1

Onderwerp: TriAmsterdam 1/2 2018

Aanstaande zondag 8 juli staat voor mij mijn hoofddoel op het programma de 1/2 van TriAmsterdam. Het wordt mijn debuut op de halve afstand. Het zwemmen en fietsen zal wel gaan, maar ik ben meer benieuwd naar hoe het lopen gaat. In mijn brick trainingen ben ik maar 1 km boven de 10km geweest dus het kan wel eens erg zwaar worden. Bovendien wordt het ook nog warm weer daarom het lopen maar voorzichtig ingeschat. De eindtijd maakt me niet zo heel veel uit, een goed gevoel vindt ik belangrijker.

Mijn voorspelling is:

Zwemmen            : 35 min
Wissel 1               : 2 min
Fietsen                 : 2u 26min
Wissel 2                : 2 min
Lopen                   : 1u 40min

Totaal                   :  4u 45 min


Zijn er nog andere forummers die mee doen?

2

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Ik sta ook aan de start, vorig jaar was dit mijn beste wedstrijd met 4u36m18s en een derde plek bij de heren 40-50. Het fietsparcours is nu anders, twee rondjes in plaats van 1 en lijkt zo te zien exact 90km te worden.

Onlangs heeft mijn moeder slecht nieuws mbt haar gezondheid te horen gekregen en daardoor zijn mijn trainingen wat meer op het tweede (of derde) plan gekomen, en dientengevolge ook mijn verwachtingen voor wedstrijden (inclusief mijn hoofddoel IM Maastricht over een maand).

Zondag zal ik dan ook (proberen) zonder al te veel ambities aan de start te staan en op gevoel de wedstrijd in te delen. Wellicht leidt dat tot een mooi resultaat, maar ook prima als dat niet het geval is.

3

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Ik loop stage als jurylid die dag.
Sta eerst bij de bike check in, dan wissel na zwemmen, dan in de penaltybox en tot slot bij de finish. Wie weet kom ik jullie tegen, alleen in de penaltybox wil ik niemand zien smile

Succes alvast!

4

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Hé, ga jij ook op official-stage, Hedcandy? Ik ook, half augustus voor het eerst. Ben al een jaar bezig met misschien jury worden, erg opschieten heeft het nog niet gedaan tot nu toe, maar ik ben benieuwd.

Sterkte met je moeder, Maca, dat klinkt niet fijn. Wel heel herkenbaar dat sport dan minder belangrijk wordt.

En Lennart veel plezier/succes alvast. Het lijkt mij ook een leuk parcours om eens te doen. 

Louise

5

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Ik ben zondag vrijwilliger... Ik vond dat ik wel eens een keer wat terug kon doen na al die races.

6

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Louise schreef:

Hé, ga jij ook op official-stage, Hedcandy? Ik ook, half augustus voor het eerst.

Louise

Ha wat leuk!
Had me heel wat maanden terug al opgegeven maar de eerste theorie avond is pas in oktober en aan de andere kant vh land tot heel laat door de weeks. Dat ging m niet worden dus...

Heb bij Duin triathlon met wat jury/ntb mensen gesproken en tips gegeven hoe het anders/handiger kon etc... nu hebben ze in elk geval die stage bedacht, zeker leuk.

7

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Maca, gezondheid van je naasten is inderdaad veel belangrijker als onze hobby. Sterkte ermee.

Gelukkig dat de forummers niet alleen maar sporten, maar toch ook zorgen voor het doorgaan van de evenementen.

Louise, dank je. Voor mij is het de eerste keer dat ik in deze hoek ga sporten, ben dus wel benieuwd naar Amsterdam en omgeving. Mijn normale race/trainingsgebied is Zeeland, Brabant en Belgie.

8

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Hedcandy schreef:

Ha wat leuk!
Had me heel wat maanden terug al opgegeven maar de eerste theorie avond is pas in oktober en aan de andere kant vh land tot heel laat door de weeks. Dat ging m niet worden dus...

