1 Laatst bewerkt door ic3d (03-09-18 12:09:46)

Onderwerp: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Ik train eigenlijk alleen voor 1/8ste's, sprintjes en af en toe een kwart of OD. Mijn focus ligt vooral op snelheid, ik train dus ook meer op snelheid en veel minder op duur of afstand. Ik probeer dit wel verstandig te doen, maar dat terzijde.

Mijn trainingen zagen er afgelopen jaar ongeveer zo uit:

Fietsen
1x 20KM vol gas TT fiets
1x 20KM interval op TT fiets
1x 40KM toerfiets op het gemak

Zwemmen (vanaf maart in open water)
1x 1500m (2x 750M gassen met één rustpauze)
1x techniektraining
1x 3000m duur

Hardlopen (heb een blessure, dus weinig)
1x 5KM op snelheid (direct na fietsen)
0.5x 5KM op het gemak (ik ga niet altijd een tweede keer, laat het afhangen van de blessure)

Overig
7x Fysio oefeningen (30 mins per dag krachtoefeningen voor core en benen wegens blessure)

Zeker voor de sporters hier die vooral kwartjes, halve of zelfs hele afstanden doen, zal dit niet veel zijn. Toch ben ik vaak moe (niet tijdens het sporten, of vlak daarna, maar over het algemeen) en ik heb het idee dat dit wel samenhangt met het sporten en wellicht een te kort aan "iets".

Ik eet gezond. Veel (vette) vis, groente, fruit, volkoren, onbewerkt, etc. je snapt het wel. Eiwitshakes e.d. gebruik ik in geringe mate, ik heb het idee dat dit juist bijdraagt aan de vermoeidheid, waarom weet ik niet. Als alternatief eet ik veel tonijn, kip, kwark, eieren, noten, soja, etc. Als supplementen gebruik ik vitamine D (ik ben getint, dus dan wordt dat sowieso aangeraden), magnesium (had ik als tip tegen kramp bij het zwemmen, het lijkt te helpen) en groenlipmossel (als advies van fysio, omdat dit onstekingsremmend werkt tegen een kniepeesblessure).

Ik blijf met periodes moe. Ik krijg tal van adviezen over aanvullende vitamines e.d. maar ga niet zomaar van alles slikken. Ik kan mijn bloed laten controleren, maar ben voor nu gewoon benieuwd wat mede-sporters gebruiken en vooral óf je überhaupt iets nodig zou hebben? Ik snap dat het per individu verschilt, maar ben gewoon geïnteresseerd of je gemiddeld genomen supplementen zou "moeten" gebruiken als je "gezond" eet.

2 Laatst bewerkt door marcell (03-09-18 14:50:19)

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

ic3d schreef:

of je gemiddeld genomen supplementen zou "moeten" gebruiken als je "gezond" eet.

Simpele antwoord: nee.

Ik eet al jaren volledig veganistisch en train sinds vorig jaar voor 1/8 en 1/4e triathlons. Dit jaar de focus op de halve in Almere, train daarvoor gemiddeld zo'n 8 uur in de week in de afgelopen maanden.

Supplement dat ik neem is B12, aangeraden voor alle veganisten.

En direct na het sporten extra eiwitpoeder in mijn recovery smoothie. Die extra eiwitten an het sporten deed ik ook al voordat ik veganistisch at. Eiwitten direct na het sporten zijn goed voor je spierherstel, en dat poeder is gemakkelijk te verwerken in veel dingen.

Naast supplementen is het misschien beter om eerst te gaan kijken naar de verhouding koolhydraten/eiwitten/vetten die je binnenkrijgt. Zowel bij je normale maaltijden, als voeding tijdens/na het sporten.

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van supplementen omdat je eigenlijk alles uit je voeding kunt halen. Als je zorgt dat je weet wat je binnenkrijgt en daar voldoende variatie in aanbrengt.

3

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

marcell schreef:

Dit jaar de focus op de halve in Almere, train daarvoor gemiddeld zo'n uur in de week in de afgelopen maanden.

