1

Onderwerp: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Hallo allemaal,
Ik wil een goed triathlon horloge kopen. Ik ben zeker geen pro, dus hoeft niet het allerbeste te zijn. Maar een nauwkeurige gps en hartslagmeter (zonder band) is wel fijn.
Ik twijfel nu tussen de 735xt of de spartan trainer of sport.
Tips zijn welkom, bedankt!

2

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Over een maandje is er ook de Polar Vantage.

3

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Ken de Suunto niet, ben zelf zeer tevreden over de 735xt.
Mocht je een hele ambieren en daar langer dan 12uur over gaan doen, dan zou ik wel voor de 935xt gaan.
Die batterij gaat langer mee.

Voor details over beide horloges zou ik ook even lezen wat dc rainmaker erover schrijft!

4

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Hier een tevreden Garmin gebruiker. (935)

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Hugo71 schreef:

en hartslagmeter (zonder band) is wel fijn.

Waarom wil iedereen een hartslagmeter zonder band? Ik ben nog niks tegengekomen dat ook net zo nauwkeurig kan meten als een hartslagband.

Verder ben ik al een aantal jaar een zeer tevreden gebruiker van de Garmin 735XT (+ Wahoo TickrX hartslagband).

Zoals HedCandy aangeeft is het wel goed om stil te staan bij de batterijduur als je gaat focussen op de hele afstand.

6

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Ik heb de Suunto Spartan Trainer geprobeerd en helaas was hij niet compatibel met mijn vermogensmeter, dat was enorme pech en Suunto gaat dat mogelijk nog wel oplossen. Ik ben een Suunto-fan en de afgelopen tijd heeft ook wel weer duidelijk gemaakt waarom, als ik zie hoe behulpzaam de importeur is geweest na de diefstal van onze Ambits en die compatibiliteitsproblemen.

Ik vond verder aan de Spartan één ander nadeel en dat was dat de open water GPS niet goed was, maar dat is mogelijk op te lossen met andere instellingen (Glonass uit), dat heb ik niet kunnen uitproberen. Verder vond ik het een prima horloge. Uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De batterijduur kun je verlengen door 'm zuiniger in te stellen, ik weet niet precies tot hoe lang. Wel is inderdaad polshartslagmeting onvoldoende nauwkeurig om mee te trainen, vooral op de fiets, maar dat is standaard.

Louise

7

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

marcell schreef:
Hugo71 schreef:

en hartslagmeter (zonder band) is wel fijn.

Waarom wil iedereen een hartslagmeter zonder band? Ik ben nog niks tegengekomen dat ook net zo nauwkeurig kan meten als een hartslagband.

Verder ben ik al een aantal jaar een zeer tevreden gebruiker van de Garmin 735XT (+ Wahoo TickrX hartslagband).

Zoals HedCandy aangeeft is het wel goed om stil te staan bij de batterijduur als je gaat focussen op de hele afstand.

Waarom "iedereen" er een wil weet ik niet. Ik vind het onhandig.
In de medische wereld is er heel veel dat beter meet dan een hartslagband wink
Waarom zou pols hartslagmeting minder nauwkeurig zijn?

8

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Toen ik mijn nieuwe horloge (935 erg tevreden) had en mijn oude nog niet had verkocht (920xt ook erg tevreden) heb ik een aantal keer gelopen met 935 hartslag op pols en 920xt hartslag via een band. Daar zat eigenlijk geen verschil in. Dat waren duurlopen met een vrij constante hartslag, bij intervallen wordt het wel wat onnauwkeuriger.
Overigens loop ik bijnal altijd wel met een hartslagband. De polsmeting is wel fijn om de rusthartslag enzo te monitoren.

9

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

MontanaMan schreef:

. Dat waren duurlopen met een vrij constante hartslag, bij intervallen wordt het wel wat onnauwkeuriger.
Overigens loop ik bijnal altijd wel met een hartslagband. De polsmeting is wel fijn om de rusthartslag enzo te monitoren.

Ja, precies: hoe sneller je hart slaat, des te onbetrouwbaarder wordt polshartslagmeting. Daar is zat onderzoek naar. En sowieso is de borstband nauwkeuriger. Maar voor continue monitoring is aan de pols wel handig natuurlijk.

Louise

10

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Waarom "iedereen" er een wil weet ik niet. Ik vind het onhandig.

Waarom zou pols hartslagmeting minder nauwkeurig zijn?


