1

Onderwerp: Trainen met een fulltime baan en gezin

Hallo,

Ik ben een beginnend triatleet. Dit jaar ben ik begonnen met deze sport. Ik heb wel een verleden in de sport en heb vooral een zwem achtergrond.

Nu wil ik mij richten op de 1/4e triathlon. Nu ben ik benieuwd hoe mensen dit doen (training) icm een fulltime baan en een gezinsleven. Hoe vaak wordt er getraind en hoe lang. Ik weet dat dit per persoon verschillend zal zijn maar globaal zal er een gemene deler zijn. Ik werk 4 dagen (ma-do) van 11.00 - 20.00 uur. Het is mogelijk om bijvoorbeeld na mijn werk naar huis hard te lopen (15k). Zwemmen zal in de ochtend moeten en fietsen in het weekend denk ik om de nodige km te maken.
Zoals jullie lezen heb ik er al wel over nagedacht maar kan altijd wat tips gebruiken en horen hoe de ervaringen van anderen zijn.

Groet Ferry

2

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Ik werk als nacht bakker de ene week 5 nachten en de andere week 3 nachten, train momenteel rond de 20u per week nu maar in de wintermaanden is dit zo rond de 15.

3

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Voor een kwart hoef je echt niet zo veel te trainen, 1 x per week elke sport een uurtje, een beetje variatie erbij, en dan red je het echt makkelijk.

4 Laatst bewerkt door mstyz (04-08-18 17:43:32)

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Het is een beetje afhankelijk wat je wil bereiken, maar een 1/4 uitlopen kan je inderdaad halen met uurtje per sport trainen per week.

Ik train de laatste 3 jaar icm werk en twee jonge kinderen zodat ik mee kan doen met een beetje competitie. Dat lukt aardig, en het is vooral goed communiceren met je partner.

Vrijdag tm zondag train ik het meeste, liefst 2 trainingen op en dag. Maandag rust. De avonden zwemmen of looptraining met club. Daarnaast helpt een fietstrainer je ook de winter door. Of als de kinderen overdag slapen :-)

Ik train gemiddeld ongeveer 10 uur per week, zo'n 8-9 trainingen. Dat is haalbaar met werk. Je vrienden zie je wel een stuk minder... Tenzij ze ook sporten!

Succes, en vind vooral een ritme wat bij jou past!

--M

5 Laatst bewerkt door Hulsteiner (05-08-18 07:15:27)

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Sinds dit jaar ook actief in de triathlon sport en ook hier wordt getraind icm een fulltime baan en dochter onder een jaar.
Wat voor mij blijkt is dat flexibiliteit, communicatie en planning ontzettend belangrijk is (thuisfront is er niet altijd blij mee). Vanwege de flexibiliteit niet bij een vereniging lid geworden. Mijn woon-werk verkeer gaat zoveel mogelijk op de fiets (20 km enkele reis). Zwemmen 1 a 2 x in de week voor het werk (<5 min loopafstand van mijn werk) of savonds als de kleine in bed ligt (recreatie plas is 2 km van het huis vandaan, wordt dan ook direct gecombineerd met hardlopen). En in het weekend worden de trainingen voornamelijkvoor 7 uur ochtends afgewerkt (om 5 u op de fiets of loopschoenen aan) zodat de rest nog ligt te slapen en er het minst last van heeft. Momenteel zit ik zo rond de 7 a 8 uur aan beweging.
Het is idd een ritme vinden en zorgen dat de rest blijft draaien, maar het is zeker in te passen.

6

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Ik heb geen ervaring met kinderen, maar wel een partner en fulltime baan.
Ik merk dat ik veel baat heb bij het veranderen van reizen naar sporten en koppelen aan momementen dat ik toch moet douchen. Mijn schoonouders wonen bijv. op 8 km afstand, dus de terugweg van familiebezoek wordt bijvoorbeeld ook wel eens een tempoloop of een interval training. Ook woon werk verkeer kan mooi trainingstijd worden. Voor mij is dat 25 km, maar ook 15 km kan op de fiets, evt. met omweg, een mooie training worden. En het voordeel is dat 15 km ook een prima afstand is om hard te lopen.
Ik ga ook vaak sporten op momenten dat mijn vriendin gaat sporten of iets voor zichzelf wil doen.
Dat zal iedereen binnen jouw gezin ook hebben wink
En uiteraard is communicatie belangrijk, maar dat geldt niet alleen voor het sporten!

