1

Onderwerp: Verbeteren zwemtechniek met Swim Smooth

Aangezien Almere al bijna voorbij is ;-), en voor mij daarna het seizoen op houdt ben ik alvast aan het kijken naar wat ik in de winterperiode ga doen, zeker als voorbereiding op volgend jaar. Ik wil daarbij vooral mijn zwemmen en hardlopen verbeteren, laten we het hier over het zwemmen hebben.

Vorig jaar ben ik zelf begonnen met trainen voor het zwemmen, en tot nu toe ben ik er niet ontevreden over de resultaten. Maar ik weet dat er nog heel veel verbetering in moet zitten, aangezien ik nu natuurlijk eigenlijk gewoon doe wat mijzelf goed lijkt. Dit wil ik het komende laagseizoen dus aan gaan pakken zodat ik ooit misschien echt goed kan leren zwemmen.

Een optie die ik vaak tegenkom zijn de trainingen van Swim Smooth. Hun filosofie achter de trainingen spreekt met wel aan dus ik was eens benieuwd of er mensen hier ervaringen mee hebben? Zowel positief als negatief.

Ik zag dat er in Nederland één officiele Swim Smooth coach is: Rob Kwaaitaal van www.snellerzwemmen.nl
Kent iemand hier Rob, en heb je evt. ervaring met zijn aanpak?

Ik ben benieuwd naar de meningen, en eventuele alternatieve ideeën zijn natuurlijk ook goed!

2

Re: Verbeteren zwemtechniek met Swim Smooth

marcell schreef:

Aangezien Almere al bijna voorbij is ;-), en voor mij daarna het seizoen op houdt ben ik alvast aan het kijken naar wat ik in de winterperiode ga doen, zeker als voorbereiding op volgend jaar. Ik wil daarbij vooral mijn zwemmen en hardlopen verbeteren, laten we het hier over het zwemmen hebben.

Vorig jaar ben ik zelf begonnen met trainen voor het zwemmen, en tot nu toe ben ik er niet ontevreden over de resultaten. Maar ik weet dat er nog heel veel verbetering in moet zitten, aangezien ik nu natuurlijk eigenlijk gewoon doe wat mijzelf goed lijkt. Dit wil ik het komende laagseizoen dus aan gaan pakken zodat ik ooit misschien echt goed kan leren zwemmen.

Een optie die ik vaak tegenkom zijn de trainingen van Swim Smooth. Hun filosofie achter de trainingen spreekt met wel aan dus ik was eens benieuwd of er mensen hier ervaringen mee hebben? Zowel positief als negatief.

Ik zag dat er in Nederland één officiele Swim Smooth coach is: Rob Kwaaitaal van www.snellerzwemmen.nl
Kent iemand hier Rob, en heb je evt. ervaring met zijn aanpak?

Ik ben benieuwd naar de meningen, en eventuele alternatieve ideeën zijn natuurlijk ook goed!

Ik heb vorig jaar een cursus gedaan. De basis is nu goed en dat wil ik zo houden. Ik benader met verbetering cijfermatig. Met fietsen ben ik het langste bezig dus daar zit voor mij winst.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Verbeteren zwemtechniek met Swim Smooth

mcguyver schreef:

Ik heb vorig jaar een cursus gedaan. De basis is nu goed en dat wil ik zo houden. Ik benader met verbetering cijfermatig. Met fietsen ben ik het langste bezig dus daar zit voor mij winst.

Ik benader het ook cijfermatig, maar dan waarschijnlijk vanuit een andere hoek: in de wedstrijd resultaten is mijn fietsen het sterkste, procentueel gezien t.o.v. van de rest van het veld. Het hardlopen veruit het minste. En het zwemmen daar tussenin, steeds vaker dichterbij het fietsen dan het lopen.

Hardlopen en zwemmen moeten dus verbeteren om mijn totaaltijd op de triathlon te verbeteren. En omdat die niet in dezelfde lijn van resultaten liggen als mijn fietstijden kan ik die volgens mij gemakkelijker verbeteren om een betere overall triatleet te worden.

Aangezien ik nooit zwemtraining o.i.d. heb gehad lijkt me dat in verhouding ook gemakkelijk om te verbeteren.

