26 Laatst bewerkt door ic3d (30-05-18 17:35:03)

Re: Levensduur wetsuit?

Thanks Louise.

Ik had een Mach3 maar die zat véél te strak rond mijn borst. Dat bleek, want ik scheurde er zo'n beetje uit. Ik kreeg toen een Mach2SCS. Op zich tevreden over, alleen als zwemmer ben ik vooruit gegaan (ben nog steeds verre van goed), dus ik wil van entree-level naar mid-level. Drijfkracht behouden, maar dan meer flexibel. Daarom dacht ik in eerste instantie aan een Mach3s.7 omdat deze 44-cell neopreen heeft. Alle concurrentie in die prijsklasse zit op 39-cell neopreen. Dat is een flink verschil in flexibiliteit. Vaak betaal je voor 44-cell toch het dubbele bij bijv. Orca. Maar vergelijking is heel moeilijk te vinden, omdat Dare2tri vaak niet in de "grote" benchmarks zitten.

Hoe bevalt jouw Sailfish Attack? Ik las in mijn topic dat het flexibeler voelt, maar dat je nog geen idee van snelheidswinst had. Het pak is pak weg 2.5x zo duur. Vond je het een goede investering? Ik zoek ook een beetje in deze prijsrange. Iets daaronder. Heb het drijfvermogen wel nodig trouwens. Kan goed drijven, maar niet meer na een paar KM.

27

Re: Levensduur wetsuit?

ic3d schreef:

Hoe bevalt jouw Sailfish Attack? Ik las in mijn topic dat het flexibeler voelt, maar dat je nog geen idee van snelheidswinst had. Het pak is pak weg 2.5x zo duur. Vond je het een goede investering?

Dat weet ik nog niet, dat hangt ervan af hoe lang hij meegaat. Het blijft veel geld natuurlijk. Bij het passen had ik het idee dat het in het zwembad 1, maximaal 2 seconde per baantje scheelde - zeg 1,5. Eerlijk gezegd zou ik het geld niet uitgeven voor 1 minuut tijdwinst op een kilometer (ik vind sneller worden door materiaal sowieso minder interessant dan zelf sneller worden door training, ik doe toch niet mee voor de prijzen wink ). Maar wel voor (of in combinatie met) minder moe worden op langere afstanden, en dat verwacht ik wel, vanwege die souplesse rond mijn schouders en minder gewicht aan mijn armen.

Het voelt wel als een stap vooruit, door de flexibiliteit, maar zeker ook doordat dit pak beter past. Ik had van Dare2Tri eerst een M, maar daar scheurde ik al binnen een jaar uit en toen vermoedden ze dat dat was doordat die aan de krappe kant was. Toen kreeg ik een L en die was eigenlijk iets te groot en dat merkte ik echt wel. En daar scheurde ik eigenlijk ook nog steeds vrij snel uit, dus dat was het niet.

Passen (in het water - dat is echt anders dan op het droge) is in elk geval essentieel. Die Mach3 zat bij mij ook strak om m'n borst, het ging misschien net, maar voelde niet fijn. Er zijn in de afgelopen jaren wel een boel tussenmaten bijgekomen, dat maakt het wel makkelijker om iets geschikts te vinden.

Louise

28

Re: Levensduur wetsuit?

ic3d schreef:

Inmiddels weer een tijdje verder. Ik zit te twijfelen over de Mach3S.7. Performance schijnt zeer goed, van wat ik lees, maar ik ben benieuwd hoe het met de slijtage gaat? Ik wil geen 350 euro uitgeven om over een jaar (of twee) weer een nieuw pak te kopen.

Dat hoeft sowieso niet. Ze zijn verplicht 2 jaar garantie te geven..

29 Laatst bewerkt door arnosmit (15-07-18 08:45:53)

Re: Levensduur wetsuit?

In 1994 kocht ik tweedehands een Tinley weysuit (voor 100 gulden...), hij was al eens gerepareerd. In 1997 hing ik hem in de kast (ik stopte met triathlon). Vorig jaar haalde ik hem er weer uit, na 20 jaar. Hij zat erg krap, ik heb er 100 m mee gezwommen in de sloot achter huis, maar ik kon amper ademhalen. Dit jaar ben ik 10 kg afgevallen en weer op mijn jaren '90 gewicht, twee maanden geleden ben ik hem weer regelmatig gaan gebruiken. Hij doet het nog prima, wel wat kleine scheurtjes bij de ritsen. Als alles lekker blijft gaan dan zou het zo maar kunnen dat ik mezelf volgend jaar trakteer op een nieuw wetsuit. Maar dan is de levensduur van deze dus ongeveer 25 jaar ;-)

30

Re: Levensduur wetsuit?