7

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Ik vind het ook erg lastig. Training voor een kwart zou ik het liefst elke discipline 2x per week willen doen. Dat is voor mij niet haalbaar met 32 u werk en tenminste 2 u reistijd per dag. 1 zwemtraining doe ik op de dag dat ik geen kinderen naar school hoef te dirigeren/brengen voordat ik doorrij naar werk.

Ik combineer op zondag nog wel eens zwemmen en fietsen op 1 dag, maar vooral de kinderen vinden dat minder leuk. ś-avonds moet ik ook steeds vaker helpen met huiswerk o.i.d. Ach, mijn tijd komt wel weer. Er is tenslotte ook een leeftijdcategorie 50+ :-)

8

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Dat lijkt me inderdaad de lastigste periode, wanneer ze niet meer zo vroeg/veel slapen, en ook nog niet lang alleen thuis kunnen blijven.

Vind het wel superknap van ouders die zoveel trainen, vaak ook nog met kinderen die naar allerlei sporten gebracht moeten worden. Zou me er dan vooral richten op de kwaliteit van de trainingen, dan kom je met 4-6 keer een uurtje echt al heel ver.
Heb je ook de mogelijkheid niet om in je lunchpauze te gaan lopen?


Ik werk wel ruim 40 uur, plus nog eens reistijd (dus ca. van 7 tot 7 weg), maar heb de vroege ochtend en de avond dan dus wel vrij. En inderdaad veel trainen in het weekend.

9 Laatst bewerkt door Sandra86 (08-08-18 09:45:55)

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Zelf (nog) geen ervaring, maar ik ben wel benieuwd hoe anderen dit doen omdat ik net moeder ben geworden. Een viendin van mij gaat zelf baantjes trekken als haar kinderen zwemles hebben. En ik heb op het werk veel collega's die op de fiets naar het werk komen, of zelfs hardlopend verdeeld over 2 dagen (fiets/auto laten staan overnacht). Dat soort combinaties moet je dan plannen denk ik, er is vast nog wel meer te bedenken.

Daarnaast denk ik dat hoeveel jij kan sporten ook af hangt van de baan/(sport)ambities van je partner, mijn man moet voor zijn werk af en toe een week op conferentie naar het buitenland, dat zal voor mij dan een week zijn met weinig sporten. En je eigen ambitie natuurlijk. Toen ik begon met triathlon (zo'n 6 jaar geleden) kon ik kwart triathlons netjes uitlopen (2/3 van veld) met 1x in de week zwemmen, fietsen en hardlopen, en ik weet dat er meer mensen zijn binnen onze vereniging die het zo doen. Gewoon uitproberen zou ik zeggen.

10

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Ik ben dit jaar aan het trainen voor mijn eerste halve triathlon in Almere. Daarnaast afgelopen oktober vader geworden van ons eerste zoontje, waar toch best wel wat tijd in gaat zitten. En ik werk nog 4 dagen in de week 9 uur per dag, met ongeveer 1 uur reistijd per dag.

Wat ik geleerd heb is dat heldere communicatie en planning met het thuisfront essentieel is. Daarnaast flexibiliteit om toch te schuiven met trainingen als er last minute wat veranderd.

Doordat er naast het trainen minder tijd over blijft besteed ik die ook veel bewuster met ons gezin. Niet 's-avonds op de bank Netflixen, of in de weekend thuiszitten, maar echt samen zijn en dingen doen. Misschien wat minder tijd samen, maar wel veel meer kwaliteit.

Grote fout die ik in het begin heb gemaakt met het maken van mijn trainingsschema was het op te stellen zoals ik graag wilde trainen en dan kijken of we dat in ons privé leven kunnen passen. Dat werkt dus niet.

De oplossing is met je partner/gezin te bepalen welke momenten voor hun acceptabel zijn. Welke ochtenden/avonden/weekenddagen vinden zij het goed dat je traint. En welke momenten is het een no-go, door andere verplichtingen of omdat je partner ook wel eens wat tijd voor zichzelf wilt ;-) Zeker met een zoontje van een paar maanden is dat soms wel fijn.

Je hebt dan 3 categorieën van momenten: wel trainen, niet trainen, bij voorkeur niet.