4

Re: Verbeteren zwemtechniek met Swim Smooth

Bij mij is het zwemmen het beste, dan fietsen, dan lopen (een triathlon gaat bij mij alleen maar bergafwaarts big_smile). Maar lopen en fietsen gaan goed vooruit terwijl zwemmen eigenlijk al anderhalf jaar ongeveer stabiel is. Maakt niet veel uit of ik nu 4x per week (anderhalf jaar geleden) of 1-2x per week (nu) zwem. Dus opgegeven voor een sport-active zwemkamp op Lanzarote. Komt goed uit met mijn werk en ik had nog dagen over. Hopelijk kan ik er ook nog een paar fietsritjes inproppen, maar ik ben vooral benieuwd of ik mijn zwemtechniek kan verbeteren. Tot anderhalf jaar geleden 4x per week zwemmen. Alle trainingen volgens schemas van de coach, maar maar bij 1 training de coach aanwezig die dan wel technische aanwijzingen gaf. Afgelopen jaar 1x per week zwemmen met de tri club, maar de coach daar heeft zelden individuele aandacht voor de mensen in de snelste baan (waar ik zwem). En is toch zeker ruimte voor verbetering!
Zwemmen is heel technisch, dus daar heb je naar mijn mening bij uitstek baat bij een coach die technische aanwijzingen geeft.

5

Re: Verbeteren zwemtechniek met Swim Smooth

Montanaman jij bent toch een vrij goed zwemmer?

6

Re: Verbeteren zwemtechniek met Swim Smooth

Als je het cijfermatig benadert, kan je ook precies andersom redeneren: je sterke punten het meest uitbuiten, dus juist trainen waar je al goed in bent, mogelijk het meeste talent in hebt.

Volgens mij werken Roy en Claudia van Zwemanalyse (deels) met Swim Smooth, Roy heeft die naam wel eens laten vallen, als ik het goed heb. Ik vind hun aanpak heel fijn. Verschil met TriExperience (mijn enige vergelijkingsmateriaal) is vooral dat ze een meer naar het individu kijken. De lessen zijn in kleine groepen met videoanalyse, en ze kijken qua techniek naar wat bij iemand past. Het was bijvoorbeeld Roy die tegen mij zei dat ik met mijn naar verhouding korte armen en kleine handen niet moet streven naar een lange, relatief trage glijslag - dat ik als het ware op een klein verzet zwem, zeg maar, en dus beter met een wat hogere slagfrequentie. Bij TriExperience gaan ze meer uit van het ideaalmodel - althans, zo heb ik het ervaren.

Louise

7

Re: Verbeteren zwemtechniek met Swim Smooth

marcell schreef:
mcguyver schreef:

Ik heb vorig jaar een cursus gedaan. De basis is nu goed en dat wil ik zo houden. Ik benader met verbetering cijfermatig. Met fietsen ben ik het langste bezig dus daar zit voor mij winst.

Ik benader het ook cijfermatig, maar dan waarschijnlijk vanuit een andere hoek: in de wedstrijd resultaten is mijn fietsen het sterkste, procentueel gezien t.o.v. van de rest van het veld. Het hardlopen veruit het minste. En het zwemmen daar tussenin, steeds vaker dichterbij het fietsen dan het lopen.

Hardlopen en zwemmen moeten dus verbeteren om mijn totaaltijd op de triathlon te verbeteren. En omdat die niet in dezelfde lijn van resultaten liggen als mijn fietstijden kan ik die volgens mij gemakkelijker verbeteren om een betere overall triatleet te worden.

Aangezien ik nooit zwemtraining o.i.d. heb gehad lijkt me dat in verhouding ook gemakkelijk om te verbeteren.

Aah ok. Het verschil is dat ik mij niet spiegel aan de rest van het deelnemersveld. En jij wel. Dan is jouw aanpak logisch.

Je moet sneller dan de klos zijn.

8

Re: Verbeteren zwemtechniek met Swim Smooth

ronnyke schreef:

Montanaman jij bent toch een vrij goed zwemmer?

Relatief in wedstrijden is dat mijn beste onderdeel. Bij de club nu zwem ik in de snelste baan, maar er traint af en toe een jongen mee die rondjes om iedereen heen zwemt. Als we een kickset met zwemvliezen doen kan ik hem net bijhouden als hij geen zwemvliezen aandoet. En in de VS trainde ik met een meid die ook rondjes om me heen kon zwemmen, en die kwam weer uit een trainingsgroep waar ene Katie Ledecky weer rondjes om haar zwom. Dus goed zou ik me niet willen noemen, meer een beetje vooraan in het midden en het gaat me redelijk makkelijk af om daar te zwemmen. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of ik dat naar een iets hoger niveau kan tillen als ik een weekje gerichte aanwijzingen krijg en daar gelijk mee train.
Fietsen gaat nog steeds goed vooruit met trainerroad, lopen gaat ook nog steeds goed vooruit maar het zwemmen blijft al een poosje hangen, vandaar.