1 Laatst bewerkt door rudi1983 (04-07-18 09:48:55)

Onderwerp: Ironman Hamburg 2018

Nog meer mensen die Ironman Hamburg 2018 gaan doen? Voor mij de eerste hele dus ben benieuwd.

Geen idee hoe het gaat verlopen maar uit de losse pols:

zwemmen: 1 uur 10
t1: 10 min
fietsen: 6 uur
t2: 5 min
lopen: 4:15 uur

totaal: 11:40

onder de 12 uur zou mooi zijn maar finishen en nog een beetje genieten het belangrijkst.

2

Re: Ironman Hamburg 2018

A.s. zondag is het eindelijk zover. Mijn eerste Ironman. Temperatuur lijkt rond de 30 uit te komen. Ik presteer beter in relatief koude omstandigheden maar het is zoals het is.

Hebben jullie wellicht nog tips over hoe om te gaan met het warme weer? Mijn maatregelen zijn, voldoende drinken maar niet te veel, tempo terug schroeven en bij het lopen een pet dragen die ik telkens nat kan maken. Zo blijft het hoofd langer koel.

Ik vermoed dat door de vroege start zwemmen en grotendeels het fietsen wel meevalt maar dat vanaf het lopen rond 14:00 het wel erg heet wordt.

Thanks alvast!

GR

3

Re: Ironman Hamburg 2018

Rudi succes alvast! Een week later staat Maastricht op het programma en ik worstel met dezelfde issues. Hoe is de watertemperatuur in Hamburg?

Verder denk ik dat je de belangrijkste dingen al genoemd hebt. Ambities bijstellen en proberen zo koel mogelijk te blijven. Bij het zwemmen is er natuurlijk geen probleem, bij het fietsen lijkt er geen probleem te zijn maar heb je ongemerkt toch wel last van de warmte, dus daar wellicht ook je tempo aanpassen. En lopen puur op gevoel. Kort door de bocht ligt mijn hartslag bij gelijk tempo minstens 10 slagen hoger bij een IM marathon dan bij normaal hardlopen, en bij dergelijke temperaturen komen daar nog eens 10 slagen bij. Oftewel, mijn tempo ligt gewoon veel lager bij mijn geplande hartslag. Proberen hard te lopen tussen de verzorgingsposten en stevig doorwandelen en afkoelen bij de posten zelf, dat werkt het beste.

4

Re: Ironman Hamburg 2018

thanks! daar kan ik wat mee.

Watertemperatuur kwam 12/7 nog uit op 19.7 volgens IM website. is een erg groot binnenmeer dat volgens mij in verbinding staat met rivier. Blijft afwachten smile

5

Re: Ironman Hamburg 2018

Drinken, blijven drinken. De dagen er voor ook elektrolyten. Ik vermoed dat ze net als in Frankfurt ook wel weer zout water uitdelen. Gewoon elke keer nemen als je daar langs loopt. En sponsen in je nek! Owja, en vooral ook na de finish blijven eten en drinken. Die fout maakte ik in Frankfurt waardoor ik 2 uur na de finish aan het infuus hing. Je lichaam heeft er misschien geen zin in, maar dwing jezelf dan ook vocht, suiker en zout binnen te krijgen.

6

Re: Ironman Hamburg 2018

top dank je

7

Re: Ironman Hamburg 2018

Succes vandaag!

8

Re: Ironman Hamburg 2018

Een beetje laat, maar succes vandaag!

9

Re: Ironman Hamburg 2018

Rudi1983; Ben benieuwd hoe het gegaan is dit weekend? Hoe heb je het ervaren dat het een run-bike-run is geworden?

10

Re: Ironman Hamburg 2018

Dank jullie voor de belangstelling.

De rbr was natuurlijk een smetje op het weekend maar qua belasting had ik liever gezwommen, ondanks dat dit wat langer duurt. Dit was overigens een mening die de meeste atleten hadden. Vooral de extra belasting op de spieren door het lopen was pittig. We liepen nu bijna 50km.

De start duurde erg lang doordat ze het veld goed wilde spreiden. Ik heb 45 minute staan wachten. Moet zeggen ook niet erg prettig. Ik had misschien meer naar voren moeten gaan staan. Met 2500 atleten bijna niet te doen.

De wedstrijd ging top. ik had als doel te finishen en dat is goed gelukt. eerste looponderdeel op reserve 5:16 per km. Was al behoorlijk warm. Fietsen was een saai parcours. simpel gezegd 45km op een dijk heen en terug. Binnenkomst in stad door tunnel indrukwekkend. Ik ben onderweg nog 2x5 minute gestopt. Dit om goed te drinken en af te koelen. Ik heb snel last van warmtestuwing. Achteraf misschien niet nodig maar zekerheid voorop. Gemiddeld bijna 31 en niet kapot na fietsen.

Lopen ging goed tot 8 km toen kreeg ik last van  een lopersknie. Niet gek door de belasting lijkt me. Parcours en publiek overigens top. Wat een hoop lieve mensen langs de kant. Ik heb niet een hoog tempo gelopen maar wel kunnen blijven rennen. Vanaf 20km door de waterposten gelopen en knie met ijs gekoeld. Dat hielp goed.

De laatste 2 km en finish geweldig. Wat een leuke stad Hamburg. Bij het naderen van de rode loper zag ik dat er niemand achter mij liep en dus kon er een mooie show van maken. Eindtijd 11:33. Een fantastische ervaring.

Na de finish 15 minuten bij moeten komen maar eigenlijk ging het best goed daarna. Dag erop en nu gaat het ook top. Nergens last van. Lichaam beetje beurs maar goed dat mag. Knie geen probleem. Wel goed rusten de komende 2 weken. Ik doe in september nog mee met de cross triathlon op Ameland. Volgend jaar mag ik meedoen in Roth.

Er is nog genoeg te verbeteren en die ruimte is er lichamelijk ook zeker.

GR

11

Re: Ironman Hamburg 2018

Petje-af, hoor, een hele als run-bike-run lijkt me loodzwaar, met 50 km lopen! En dan nog warm ook, pfoe!

12

Re: Ironman Hamburg 2018

Gefeliciteerd! Lijkt me inderdaad een stuk zwaarder 6k lopen ipv 3.8k zwemmen.
Die 2x 5 minuten 'pauze' met was puur om te koelen?

13

Re: Ironman Hamburg 2018

inderdaad. snel last van hitte en wilde geen risico nemen. Wellicht overbodig maar gaf me een goed gevoel.