Ik heb die momenten in een weekoverzichtje gezet en ben mijn trainingen gaan plannen op de "wel trainen" momenten. Al snel kom je er dan achter of je al je trainingen daar in kwijt kunt. Als dat niet lukt probeer je zo goed mogelijk te schuiven en te kijken welke "bij voorkeur niet" momenten je bespreekbaar wilt maken om toch te kunnen trainen.

Bij het plannen van mijn trainingen op die momenten kijk ik eerst naar de openingstijden van het zwembad, daar kan je jammer genoeg weinig flexibel in zijn. Gelukkig heb ik 3 zwembaden redelijk in de buurt, en op zo'n 50m van ons huis open water om in te zwemmen.

Verder heb ik de keuze gemaakt om mijn woon-werk reizen niet als training te zien, ik ga dan ook altijd met de auto terwijl met 20km dat best een goede afstand is. Het kost me in verhouding alleen meer tijd, waar mijn werkdagen nog langer worden, en ik krijg nooit het idee echt getraind te hebben.

Perfecte oplossing voor jonge ouders is een Tacx (of ander merk) om te kunnen trainen als de kleine slaapt, in combinatie met Trainerroad kan ik in korte tijd veel meer kwaliteit uit mijn fietstrainingen krijgen.

Ik train de laatste maanden op deze manier rond de 8 uur per week. Sommige weken iets minder als er een training komt te vervallen door omstandigheden. En soms wat langer als mijn vrouw een dagje met ons zoontje op pad is en ik dus meer tijd heb.

11

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Nu ik er aan denk, nog een paar losse tips voor het hele gezin om meer tijd over te hebben:
- Doe online boodschappen en laat je boodschappen thuis bezorgen
- Huur een schoonmaakster om (een deel van) je huishouden te doen
Natuurlijk kost dit geld en kun je het ook allemaal zelf doen, maar deze kleine investering in meer vrije tijd heeft mij een paar jaar terug wel (onder andere) uit mijn burn-out gehaald.

12

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Sandra86 schreef:

- Huur een schoonmaakster om (een deel van) je huishouden te doen

IMO beste investering ever!

Normaal was ik wekelijks de helft van m'n vrije zaterdag al kwijt aan schoonmaken, nu kan ik gewoon smorgens de deur uit om te trainen. En de schoonmaker doet het ook nog eens beter, dan ik ooit zou kunnen.

13

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Sandra86 schreef:

- Doe online boodschappen en laat je boodschappen thuis bezorgen
- Huur een schoonmaakster om (een deel van) je huishouden te doen

Helemaal mee eens ook!

Onze schoonmaakster maakt het zo veel gezelliger bij ons in huis. Geen discussies meer wie wat wanneer moet doen. :-)

14

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

LindaRotterdam schreef:
Sandra86 schreef:

- Huur een schoonmaakster om (een deel van) je huishouden te doen

IMO beste investering ever!

Normaal was ik wekelijks de helft van m'n vrije zaterdag al kwijt aan schoonmaken, nu kan ik gewoon smorgens de deur uit om te trainen. En de schoonmaker doet het ook nog eens beter, dan ik ooit zou kunnen.

Haha, check. Sinds de oudste 6 maanden was (hij is nu 11) hebben wij onze hulp en we kunnen niet zonder haar!
Nog een tip voor als je kind kan fietsen, neem het mee als je een duurloop gaat doen. Kost je misschien wat extra wandelstops (en wat snoep etc) maar soms vinden ze het zelfs leuk :-)
Tijdens zwemles als het kan zelf baantjes zwemmen? En ik combineer sporten ook rond haal- en brengmomenten van kinderactiviteiten. Bijv. vrijdagavond gaan ze naar scouting en dan rijd ik daarna door naar de atletiekbaan. Het is puzzelen en inderdaad heel goed met je partner overleggen.

15

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Ik train voor volledige triatlons, werk nu 4/5e maar ik doe de kuis thuis doe boodschappen en ik kook. Maar heb wel geen kinderen, wel 2 honden en kippen :-)

16

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Ik bedenk me inderdaad ook dat flexibel omgaan met trainingen me ook helpen.
Als m’n vriendin ff bij d’r ouders langs gaat ofzo, kan dat opeens weer een sportmomentje opleveren.
Ik weet ook niet wat voor werk je doet, maar ik beheer mijn eigen agenda en pas ook wel eens mijn werktijden aan. Uurtje eerder stoppen, trainen en dan nog wat thuis werken bijvoorbeeld.