Ja, zo ging het bij mij vorig jaar dus ook, dat ik niet kon, toen ging het een keer niet door, daarna was ik weg en daarna hoorde ik heel lang niks. Over oktober heb ik ook nog niet gehoord trouwens. Maar goed, eerst maar eens zien hoe die stages zijn.

@Lennart, mijn focus is ook nogal zuidwestelijk gericht, maar ik heb tussen Vlissingen en Rotterdam ook nog in Amsterdam gewoond en dat is dus ook altijd een beetje 'sentimental journey'. Het parcours van de triathlon is deels mijn oude fietstrainingsgebied - toen fietste ik nog alleen maar.

Louise

9

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Ik ga hier mijn eerste olympische afstand afwerken. Ondanks mijn beperkte ervaring met in open water zwemmen hoop ik een mooie eerste prestatie neer te zetten. Hieronder mijn doel.

Zwemmen:   30 minuten
wissel 1:       2,5 minuten
Fietsen:        1 uur 15 minuten
wissel 2:       2 minuten
Hardlopen:    47,5 minuten (afstand is volgens de site 10,5 ipv 10)

Totaal:           2 uur 37 minuten

Ik denk een vrij ambitieuze tijd voor mijn eerste olympische afstand maar we gaan het zien!

10 Laatst bewerkt door Lennart73 (08-07-18 21:55:09)

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Lennart73 schreef:

Aanstaande zondag 8 juli staat voor mij mijn hoofddoel op het programma de 1/2 van TriAmsterdam. Het wordt mijn debuut op de halve afstand. Het zwemmen en fietsen zal wel gaan, maar ik ben meer benieuwd naar hoe het lopen gaat. In mijn brick trainingen ben ik maar 1 km boven de 10km geweest dus het kan wel eens erg zwaar worden. Bovendien wordt het ook nog warm weer daarom het lopen maar voorzichtig ingeschat. De eindtijd maakt me niet zo heel veel uit, een goed gevoel vindt ik belangrijker.

Mijn voorspelling is:

Zwemmen            : 35 min
Wissel 1               : 2 min
Fietsen                 : 2u 26min
Wissel 2                : 2 min
Lopen                   : 1u 40min

Totaal                   :  4u 45 min

Mijn 1e halve triathlon is binnen, tevreden met mijn prestatie gefinished en nog onder de 5 uur ook. De voorspelling klopte niet helmaal en dat lag niet alleen aan mij, ze lieten ons 400m meer zwemmen. Voor de rest klopte die helemaal tot het lopen helemaal, het lopen het lopen ging veel slechter dan gedacht door maagproblemen. Volgende keer toch iets minder repen eten tijdens het fietsen. Wat wel ergerlijke was de vele kleine foutjes in de traithlon. Ik heb nu 15 triathlons gedaan en zo erg heb ik het nog niet meegemaakt.

Mijn uitslag is:

Zwemmen(2400m) : 40 min
Wissel 1                 : 2 min
Fietsen                 : 2u 26min
Wissel 2                : 1,5 min
Lopen                   : 1u 46min

Totaal                   :  4u 56 min

11

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Fietsen had je wel heel strak voorspelt!
Wat bedoel je met de vele kleine foutjes in the triathlon? (en was de spelvaud een bewust klein foutje? big_smile)
En was de zwemafstand echt zoveel meer of heb je veel heen en weer gezwommen? Bij zwemmen is er vaak een iets afwijkende afstand en de meeste horloges meten de zwemafstand ook niet erg nauwkeurig en de meeste mensen zwemmen niet kaarsrecht. Al die 3 dingen leiden tot een afwijkende afstand, maar 500m is een beetje een hoge afwijking (maar ik heb ook wel eens ruim 2300 op een Olympic in zee gezwommen, ze hadden van een driehoek een rechthoek gemaakt maar de zijdes niet korter gemaakt).

12

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Iedereen heeft meer gezwommen, het schijnt dat de boei was losgeraakt?

Ben ook benieuwd naar de kleine foutjes, als het organisatorisch is kan ik het nog doorgeven nl. Ik was er jurylid en we hebben zelf ook al e.e.a. genoteerd...

