1

Onderwerp: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Ik heb in maart op een testdag een Dare2tri Mach3s wetsuit gekocht. Het was het 2e pak wat ik paste en ik had (net als het 1e en 3e pak overigens) behoorlijk moeite om er in te komen. Het was warm in het zwembad, dus zweten en de pakken waren ook al nat, dus dat was normaal, werd mij verteld.

Mijn keuze viel op de Mach3s omdat dit pak het makkelijkst uitging.

Gisteren heb ik (met enige vertraging door een gebroken arm) voor het eerst buiten gezwommen. Alleen, ik kon met geen mogelijkheid in mijn pak komen. De onderkant tot aan de middel ging nog, maar mijn armen kreeg ik met geen mogelijkheid door.

Uiteindelijk heb ik van 2 zwemmaatjes hulp gekregen, en ik ben er dus in gekomen. Eenmaal aan zit het pak prima, ook met zwemmen. En inderdaad uit doen is geen probleem.

Ik heb net in mijn slaapkamer weer een poging gedaan, met het idee dat het nu misschien wel zou lukken nu het neopreen eenmaal nat is geweest, maar na een half uur heb ik de pogingen gestaakt. Het pak hing toen nog om mijn middel. Morgen wil ik weer gaan zwemmen, maar zie nu al op tegen weer een worstelpartij en om hulp moeten vragen.

Gaat dit makkelijker als het pak vaker is gebruikt? Verder nog tips, naast de zakjes en handschoenen?
Baby olie? Spray? Ik heb de leverancier ook gemaild om advies.

Ik baal heel erg, dacht een goed pak te hebben (val ook netjes middenin de maattabel), maar dit bezorgd mij hoofdpijn.

2

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Lijkt mij niet normaal.

Kuiten en pols smeer ik alleen bij een wedstrijd in met babyolie, noodzakelijk is het niet.

Hoe trek je het wetsuit aan, stroop je mouwen vooraf wel op? Ik steek altijd eerst m'n hand door de opgestroopte mouw.

3

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Ik gebruik altijd een plastic zakje over mijn voeten en handen om mijn wetsuit aan te trekken .
Tja ..verder met dit "zweet" weer schuift het wel lastig over de huid ..
Olie o.i.d gebruik ik niet .

4

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Ik heb hetzelfde pak en ik moet mn armen echt in hele kleine stukjes erin frotten.
Eerst arm erin, pak bijna helemaal terughalen, pols verder opschuiven naar buiten, pak klein beetje optrekken etc... uiteraard trek je alleen aan de binnenzijde van het pak!
Voor de rits heb ik sowieso hulp nodig.
Als ik alleen ga zwemmen vraag ik een voorbijganger of thuis een van de buren als die toevallig buiten is.

5

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Hedcandy schreef:

Ik heb hetzelfde pak en ik moet mn armen echt in hele kleine stukjes erin frotten.
Eerst arm erin, pak bijna helemaal terughalen, pols verder opschuiven naar buiten, pak klein beetje optrekken etc... uiteraard trek je alleen aan de binnenzijde van het pak!
Voor de rits heb ik sowieso hulp nodig.
Als ik alleen ga zwemmen vraag ik een voorbijganger of thuis een van de buren als die toevallig buiten is.

Trek jij je pak thuis al aan dan?

6

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Trek jij je pak thuis al aan dan?


Ja, ik woon 800m van de plek waar ik ga zwemmen.
Ga op de fiets heen en weer en ren dan in wetsuit door naar de douche en trek hem daar uit. Ideaal.

7

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Als ik met mijn wedstrijdpak train trek ik het ook al thuis aan omdat de rits van boven naar onder dicht gaat en dat is niet altijd handig als je alleen bent.

8

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Wat een gedoe! Klinkt niet erg motiverend om te gaan zwemmen sad
Herken het gelukkig niet, mijn pak gaat vrij makkelijk aan. Ben wel benieuwd naar de verlossende tip...

9

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Na jullie reacties en nog wat verder onderzoek (google) ga ik het volgende nog proberen:
- baby olie, ga ik vanmiddag even halen in de supermarkt
- bodyglide, ik heb thuis nog iets soortgelijks, runguard, maar werkt denk ik hetzelfde

En verder heb ik nog een spray besteld speciaal voor het aan en uittrekken en tegen schuren.