17

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Wij sporten allebei veel en doen het huishouden zelf, maar wij hebben geen kinderen. Ik ben eigen baas, waardoor ik meer vrijheid heb, en mijn man is net 4/5 gaan werken, dus dat is allemaal relatief makkelijk. Ik heb respect voor triatleten (m en vooral v) die de combi weten te maken mét kinderen. Desalniettemin moeten ook wij keuzes maken en schipperen natuurlijk. Het meeste is al gezegd over hoe je dat handig kan doen: combi's maken, er veel over praten, efficiënt met je tijd omgaan, een kwart vergt niet perse enorm veel training. Ik wou nog een paar dingen toevoegen:

- Wij maken ook afspraken over periodes in het jaar waarin trainen meer en minder centraal mag staan, en er dus meer en minder dingen voor mogen wijken. In de aanloop naar de marathon van Rotterdam bijvoorbeeld staat hardlopen voor mijn man centraal, en best als hij in de herfst ook nog een marathon (of twee, of drie) wil lopen, maar dan wel op een zachter pitje.

- Het gaat bij hard/veel trainen niet alleen om de pure tijd, maar ook om of je er mentaal nog wel 'bent' als je niet sport. In de aanloop naar het belangrijkste evenement krijgen wij allebei altijd wel een beetje last van oogkleppen, zeg maar, en soms vind ik dat vervelender dan fysieke afwezigheid.

- Kijk niet alleen naar hoe veel training in je leven past, maar ook naar hoe je de tijd die je hebt het beste kan benutten. Een goed trainingsschema gaat uit van de mogelijkheden/beperkingen die je hebt, en laat je daarbinnen zo goed mogelijk presteren. Te veel sporters zijn bijvoorbeeld bezig met zo veel mogelijk kilometers/uren maken, dus te veel op kwantiteit gericht. Met minder tijd maar wel meer kwaliteit kun je vaak meer bereiken.

- Ik ken een man wiens vader een fanatieke triatleet was (en is, nu in de 70+-categorie) en die zoon kan geen sport verdragen, en triathlon al helemaal niet. Die heeft er echt te veel last van gehad dat z'n vader altijd moest trainen. Ik moet zeggen: daar kan ik me wel wat bij voorstellen, dat lijkt me wel iets om in de gaten te houden in je prioriteitenafweging!

Louise

18 Laatst bewerkt door triathnold (19-08-18 11:05:04)

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Hier ook iemand met een jong gezin 1 van 4,5 en 1 van 2 en ambitie voor Triathlons.

En dan heb ik ook nog werk dat ik veel van huis ben, verkoop bloemen vanuit een vrachtwagen in zuid Frankrijk. Ben van huis van zondagmiddag 5 uur tot donderdagochtend 3 uur. 

Dan word  je heel creatief met wanneer je kan trainen. Loopschoenen liggen standaard in de vrachtwagen, kan zo 2x lopen, als ik donderdagochtend thuiskom spring ik gelijk op de fiets voor duurrit, gezin slaapt dan nog en als ik thuiskom zijn ze net wakker.

Zwemmen doe ik op vrijdag, en op zondagmorgen buiten in het meer, dan laat mijn vrouw de hond daar gelijk uit. En op zaterdag nog een tempo/interval training op de fiets, met af en toe een koppeltraining.

Voor mij en mijn gezin is dit de beste oplossing dat ik kan trainen, en we ook nog leuke dingen kunnen doen en kom ik toch aan de 10 tot 12 uur trainen in de week.

19

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

triathnold schreef:

Hier ook iemand met een jong gezin 1 van 4,5 en 1 van 2 en ambitie voor Triathlons.

En dan heb ik ook nog werk dat ik veel van huis ben, verkoop bloemen vanuit een vrachtwagen in zuid Frankrijk. Ben van huis van zondagmiddag 5 uur tot donderdagochtend 3 uur. 

Dan word  je heel creatief met wanneer je kan trainen. Loopschoenen liggen standaard in de vrachtwagen, kan zo 2x lopen, als ik donderdagochtend thuiskom spring ik gelijk op de fiets voor duurrit, gezin slaapt dan nog en als ik thuiskom zijn ze net wakker.

Zwemmen doe ik op vrijdag, en op zondagmorgen buiten in het meer, dan laat mijn vrouw de hond daar gelijk uit. En op zaterdag nog een tempo/interval training op de fiets, met af en toe een koppeltraining.

