1

Onderwerp: Voorstellen Tim

Hoi,

ik ben Tim, 26 jaar en al jaren hardloper; favoriete afstand halve marathon (1:31 op de weg).
De triathlonsport lijkt me een ultieme sport om mn horizon te verbreden; wat betreft het allroundsporten en de uitdaging die er bij het hardlopen een beetje uit begint te raken.

Maar, hoewel ik leuk en makkelijk kan lopen, ben ik praktisch onbekend met de fietssport (leuk vind ik het wel, maar techniek is onbekend en goede fiets heb ik niet) en ben ik een matige zwemmer (schoolslag beheers ik prima, borstcrawl totaal niet). Wat zou een goede keuze zijn? Me eerst bekwamen in het zwemmen en vervolgens de rest erbij pakken? Eerst maar eens het lopen en fietsen combineren en vervolgens het zwemmen erbij? Ben benieuwd naar jullie mening!

Gr,
Tim

2

Re: Voorstellen Tim

Ha Tim,

Er zijn twee "goede manieren" in mijn ogen.

1 Wordt lid van een triathlon vereniging, koop een racefiets (geen tijdritfiets, want dat is een extra fiets, en geen vervanging voor een racefiets) en ga er vol voor. Zwemmen, Fietsen en blijf lopen. De rest wordt je wel duidelijk gemaakt door je mede leden op de club.

2 Is de weg der geleidelijkheid. Koop een oude fiets die wel qua maatvoering bij je past en in goede staat is (neem een kenner mee als je het zelf niet bent), zodat je er waarschijnlijk een paar 1000km op kunt rijden zonder grote reparaties of dure nieuwe onderdelen. Kies een afstand (maximaal 1/4e liever 1/8e voor je debuut). Ga 1 of 2 keer per week naar het zwembad, stap 1 of 2 keer per week op die fiets en rij gewoon lekker een rondje van 30 tot 60km. Op een manier die je leuk vindt, zorg dat je varieert in je intensiteit en afstand. Blijf lopen.  Schrijf je in voor 1 van de eerste evenementen van 2010.  Als dat goed gaat doe je een paar meer wedstrijdjes en kun je gaan nadenken over serieuzere aanpak, zonder dat je gelijk duizenden Euro's lichter bent in het geval dat je het toch niet leuk vind (hoe onwaarschijnlijk dat ook is smile). 


Als je ambitieus bent kies je optie 1, als je leuk recreatief wilt sporten kies je optie twee, Bij optie drie, dan hang je er tussenin (wel fanatiek niet bij een vereniging) zoals ik. Dat is eigenlijk alleen een uitontwikkeling van optie 2, en is niet aan te raden als je met name goed en snel wilt leren zwemmen. Dat kan ik nl. nog steeds niet.

3

Re: Voorstellen Tim

Hoi Tim

Helemaal een smet het verhaal van Vanzella. Kijk op de site van de NTB waar alle verenigingen zijn. Ik ben destijds ook begonnen bij een triathlonvereniging en heb volgens de toendertijd geldende regel pas na 3 jaar mee gedaan aan de hele van Almere. Eerste jaar alleen een paar kwartjes gedaan. In het 2e jaar, ik was inderdaad verkocht, 1x een halve gedaan en tja, dan is er geen houden meer aan :-)

Voor wat betreft eerst lopen of eerst fietsen........ik ga er van uit dat je kunt fietsen op een gewone fiets. Koop inderdaad een 2e hands goed passende racefiets en ga gewoon lekker rondjes rijden. Zwemmen moet je wel zo snel mogelijk oppakken. Mocht je in de buurt van A'dam wonen dan is De Dolfijn en/of Triathlon vereniging Haarlem een goede start.

Veel plezier gewenst met je nieuwe sport

Arthur

4

Re: Voorstellen Tim

Vanzella, Arthur, dank voor de duidelijke antwoorden!

Voor het zwemmen ga ik óf naar de triathlonvereniging, óf naar de zwemvereniging. Zelf leren wordt m inderdaad niet.
Lopen blijf ik zeker lekker doen. Voor wat betreft aanschaf 2e hands fiets; als ik niet te duur uit wil komen maar wel iets goeds wil hebben, aan wat voor bedrag moet ik denken? En is dat handig via marktplaats etc of beter via een fietsenzaak. Tevens, wat zijn dan de aandachtspunten vwb aanschaf fiets?

Gr,
Tim