En ik heb nog de hoop dat het makkelijker gaat naarmate het pak vaker gebruikt is (rekt het nog uit ofzo?), maar als ik het verhaal van Hedcandy lees lijkt het toch een gebrek aan het pak zelf.

Overigens ging de onderkant vrij gemakkelijk als ik hem eerst binnenstebuiten deed, de onderkant omvouwde en hem zo omhoog stroopte, maar met de mouwen werkt dat trucje totaal niet. Plastic zakken ook niet, want die krijg ik er vervolgens niet meer onderuit.

Van de leverancier overigens geen reactie op mijn vraag om advies.

Zou het nog een idee zijn om al in het water te gaan en dan pas de mouwen te doen? Moet ik daarna wel weer iemand scoren voor de rits.

10 Laatst bewerkt door Erica (04-07-18 17:14:48)

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Nou weer even geoefend (morgen weer zwemmen), en het is gelukt om er in te komen (zonder de rits dan).... na drie kwartier.

Als test had ik 1 been en 1 arm ingesmeerd met baby olie, en de andere kant met body glide. Verder nog de boterhamzakjes. Wederom was de onderkant niet zo’n probleem, maar de bovenkant wel.

Links ging het trouwens nog wel maar rechts bleef het worstelen. Ik vermoed dat het feit dat mijn linkerarm 5 weken geleden is gebroken hier niet echt mee helpt, ik kan nog niet echt veel kracht zetten.

Uiteindelijk kwam ik met de volgende tactiek het verst: pak binnenste buiten. Boterhamzakjes. De mouwen naar binnen omslaan tot aan de grens van de manchet. Eerst allebei de kanten insteken en tot halverwege optrekken. Vervolgens eerst rechts zoveel mogelijk omhoog (slechte kant) en daarna links. Rechts zat uiteindelijk nog niet optimaal maar daar moet iemand me dan maar bij helpen. Ik moet toch dichtgeritst worden.

Ik had trouwens het idee dat zowel de bodyglide als de baby olie niet veel uithaalden.

Maar wat een gedoe zeg, ik hoop maar dat het steeds wat sneller gaat, want anders gaat mijn dure pak zo de sloot in.

11

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Het vergt ook enige oefening hoor, mij lukt t steeds sneller.
Tenzij het heet is, zoals bij de Duin triathlon...toen duurde t ook 45min omdat ik al plakte van het zweet.

En nee, je pak gaat niet uitrekken, dat zou ook niet goed zijn hoor!

12

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Haha, drie kwartier bezig voor een wedstrijd en dan moeten plassen?

13 Laatst bewerkt door HansH (04-07-18 21:33:12)

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Erica schreef:

Haha, drie kwartier bezig voor een wedstrijd en dan moeten plassen?

HaHa, ik plas altijd gewoon in mijn pak, hoor, anders blijf je bezig smile Mijn nieuwe Sailfish One zit trouwens zonder olie en dergelijke binnen een paar minuten goed. Dus het verbaast me wel een beetje dat dat bij jouw pak zo'n moeite kost. Lijkt me niet normaal?

triathlon is 3x leuker!

14

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

HansH schreef:
Erica schreef:

Haha, drie kwartier bezig voor een wedstrijd en dan moeten plassen?

HaHa, ik plas altijd gewoon in mijn pak, hoor, anders blijf je bezig smile Mijn nieuwe Sailfish One zit trouwens zonder olie en dergelijke binnen een paar minuten goed. Dus het verbaast me wel een beetje dat dat bij jouw pak zo'n moeite kost. Lijkt me niet normaal?

Mjah, gezien ook Hedcandy’s ervaringen is het pak lastiger dan normaal qua mouwen, denk ik.
Maar nu ben ik zelf ook niet helemaal normaal, rechts een frozen shoulder, links een gerepareerde gebroken arm. Dus niet 100% mobiel en minder kracht.

15

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Ik snap niet zo goed dat je er kracht voor nodig hebt. Ik trek stukje voor stukje de mouwen bij de manchet omhoog totdat hij over mijn pols zit, en dan pak ik het volgende stukje, net boven manchetten. Een soort opstropen. Als je de hele mouw in 1x aan wilt trekken, dan krijg je last van de wrijving over de hele arm, en dan heb je inderdaad kracht nodig. Ik trek ook gewoon stukje voor stukje aan de buitenkant hoor, zolang je maar niet je nagels erin zet is er niets aan de hand. En op die manier kun je het beter opstropen. Zie bv ook https://youtu.be/I6MljeG7hzo Wat me opviel bij mijn nieuwe pak is dat het zoveel elastischer is dan het oude, waardoor het ook makkelijker aantrekt. Maar misschien is het inderdaad een probleem van het soort pak? Succes in ieder geval.

triathlon is 3x leuker!