Voor mij en mijn gezin is dit de beste oplossing dat ik kan trainen, en we ook nog leuke dingen kunnen doen en kom ik toch aan de 10 tot 12 uur trainen in de week.

Ik train juist altijd veel als ik voor mijn werk weg moet. Anders zit ik ‘s avonds toch maar op m’n hotelkamer.
Maar ik weet niet hoe lang jouw dagen in het zuiden zijn wink

20

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Hey Ferry!

Dat is denk ik voor de meesten van ons dé grote vraag: hoe kan ik naast een drukke baan en een gezin toch nog op een vooral verantwoorde manier en met realistische doelen toch meedoen aan de snelst groeiende sport des lands?

Dat was voor mij een aantal jaren geleden ook de vraag. Nu, zo'n 6 jaar verder draai ik zelfs zeer actief mee in de triathlonsport, zowel als atleet en inmiddels ook als trainer/coach en zou ook niet meer zonder kunnen. Toen ik pas begon, en zeker op weg naar mijn eerste IRONMAN finish, startte ik een blog. Daarin schreef ik over mijn trainings beslommeringen in die periode. Neem gerust eens een kijkje op https://www.triathlon-blog.nl.

Sportieve groet,
Boudewijn Leunissen

21

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Oh ja, en misschien kan ik je zelfs wel helpen op dit pad. Daarover meer weten? (en nee, is niet bedoeld als reclame...) Kijk dan eens op https://www.triathloncoaching.nl. Daarop vindt o.a. onder het kopje 'Wie ben ik?' mijn reis van passief sporten op de bank naar mijn huidige ik. ;-)

22

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Leuk om de verschillende reacties te lezen. Ik 'worstel' ook wel een beetje met dit 'probleem'. Toen ik een paar jaar geleden mijn eerste 1/8 deed, beweerde ik dat ik misschien nog wel eens een 1/4 wou gaan doen, maar daar zou het dan ook wel bij blijven... Toen ik vorig jaar helemaal afgedraaid over de finish kwam bij mijn eerste 1/2, beweerde ik dat ik nooit van mijn leven een hele IM zou gaan doen. Uiteindelijk heb ik deze zomer dus mijn eerste IM gedaan, met als argument dat het nu nog kon, omdat wij in november ons eerste kindje verwachten. Tegelijkertijd gaf het volbrengen van een IM me ook zo'n kick, dat ik me het liefste nog de volgende dag in zou schrijven voor de volgende.

Op dit moment sluimert in mijn achterhoofd IM Maastricht 2019, afhankelijk van o.a. de datum. De vraag is alleen of dit realistisch gaat zijn. Voor mijn eerste IM was ik 6/7 dagen per week aan het trainen, de ene dag natuurlijk intensiever dan de andere dag. Ik denk dat 4 dagen trainen straks met een jong gezin wel het maximale gaat zijn.

In april loop ik de marathon van Rotterdam. Voor mijn gevoel is het lopen dan een kwestie van bijhouden, met af en toe nog een lange duurloop tussendoor.

Zwemmen is verreweg mijn minste onderdeel. Mijn doel is om fit uit het water te komen. Tijd is daarbij ondergeschikt, dit zal rond de 1:30 zijn. Ik heb zelf het idee dat door 3 keer per 2 weken te zwemmen, dit haalbaar moet blijven.

De lange ritten op de fiets is naar mijn mening hetgeen wat én het meest saai is, maar tegelijkertijd wel erg belangrijk, zo niet het belangrijkste is. Nu is het zo dat ik in het onderwijs werk, waardoor ik zowel in december (Tacx), eind februari (Tacx), als mei tijdens mijn vakanties al enkele lange ritten zou kunnen plannen om dit te onderhouden. Vergeleken met mijn trainingsschema van afgelopen maanden, zou ik dan met name de wat kortere trainingen overslaan en de langere duurtrainingen voor zover mogelijk wel proberen te doen. Ik zal dan wellicht iets aan snelheid inleveren, maar het finishen vind ik belangrijker dan mijn eindtijd.

Ik vraag me alleen af of dit realistisch gaat zijn, zowel om een IM te finishen, als om het thuis gezellig te houden...

23

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Mart schreef:

Leuk om de verschillende reacties te lezen. Ik 'worstel' ook wel een beetje met dit 'probleem'.

...Uiteindelijk heb ik deze zomer dus mijn eerste IM gedaan, met als argument dat het nu nog kon, omdat wij in november ons eerste kindje verwachten.