Ik heb een paar maanden geleden een ironman wetsuit uit 1999 van een triatlete overgekocht.
Zij had er vele wedstrijden mee gedaan en hij zit perfect en schadevrij.
Drijfvermogen lijkt ook prima.
Voorlopig dus gewoon hier mee doortrainen.

Ben dus nu al voorstander van Ironman alhoewel ik niet weet of dit merk zich goed heeft ontwikkelt of juist slechtere pakken produceert.

31 Laatst bewerkt door HansH (15-07-18 22:16:24)

Re: Levensduur wetsuit?

Ik heb mijn 10 jaar oude sailfish one omgeruild voor een splinternieuwe. Meetbaar verschil van ruim 10 sec/100m. (Ja, ik ben een middelmatige zwemmer smile )Ik geloofde mijn eerste meting gewoon niet.... En een extreem verschil in het uittrekken, scheelt zeker 30 seconden. Duurt nu 10 seconden zonder baby olie oid. Oude pak hield volgens sailfish na 10 jaar water vast. Verder is de flexibiliteit merkbaar beter. Vond het altijd zonde om een pak wat nog min of meer heel was om te ruilen, maar dit was echt een goede aankoop. Mijn tip: gewoon uitproberen en meten.... Oude pakken verouderen zonder dat je het echt ziet.

triathlon is 3x leuker!

32

Re: Levensduur wetsuit?

Wauw, 10 jaar! Hoe veel/vaak had je erin gezwommen? 
(Vraag ik hoopvol, want ik heb dus ook sinds kort een Sailfish.)

Louise

33

Re: Levensduur wetsuit?

Louise schreef:

Hoe veel/vaak had je erin gezwommen? 
(Vraag ik hoopvol, want ik heb dus ook sinds kort een Sailfish.)

Louise

Dat is wel een goede vraag.
Want een levensduur van 25 jaar terwijl hij er tig jaar in de kast heeft gehangen telt niet wat mij betreft...

34 Laatst bewerkt door Louise (17-07-18 20:45:28)

Re: Levensduur wetsuit?

Ja, precies, daar was ik vorig jaar ook al achter: dat het aantal keren zwemmen bepalend is, niet het aantal jaren in bezit. Mijn vorige pak ging ook duidelijk stuk op plekken die je bij zwemmen en aantrekken belast: oksels, schouders, heupen.

Louise

35 Laatst bewerkt door HansH (18-07-18 00:54:23)

Re: Levensduur wetsuit?

Louise schreef:

Wauw, 10 jaar! Hoe veel/vaak had je erin gezwommen? 
(Vraag ik hoopvol, want ik heb dus ook sinds kort een Sailfish.)

Louise

Elk jaar een stuk of 5 wedstrijden en daarnaast elk jaar nog een keer of 15 in trainingen schat ik... Vanaf half mei tm begin september... Minus de vakantie.

triathlon is 3x leuker!

36

Re: Levensduur wetsuit?

Dat vind ik niet zo heel veel eerlijk gezegd.

37

Re: Levensduur wetsuit?

Hedcandy schreef:

Dat vind ik niet zo heel veel eerlijk gezegd.

Mee eens. Ik zwem nu eenmaal niet vaker dan 2-3x per week smile . De rest is zwembad of zonder wetsuit in open water. Maar dan nog heb ik een wetsuit nodig, en als ik zo kijk op het forum is 10 jaar geen gekke tijd... Als ik het niet heel betaalbaar zou hebben kunnen vervangen had ik het ook niet gedaan. Want mijn oude is nog heel bruikbaar...

triathlon is 3x leuker!

38

Re: Levensduur wetsuit?

Ik zwem nog minder met wetsuit, maar zou in mijn handjes knijpen als ‘ie dan 10 jaar mee gaat big_smile

Hoe bergen jullie ze op?
Heb gehoord dat 1x vouwen en liggend ideaal is, maar da’s natuurlijk lastig opbergen.

39

Re: Levensduur wetsuit?

In de gebruiksaanwijzing van mijn nieuwe staat hangend. De vorige deed ik liggend, in het donker: bij de kampeermatjes.

Louise

40

Re: Levensduur wetsuit?

Doubtless schreef:

Ik zwem nog minder met wetsuit, maar zou in mijn handjes knijpen als ‘ie dan 10 jaar mee gaat big_smile

Hoe bergen jullie ze op?
Heb gehoord dat 1x vouwen en liggend ideaal is, maar da’s natuurlijk lastig opbergen.

Hier ook hangend 1x gevouwen rond de heup en dan op een klerenhanger, in het donker trouwens. Ik denk dat de kleuren dan langer mooi blijven.

Je moet sneller dan de klos zijn.

41 Laatst bewerkt door Tri-John (02-08-18 09:20:59)

Re: Levensduur wetsuit?

