1

Onderwerp: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Dit wordt mijn eerste halve triathlon, geen idee wat ik kan verwachten, ben met name bang voor het lopen, dat ligt me het minste, gelukkig is het slechts 20km.

Ik heb enorme lijsten in Excel zitten maken, en de eindtijd varieert behoorlijk. Gevoelsmatig heb ik 5:30:00 als streeftijd, maar het kan ook zomaar richting de 6:00:00 u kunnen gaan, als er veel wind staat, als de benen niet willen bij het lopen of als de honger toeslaat.

Met onderstaande zou ik in ieder geval tevreden zijn.

2500m zwemmen: 50:00 (2'00 /100m)
T1: 03:00
87km Fietsen: 2:35:00 (~34km/u)
T2: 03:00
20km Lopen: 1:50:00 (5'30 /km)
Totaal: 5:21:00

Ik zou in principe dus onder de 5:30 kunnen gaan, maar er zal vast iets tegen vallen. En misschien valt het mee, dan zou ik zomaar richting de 5u kunnen schieten, zwemmen kan 5 min sneller, fietsen kan 15 min sneller en bij het lopen kan ik ook zomaar een kwartier sneller zijn. Maar goed, liever een voorzichtige schatting, dat voorkomt teleurstelling.

Nu in iedergeval nog flink trainen, met name die 20km lopen, die zit echt nog niet goed in de benen.

2

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Daar sta ik zelf ook aan de start. Wat mijn inziens het pittig maakt is dat je tijdens het fietsen 2 maal een viaduct over moet. Heen en terug voor een rondje.

3

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Ik doe de sprint, mijn eerste triathlon. Zou eigenlijk 1 juli al debuteren in Noordwijkerhout, maar brak op 26 mei mijn arm, dus dat werd hem niet.

Lees vandaag overigens dat er problemen zijn met het (fiets-)parcours https://www.leidschdagblad.nl/leiden-en … afgesloten

Brug staat op instorten dus autoverkeer moet over het gedeelte dat zou worden afgesloten voor de triathlon.

4

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Ik dacht kijk nog even naar mijn voorspelling een paar dagen voor de wedstrijd. Ik sta er nog steeds achter, en ik denk ook dat hij realistisch is en aan de voorzichtige kant. Voorgaande weken nog regelmatig 23km gelopen, en dat gaat gelukkig soepel nu. Ik ben er klaar voor.

Hopelijk wordt er iets bedacht voor het parcours, zou jammer zijn als het geen doorgang kan vinden.

5

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Ik heb een Facebook berichtje gestuurd naar de organisatie en volgens hun wordt het parcours niet aangepast. Geen idee hoe ze het verkeer dan gaan omleiden, maar dat is ons probleem niet (tenzij we niet meer naar huis kunnen smile ).

6

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Ik ben er morgen ook bij, als stagiair-jurylid, dus meelopende NTB-official. Ik ben benieuwd, ik heb geen idee wat me te wachten staat en over het parcours weet ik ook niks.

Het is voor mij vooral erg vroeg op: ik moet er om 7 uur zijn en ben afgelopen nacht om half 3 teruggekomen van een week kamperen en aan toneel doen, dus da's ff schakelen...

Maarre… veel succes en plezier alvast, en als jullie kans zien, zeg dan even hoi. Ik ben bij fiets check-in en omgeving wisselzone, verder weet ik het ook niet precies.

Louise

7

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Ah dan ga ik je waarschijnlijk wel zien morgen. Sprint start om 9.30 dus rond 9.00 uur bij de wisselzone denk ik.

Mijn eerste dus soort van zenuwachtig. En nog geen uitsluitsel over wetsuitgoedkeuring. Ik zwem liever zonder vanwege het wisselen, maar als verder iedereen er een aan hebt word ik er helemaal uitgezwommen.

8

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Leuk Louise, veel plezier!

