1

Onderwerp: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Na een aantal jaar mee te hebben gedaan aan triatlons op mijn racefiets met opzetstuur wil ik toch de overstap gaan maken naar een tijdritfiets.

Ik wil graag vragen wat jullie mening is:

Juist wel of geen Di2 op de tijdritfiets?

De aanschaf is een stuk duurder, maar is het het ook echt waard.
Of is het standaard schakelsysteem voldoende?

2

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Meestal hoor je mensen zeggen dat het wel veel geld is voor iets wat al goed werkt mechanisch.
Maar degenen die di2 (of etap) hebben willen niet meer terug. Een keer mee gereden op een geleende fiets en het schakelt wel heel soepel, zeker heuvelop. En het is weer minder kabels op je fiets, dus dat ziet er ook weer beter uit.
Maar of het het je waard is is natuurlijk een eigen keuze. Ik heb nu 105 op mijn triathlonfiets, die op zich wel di2 klaar is, maar het is nog niet eens door m'n hoofd geschoten om over te stappen naar electrisch schakelen. Eerst maar eens een powermeter.

3 Laatst bewerkt door elderenbosch (20-09-18 14:17:28)

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Ik wil inderdaad niet meer terug op mijn tijdritfiets! Sowieso mooier maar een ander groot voordeel is wat mij betreft ook kunnen schakelen als je niet in je ligstuur ligt en je hadden bij je remmen hebt. Bijvoorbeeld in bochten of op steilere stukken klimmen.

4

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Misschien komt het ook wel omdat ik er het geld niet voor heb maar hoe vaak schakel je nu tijdens je rit?

5

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

hugo schreef:

Misschien komt het ook wel omdat ik er het geld niet voor heb maar hoe vaak schakel je nu tijdens je rit?

Te weinig.
Zoals de Kneet ooit al zei : " mensen, die fiets heb nie voor niks zoveel versnellingen, die zijn d'r om het je makkelijker te maken"

6

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Zo kun je het ook bekijken en wie ben ik om de Kneet tegen te spreken.

7

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

pannenkoek schreef:
hugo schreef:

Misschien komt het ook wel omdat ik er het geld niet voor heb maar hoe vaak schakel je nu tijdens je rit?

Te weinig.
Zoals de Kneet ooit al zei : " mensen, die fiets heb nie voor niks zoveel versnellingen, die zijn d'r om het je makkelijker te maken"

Ik denk ook dat je veel meer schakelt dan je denkt. En inderdaad, de Kneet had gelijk als je weinig schakelt dan maak je het jezelf een stuk makkelijker als je dat meer gaat doen.

Ik heb nog nooit met Di2 gereden, maar begreep wel van iedereen die ik er over sprak dat als je het eenmaal hebt nooit meer zonder wil, zoals Bart hierboven ook schrijft.

Wat mij toch tegenhoudt is de storingsgevoeligheid die ik opmaak uit wedstrijdverslagen van pro's en amateurs. Ik neem aan dat iedereen de batterij oplaadt voor een belangrijke wedstrijd, maar dan nog lees ik te vaak dat mensen tijdens een triathlon niet meer kunnen schakelen.

8

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Ik heb een tt fiets met mechanisch schakelen en 2 koersfietsen waarvan 1 met di2.
DI2 schakelt fantastisch! Altijd raak, snel en makkelijk. Zo kan ik in een sprint nog makkelijk opschakelen omdat je alleen een knopje in hoeft te drukken en geen kracht hoeft te zetten.

Op mijn training/slecht weer fiets rij ik met een 11 speed sram force groep. Werkt prima. Vervanging is niet zo duur als di2 en als het wat minder schakelt dan hang ik de fiets in de bok na afloop van de rit en dan is het ook zo weer in orde.

Op de tt fiets rij ik met 10 speed sram rival/force/red
Rijd prima, schakelt goed en voldoet. Met name omdat ik mijn geld liever steek in de fiets die ik het meest gebruik.
Op mijn koersfietsen rij ik jaarlijks per fiets 5.000 km, op de tt hooguit 1000

Van di2 ga je niet sneller fietsen, het levert je hooguit (schakel)comfort

9

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Bedankt, ga ik er toch eens op letten hoe vaak ik nu schakel.

10

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Het grootste voordeel van DI2 op een TT fiets (ik heb het idd zelf op al mijn fietsen) is het schakelen aan de remgrepen en natuurlijk de barends. Ik zou niks anders meer willen.

11

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Dus met Di2 op je TT kan je op 2 plekken schakelen??

12

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Ja, dat kan. Dat is wel erg handig heuvelop vooral, dan hoef je je handen niet van het stuur af om te schakelen.

13

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

Ik heb sinds kort SRAM eTap.. Vind ik zelf prettiger dan Di2 want geen kabels die los schieten in het frame etc.
Mijn kabels lopen door het stuur naar de blipbox, en daar zitten ze vast, verder nergens. Batterijen gaan echt een hele tijd mee, dus daar ook geen klagen van. Geweldig mooie techniek!

14

Re: Wel of geen Di2 op tijdritfiets?

daveke schreef:

Ik heb sinds kort SRAM eTap.. Vind ik zelf prettiger dan Di2 want geen kabels die los schieten in het frame etc.
Mijn kabels lopen door het stuur naar de blipbox, en daar zitten ze vast, verder nergens. Batterijen gaan echt een hele tijd mee, dus daar ook geen klagen van. Geweldig mooie techniek!

Hier ook iemand die met Sram Etap.. Ontzettend fijn. Begonnen met Di2, maar tijdens 70.3 Mallorca pakte ik mijn fiets uit het rek en bleek mijn achterderrie het niet te doen door kabelbreukje.. Zit je dan op de 14 achter.. Daarnaast om mijn heen te vaak al problemen gehoord van mensen die de fiets van de drager halen en ook een probleem in de kabel hebben.

Zelf heb ik de Norseman is hagel wind en ellende gereden, en geen 1x mis schakelen.. