1 Laatst bewerkt door Bart65 (14-09-18 13:10:35)

Onderwerp: Serieus

Mede atleten, ik ben Bart uit Zwolle, inmiddels alweer 52 jaar. Ik heb een sportief verleden, heb veel verschillende sporten gedaan, laatste 20 jaar voornamelijk hardlopen. Heb halve en hele marathons gelopen. Laatste 4 jaar is daar mountainbiken bijgekomen. Super leuk, veel te laat ontdekt. Tussendoor heb ik 3 1/8ste triathlons gedaan.. De laatste is de crosstriathlon in Renkum, was echt geweldig. Nr 4 volgt over een week hier in Zwolle. Volgend jaar wil ik de halve doen. Het serieuze werk aangezien ik nog heel wat trainingsweek heb te verrichten. Welke het gaat worden weet ik nog niet. Denk Almere. Hardlopen is mij niet vreemd. Zwemmen vind ik super leuk om te doen maar nog echt een beginner. Ga daar veel in investeren de komende maanden. Probleempje wordt het fietsen.. Voor mij het minst leuke onderdeel dus dat wordt nog wel een dingetje. Mtb'en is duidelijk anders dan op de weg fietsen. Maar wie weet komt de liefde vanzelf als de resultaten beter worden. Heb in ieder geval heel veel zin in dit project. Ga veel gebruik maken van dit forum en jullie tips!

2

Re: Serieus

Welkom ouwe ;-)

3

Re: Serieus

Welkom leeftijdsgenoot! Mooie leeftijd, hoor, voor triathlon wink

Met MTB'en zou je toch een aardige fietsbasis moeten kunnen leggen, lijkt me. Welk aspect van op de weg fietsen vind je minder leuk?

Louise

4

Re: Serieus

Welkom! Vroomshoop organiseert in 2019 ook weer een halve. Was dit jaar wel op dezelfde dag als Almere...
Ik hoop volgende week ook in Zwolle mee te doen!

5

Re: Serieus

Bart welkom! Heb je die (niet-cross) triathlons gedaan op een racefiets of allemaal op de MTB? En net als Lousie ben ik ook wel benieuwd wat je niet leuk vindt aan fietsen.

Succes in elk geval!

6 Laatst bewerkt door Bart65 (15-09-18 08:21:43)

Re: Serieus

Louise schreef:

Welkom leeftijdsgenoot! Mooie leeftijd, hoor, voor triathlon wink

Met MTB'en zou je toch een aardige fietsbasis moeten kunnen leggen, lijkt me. Welk aspect van op de weg fietsen vind je minder leuk?

Louise

MTB'en geeft veel meer variatie, omgeving, de het terrein, ook meer variatie in het leveren van kracht.. Snelheid, klimmen, zwaar terrein, maar snellere stukken. Die afwisseling mis ik op de weg. Ik verveel me dan relatief snel en dat heb ik bij het mtb'en nooit. Maar wie weet door het meer te gaan doen dat ik het leuker ga vinden.
Op de crosstriatlon na heb ik de andere triathlons gedaan op de racer.. Maar heb er nooit echt serieus werk van gemaakt.

7

Re: Serieus

Ah, ja, de saaiheid. Mijn advies: accepteer 'm, en geniet ervan. Erg goed voor je hoofd! Ik krijg op de fiets de beste ideeën; 'ledigheid' is nodig om creatief te zijn. En zeker in een wereld waarin zo'n beetje elk loos moment wordt opgevuld door de smartphone, is saai fietsen dus goud waard!   

Louise

8

Re: Serieus

Maak er anders een mooie fartleck training van?

9

Re: Serieus

Excuus is een letter c teveel. Komt oorspronkelijk uit Zweden.

10

Re: Serieus

hugo schreef:

Maak er anders een mooie fartleck training van?

Die moet je me even uitleggen.

11

Re: Serieus

Fartlek trainen is een soort interval training waarbij je tijdens het fietsen met je zelf een punt afspreekt waar je dan zo hard mogelijk naar toe fietst.
Bijvoorbeeld een verkeersbord over 300 meter dan fiets je weer uit. Daarna neem je een punt over 700meter. Zo blijf je onwillekeurig verschillende intervallen fietsen en intuïtief kiezen tijdens de rit.

12

Re: Serieus

Ah ok, nooit geweten dat dat zo heet.

Dat wil ik nog wel eens tijdens het hardlopen doen.

Bedankt, weer wat geleerd.

13

Re: Serieus

Graag gedaan.