1 Laatst bewerkt door HansH (02-07-18 09:21:04)

Onderwerp: IM Austria

Gisteren IM Austria gedaan. Wat een schitterende omgeving! En wat een opzwepende finish area! Zwemmen in heerlijk schoon water, met als toetje een km door het Lendkanaal - dat was wel druk smile. Zwemtijd van 1:11 ver beneden verwacht, dankzij mijn op de expo gekochte Sailfish One. Wat een verschil met mijn 10 jaar oude One: meetbaar ca. 12 seconden per 100m sneller (heb ermee proef gezwommen de dag ervoor). En in een paar seconden uit! Kon het demo exemplaar kopen voor een mooie prijs.
Het fietsen ging volgens het boekje: eerst hartslag naar beneden, toen vermogen van 145-150. Eten volgens schema, elke 20 minuten een gel, banaan, Krentenbol. Of cola aan het eind. Schitterende omgeving # stevige klimmetjes, in totaal 1800hm. 6:26. En toen de marathon....
Startte met een hartslag in zone 2 en een snelheid van 6:10/km zoals gepland. Maar na 2 km kreeg ik opeens problemen. Mijn benen wilden niet meer. Kreeg ook last van mijn achillespees, maar daar loop je wel doorheen. Het was wel een graadje of 28, maar toch. Overgestapt op 3 minuten lopen, 30 seconden wandelen. Hield ik niet vol. Ik zal jullie de worsteling besparen, maar uiteindelijk werd het iets van 3 minuten wandelen, 100 meter lopen roll Het leek de vierdaagse wel... Om mijn lichaam te sparen maar helemaal gaan wandelen. Kon nog wel water, cola en sinaasappel naar binnen krijgen, urine was goed van kleur, dus voldoende vocht. Het leek op te hard gefietst, maar dat had ik tijdens een Big Day en de 70.3 van St Polten toch echt goed getest en omgezet in doel vermogen... Geen idee... Het blijft natuurlijk een hele, je weet nooit wat er gebeurt... 6:24 over gedaan, onvoorstelbaar. Maar ik wilde uiteraard wel finishen! Het voordeel is dan wel dat je in het donker finisht, en dat is hier super spectaculair smile met veel publiek, opzwepende muziek, de dansende pompom Girls en flitsende lichten. Geweldig om te zien hoe al die kreupele vierdaagse wandelaars honderd meter voir de rode loper transformeren in superfitte, rennende en dansende jonge goden en godinnen. smile En "Hans, you are an Ironman" natuurlijk smile smile (dat was ik al, maar toch..).14:16 finishtijd en tot mijn verbazing toch nog een podiumplaats (3e) in de agegroup (65-70). Mooi dagje sporten!

triathlon is 3x leuker!

2

Re: IM Austria

Mooi hoor, gefeliciteerd!!

3

Re: IM Austria

Fijne prestatie Hans en bewondering voor je doorzettingsvermogen!

4

Re: IM Austria

Gefeliciteerd! Mooie prestatie.

5

Re: IM Austria

Alsnog een prachtige prestatie, gefeliciteerd.
Weet je inmiddels wat er mis is gegaan met lopen? Gewoon je dag niet?

6

Re: IM Austria

Niet echt. In Frankfurt een aantal jaar geleden ging het na 25km "fout" (=wandelen de hele lengte van de verzorgingspost) omdat ik al snel geen gelletjes meer naar binnen kreeg. Daarom heb ik dit jaar op cola getraind. Maar zover kwam ik dus niet echt. Hartslag tijdens het fietsen was tussen 125 en 140, volgens plan. Vermogen 145watt, op de klimmmen van een paar km lengte max 200Watt, de kort klimmetjes Max 220.ook volgens plan. Dat leverde een gemiddelde tijdens het fietsen op van 28, wat ik ook verwacht had. Thuis de boel nog maar eens analyseren. Tips zijn altijd welkom...

triathlon is 3x leuker!

7

Re: IM Austria

Gefeliciteerd met de finish!
Misschien de warmte? Meer gezweet en meer electrolyten nodig?

8

Re: IM Austria

Dank je! High5 zero op de fiets gebruikt. Zou toch genoeg moeten zijn?

triathlon is 3x leuker!

9

Re: IM Austria

HansH schreef:

Niet echt. In Frankfurt een aantal jaar geleden ging het na 25km "fout" (=wandelen de hele lengte van de verzorgingspost) omdat ik al snel geen gelletjes meer naar binnen kreeg. Daarom heb ik dit jaar op cola getraind. Maar zover kwam ik dus niet echt. Hartslag tijdens het fietsen was tussen 125 en 140, volgens plan. Vermogen 145watt, op de klimmmen van een paar km lengte max 200Watt, de kort klimmetjes Max 220.ook volgens plan. Dat leverde een gemiddelde tijdens het fietsen op van 28, wat ik ook verwacht had. Thuis de boel nog maar eens analyseren. Tips zijn altijd welkom...


ik ken je FTP natuurlijk niet, maar als je als "kruiswattage" 145 hebt, en de iets langere klimmetjes 200W en de korte 220W oprijdt, lijkt mij ( uitgaande van een klimmetje of 6 in het parcours) dat je jezelf alsnog opgeblazen hebt. De powermeter is juist de ultieme tool om ervoor te zorgen dat je mooi constant kan rijden en alle pieken eruit filterd, waardoor je jezelf niet opblaast maar continu steady-state kan rijden. Welke IF heb je gereden, wat is het verschil NP en gemiddeld vermogen?