Haha volgens mij mist hier nog een getal, anders ga ik per direct over op jouw trainingsschema wink

On topic: Ik neem zelf niet speciaal iets extra, behalve vitamine D. Ontdekt via de huisarts en bloedafname omdat ik ook vaak moe was van trainingen. Ik ga er van uit dat ik met gewone gevarieerde voeding van alles genoeg binnenkrijg; en als ik klachten heb laat ik bloed prikken. Misschien kan ik nog wel 1% sneller omdat ik van een bepaald mineraal/vitamine te weinig heb, maar ik ben geen topsporter dus dat maakt me niet uit. Te veel van alles bijslikken is ook weer een belasting voor je lever.

4 Laatst bewerkt door marcell (03-09-18 14:50:38)

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Sandra86 schreef:
marcell schreef:

Dit jaar de focus op de halve in Almere, train daarvoor gemiddeld zo'n uur in de week in de afgelopen maanden.

Haha volgens mij mist hier nog een getal, anders ga ik per direct over op jouw trainingsschema wink

Hahaha.. scherp! Goeie coach doet wonderen wink

Originele bericht bewerkt..

5

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

ic3d schreef:

Ik snap dat het per individu verschilt, maar ben gewoon geïnteresseerd of je gemiddeld genomen supplementen zou "moeten" gebruiken als je "gezond" eet.

Ik neem de multivitaminen van het Kruidvat of welk merk er op dat moment in de aanbieding is. Daarbij eiwit poeder na een core stability training. Voor mij als amateur voldoet dat. Maar dat gezegd hebbende: ik weet niet wat mijn resultaten zouden zijn als ik geen multivitaminen en eiwitpoeder zou nemen. Bij mij er ontbreekt elke grond van wetenschappelijk bewijs of ik er beter of slechter van presteer. Ik train gemiddeld 8 - 10 uur per week en ik ben van de lange afstanden, niet van de snelheid.

Je moet sneller dan de klos zijn.

6

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Heel stomme gedachte misschien van mij, maar zou je niet overtraind kunnen zijn?
Misschien just omdat de basis van je training snelheid is?
Daar kan geen supplement tegenop sad

7

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

De wetenschappelijke basis voor het nut van bijna alle supplementen ontbreekt. Maar het placebo effect en de 'regression to normal' (als je echinaforce druppels neemt omdat je verkouden bent en vervolgens gaat de verkoudheid over, komt dat waarschijnlijker doordat die verkoudheid sowieso over was gegaan dan door het nut van de druppels) maakt vaak veel goed.
Ik zou het ook meer zoeken in de belasting. 2 zware fiets trainingen per week, waarvan een nog gecombineerd met een pittige loop, en ook nog een paar zware zwemtrainingen. Misschien moet je je rust hartslag, of beter nog, je hartslag variabiliteit een poosje meten om beter inzicht te krijgen of je voldoende herstelt voordat je je volgende training doet.
Nu doe je eigenlijk elke week practisch een sprint triathlon bijna voluit en dan nog een paar pittige trainingen erbij.

Ik had afgelopen dinsdag een 20k TT gedaan, donderdag gezwommen (2200m) en gister een sprint tri (zwemmen was maar 300m dus dat telt niet echt), vandaag herstellen. Dan zou ik volgens jouw schema nog twee keer moeten zwemmen (woe techniek en vrijdag duur), zaterdag nog 40k fietsen, en dan nog ergens nog een keer 5k rustig lopen. Dat zou ik toch wel pittig vinden als ik wil herstellen van de 20k TT en de sprint tri en nog een pittige zwemtraining ergens.

8

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Ik dacht ook al: vermoeidheid kan door zo veel meer dingen komen dan voeding/supplementen. Je training inderdaad, maar kijk ook naar je hele leven - als je daar veel energie in 'kwijtraakt', merk je dat bij het sporten. Enne: krijg je wel genoeg slaap?

En anders zou ik toch bloed laten prikken, als je het niet vertrouwt. Op meer dan alleen vitaminetekorten. Zo gauw krijg je geen tekorten als je een beetje gezond eet, en dan doen pillen niet veel meer dan een placebo-effect inderdaad.

Ik slik trouwens ijzer en vitamine D, allebei na bloedonderzoek en dus op doktersadvies. Eiwitsupplement (reep) alleen als ik iets zwaars gedaan heb en niet binnen 2 uur 'fatsoenlijk' kan eten, dus om praktische redenen na een wedstrijd.