Dat is hij!
Ik heb een aantal malen gefietst met mn hf band geconnect aan de Garmin Edge en daarnaast mn 735 op polsmeting gezet.
In grote lijnen komt het overeen, maar in setail zeker niet.
Daarnaast meet de band veel meer dingen tijdens het hardlopen (balans li-re, grondcontacttijd etc) dat vind ik wel een meerwaarde.

Nadeel van een band vind ik de schuurplekken.
Daarom ging ik in eerste instantie voor de 735. Maar de polsmeting bleek bij mij niet goed te werken tijdens het hardlopen en daarom alsnog een band ernaast gaan gebruiken.

11

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

marcell schreef:
Hugo71 schreef:

en hartslagmeter (zonder band) is wel fijn.

Waarom wil iedereen een hartslagmeter zonder band? Ik ben nog niks tegengekomen dat ook net zo nauwkeurig kan meten als een hartslagband.

Verder ben ik al een aantal jaar een zeer tevreden gebruiker van de Garmin 735XT (+ Wahoo TickrX hartslagband).

Zoals HedCandy aangeeft is het wel goed om stil te staan bij de batterijduur als je gaat focussen op de hele afstand.

Ik vind de band icm een sportbh echt een crime :-). Voor mij voldoet de polsmeting vooralsnog prima.

12

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Hedcandy schreef:

Nadeel van een band vind ik de schuurplekken..

Jij hebt de triband toch? Gek dat je daar schuurplekken mee hebt. Ik heb na 3 eerdere banden van Garmin nu de HRM run en dat is juist de enige band waar ik geen schuurplekken mee heb.

13

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

MontanaMan schreef:

Toen ik mijn nieuwe horloge (935 erg tevreden) had en mijn oude nog niet had verkocht (920xt ook erg tevreden) heb ik een aantal keer gelopen met 935 hartslag op pols en 920xt hartslag via een band. Daar zat eigenlijk geen verschil in. Dat waren duurlopen met een vrij constante hartslag, bij intervallen wordt het wel wat onnauwkeuriger.
Overigens loop ik bijnal altijd wel met een hartslagband. De polsmeting is wel fijn om de rusthartslag enzo te monitoren.

Ik heb voor Coolblue eens de 235 getest met polsmeting en mijn 920 met band had ik als vergelijking. Ik vond toen ook dat het erg overeenkwam, tot ik er achter kwam dat de 235 ongevraagd bleef connecten met de band ondanks dat ik dit steeds ontkoppelde/verwijderde. Toen dit uiteindelijk via een omweg lukte bleek het helemaal niet zo overeen te komen.

14

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Ook hier slechte ervaringen met de polsmeeting, zij het dan met de Polar m430.
Tijdens (loop)trainingen aan één tempo en bij "normaal" weer viel het allemaal nog wel mee, bij intervallen of bij zeer koud weer trok het op niet veel.
Een paar mailtjes richting Polar zorgden er gelukkig voor dat ik een gratis band kreeg.

Om een beetje on topic te blijven, met de keuze tussen beide horloges kan ik je jammer genoeg niet helpen. Maar, ik zou dus wel een HS band overwegen. De polsmeeting om je rusthartslag te meten is zeker wel leuk.

15

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Erica schreef:
Hedcandy schreef:

Nadeel van een band vind ik de schuurplekken..

Jij hebt de triband toch? Gek dat je daar schuurplekken mee hebt. Ik heb na 3 eerdere banden van Garmin nu de HRM run en dat is juist de enige band waar ik geen schuurplekken mee heb.

Ik heb ook een cup E wink

16

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Er wordt nu een verschil in meetgegevens toegeschreven aan onbetrouwbaarheid van het meetmiddel.
Houden jullie er dan ook rekening mee dat je op twee verschillende plekken meet? Het duurt een paar seconden voordat het bloed je pols bereikt.

Overigens train ik met intervallen sowieso niet op hartslag, dat vind ik door de vertraging van het hart zelf al bijna niet te doen.

17

Re: Garmin 735xt of suunto spartan trainer (of sport)

Helemaal waar. Verder van het hart, meer vertraging, de hartslaggolf in het bloed is meer gedempt etc.
Doe intervallen ook niet op hartslag maar op tempo, maar kijk wel even na het einde van elke versnelling wat mijn piek is. Overigens kunnen lange intervallen (>4-5 min) best op hartslag. Maar het verschil tussen pols en band wordt groter bij trainingen op hogere hartslag, en trainingen met grote verschillen in hartslag tijdens stukken met verschillende intensiteit.