)

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Ok, dan ga ik er nog eens goed over nadenken. (En ik was nog in de veronderstelling het goed te doen, zo staat het immers achterop de zakjes, 3 per uur)

13

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Dat klopt. Met water. Dan krijg je ongeveer 70 gram koolhydraten binnen, en dat kan al aan de hoge kant zijn (60-90, persoons afhankelijk). Als je er nog eens 2 bidons sportdrank bij drinkt komt er nog eens 90 gram bij.... Dat is echt veel te veel. Verder is die 3 per uur pas zinvol en van belang als je veel langer sport. Bij een duur onder het uur heb je bv helemaal geen koolhydraten nodig. Ik maak zelf altijd onderscheid tussen dorst (water of liever high5 zero), en fuel: -gels, bananen, enz. Met sportdrank krijg je en vocht en koolhydraten binnen, dus kun je ze niet los van elkaar regelen. Vooral bij warm weer is dat wel handig: je hebt dan wel meer vocht en mineralen nodig, maar niet in dezelfde hoeveelheid meer koolhydraten.. Succes met de 4e discipline van de triathlon - voeding smile

triathlon is 3x leuker!

14

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Alle gels moet je met water innemen, ook 'isotone'. Maar inderdaad 60-90 gram koolhydraten per uur is wel de max. En om aan te geven hoe verschillend voeding is. Mijn ochtenritueel is een paar witte puntjes met jam en ik drink geen koffie. Vaak eet ik ook nog een uur voor de wedstrijd een wit puntje met jam.
Wat je wel kunt doen is een bidon met water en een met sportdrank. Mochten de gels zwaar vallen dan je sportdrank drinken, dan krijg je je voeding in kleinere doses binnen.

15

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Van te veel koolhydraten kun je inderdaad last krijgen van je maag, maar zelfs als dat niet zo is, dan is het nog geen goed idee want je droogt er eigenlijk juist van uit. Bij relatief te veel koolhyddraten onttrek je water aan je systeem om te verdunnen. 

En er is nog een reden waarom sportdrank de voorkeur heeft boven gel + water: daar zitten zouten in, en die heb je bij hitte hard nodig! Dat kan trouwens ook met drank met alleen electrolyten, zonder koolhydraten (zoals die High 5 Zero inderdaad), die kun je weer wel combineren met gel.

Water is wel weer fijn om over je heen te kunnen kieperen.

Louise

16

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Tri-John schreef:

Zwemmen 25 min
T1 4 min
Fietsen 1.23 uur
T2 1 min (ik fiets met loopschoenen)
Lopen 56 min
Totaal 2.49 uur.

Ik hoop in ieder geval op een finish onder de 3 uur

Uiteindelijk een lastige zwemstart gehad en hier vast komen te zitten achter een aantal langzamere zwemmers maar dit met fietsen ruimschoots goed gemaakt. Lopen vooral gecontroleerd uitgelopen ivm het hete weer.

Zwemmen 27.51 min
T1 4.29 min
Fietsen 1.17 uur
T2 3.29 min
Lopen 59 min
Totaal 2.52.07

Het is veel beter gegaan dan verwacht, had mijn verwachting van onder de 3 uur finishen bijgesteld naar gewoon finishen ivm het warme weer.

Uiteindelijk is het met voeding ook helemaal goed gekomen, heb een half uur voor de start mijn eerste gel genomen en tijdens het eerste deel van het fietsen mijn 2e gel. Verder alles aangevuld met sportdrank en af en toe wat water.
Was vooral heel blij met de watersponsen tijdens het hardlopen.

Ik was al verslaafd aan de sport maar ben nu helemaal verkocht.

Trots dat ik me nu ook “triatleet” mag noemen!

17

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Gefeliciteerd!!
Mooi dat je je tijdsdoel onderweg kon laten gaan ivm se hitte, en zie wat het je oplevert!

Verslaafd? Ga maar vast sparen.... hahaha

18

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Barthed schreef:

2017           plan 2018   
00:17:20    00:17:00    zwemmen
00:02:45    00:02:00    T1
01:03:55    01:00:00    fietsen
00:01:57    00:02:00    T2
00:46:13    00:45:00    lopen
02:12:19    02:06:00    totaal
14e            8e               positie

Nou, resultaat onder de voorspelling, maar boven verwachting. De zwem afstand was nu wel 1000m, en fietsen viel wat tegen door de stevige wind. Van de warme had ik weinig last, het was allemaal behoorlijk beschut.

Zwemmen: 19:03
T1: 2:01
Fietsen: 1:02:54
T2: 1:41
Lopen: 43:17
Totaal: 2:08:54

Uiteindelijk goed voor de 5e plaats.

19 Laatst bewerkt door ic3d (04-07-18 15:00:20)

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Mooi resultaat Barthed!

Ik zie dat jij en Tri-John, de enige twee met een voorspelling, boven je inschatting zaten. Enig idee waar dit aan lag? Puur gebrek aan wetsuit?

De rede dat ik het vraag is omdat ik de 1/8ste heb gedaan in Oirschot. Normaliter zwem ik zonder wetsuit +/- 10mins op de 500m in open water. Ik had juist veel getraind op het zwemmen om hier eens onder te duiken. Toch zat ik er ruim 2 minuten boven, terwijl ik niet het idee had dat het heel slecht ging. Ik had wel last van de drukte, maar bekenden die normaliter trager zijn dan ik, waren nu allemaal sneller. Het enige wat ik kon bedenken is dat ik als enige (van ons) in het midden gestart ben en de rest aan de zijkant. Wellicht dat er stroming stond, en dat is minder langs de kant?

Kortom, ik was benieuwd hoe het met het zwemmen bij jullie zat.

De wind was trouwens niet mild op mijn hoge velg voor. Ik moest zeker halverwege op sommige stukken inhouden om niet weg te stuiteren. Bedankt buienradar met je voorspelde "windkracht 2 tot 3" wink

20

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Bij mij kwam het verschil in tijd bij het zwemmen vooral door het niet dragen van een wetsuit icm de drukte bij de start.

Helaas raakte ik wat achterop en kwam achter wat langzamere zwemmers die behoorlijk breed zwommen. Hierdoor kon ik er niet voorbij komen.

Het lange stuk fietsen met tegenwind hakte er behoorlijk in ja. Goeie woei zeg maar.

21

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Ic3d, kijk eens naar de afstand die je hebt gezwommen? Ik zwem nog wel eens onbedoeld flink om en dat heeft natuurlijk ook invloed op je zwemtijd.
En het geworstel in de drukte zeker ook!!!

22

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

ic3d schreef:

Mooi resultaat Barthed!

Ik zie dat jij en Tri-John, de enige twee met een voorspelling, boven je inschatting zaten. Enig idee waar dit aan lag? Puur gebrek aan wetsuit?

Zwemtempo was zoals verwacht, de boeien lagen dit jaar wel op de juiste plaats, ik heb zelf 1063m gemeten met mijn garmin.  Ik zwem eigenlijk altijd ongeveer 9:00 500m, met eruit klimmen, beetje duwen en trekken, korte omweg e.d. kom je dan op 19 minuten. Met/zonder wetsuit maakt bij mij niet heel veel uit.

Fietsen was zwaar vanwege de wind, ik zat op 36km/h gemiddeld, dat was met minder wind zeker 38km/h geweest.

Wissels had ik goed ingeschat!

23

Re: 1/4 Oirschot 30 Juni 2018

Gisteren is de datum voor komend jaar bekend gemaakt.

Het zal volgend jaar op 6 juli plaatsvinden en de inschrijving start op 1 januari.