26 Laatst bewerkt door Buus (19-08-18 13:16:57)

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Zojuist na een paar uurtjes reviewen toch ook maar de knoop doorgehakt voor een eerste sporthorloge. Uiteindelijk ook voor de Coros gekozen, ben benieuwd! Volgende ‘aankoop’ een inspanningstest.

27

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ik heb 'm binnen sinds zaterdag, en sommige dingen vind ik erg goed: hartslagmeting aan de pols, helder display, makkelijk om de schermen te 'customizen', sowieso makkelijke bediening - allemaal stukken beter dan de Suunto Spartan. Andere dingen vallen een beetje tegen: hij heeft geen stopwatch en je kunt er geen andere sporten dan de triathlonsporten mee klokken (niet bv. krachttraining apart). Van die twee dingen had ik eerlijk gezegd verwacht dat ze standaard zouden zijn in een sporthorloge, maar dat is dus niet zo. Maar misschien vergelijk ik te veel met Suunto (zou nog steeds het liefst gewoon m'n Ambit terug hebben, maarja….).

En een paar dingen zijn misschien nog even wennen of moet ik nog verder uitzoeken. De open-water-GPS gister bij de eerste poging vond ik tegenvallen, maar dat moet ik zeker nog vaker proberen (ik had sowieso te vroeg uitgedrukt, mogelijk onder water - het was een tocht, dus ik heb dat precies bij de finish gedaan; de meting is veel eerder gestopt).
Vermogensmeting bleef een paar keer hangen, ik zag het tijdens het fietsen en dan staat er een horizontaal streepje in de grafiek. En om de een of andere reden exporteert/synchroniseert de app niet het vermogen naar Strava en geeft-ie zelf niet de gemiddelde hartslag in een interval (wat Strava weer wel doet). Over die twee dingen ga ik Jeroen morgen even bellen en/of contact over opnemen met Coros. Mijn vermogensmeter is ook gloednieuw en het is nou het derde horloge en alweer geklooi dus, maar ik weet niet precies wat ik daarvan mag verwachten. Maar dat een app niet van een interval gemiddelde hartslag geeft, dat vind ik wel raar, dat is zo basaal. Hoe kun je dan testen?

Dus: wordt vervolgd.

Louise

28

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Het sporthorloge-verhaal begint inmiddels een soort slapstick-achtige vormen aan te nemen. De vermogensmeting van de Coros haperde dus, maar ik hoorde via Jeroen dat dat opgelost zou worden in de nieuwste firmware-update. Die kwam gister, en inderdaad: dat en een synchronisatie-probleem met Strava opgelost. Maar meteen een nieuw probleem erbij: de vermogens- en cadansmeting valt elk ogenblik terug naar 0, net alsof ik de hele tijd mijn benen even stilhoud. Wat ik dus echt niet doe als ik steady state intervallen rijd! Die ook op een dusdanig laag gemiddeld vermogen uitkwamen dat ik acuut naar de dokter moet als dat zou kloppen (;

Enfin, weer contact gehad met Jeroen, wordt vervolgd. Ik heb Jeroen inmiddels ook een heel lijstje van andere gekke dingetjes aan de Coros gestuurd. Zo kan je bijvoorbeeld geen zwemintervallen beginnen na rust. Dus als je, zeg, 200 meters zwemt met 30" rust ertussen, dan kun je de eerste prima klokken, maar als je dan de tweede wilt beginnen, geeft-ie een foutmelding: je hebt niet gezwommen, dus dit telt niet als interval. Ja, dûh! De Suunto's deden dit zelfs automatisch, dat hoeft ook weer niet, ik wil best op een knopje drukken, maar m'n horloge moet het niet beter willen weten (;

Vraagje nog aan de ervaringsdeskundigen onder jullie: je kan toch wel een beetje betrouwbare vermogensmeting doen met een horloge? Volgens Jeroen ben ik daarvoor beter af met een fietscomputer, maar dan moet ik dus nóg een duur apparaat kopen. Het hoeft ook niet 100% perfect - de gestolen Suunto deed het gewoon okee, dat is prima. Ik vraag het maar voordat ik naar duurdere horloges ga kijken en ook dat alleen maar teleurstelling wordt...

Louise

29

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ik hoor het al. Ik ga gewoon kiezen voor de v800 opvolger of de fenix 5s sapphire......

Hoop dat jij binnenkort weer gewoon meerwaarde ondervind van je horloge i.p.v. last wink

30 Laatst bewerkt door Louise (25-08-18 13:39:02)

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ja, nouja - de Coros heeft ook wel heel sterke punten, zoals het lichte gewicht, de helderheid van de display, de lange batterijduur, het bedieningsgemak - ook allemaal belangrijke dingen, en voor € 300 kun je geen perfectie verwachten. Het is meer dat ik zou hopen dat een paar knulligheden opgelost gaan worden met nieuwe software-updates. De vermogensmeting móet echt beter, anders heb ik het geld aan de Powertap weggegooid.  Intervallen kunnen timen bij het zwemmen lijkt me zo basaal dat ik me niet kan voorstellen dat andere gebruikers daar niet tegenaan gelopen zijn. Ik hoop dat Jeroen daar raad op weet, dus of het inderdaad kansrijk is dat ze dat soort dingen gaan oplossen. Ik wil best wel een beetje pionieren/proefkonijn zijn, als het maar wel ergens toe leidt.