En iedereen die start veel succes natuurlijk!

9

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Erica schreef:

Mijn eerste dus soort van zenuwachtig. En nog geen uitsluitsel over wetsuitgoedkeuring. Ik zwem liever zonder vanwege het wisselen, maar als verder iedereen er een aan hebt word ik er helemaal uitgezwommen.

Dat zal wel meevallen, hoor - ik kan me niet voortellen dat bij een sprint iedereen een wetsuit aan heeft, daar zijn ongetwijfeld een heleboel beginners bij die geen wetsuit hebben en/of die helemaal niet hard zwemmen. Bovendien is het water zo riant van temperatuur dat het prima zonder kan - en misschien dus wel moet.

Tot morgen!

Louise

10

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Wetsuits heb ik niet gezien,wel tubes, boyancy pants, hoodies, vestjes???
Her en der wat voorzichtig gevraagd, maar iedereen vond dat alles kon???

Heel wonderlijk dat daar niet op werd gecontroleerd???
Non-wetsuit verbiedt toch alles met neopreen? Of ben ik nou abuis?

Ik deed de OD 1750m zwemmen volgens mijn Garmin en zat strak aan de boeien, maar ik kwam als een ijslollie het water uit. Kreeg in eerste instantie mijn fietsschoenen niet eens vast :-(

Had graag iets aangehad ... maar nogmaals ... wat mag er dan wel en niet in een non-wetsuit???

D.

11

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Normaliter inderdaad niks neopreen.
Til overigens niet te zwaar aan de lengte van het zwemmen. GPS'en meten dat heel slecht in het water. Ik had vorige week bij IM Maastricht 4121m op mijn garmin, sommigen zelfs meer, anderen hadden minder dan 3900m. Als ik naar mijn traject kijk zitten er 2 hele duidelijke bochten in die ik niet gezwommen heb. Bij het keerpunt zou ik volgens mijn garmin eerst een bocht naar links hebben gemaakt voordat ik rechtsom de boei nam terwijl ik gewoon strak rechtsom om de boei zwom. Zelfde met de laatste boei, een bocht naar rechts. Volgens de garmin heb ik daar eerst nog een bocht naar links gemaakt. Omdat de gps de helft van de tijd onder water zit heeft ie gewoon veel slechter bereik en is de foutmarge veel groter, daardoor is de gecreeerde route meer bochtig dan nodig, en dus vaak ook langer. Dit kan er wel enigszins uitgefilterd worden maar in de praktijk werkt dat niet zo goed.

12

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Er was (minstens) één deelnemer met dispensatie voor tubes, op medische gronden, en daar is wel op gecontroleerd. De rest weet ik niet precies, ik was niet bij de zwemstarts.

Het was voor meer deelnemers koud - dat ken ik zelf als deelnemer ook wel, dat voor mij de wetsuitgrens eigenlijk te 'koud' ligt. Maarja, ze moeten ergens een grens trekken.

En ja, GPS is zeker vaak weinig precies bij zwemmen.

Ik vond het in elk geval leuk en interessant om als official mee te maken, maar ik miste wel een beetje het overzicht: ik ben op 5 plekken geweest, met 3 afstanden, dat was me enigszins chaotisch. Maar het gaf wel een indruk van wat de jury doet.

Groet,

Louise

13

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Ik zat inderdaad ook op de sprint achter mensen met shorties en neopreen broeken, vond dat ook wel vreemd.

Ik vond de zwemtemperatuur prima, niet koud gehad.
Wel even wennen aan de drukte in het water, geen moment gevoel van ruimte gehad. Ben aan de zijkant gaan liggen maar dat idee hebben er natuurlijk wel meer. Bovendien greep ik regelmatig in iets van riet ofzo dus toch maar iets meer naar het midden. Toch heb ik verhoudingsgewijs nog het best gezwommen en dat terwijl ik een jaar geleden nog geen bostcrawl kon, en wel al ruim 14 jaar aan hardlopen doe.