Louise

9

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Dank voor alle reacties. Dan ga ik ook niet beginnen aan supplementen. Kan mij voorstellen dat zoiets een bepaald gemeengoed zou zijn bij (amateur) triatleten. Net zoiets als whey bij (met name) kracht trainingen, de gelletjes bij duursport, etc. Voor de vermoeidheid zal ik eens bloed laten prikken. Vorig jaar gedaan, niet specifiek op vermoeidheid, maar daar was alles in orde. Ik geloof dus niet echt dat er tekorten zijn ontstaan.

10

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Begrijp me goed dat ik ook wel extra dingen gebruik.
Na een lange duurrit (2u+) neem ik altijd een eiwitshake.
Ook gebruik ik bijna dagelijkse magnesiumcitraat, anders in de nacht neiging tot kramp in de kuiten.
Alleen ik gebruik niks tegen vermoeidheid, weet ook niet of dat bestaat.

Bloedonderzoek is misschien wel verstandig als het al langer speelt.

11

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Werd net per toeval gewezen op een website met aantal interessante artikelen over voeding(supplementen) en sport.
Niet perse eye-openers, maar wel goed onderbouwd en met verwijzingen naar het bronmateriaal.

https://www.allesoversport.nl/onderwerp … n%20sport/

12

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Arnoutdv schreef:

Werd net per toeval gewezen op een website met aantal interessante artikelen over voeding(supplementen) en sport.
Niet perse eye-openers, maar wel goed onderbouwd en met verwijzingen naar het bronmateriaal.

https://www.allesoversport.nl/onderwerp … n%20sport/

Thanks!

13

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Ik deel hem even hier.
Superinteressant college over spieropbouw en afbraak en wat o.a. eiwitten daar voor een invloed op hebben!
Het hele verhaal geldt niet alleen voor ouderen, net zo goed voor ons.

https://fysioforum.nl/video-waarom-ook- … n-blijven/

14

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Hedcandy schreef:

Ik deel hem even hier.
Superinteressant college over spieropbouw en afbraak en wat o.a. eiwitten daar voor een invloed op hebben!
Het hele verhaal geldt niet alleen voor ouderen, net zo goed voor ons.

https://fysioforum.nl/video-waarom-ook- … n-blijven/

Thanks Hedcandy! Erg interessant. En ik ga straks nog meer genieten van mn bak kwark.

15 Laatst bewerkt door elderenbosch (10-10-18 09:32:38)

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Ik neem multivitaminen, magnesium en in de herfst en winter ook vitamine D.
Eiwitshakes soms na langere / intensievere trainingen, maar mijn lichaam reageert daar niet altijd goed op.

Als je trouwens puur voor snelheid traint vind ik je zwemsetjes wat lang.
Zou je niet vaker 50', 100's of 200 meters gaan zwemmen (kortere intervallen)?

16

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Hedcandy schreef:

Ik deel hem even hier.
Superinteressant college over spieropbouw en afbraak en wat o.a. eiwitten daar voor een invloed op hebben!
Het hele verhaal geldt niet alleen voor ouderen, net zo goed voor ons.

https://fysioforum.nl/video-waarom-ook- … n-blijven/

Dank je wel, zeker interessant! Herkenbaar dat van die gebroken arm/been - ik heb m'n hand ooit gebroken en ik was echt geshockeerd door wat voor spierloos vlerkje er na maar 3,5 week uit het gips kwam. Ik had ook al wel eens gehoord dat veel ouderen ondervoed raken in het ziekenhuis, ook best wel schokkend eigenlijk. Over het belang van krachttraining gaat het in Fast after fifty ook (boek van Joe Friel, aanrader). Nieuw voor mij was wel dat je de koe al zo snel terugvindt in je spieren, hahaha!

Louise

17

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Ik verbaasde me er ook over hoe snel dat gaat. Kende het filmpje niet. Op zich niet nieuw, maar wel een stuk duidelijker dan ik eerder had gehoord, goede info!

18

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Ik was ook verbaasd hoe snel dat gaat!
En die eiwitten...ze blijven dus mega belangrijk.

19

Re: Vitamines, eiwitten, supplementen?

Ben ook meteen weer aan de eiwitten gegaan smile

triathlon is 3x leuker!