Louise

31

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Nja, mijn prio ligt meer bij de verwachting van kwaliteit dan bij de prijs wink

32

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Laatste nieuws van het horlogefront: ik heb, superontzettend aardig, van de importeur van Suunto een 'overgeschoten' gebruikte Ambit2S gekregen, in prima staat - een witte, net als het gestolen horloge. Heel erg blij mee!

Daar doe ik het voorlopig wel mee, het is toch bijna einde seizoen, en dan kan ik nog wachten op (1) financieel betere tijden en (2) nieuwe ontwikkelingen, zowel bij Suunto als mogelijk ook bij Polar. Want nu ik aan modernere horloges gesnuffeld heb, wil ik wel zoiets, maar dat heeft geen haast.

De Coros heeft te veel gekke dingen, en vermogensmeting gaat niet goed - signaal te zwak. Aan mijn enkel gaat het beter, maarja, dat is ook weer zo wat. Ik schrijf nog wel een keer een review op mijn blog, omdat het zo'n relatief onbekend horloge is. Het is best jammer, het heeft een paar heel sterke punten, maar ook héél rare dingen, bijvoorbeeld dat je er geen zwem-intervallen mee kunt timen.

Ik moet zeggen: ik kan bijna geen horloge meer zien, na al het gedoe van de afgelopen zes weken. (Ik had die vermogensmeter een week,  en daarna heb ik zes weken lang er niks fatsoenlijks mee gekund en alleen maar ergernis van gehad). Maar nou weet ik tenminste even waar ik aan toe ben!

Louise

33

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Werkt de vermogensmeter nu wel weer goed met de ouderwetse ambit dan?

34

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ga ik morgen proberen, maar ik ga ervanuit van wel: het is hetzelfde type als het gestolen horloge, en dat deed het prima. Nouja, kleine beperking: dat je de de cranklengte niet kon instellen, en daardoor op iets te hoge waarden uitkwam (als ik het goed heb uitgerekend 4 %). Maar daar kon ik toen al mee leven, en nu helemaal.

Louise

35

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Hopen dat je voorlopig ff rust op horlogegebied hebt wink

Vind dat soort dingen uitzoeken altijd leuk, maar soms zie je op enig moment door de bomen het bos niet meer.

Momenteel heb ik dat ook een beetje met horloges, maar ook met actioncams bijvoorbeeld.

36 Laatst bewerkt door Louise (05-09-18 09:36:03)

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Ik vind het op zich ook leuk, interessant, boel geleerd ook. Maar dit was als het ware afgedwongen, hè, door die inbraak, dus niet vanuit het idee van 'ik ga eens leuk op zoek naar een nieuw horloge'. Plus dus tot twee keer toe pech met de combi met de vermogensmeter. Plus daarnaast nog een heleboel andere dingen om uit te zoeken, als gevolg van de inbraak en er ging ook nog van alles stuk hier thuis. Het was op materieel gebied een ongelofelijke pechzomer!

En we zijn ook nog niet klaar -  met de verzekering schiet ook nog niet op bijvoorbeeld, en er zit zelfs nog geen nieuwe ruit in de achterdeur, want eerst was onze klusjesman met vakantie en daarna bleek de nieuwe ruit beschadigd (nog in de winkel)... Van die dingen dus! Fijn om nu de zoektocht naar een nieuw horloge naar rustiger tijden uit te kunnen stellen.

Louise

37

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Wat een gedoe, maar tof van de importeur om je zo in ieder geval tijdelijk uit de brand te helpen. Hopelijk gaat het nu weer eens meezitten.

38

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Voor de geïnteresseerden: ik heb een review geschreven van de Coros Pace, net voordat ik 'm terugstuur. Ik heb er zelfs een keer voor met twee horloges om m'n pols gefietst, ik voelde me net DC Rainmaker wink

Jeroen van TriPro gaat op basis van mijn ervaringen mensen aanraden om vermogensmeting niet met een horloge te doen, maar met een fietscomputer. Nouja, voorlopig is m'n tweedehands Suunto Ambit goed genoeg.

Louise

39

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Voor mij is dit mijn eerste horloge, dus heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar los van het geen autostop hebben bij het zwemmen ben ik zeer tevreden.

‘De Coros klokt in een triathlon de transities als pauze achter de vorige sport’

Dit klopt trouwens niet, bij begin van transitiezone knopje onder, bij einde zone knopje boven. Dat bevestigd wel jouw punt dat een gebruiksaanwijzing ontbreekt. Al vind ik het ook wel leuk om af en toe weer wat nieuws te ontdekken.

40

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Buus schreef:

Dit klopt trouwens niet, bij begin van transitiezone knopje onder, bij einde zone knopje boven.