... Ik denk dat 4 dagen trainen straks met een jong gezin wel het maximale gaat zijn.

... Ik vraag me alleen af of dit realistisch gaat zijn, zowel om een IM te finishen, als om het thuis gezellig te houden...

Ik ben sinds afgelopen oktober vader geworden van ons eerste zoontje en heb afgelopen maanden vrijwel structureel 6 dagen in de week getraind. Voor een halve triathlon weliswaar, dus jij zal wat meer tijd kwijt zijn.

Wat voor ons thuis gewerkt heeft is goed communiceren en duidelijke afspraken maken. Daarnaast flexibel zijn als alles anders loopt dan gepland. smile

Mijn focus lag qua trainingen vooral op kwaliteit en niet kwantiteit. Alle trainingen en mijn gehele jaarplanning heb ik zelf gemaakt, maar misschien dat een coach voor jou een goede support zou kunnen zijn?

Als je iets graag wilt moet je altijd op zoek naar hoe je het kunt realiseren! Niet denken in beperkingen maar zoeken naar oplossingen.

24

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Mooi om jullie gedachten en oplossingen over deze zeer herkenbare situatie te lezen! Mijn kinderen zijn 2 en 4 en ik realiseer me pas sinds een paar jaar hoe veel tijd ik daarvoor had om van alles te doen smile Met een fulltime baan en een vrouw die ook 4 dagen werkt is het sowieso best een uitdaging af en toe, laat staan met veel sporten erbij.

Het is al een paar keer voorbij gekomen, maar voor inderdaad is voor mij een goede communicatie met t thuisfront het allerbelangrijkste. Dus tijd om samen door te brengen, tijd om te trainen. Zolang t maar duidelijk is. Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn. Er ligt dus ook een week- en maandplanning op het keukeneiland. Zo houden we het ook gezellig, zeg maar.

Daarnaast zijn er zoveel zaken die gewoon 'moeten' dat het trainen er redelijk vanzelf omheen geplooid wordt.
Dat wordt vaak 's ochtends vroeg 6.15 hardlopen en 's avonds na 20:00 uur fietsen (tacx) en zwemmen op de sportschool. In het weekend zou ik wel graag wat meer uren maken (met name op de fiets) dan ik nu doe en daar ik nu train voor een 1/4 maar wel ambities heb voor volgend jaar een 1/2 zal ik moeten puzzelen hoe dat leuk in het huidige schema te krijgen.

Ik merk wel dat mijn eigen energieniveau niet altijd strookt met wat ik zou willen overigens (ivm zieke kinderen, brakke nachten etc), maar cest la vie. Dan maar wat minder intense training.

Als we ergens een verjaardag wat verder weg hebben, pak ik terug weleens de racefiets, zodat ik toch aardig wat km kan maken.  Wat ik trouwens ook leuk vind is om samen te trainen, ik hardlopen en mn vrouw op de fiets met de kinderen. Handig ivm drinken en een gelletje onderweg en ik word ook meteen de hele tijd aangemoedigd smile

25

Re: Trainen met een fulltime baan en gezin

Ik heb mijn vuurdoop net gehad, en komend weekend 1/8 triatlon nr 2. Oke, voor 1/8 is het niet nodig heel veel te trainen maar ik kom uit het hardlopen. Na de geboorte van mijn jongste (nu 3 jaar) ben ik gaan opbouwen naar halve marathon-afstand. Dan is het zaak ook 3x per week te lopen. Ik zwom daarbij eens per week en dan zit je al behoorlijk aan het aantal trainingen voor 1/4 of 1/2 triatlon. Mijn man fietst 2x per week en schaakt 1-2 keer per week. We hebben beiden onze eigen avond bij een vereniging, maandag (hij) en dinsdag (ik) en de rest van de dagen is het min of meer om en om trainen. We gaan wel eens samen fietsen met de kinderen bij oma en af en toe gaat het hele spul mee op de fiets als ik ga lopen, ook heel gezellig. Van/naar werk doe ik per auto, meest handige omdat de kinderen ook naar opa/oma/opvang moeten; in de lunchpauze trainen kan niet door de aard van het werk. O en inmiddels hebben we ook een tacx en een rollenband, dus kunnen we gezellig thuis fietsen.

Wat al eerder gezegd is, communicatie en planning (en je erbij neerleggen dat het soms even wat minder vaak of korter is dan je zou willen) is het belangrijkst.