Ik heb de mijne hier helemaal recht  bovenop een kast liggen. (Na het drogen)

42

Re: Levensduur wetsuit?

was erg tevreden tot nu toe met mijn Mach3 ... maar zag van het weekend scheuren in zowel linker als rechter schouder aan de voor/bovenkant. Bijna symmetrisch, geen ongeluk dus maar behoorlijke slijtage :-( Neopreen lijkt (ook) aan het verteren te zijn

Toch maar een mail gestuurd naar Dare2Tri, ik vind het wel heel snel voor een pak van 4 jaar oud

D.

43

Re: Levensduur wetsuit?

Followup: pak is uit de garantie uiteraard, maar krijg een mooie korting op een nieuwe ;-)


Duiksmurf schreef:

was erg tevreden tot nu toe met mijn Mach3 ... maar zag van het weekend scheuren in zowel linker als rechter schouder aan de voor/bovenkant. Bijna symmetrisch, geen ongeluk dus maar behoorlijke slijtage :-( Neopreen lijkt (ook) aan het verteren te zijn

Toch maar een mail gestuurd naar Dare2Tri, ik vind het wel heel snel voor een pak van 4 jaar oud

D.

44

Re: Levensduur wetsuit?

Wil je wel weer hetzelfde merk aanschaffen?
Als je dit elke 4 jaar herhaalt, is het dan enigszins rendabel?
Hangt natuurlijk van je korting af...

45

Re: Levensduur wetsuit?

rekensommetje heb ik gister ook gemaakt ;-)

ik was prima tevreden over mijn Mach3, en denk niet dat ik met een ander pak, die meestal aanzienlijk meer kosten heel veel sneller ga zijn. Misschien gaan die wel langer mee inderdaad

Een buitenpak heeft redelijk te lijden ben ik achter gekomen. Rietkragen, stenen, steigers, ik kom nog wel eens wat tegen. In non-wetsuit race had ik een ongelukkig contact moment met de exit ramp en lag mijn knie open. Had zomaar ook mijn pak kunnen zijn en dan doet 600 eu veel meer pijn als mijn knie

Dus ja, ik  koop liever twee keer een pak van ca 300 euro dan één keer een pak van 600 euro
Extra voordeel is dat je dan een beetje mee profiteert van nieuwe inovaties

En bij goeie service ben ik nogal klanten trouw ;-)

D.






Doubtless schreef:

Wil je wel weer hetzelfde merk aanschaffen?
Als je dit elke 4 jaar herhaalt, is het dan enigszins rendabel?
Hangt natuurlijk van je korting af...

46 Laatst bewerkt door Hedcandy (15-08-18 14:22:06)

Re: Levensduur wetsuit?

Dare2tri doet dat ook wel handig... ik ben ook al aan pak nummer 3 of 4 op deze manier.
De laatste keer werd het trouwens omgeruild, zo oud was het pak nog niet.

Maar idd denk ik ook wel eens, wat als ik een ander merk wil?
Maar ben ook zeker erg tevreden over de pasvorm en bewegingsvrijheid van deze. Met name nu ik de Mach 3 S nogwat heb.

Welke kreeg jij nu aangeboden Duiksmurf?

47

Re: Levensduur wetsuit?

Een Mach3S.7 opvolger van de opvolgers van mijn Mach3 denk ik ;-)

Hedcandy schreef:

Dare2tri doet dat ook wel handig... ik ben ook al aan pak nummer 3 of 4 op deze manier.
De laatste keer werd het trouwens omgeruild, zo oud was het pak nog niet.

Maar idd denk ik ook wel eens, wat als ik een ander merk wil?
Maar ben ook zeker erg tevreden over de pasvorm en bewegingsvrijheid van deze. Met name nu ik de Mach 3 S nogwat heb.

Welke kreeg jij nu aangeboden Duiksmurf?

48

Re: Levensduur wetsuit?

Klopt. Die heb ik ook.
Had een mach 4, deze 3s.7 is al zo'n stuk fijner!
Jij gaat helemaal een wereld van verschil voelen vergeleken met die oude 3.

49

Re: Levensduur wetsuit?

pak is (al) binnen!

inderdaad voelt al heel anders. net ff aangetrokken, maat lijkt OK
maandag ff proefzwemmen

ik snap alleen de sluiting niet?
beetje latig uitleggen zo, maar er is een soort extra binnen flak waarschijnlijk tegen schuren

als ik alle klittebandjes volg, blijft deze alleen rechtop in mijn nek staan?
is dat ok?

of moet ik deze nog ergens heenvouwen???

D.




Hedcandy schreef:

Klopt. Die heb ik ook.
Had een mach 4, deze 3s.7 is al zo'n stuk fijner!
Jij gaat helemaal een wereld van verschil voelen vergeleken met die oude 3.

50

Re: Levensduur wetsuit?

Klopt dat die flap een beetje rechtop staat. Hij vouwt mee met je hoofd bij het zwemmen. Is idd tegen het schuren, erg fijn!!