Volgens mij deed ik dat, hoor, inderdaad is dat de manier om tussen de sporten te wisselen - dat bedoel je toch. Maar dan nog krijg ik het vervolgens alleen te zien als pauze, zonder verdere informatie. Dat is op zich geen ramp, maar bij de Suunto's kun je in de transities wel nog dingen meten, zoals de afstand en je hartslag.

Ik zou trouwens hopen dat ze dat van het zwemmen nog een keer oplossen, want dat lijkt me wel softwarematig te doen. Hij 'voelt' immers wel dat je stilstaat, moet er alleen wat anders mee doen.

Louise

41

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Helder verhaal Louise, veel punten zou ik me ook aan storen.
Ben nu toch wel benieuwd wat je van de Garmin zou vinden.
Mag je van Jeroen er niet even eentje 2 mnd gebruiken? Kun je die ook vergelijken met je Ambit.
Ben ik wel benieuwd naar want ik ken de Suunto dan weer totaal niet...

42

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Heb ik nog aan gedacht, een Garmin lenen van Jeroen, maar ik wil dat nu niet, ik ben het te zat. Misschien over een poosje weer.

Jeroen gaat trouwens wel nog testen of er met mijn Coros iets was. Hij heeft verder namelijk alleen maar tevreden Coros-klanten. Nou hoor ik dat wel eens vaker: ik ben (soms) bovengemiddeld kritisch en erg 'opgevoed' door de Suiunto in dit geval. Maar misschien lag het dus wel aan het horloge? Ik ben benieuwd.

Louise

43

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Louise schreef:

Oja, over de Suunto Spartan trouwens nog: open water zwemmen is daarbij ook heel slecht: 1,5-2 keer de reële afstand en de GPS-track ziet eruit alsof je stomdronken bent wink  Dat viel me ook tegen, dat een 3,5 jaar nieuwer horloge dat slechter deed dan het oude. Dus zelfs zonder het Powertap-probleem was ik niet helemaal tevreden geweest.

Dank voor het meedenken trouwens!

Louise

Jammer! Ik had dit horloge namelijk ook op het oog vanwege de gunstige prijs en de goede recensie van DC Rainmaker. Nu toch maar verder sparen voor een ander exemplaar...
Hopelijk bevalt de Coros wel goed!

44

Re: Suunto Spartan vs. 9?

DCrainmaker heeft ook een 'korte' review van de Coros geschreven: https://www.dcrainmaker.com/2018/02/fir … sport.html Ik heb ook al zitten kijken naar dit horloge, maar toch nog wat minpuntjes. Als ik dan mijn harldoophorloge voor een echte triathlonhorloge ga upgraden, wil ik wel meteen een goede kopen voor de komende jaren.

45

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Nouja, ik ben  nog wel benieuwd of het toevallig aan mijn exemplaar lag - zoiets suggereerde Jeroen wel, die heeft verder alleen maar tevreden klanten, zegt-ie. Het is misschien ook maar net wat je gewend bent? Hij zou mijn teruggestuurde horloge gaan testen, als ik daar nog wat van hoor, meld ik het hier en op mijn blog.

Die review van DC Rainmaker had ik gelezen idd - die is ook niet alleen maar positief, maar dan moet je goed lezen - het ontbreken van 'features' bijvoorbeeld, ik neem aan dat hij daarmee bedoelt dat je er weinig mee kunt - wat ik dus ook vond. De hardware (batterij enzo) is in een aantal opzichten wel heel goed. Ik vond het daarom ook wel jammer dat het zo veel 'gekke dingen' heeft.

Maar, on a brighter note: vandaag is de vervangende Ironmantas aangekomen, de tas van Vichy van dit jaar, die ik heb gekregen omdat mijn tas gestolen was. Er staat geen jaartal op, maar het  is wel een heel andere tas dan die van 2016. Desalniettemin ben ik er blij mee!

Louise

46

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Het ontbreken vanfeatures en ‘handigheidjes’ is ook wel een van de eerste dingen die je bij goedkopere producten soms tegenkomt.
Bij de duurdere merken denken ze vaak toch net wat beter over sommige dingen na.
Ik heb gehoord dat volgende week de polar vantage V uitkomt, dus ik hoop over een dag of 10 ook een nieuw horloge te hebben!

Wel echt top dat het zo fijn geregeld is met die tas, Louise!

47

Re: Suunto Spartan vs. 9?

ferrarimanddw schreef:

Ik heb gehoord dat volgende week de polar vantage V uitkomt, dus ik hoop over een dag of 10 ook een nieuw horloge te hebben!

Ah, daar ben ik zeker ook benieuwd naar!

Louise

48

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Wat fijn van de tas Louise!

49

Re: Suunto Spartan vs. 9?

Even een n00b vraag tussendoor, maar het grote voordeel van een 'triathlon' horloge zit hem toch met name in het feit dat je met 1 druk op de knop van discipline kan wisselen?

50

Re: Suunto Spartan vs. 9?

En lange batterijduur, ondersteuning voor open water zwemmen en koppelen met accessoires.