Louise niet gespot.

14

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

MontanaMan schreef:

Normaliter inderdaad niks neopreen.
Til overigens niet te zwaar aan de lengte van het zwemmen. GPS'en meten dat heel slecht in het water. Ik had vorige week bij IM Maastricht 4121m op mijn garmin, sommigen zelfs meer, anderen hadden minder dan 3900m. Als ik naar mijn traject kijk zitten er 2 hele duidelijke bochten in die ik niet gezwommen heb. Bij het keerpunt zou ik volgens mijn garmin eerst een bocht naar links hebben gemaakt voordat ik rechtsom de boei nam terwijl ik gewoon strak rechtsom om de boei zwom. Zelfde met de laatste boei, een bocht naar rechts. Volgens de garmin heb ik daar eerst nog een bocht naar links gemaakt. Omdat de gps de helft van de tijd onder water zit heeft ie gewoon veel slechter bereik en is de foutmarge veel groter, daardoor is de gecreeerde route meer bochtig dan nodig, en dus vaak ook langer. Dit kan er wel enigszins uitgefilterd worden maar in de praktijk werkt dat niet zo goed.

Gelukkig dat het rondje voor iedereen hetzelfde is. Mijn 935 is soms ook de weg kwijt. Volgens de 935 zwom ik dan een stuk op het land!

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Mijn 920 xt gaf ook slechte waardes bij het open water zwemmen. Sinds ik mijn Glonass heb uitgeschakeld gaat het stukken beter, geen rare uitschieters meer.

16

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Barthed schreef:

Met onderstaande zou ik in ieder geval tevreden zijn.

2500m zwemmen: 50:00 (2'00 /100m)
T1: 03:00
87km Fietsen: 2:35:00 (~34km/u)
T2: 03:00
20km Lopen: 1:50:00 (5'30 /km)
Totaal: 5:21:00

Het was een mooi evenement. Ik heb de verachting waargemaakt, met iets andere tijden. Het lopen viel me erg tegen, laatste rondje zakte de tijd helemaal in. Daar baal ik wel van. Uiteindelijk is

Zwemmen: 00:46:55 (1'53 / 100m)
T1: 00:01:54
Fietsen: 02:30:43 (34,9km/h)
T2: 00:01:25
Lopen: 01:52:48 (5'42 /km)
Totaal: 05:13:42

Geheel binnen de verwachting, zwemmen en fietsen zelfs boven verwachting ondanks de wind. Maar door het lopen wat ik op een gegeven moment op 6:30 deed, was ik niet heel tevreden toen ik over de finish kwam.

17

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Barthed schreef:
Barthed schreef:

Met onderstaande zou ik in ieder geval tevreden zijn.

2500m zwemmen: 50:00 (2'00 /100m)
T1: 03:00
87km Fietsen: 2:35:00 (~34km/u)
T2: 03:00
20km Lopen: 1:50:00 (5'30 /km)
Totaal: 5:21:00

Het was een mooi evenement. Ik heb de verachting waargemaakt, met iets andere tijden. Het lopen viel me erg tegen, laatste rondje zakte de tijd helemaal in. Daar baal ik wel van. Uiteindelijk is

Zwemmen: 00:46:55 (1'53 / 100m)
T1: 00:01:54
Fietsen: 02:30:43 (34,9km/h)
T2: 00:01:25
Lopen: 01:52:48 (5'42 /km)
Totaal: 05:13:42

Geheel binnen de verwachting, zwemmen en fietsen zelfs boven verwachting ondanks de wind. Maar door het lopen wat ik op een gegeven moment op 6:30 deed, was ik niet heel tevreden toen ik over de finish kwam.

Tjonge, ik zou er trots op zijn. Prachtige score. Heb je wel/ook genoten?

Je moet sneller dan de klos zijn.