16

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Erica schreef:

Haha, drie kwartier bezig voor een wedstrijd en dan moeten plassen?

Idd plassen in pak.
Rustig tijdens de briefing terwijl iedereen ernaast staat, heeft toch niemand door... haha

17

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Ik heb hetzelfde pak, en het gaat inderdaad makkelijker uit dan aan. Maar zo lang duurt het nu ook weer niet.
Gewoon eerst de voeten/handen erdoor, daarna verder afrollen en wat hijsen. En als ik het goed om heupen en schouders heb gehesen, dan gaat het ook wel direct dicht.
Ik ben er echter niet heel voorzichtig mee.

18

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Vandaag weer gezwommen en gelukkig ging het al wat beter. Pak eerst geheel binnenste buiten gevouwen en de manchetten naar binnen omgeslagen. Vervolgens tot de knieëen ingestapt en het pak van binnenuit omhoog gestroopt, dus ook geen handschoenen nodig gehad. Dat ging al stukken sneller dan maandag. Dan de armen, eerst zoveel mogelijk ingestoken tot de elleboog. Dat kost wel behoorlijk wat moeite, maar als dat zit dan gaat de rest wel redelijk vanzelf en ook dit kan ik vanuit de binnenkant van het pak. Voor het laatste stukje over de schouder en het dichtritsen heb ik wel hulp nodig, maar als het goed is is die hulp wel voorhanden (zwem bij een triathlonvereniging).

Lijkt het toch nog goed te komen, pffft. Oh ja, wel overal boterhamzakjes bij gebruikt. Zonder is zeker niet te doen.

19

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Klinkt als lastig probleem - wel mooi dat je alweer kunt zwemmen trouwens!

Twee andere gedachten:

- Ik weet niet waar je in zwemt, qua water, maar kan dat nu niet zonder wetsuit, in deze superzomer? Dat lost het probleem niet op, maar geeft mogelijk wel wat uitstel totdat je arm (en je schouder?) verder hersteld is/zijn?

- Mij viel op dat je niks gehoord hebt van Dare2Tri - die hebben volgens mij toch wel de naam dat ze goed omgaan met problemen van hun pakkendragers. Nog eens proberen?

Mij kost het aantrekken van mijn wetsuit ook wel degelijk kracht. Dat merk ik niet bij gewoon gaan zwemmen, maar ik ben naar twee pasavonden geweest en aan het eind waren m'n vingers en handen echt op, na een pak of 5 aantrekken.

Louise

20

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Ik heb vanmiddag wel reactie gehad van Dare2tri. Zij gaven aan op basis van mijn specificaties dat de maat in ieder geval goed moet zijn en als je makkelijk in een pak komt het eigenlijk te groot is. Als tip gaven ze Triglide, die zij verkopen, maar hun verzendkosten zijn erg hoog ( € 10 voor een product van € 20). Ik heb nu een soortgelijk product besteld bij zwemmenenzo voor € 14.

21

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Toevallig ook contact gehad met dare2tri, als je zelf je rits kunt dichtmaken is het pak wellicht te groot... ik twijfelde nl of ik niet een maat groter zou moeten hebben.
Die heb ik van de week van iemand gepast en ik ging er stukken sneller in.
Zij denken dat ik toch met mn huidige maat goed zit. Daar vertrouw ik dan maar op.

22

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Ik kwam op Facebook de aantrekhulp voor steunkousen als tip tegen https://www.dantuma.com/elastische-kous … ?catid=649

Geen idee of dat werkt, wellicht probeer ik dat nog.

23

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Ik heb trouwens de Mach4, zag ik net big_smile Misschien dat dat pak net anders vormgegeven is?

24

Re: Ik kom niet zonder hulp in mijn wetsuit

Net hijs ik me voor het eerst in mn nieuwe wetsuit.
Ze hebben het pak geruild vanwege scheurtjes. Zelfde model, zelfde maat en ik kan nu met zekerheid zeggen: ja het wordt wel makkelijker om erin te komen.
Ik ben halverwege nu, ploeter nog ff door smile