1

Onderwerp: Wanneer trek je de wetsuit aan

Hallo forumleden,

Op 29 september hoop ik in Amsterdam mijn eerste 1/8 triathlon te gaan doen. Heb al heel veel gelezen op dit forum maar zit als "groentje" nog met een paar vragen:
- Nadat je voor de start alle spullen in de wisselzone hebt klaargelegd en de wisselzone hebt verlaten loop je nog in (bijv.) trainingspak rond. Hoelang voor de start doen jullie dan de wetsuit aan?
-Waar laat je dan je resterende kleren (bijv. trainingspak)? Is er ergens nog een ruimte waar je spullen kunt opbergen?
-Zelfde vraag voor droge, schone kleren, douchespullen voor na afloop? Stop je die in een tas in de wisselzone of berg je die ook elders op in een andere ruimte?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties op deze misschien onnozele vragen

Groeten,

Bert

2

Re: Wanneer trek je de wetsuit aan

gjdevos schreef:

- Nadat je voor de start alle spullen in de wisselzone hebt klaargelegd en de wisselzone hebt verlaten loop je nog in (bijv.) trainingspak rond. Hoelang voor de start doen jullie dan de wetsuit aan?

Ruim op tijd om zonder stress tijdig startklaar te zijn (of in te zwemmen, als dat kan en je het wil), maar niet veel vroeger dan dat, zeker niet als het warm is. Het hangt er een beetje vanaf hoe makkelijk je je wetsuit aankrijgt: als dat lastig gaat, kun je er beter tijdig mee beginnen, zeker alvast je benen.

gjdevos schreef:

-Waar laat je dan je resterende kleren (bijv. trainingspak)? Is er ergens nog een ruimte waar je spullen kunt opbergen?
-Zelfde vraag voor droge, schone kleren, douchespullen voor na afloop? Stop je die in een tas in de wisselzone of berg je die ook elders op in een andere ruimte?

In principe bij je andere spullen, dus bijvoorbeeld in een tas die je zo ongeveer ter hoogte van het achterwiel van je fiets neerzet (uit de weg voor het wisselen, en ook geen buren hinderen). Bij sommige triathlons (steeds meer, is mijn indruk) kun of moet je je tas kwijt in een speciaal depot. Dat hoor en/of zie je dan wel. Bij de Bosbaan was dat vorig jaar niet, als ik me goed herinner, dus toen was het gewoon bij je eigen fiets in de wisselzone.

Louise

3

Re: Wanneer trek je de wetsuit aan

gjdevos schreef:

Hoelang voor de start doen jullie dan de wetsuit aan?

2 a 3 minuten als het warm is. Zo snel mogelijk als het koud is.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4 Laatst bewerkt door arnosmit (29-08-18 17:27:32)

Re: Wanneer trek je de wetsuit aan

Je trainingspak en andere spullen kan je bij de meeste triathlons wel in het parc fermé/wisselzone kwijt in je tas.

Wat het tijdstip van wetsuit aantrekken betreft: Als het eigenlijk nog te vroeg is, maar iedereen in het parc fermé zijn pak aan begint te trekken :-)

Maar nog wel een zinvolle toevoeging: het hangt ook sterk van je pak af: hoe stug is het? Kun je de rits zelf dichttrekken of heb je hulp van iemand anders nodig? Mijn vorige pak was erg stug, daar moest ik wel even wat tijd voor uitrekken, maar de rits kon ik wel zelf dichttrekken met het koord. Mijn nieuwe pak is zó soepel dat ik hem zo aanheb, maar de rits moet van boven naar beneden dicht, dat lukt me zelf met geen mogelijkheid, dus ben ik aangewezen op een behulpzame mede atleet of toeschouwer. Dat zijn factoren waar je qua tijd rekening mee moet houden.

5

Re: Wanneer trek je de wetsuit aan

mcguyver schreef:
gjdevos schreef:

Hoelang voor de start doen jullie dan de wetsuit aan?

2 a 3 minuten als het warm is. Zo snel mogelijk als het koud is.

Als het warm is ben ik juist langer bezig om erin te komen omdat je dan al plakkerig bent.
Met Duin duurde het 45min. Tot groot (leed)vermaak van sommige mensen, die hebben zich vermaakt met mn geworsel.

Doorgaans duurt t 10-15 min eer ik erin zit.
Mijn eerste pak daar schoof ik zo in, die was iets te ruim en van stugger materiaal (goedkoper pak)

6

Re: Wanneer trek je de wetsuit aan

Hedcandy schreef:
mcguyver schreef:
gjdevos schreef:

Hoelang voor de start doen jullie dan de wetsuit aan?

2 a 3 minuten als het warm is. Zo snel mogelijk als het koud is.

Met Duin duurde het 45min. Tot groot (leed)vermaak van sommige mensen, die hebben zich vermaakt met mn geworsel.

Doorgaans duurt t 10-15 min eer ik erin zit.
Mijn eerste pak daar schoof ik zo in, die was iets te ruim en van stugger materiaal (goedkoper pak)

Wauw. Mijn eerste pak gaat nu soepel. Lastig lijkt me dat om zo er mee bezig te zijn.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Wanneer trek je de wetsuit aan

Top! Bedankt voor jullie tips. Ik ben weer een stuk wijzer geworden......

8

Re: Wanneer trek je de wetsuit aan

mcguyver schreef:
Hedcandy schreef:

Met Duin duurde het 45min. Tot groot (leed)vermaak van sommige mensen, die hebben zich vermaakt met mn geworsel.

Doorgaans duurt t 10-15 min eer ik erin zit.
Mijn eerste pak daar schoof ik zo in, die was iets te ruim en van stugger materiaal (goedkoper pak)

Wauw. Mijn eerste pak gaat nu soepel. Lastig lijkt me dat om zo er mee bezig te zijn.

45 min wow ! dat is een onderdeel op zich smile

Ik heb vorig weekend mn pak aan- en uitdoen maar eens (droog) geoefend. Wel in de woonkamer met plastic zakjes om mn voeten, maar ging best ok. Aan gaat bij mij iig veel makkelijker dan uit.

Zou het in ieder geval niet te vroeg aandoen anders zweet je al als een otter voordat je een meter gezwommen hebt...