Toch mooi gefinished binnen de 5 uur, top gedaan!

13

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Het zwemmen was inderdaad voor iedereen te lang, ik hoorde het eerst in de kleedkamer. Gisteravond in Strava gekeken en iedereen zat zo rond de 2300m.

Naast die boei zijn die foutjes: een onderbezette drankpost(die bij de wisselzone) bij het lopen, na de finish bijna niks te krijgen(ook door onderbezetting), keerpunt OD ontbrak, wel beloofd sportdrank tijdens het fietsen aan te bieden het was er niet, gratis parkings waren niet op tijd open, wisselzone vol met zonnebadende Amsterdammers. Op het fietsparcours was het op sommige stukken best wel gevaarlijk met losliggende stoeptegels en putten in de weg. Bij het opgaan van de amsteldijk was er over de volle breedte van de weg een strook uitgefreesd  met een diepte van 5 cm, die was echt levensgevaarlijk.

Als je veel van die kleine dingetjes hebt dan ga je daar aan storen en geeft zo een negatief gevoel over die triathlon. Terwijl in potentie het een hele mooie triathlon kan zijn, ze hebben nog wat werk te verrichten.

14

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

400 meter te veel zwemmen - oef, dat is niet een klein afwijkinkje! Als dat + maagproblemen je maar 10 minuten kost van je voorspelling, dan chapeau hoor!

Bij zoveel 'dingetjes' kan ik me enige irritatie wel voorstellen, ja.

Louise

15

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Idd herkenbare dingen en dat is ook het manco van deze organisatie.
Groot, groots, groter willen, maar het aantal vrijwilligers wat hiervoor nodig is niet rond krijgen.
Daar ben je dan als atleet de dupe van, helaas.

Keerpunt van de OD is er om veiligheidsredenen uitgehaald, dit was veel te smal en daar reden de fietsers van de halve dan ook nog langs... daarom is er besloten iedereen op 1 punt te laten keren en werd het voor jullie dus 5km verder fietsen.

16

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

zico schreef:

Ik ga hier mijn eerste olympische afstand afwerken. Ondanks mijn beperkte ervaring met in open water zwemmen hoop ik een mooie eerste prestatie neer te zetten. Hieronder mijn doel.

Zwemmen:   30 minuten
wissel 1:       2,5 minuten
Fietsen:        1 uur 15 minuten
wissel 2:       2 minuten
Hardlopen:    47,5 minuten (afstand is volgens de site 10,5 ipv 10)

Totaal:           2 uur 37 minuten

Ik denk een vrij ambitieuze tijd voor mijn eerste olympische afstand maar we gaan het zien!

Ik heb hier mijn eerste olympische afstand gefinisht en moet zeggen dat ik mij niet geheel kan herkennen in de kleine organisatorische foutjes. Dit kan er natuurlijk ook aan liggen dat het mijn eerste triathlon was maar ik heb geen problemen ondervonden en de fietsroute was voor mij duidelijk en goed vrij gehouden.

Dan nu de voorspellingen. (ook al is dit draadje voor de halve)

Zwemmen:   30 minuten  (33;29)
wissel 1:       2,5 minuten (3;09)
Fietsen:        1 uur 15 minuten (1.21;58, fietsparcours was uiteindelijk 5 km langer dus gecorrigeerd voor afstand circa 1.12;50)
wissel 2:       2 minuten (2;10)
Hardlopen:    47,5 minuten (afstand is volgens de site 10,5 ipv 10) (mijn horloge zei dat de afstand wel circa 10 was, 50;18)

Totaal:           2 uur 37 minuten (2.51:09, zonder die extra fietskilometers dus ongeveer 2.42)

Zwemmen: Navigeren ging matig en ben flink omgezwommen toen ik iemand volgde die compleet verkeer ging. tevens ga ik in de toekomst iets verder vooraan starten, startte nu bij de 35 minuten lijn en dat was duidelijk te traag met veel ophoudende schoolslagzwemmers.

