1

Onderwerp: Trainingschema plannen en bijhouden

Deze zomer heb ik triathlon weer opgepakt en ik heb er enorm veel plezier in. Tussen '92 en '97 deed ik aan triathlon maar daarna heb ik vooral veel gefietst, geskeelerd en geschaatst. Schaatsen wil ik zeker blijven doen en ik roei 1 x per week. Mijn doel voor volgend jaar is een halve triathlon in -laten we zeggen- 5,5 uur. Deze zomer deed ik 1/8 (750/24/5) in 1:22 en 1/4 (1/40/10) in 2:26. Voor een 1/2 in 5,5 uur moet ik vooral mijn zwemmen en lopen verbeteren en voldoende omvang trainen, daar moet ik mezelf wel scherp in houden, ik train liever korter en harder dan langer en rustig. Bij het lopen ben ik blessuregevoelig en dit heb ik tot een paar maanden geleden nauwelijks gedaan, hier moet ik voorzichtig opbouwen.

Ik zoek al enige tijd naar een bevredigende oplossing om een trainingsschema te plannen. De opties die ik heb bekeken zijn in het algemeen vrij strak: trainingpeaks, finalsurge en bieden niet echt overzicht i.c.m. wat vrijheid om met trainingen te schuiven. Over de komende 9 maanden wil ik ook bepaalde mate van periodisering bereiken en geleidelijk oplopende omvang, liefst per sport goed te volgen. Wedstrijden wil ik vrij makkelijk in kunnen voegen en dan de periodisering daar op af kunnen stemmen. Het goed in de gaten houden van de TSS spreekt me aan, maar ik vind trainingspeaks, waarin dat wel goed geïmplementeerd is, een onhandige site/app. Strava heeft ook zoiets maar bij meerdere sporten werkt dan niet goed.
Ik log eigenlijk alles in strava, dat is niet helemaal ideaal, prima voor fietsen/zwemmen/lopen maar de andere sporten tellen weer niet mee in de totalen en grafieken. Ik hou van cijfertjes, wattages, hartslagen, paslengte, ftp, 4dp waarde, ik registreer en analyseer het graag.
Het zou erg fijn zijn als de gedane trainingen vanuit strava synchroniseren met het trainingschema, dan ook weer op een wat lossere manier: zo van gelopen, check: 1 van de 3 looptrainingen gedaan. En aan het eind van de week een duidelijk overzicht over wat je wel en niet hebt gedaan.

Ik zit wat te sleutelen aan een excelformat waarmee ik makkelijk af kan vinken wat ik gedaan heb en de totalen goed in de gaten kan houden. Wellicht heeft iemand daar al wat voor gemaakt en wil hij dat met me delen? Welke trainingschema's gebruiken jullie, welke apps?

2

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Ik vind Trainingpeaks echt super, heb wel een betaald abonnement.
De dingen die jij zoekt zijn voor mij heel inzichtelijk.
Jaar planning maken met TSS per week.
Het effect van schuiven of aanpassen zie je meteen in de forecast van alle deze gegevens.

3

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Eigen trainingsschemas maken in excel enzo kan goed behulp van de triathlon training bible van Joel Friel. Heb ik dit jaar ook gedaan tot ik wat ribben brak/kneusde en daarna een aantal onregelmatige weken met reizen had. Achteraf gezien ging het trainen met gepland schema super en daarna was het allemaal een stuk minder. Dat heeft deels wel aan de blessure en onregelmatigheid gelegen, maar toch ook wel aan het gebrek aan plannen en een aanpak van meer trainingen doen op gevoel en wanneer het kan.

4

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Ik print alles en hang het op de kast met sportspullen. Kan ik elke training afkruisen en me alleen op de training van die dag richten. Rusthartslag etc houd ik ook daarop bij.

Daarnaast staat de planning in wat algemenere vorm in m'n Outlook-agenda voor werk, die gebruik ik voor week- en seizoensplanning.

Heb wel eens met Trainingcalender gewerkt, maar vond ik juist erg onoverzichtelijk. En je hebt steeds je telefoon nodig.

5

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Bedankt voor de reacties en tips. Die triathlon bible ga ik lezen. Trainingspeaks nog maar weer eens bekeken, dat voegt toch niet voor mij, ik vind de user interface niet erg duidelijk.en de te gebruiken trainingsprogramma's zijn voor mij niet handig, ik moet veel aanpassen om het schaatsen en roeien in te passen.
Ik heb voor de komende maanden (tot 3 november wintertriathlon Groningen) een planning gemaakt in excel die ik gebruik om te bepalen wat ik ga doen de komende dagen (daar zit bij mij wel een 'weer' factor in met woon-werk fietsen of bij slecht weer een alternatief zoals indoor schaatsen), in Strava evalueer ik wekelijks of ik mijn doelen gehaald heb en wat ik bij moet stellen voor de volgende we(e)k(en).

6

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Voor mij is TP ideaal. Het is juist heel erg flexibel en dat geeft voor mij voor het plannen veel mogelijkheden.

Ik laat mijn trainer de schema's erin zetten, dat is natuurrijk wel anders voor jou.

Verder geeft Strava mij minder inzicht. Maar doe ik dat met name voor het sociale. Qua analyse vind ik dat minder toevoegen. Ik niet met premium accounts.

--M

7

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

arnosmit schreef:

Bedankt voor de reacties en tips. Die triathlon bible ga ik lezen.

