1

Onderwerp: Zwemmen oefenen in open water in het najaar/vroege voorjaar

Volgend jaar wil ik een 1/4 triathlon gaan doen.
Zwemmen is mijn zwakke punt.
Ik ben begonnen met zwemmen in het open water allereerst opuithoudings vermogen en daarna ga ik werken aan techniek.
Mijn vraag aan jullie is: ook in het najaar en vroege voorjaar wil ik door blijven zwemmen in het open water.
Maar wat heb ik dan nodig aan zwemkleding?

dank voor het meedenken alvast.

2

Re: Zwemmen oefenen in open water in het najaar/vroege voorjaar

Naast een wetsuit zou ik zeker aanschaffen:
Saferswimmer (veiligheid!!)
Neopreen badmuts (decathlon heeft een fijne)
Evt neoprene handschoenen en sokken

3

Re: Zwemmen oefenen in open water in het najaar/vroege voorjaar

Overigens kun je je afvragen of zwemmen in koud water de effectiefste traini g is.
Als je in het zwembad ligt hou je het waarschijnlijk langer vol, ben je minder bezig met de kou etc en denk ik dat je beter kunt focussen op de echt belangrijke dingen

4

Re: Zwemmen oefenen in open water in het najaar/vroege voorjaar

Inderdaad, dat dacht ik ook. Als je echt gericht wilt trainen biedt het zwembad in mijn ogen meer voordelen.

5 Laatst bewerkt door ic3d (03-09-18 11:33:22)

Re: Zwemmen oefenen in open water in het najaar/vroege voorjaar

Ik zwem ongeveer tot november en start weer in maart. Als het water de 8C gepasseerd heeft durf ik er wel in. Daarvoor is het mij te koud om enige afstand te zwemmen. Een wetsuit is met die temperatuur (voor mij) onmisbaar. Een dikke badmuts of cap helpt ook. Ik heb een cap gekocht, maar nog niet gebruikt. Tot 10C gebruik ik ook zwemsokken.

Waar je wel mee moet oppassen is dat je ook zonder wetsuit zwemt (als het wat warmer wordt). Anders wordt het afzien als een wetsuit niet mag. Met zulke zomers als dit jaar is die kans best aanwezig.

6

Re: Zwemmen oefenen in open water in het najaar/vroege voorjaar

Bedankt voor de reacties ,

Ik hoop nog even door te zwemmen met de tips van jullie en als het te koud gaat worden in de winter naar het zwembad.