Fietsen: Fietsen ging ontzettend goed, omdat ik vrij behoorlijk achteraan was gestart heb ik zeer veel mensen kunnen inhalen wat een mentaal voordeel opleverde. Mij verbaasde de fietssnelheid van veel mensen met hele fancy fietsen me wel, enkel de deelnemers van de halve kwamen mij soms voorbij) Wel een gigantisch irritatiepunt waren de vele stayeraars. Ik heb veel mensen ingehaald en op een gegeven moment had ik zeker 6 man achter me geplakt zitten die ongeveer 8 km hebben geprofiteerd. Na 8 km haalden zij mij weer in precies op het moment dat de jury langskwam. Uiteindelijk mijn zegje gedaan bij de jury waarna een aantal een waarschuwing kregen en één zelfs ene penalty, zwaar terecht overigens.

Harlopen: Warm, warm en warm. Voor het hardlopen was het voor mij net te warm. Ik begon nog fanatiek met een 4,29 per km maar moest dit schema heel snel loslaten toen we voor het eerst de Utrechtsebrug overgingen. Schuin omhoog, weinig wind en heel warm. Mijn benen liepen meteen vol de eerste keer dat we omhoog liepen en vanaf hier was het een lijdensweg naar de finish. De eerste keer langs start/finish kon ik nog wel lachen maar vanaf daar was het strijden tot het einde.

Wissels: Wissels gingen prima, eigenlijk precies zoals verwacht. Eerste wissel besloten alvast een reepje te eten wat iets extra tijd kostte.

Algemeen: Ik vond het een heel mooi evenement, in mijn thuisstad, waar ik erg van heb genoten. Het zwemmen in de massa in combinatie met navigeren viel tegen. Echter, de moeite die ik verwachtte te hebben met het conditionele aspect van het zwemmen heb ik totaal niet gevoeld. Fietsparcours ging voor mij goed ook al heb ik mij wel erg geërgerd aan de vele stayers. Gelukkig werden die ook bestraft. Lopen was warm, zwaar en dat drinken tijdens het lopen lukte slecht.

17

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Elke 500 meter trilt mijn Garmin zodat ik weet hoe ver ik gezwommen heb. Gisteren kwam de tweede trilling al toen ik nog aan het 'wegzwemmen' was, dus toen had ik al een vermoeden dat het zwemparcours iets te lang zou zijn. Zelf had ik 2359 meters gezwommen volgens mijn Garmin en op Strava zag ik vergelijkbare afstanden. Mijn tempo was wel vergelijkbaar met vorig jaar, dus dat was op zich prima (al zou een pr lastig worden met 7 minuten achterstand na het zwemmen).

Het fietsparcours was prima, met de gebruikelijke issues die je nu eenmaal hebt als je in de stad zit. Per saldo is dit parcours ook gewoon trager dan bijvoorbeeld Nieuwkoop. Vergeleken met vorig jaar trapte ik iets meer vermogen maar dit leidde niet tot een hoger gemiddelde. Het parcours was ook iets langer dan vorig jaar (al was dat maar een kilometer) en na 2u30m was ik weer terug. De eerste ronde lopen ging nog redelijk met kilometers onder de 4m30s, maar daarna zakte het snel weg. Uitgelopen in 4u54m en dat is op zich een prima tijd als het allemaal niet zo lekker gaat, maar echt blij was ik er niet mee.

Ik had wel graag nog een extra verzorgingspost gezien tijdens het lopen, de anderhalve post die er nu waren vond ik echt te weinig. En de post bij start/finish was zwaar onderbemand. Dat het keerpunt bij de OD niet doorging was wel vantevoren te bedenken, dat zou zwaar onverantwoord zijn geweest. Verder vind ik het een mooi evenement wat inderdaad nog mooier kan worden als de foutjes eruit gehaald worden.

18 Laatst bewerkt door Macer (09-07-18 14:10:04)

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Ik was gisteren vrijwilliger en dat is me heel goed bevallen.