Kijk ook eens naar Your Best Triathlon van Joe Friel. Daarin heeft hij alles informatie en kennis vanuit de Triathlon Bible in een compleet trainingsplan gezet door het jaar heen. Met veschillende periodiseringen, welke workouts je kunt/moet doen. Ik vond dat een veel praktischer boek dan de Bible. Voor mij een perfecte aanvulling op elkaar geweest om dit jaar mee te trainen.


arnosmit schreef:

Trainingspeaks nog maar weer eens bekeken, dat voegt toch niet voor mij, ik vind de user interface niet erg duidelijk.en de te gebruiken trainingsprogramma's zijn voor mij niet handig, ik moet veel aanpassen om het schaatsen en roeien in te passen.

Zelf ben ik sinds 1,5-2 maanden wel TrainingPeaks gaan gebruiken. Het grote voordeel vind ik dat je een redelijk goed beeld kunt krijgen van je intensiteit van trainingen met hun Performance chart. Voor mij veel betere informatie dan Strava, waar bijv. zwemmen al niet meegenomen wordt in de Fitness & Freshness berekeningen.

Als je een Garmin watch hebt kun je door het downloaden van de TrainingPeaks app een 30-dagen gratis periode krijgen. Geeft je wat meer tijd om er eens goed mee te spelen eventueel.

8 Laatst bewerkt door arnosmit (10-09-18 13:18:22)

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Hallo Marcel & Mstyz, Your best triathlon heb ik besteld en met een KNWU korting trainingpeaks voor een jaar aangeschaft. Ik ga het proberen, moet me even door de learning curve heen zetten. Wel kwam ik er achter dat de integratie tussen strava en trainingpeaks niet lekker werkt :-( vooralsnog maar handmatig synchroniseren. Bedankt voor de tips!

9

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

arnosmit schreef:

Hallo Marcel & Mstyz, Your best triathlon heb ik besteld en met een KNWU korting trainingpeaks voor een jaar aangeschaft. Ik ga het proberen, moet me even door de learning curve heen zetten. Wel kwam ik er achter dat de integratie tussen strava en trainingpeaks niet lekker werkt :-( vooralsnog maar handmatig synchroniseren. Bedankt voor de tips!

Wat bedoel je precies met dat de intergratie niet lekker werkt? Workouts die niet doorkomen? Waarmee registreer je je trainingen?

Leer-curve zit er zeker in, als je het zelf wilt doen, evt. een coach/trainer kan het proces vergemakkelijken.
Zelf heb ik het tot nu ook allemaal zelf gedaan en uitgezocht waardoor ik super veel geleerd heb, komend jaar ga ik (hopelijk) verdere stappen maken met een coach samen.

10

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Ik fiets met een wahoo, zwem, loop en roei met een apple Watch, fiets indoor met sufferfest of Zwift, schaats met een mylaps transponder (en koppel die aan hartslag en strava via www.vinksite.com). Alles komt met wat kunst en vliegwerk bijeen op strava, maar er zit geen directe sync tussen strava en trainingpeaks, via tapiirik komt ook niet alles door, kom er achter dat ik nog wat handmatig moet bijschaven om het compleet te krijgen.

11

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

arnosmit schreef:

Ik fiets met een wahoo, zwem, loop en roei met een apple Watch, fiets indoor met sufferfest of Zwift, schaats met een mylaps transponder (en koppel die aan hartslag en strava via www.vinksite.com). Alles komt met wat kunst en vliegwerk bijeen op strava, maar er zit geen directe sync tussen strava en trainingpeaks, via tapiirik komt ook niet alles door, kom er achter dat ik nog wat handmatig moet bijschaven om het compleet te krijgen.

Is het niet mogelijk om alles direct naar Strava én TrainingPeaks te sturen? Zonder onderlinge sync?

Mijn data van Garmin & Trainerroad gaat direct naar allebei toe, i.p.v. naar 1 en dat vervolgens syncen naar de ander.

12

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Als je van data houdt ga je volgens mij wel van trainingpeaks houden.

13 Laatst bewerkt door arnosmit (10-09-18 17:48:57)

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

Is het niet mogelijk om alles direct naar Strava én TrainingPeaks te sturen? Zonder onderlinge sync?

Mijn data van Garmin & Trainerroad gaat direct naar allebei toe, i.p.v. naar 1 en dat vervolgens syncen naar de ander.

Vooral de synchronisatie van de apple watch is lastig. Maar ik zie nu dat ik met het healthfit appje dat ik daarvoor gebruik ook direct naar TP kan. Probleem opgelost. Mogelijk wordt schaatsen nog lastig, even uitproberen als de baan weer open is.

14

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

MontanaMan schreef:

Als je van data houdt ga je volgens mij wel van trainingpeaks houden.

Daarom hou ik er wel van ja big_smile

15

Re: Trainingschema plannen en bijhouden

marcell schreef:
arnosmit schreef:

Bedankt voor de reacties en tips. Die triathlon bible ga ik lezen.

Kijk ook eens naar Your Best Triathlon van Joe Friel. Daarin heeft hij alles informatie en kennis vanuit de Triathlon Bible in een compleet trainingsplan gezet door het jaar heen. Met veschillende periodiseringen, welke workouts je kunt/moet doen. Ik vond dat een veel praktischer boek dan de Bible. Voor mij een perfecte aanvulling op elkaar geweest om dit jaar mee te trainen.

Goede tip: een erg leerzaam boek en inmiddels gebruik ik al een tijdje trainingspeaks. Dit najaar train ik gericht toe naar een wintertriathlon, daarna (relatieve) rust en daarna ga ik gestructureerd een jaarprogramma opzetten a la Friel. Ik ben erg tevreden over de feedback en data die trainingspeaks me oplevert. Alle data er goed in krijgen is wel een beetje een gedoe.