10 Laatst bewerkt door HansH (02-07-18 17:17:37)

Re: IM Austria

Ja, dat is ook mijn enige verklaring, hoewel ik het niet goed snap. 68% IF. NP was 150 aan het eind. Op de vlakke stukken gefietst op 145. Verschil gemiddeld en NP was aan de hoge kant, 18 watt lag het gemiddelde lager. Komt denk ik ook door de afdalingen waarbij je niet trapt? Bij een vlakke testrit van 5 uur was het verschil meestal 7 watt=5%. Stelregel is wel dat je een hoger vermogen fietst als je sterk stijgt. 10% regel?) Hellingen van 8% zaten erbij. Zodra ik harder dan 45 ging in de afdaling trapte ik nog maar minimaal of niet.... Eerste stuk voelde erg easy, laatste stuk stevig. En ik kwam in het tweede rondje de klim van 8% probleemloos op.

triathlon is 3x leuker!

11

Re: IM Austria

Hmm, dan reken ik het terug naar een ftp van 220W?
Dan zou je niet kapot moeten kunnen zijn van het fietsen lijkt me... Op je cadans gelet?

Dan vrees ik dat de verklaring elders ligt, klinkt alsof je weet wat LD inhoudt en het niet je eerste keer was. Voorbereiding zal ok geweest zijn neem ik aan, voldoende echt lange dagen en dergelijke. Dan moet het toch in randzaken als voeding en rust gezocht worden denk ik

12 Laatst bewerkt door HansH (02-07-18 18:56:05)

Re: IM Austria

Klopt, 220w ftp. Cadans overall gemiddelde 83, vlakker stukken boven de 90.... Trainingen ook long rides in Limburg, bv 180 km met 2700hm. Ik zie niets raars. Jammer, ik hoopte dat jij nog een gouden tip had smile inderdaad al eerder Frankfurt gedaan zonder vermogensmeter. Toen ging ik stuk na 25 km, door voedings problemen. Gefinisht in 13,5 uur. Daarom nu getraind op cola. Toch zegt mijn gevoel dat het in het fietsen zat. Ik ga thuis nog eens naar de grafiekjes kijken.... Toch bedankt voor het meedenken in de puzzel!

triathlon is 3x leuker!

13

Re: IM Austria

Proficiat hans , ik hoop zelf dat ik ingeschreven geraak voor volgend jaar

14

Re: IM Austria

tom_valk schreef:

Proficiat hans , ik hoop zelf dat ik ingeschreven geraak voor volgend jaar

Heb je een PB gestuurd voor een early registration.

triathlon is 3x leuker!

15

Re: IM Austria

Hey hans mijn e-mail is tom_valkenborghs@hotmail.com

16

Re: IM Austria

Gefeliciteerd met je prestatie en leuk om je verhaal te lezen. Hoe veel waren er in je age group?

Jammer dat het lopen tegenviel - ik had bij mijn Ironman precies dezelfde ervaring, dat ik op basis van mijn lange koppeltrainingen had verwacht beter te kunnen lopen en dat het uiteindelijk voelde alsof ik te veel had gegeven op de fiets, maar dat bleek toch niet uit de getallen. Ik heb ook niet echt kunnen achterhalen waar het door kwam, dat blijft gissen: toch iets met de totale inspanning van de dag, de warmte ook, misschien het effect van wedstrijdspanning of dat ik het bij het zwemmen koud had gehad (was zonder wetsuit, 24 graden, maar voor mij is zo lang daarin dan toch koud) - oftewel het ongewisse van "De Hele".

Louise

17

Re: IM Austria

Ook op deze plek mijn felicitaties Hans, wat een doorzettingsvermogen! Zoals Louise zegt, het ongewisse (of de magie zo je wilt) van de hele is wat hem zo mooi maakt. En prettig om te zien dat ik deze sport ijs en weder dienende nog zeker 20 jaar fanatiek kan doen wink

18

Re: IM Austria

Geweldige prestatie ondanks je zware looponderdeel..

Ik was ook in Oostenrijk van het weekend, maar dan voor Max.. Wat een geweldige omgeving daar.

19

Re: IM Austria

Dank jullie wel! Ik had van te voren gezegd dat dit mijn laatste was, maar IM Austria was zo geweldig mooi en goed georganiseerd, dat ik daar nog even over nadenk.....Een hele blijft een puzzel (net als een losse marathon trouwens...), waarbij je elke keer weer ontdekt dat er toch nog puzzelstukjes ontbreken... (van mijn 12 losse marathons had ik maar 1x dat alles op zijn plaats viel, en dat ik het gevoel kreeg dat ik hem "beheerste"). Dat maakt inderdaad de afstand magisch, en het verlangen om nog meer ervan te ontdekken..... We will see.... En leuk dat ik Tom nog een early registration code kon sturen, zodat hij zich nu ook heeft ingeschreven. Dat is het mooie van dit forum smile

triathlon is 3x leuker!