Ik stond de hele dag zowel bij de Bike check-in als de Bike check-out.. Het probleem is inderdaad dat het heel moeilijk is om genoeg vrijwilligers te krijgen (dus meld je ook een keer aan, bij Amsterdamse Triathlons is het bijvoorbeeld in ruil voor een startbewijs ;-))

Het was een leerzame dag voor mij om eens aan de andere kant te staan. Zoveel mensen die de regels niet weten of willen weten en telkens weer zonder startnummer naar binnen willen of het lastig vinden om je startnummer te laten zien als je een fiets mee wil nemen.

Verder kan ik me heel erg vinden in het probleem met de zonnende mensen in de transitionzone, we hebben het lang tegen kunnen houden, maar op een gegeven moment was er geen houden meer aan en kwamen ze door de hekken en door het water.

Sonja heeft meegedaan aan de OD en kwam inderdaad ook wel met bovenstaande punten terug.. Het is een mooie locatie, maar dat zorgt ook wel voor wat problemen.

Ik mijn ervaringen van gisteren beschreven op ons blog

19

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Macer schreef:

Ik was gisteren vrijwilliger en dat is me heel goed bevallen.

Ik stond de hele dag zowel bij de Bike check-in als de Bike check-out..

Ha grappig! Ik heb daar s ochtends ook gestaan en ben dus heel benieuwd welke van de rode t shirts jij was... die met petje?
Of stond je in de ochtend met een stift te schrijven...

Ik heb daar in de middag zelf mn racefiets nog opgehaald, had uiteraard geen startnummer om de wisselzone in en uit te komen maar blauwe ogen waren het codewoord. Je zou t zo moeten weten??

20

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Ik was de enige die er zowel 's ochtends als 's middags was.. Geen petje op en 's ochtends heb ik wel even met de stift nummer opgeschreven.. Hadden ze al bij de registratie moeten doen, was nu echt op het laatste moment.

21

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Ah dan was jij die ander smile
Ik heb er dus wel bij gestaan met bike check in, maar er waren er meer met een geel NTB hesje.

22

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Lennart73 schreef:
Lennart73 schreef:

Aanstaande zondag 8 juli staat voor mij mijn hoofddoel op het programma de 1/2 van TriAmsterdam. Het wordt mijn debuut op de halve afstand. Het zwemmen en fietsen zal wel gaan, maar ik ben meer benieuwd naar hoe het lopen gaat. In mijn brick trainingen ben ik maar 1 km boven de 10km geweest dus het kan wel eens erg zwaar worden. Bovendien wordt het ook nog warm weer daarom het lopen maar voorzichtig ingeschat. De eindtijd maakt me niet zo heel veel uit, een goed gevoel vindt ik belangrijker.

Mijn voorspelling is:

Zwemmen            : 35 min
Wissel 1               : 2 min
Fietsen                 : 2u 26min
Wissel 2                : 2 min
Lopen                   : 1u 40min

Totaal                   :  4u 45 min

Mijn 1e halve triathlon is binnen, tevreden met mijn prestatie gefinished en nog onder de 5 uur ook. De voorspelling klopte niet helmaal en dat lag niet alleen aan mij, ze lieten ons 400m meer zwemmen. Voor de rest klopte die helemaal tot het lopen helemaal, het lopen het lopen ging veel slechter dan gedacht door maagproblemen. Volgende keer toch iets minder repen eten tijdens het fietsen. Wat wel ergerlijke was de vele kleine foutjes in de traithlon. Ik heb nu 15 triathlons gedaan en zo erg heb ik het nog niet meegemaakt.

Mijn uitslag is:

Zwemmen(2400m) : 40 min
Wissel 1                 : 2 min
Fietsen                 : 2u 26min
Wissel 2                : 1,5 min
Lopen                   : 1u 46min

Totaal                   :  4u 56 min

Dan toch nog steeds onder de 5uur? Dat zijn tijden waar ik nog heel hard voor moet trainen. Als ik het al haal.

23

Re: TriAmsterdam 1/2 2018

Ik vond het weer allemaal perfect georganiseerd, kleine verbeterpuntjes hou je altijd, maar dat is bij zo´n groot evenement op deze locatie niet te vermijden.