1

Onderwerp: Indoor Trainers

Hallo

Ik zie regelmatig posts langkomen van mensen die vaak, regelmatig of soms trainen op "de Tacx". Waarschijnlijk is dat lang niet altijd een Tacx, kunnen ook rollers, een Kickr of nog anders zijn, laten we het houden op een indoor trainer.

Maar goed, zelf heb ik inmiddels al een jaar of 5 plezier gehad van mijn Tacx iFlow Genius. Toen state of the art, ongeveer de eerste denk ik die de Tacx movies ondersteunde, maar nu ietwat achterhaald in de wereld die Zwift heet.

Ik ben daarom aan het overwegen om iets nieuws te kopen en vraag me daarom af hoe jullie dat meestal doen?

Ik had in mijn tacx een ouwe afgeschreven cross hybride staan met een blauwe trainingsband. Als ik nu kijk hoe die eraan toe is ... behoorlijk last van roest (op soms hele wonderlijke plekken) als gevolg van (stationair) zweet. Buiten waait dat nogwel eens weg of droogt het op, binnen drupt alles onder en kruipt in plekken waar je het niet verwacht:  getuige mijn derailleur binnen kabel afgelopen weekend. Volgelopen waarschijnlijk, geen idee hoe maar zwaar verroest, wat alle schakel problemen verklaarde ...

Dus, hoe doen jullie dit? Wedstrijdfiets erin en schoonmaken schoonrijden? Met afspoelen alleen ben je er dan niet denk ik?
Of staat er dan net als mijn crosshybride een B-Fiets in de trainer??


Qua functionaliteit zit ik nl te kijken naar een Neo of een Flux, maar als ik daar een (budget) fiets bij moet kopen, de hybride is nl echt wel op nu, zit ik in de prijsklasse van een WattBike of de Tacx Neo Smart BIKE die eerdaags uitkomen. Ben dan wel weer de early adapter ... maar ik mag hopen dat dit soort binnen trainers beter tegen zweet kunnen als een (budget) buiten fiets

Kortom, als budget even niet het eerste issue is ... wie zou wat of welke combi kopen, of waarmee rijden?

Grtz
D.

2

Re: Indoor Trainers

Ik heb mijn triathlon fiets op de tacx staan. Leg altijd een handdoek over het stuur en heb zelf een zweetshirt aan.

Er zijn ook speciale zweet-opvang-attributen zoals deze:
https://www.futurumshop.nl/feedback-sweat-guard.phtml

3

Re: Indoor Trainers

Ik heb mijn oude racefiets op een tacx flow staan met een blauwe tacx band erop. De tacx staat op een mat en heb zeker voldoende handdoeken bij de hand. Ook heb ik een ventilator erbij staan, bij intensief trainen is dat echt wel heel prettig.

Wanneer budget geen issue is zou ik voor de Tacx Neo Smart gaan. Met name vanwege alle prima reviews (oa DC rainmaker) en de functionaliteit icm dat ie vrij stil is.

Hier btw (nog) geen triathlon fiets, maar ik zou denk ik op termijn de voorkeur geven aan hierop te trainen op de tacx ivm het oefenen en wennen aan de zitpositie.

4

Re: Indoor Trainers

Grin ... klikte deze link open op mijn werk PC ... moest dat ff aan wat collega's uitleggen
Als je niet weet wat het is kunnen creatieve geesten daar een hele andere invulling aangeven

bijna NSFW eigenlijk ;-)

thx
D.


Arnoutdv schreef:

Ik heb mijn triathlon fiets op de tacx staan. Leg altijd een handdoek over het stuur en heb zelf een zweetshirt aan.

Er zijn ook speciale zweet-opvang-attributen zoals deze:
https://www.futurumshop.nl/feedback-sweat-guard.phtml

5

Re: Indoor Trainers

Bij mij staat mijn triathlonfiets zo veel mogelijk in mijn Tacx. Ik train zo'n 90% (of meer) tijd indoor en wil daarbij ook mijn aero positie kunnen trainen. Daarnaast is mijn houding op die fiets volledig goed afgesteld, bij mijn racefiets en mountainbike is dat niet het geval. En dus wat mij betreft ook geen opties om daar langere tijd op de trainen om blessures te voorkomen.

Net zoals Arnoutdv heb ik standaard één handdoek over het stuur liggen, en daarnaast nog een losse om het zweet van mijn hoofd/lichaam te halen tijdens het trainen. Natuurlijk altijd een ventilator aan op me gericht voor een beetje verkoeling. En af en toe mijn fiets schoonmaken, meestal is gewoon warm/heet water voldoende daarvoor.

6

Re: Indoor Trainers

Vrijwel alle tacx trainingen doe ik op TT. Scheelt begin van het jaar echt wennen aan de houding. Op de grond een badlaken, over het stuur/frame een handdoek en een losse handdoek voor m'n gezicht. Trek alleen een bib/fietsbroek aan en zet wat ramen tegen elkaar open.

7

Re: Indoor Trainers

Ik schaf binnenkort een Tacx aan, waarschijnlijk de Flux, maar kan ook nog Neo worden. Wil daar Mn (nog aan te schaffen) TT fiets op monteren en daar de winter mee doortrainen. Blijf nu zo lang mogelijk buiten rijden op Mn racefiets. Bij Mantel is binnenkort een tacx testdag, misschien iets om heen te gaan?