18

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

mcguyver schreef:

Tjonge, ik zou er trots op zijn. Prachtige score. Heb je wel/ook genoten?

Dankje, ik begin er langzamerhand ook wel trots op te worden.

Wat betreft genieten, minder dan ik waarschijnlijk had moeten doen. Voor de start best nerveus, zwemmen was leuk alleen duurde erg lang, is ook gewoon een tering eind. Bij het fietsen heb ik ook genoten, vooral bij de stukken met wind in de rug. Alleen bij de laatste rondes raaket ik gefrustreerd van de tegenwind, ging met 27km/h het viaduct omhoog. En daarna bij het  lopen kreeg ik last van mijn darmen en heb ik 2 keer van de dixies gebruik moeten gebruiken. Toen dacht ik bij mezelf "dit nooit meer, en al helemaal geen hele ironman". Het was gewoon ontzettend zwaar.

Inmiddels heb ik al zitten zoeken naar een de volgende 1/2 triathlon voor volgend jaar, zal waarschijnlijk Terheijden worden. Het is toch wel voor herhaling vatbaar.

19

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

@Barhed - Herkenbaar, hoor - 'nooit meer' denken en je de dag erna alweer inschrijven, dat hoort er een beetje bij, en bij mij verstoren de zenuwen ook wel eens het genieten bij grote evenementen, zeker van het zwemmen.

Ik zal dat van de gesignaleerde neopreen doorgeven aan de 'opperjury'.

Erica schreef:

Louise niet gespot.

Ik was dan ook een beetje overal en nergens - misschien heb ik jou wel zien finishen zonder het te beseffen, ik stond een tijdje startnummers te schrijven bij de finish van de sprint, dat is voor de 'dubbele administratie' ter controle naast de chips.

Louise

20

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Barthed schreef:
mcguyver schreef:

Tjonge, ik zou er trots op zijn. Prachtige score. Heb je wel/ook genoten?

Dankje, ik begin er langzamerhand ook wel trots op te worden.

Wat betreft genieten, minder dan ik waarschijnlijk had moeten doen. Voor de start best nerveus, zwemmen was leuk alleen duurde erg lang, is ook gewoon een tering eind. Bij het fietsen heb ik ook genoten, vooral bij de stukken met wind in de rug. Alleen bij de laatste rondes raaket ik gefrustreerd van de tegenwind, ging met 27km/h het viaduct omhoog. En daarna bij het  lopen kreeg ik last van mijn darmen en heb ik 2 keer van de dixies gebruik moeten gebruiken. Toen dacht ik bij mezelf "dit nooit meer, en al helemaal geen hele ironman". Het was gewoon ontzettend zwaar.

Inmiddels heb ik al zitten zoeken naar een de volgende 1/2 triathlon voor volgend jaar, zal waarschijnlijk Terheijden worden. Het is toch wel voor herhaling vatbaar.

Terheijden kan ik je aanraden (is mijn eerste halve geweest en ligt bij mij op 4 km afstand)

Je moet sneller dan de klos zijn.

21

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Bart mijn complimenten hoor want dat is een hele mooie tijd.
Zelf had ik er meer moeite mee. Zwemmen was idd heel ver en ik kwam na 53 minuten het water uit.
Met fietsen was ik eigenlijk niet vooruit te branden want dat duurde 2.57 uur.
Wilde 15 minuten sneller zijn dan vorig jaar met 5.27 maar dat heb ik laten varen.
Tot slot daarna  wel erg lekker gelopen in 1.47.

22

Re: 1/2 Leiderdorp, 12 augustus 2018

Ik heb van de jury ondertussen gehoord dat ze wel een paar mensen  met shorties e.d. eruit hebben gevist, maar dat ze officials tekort kwamen om iedereen goed te controleren voor de zwemstart. Ik vond sowieso wel dat er niet zo veel officials waren, om drie afstanden tegelijk in de gaten te houden.

Louise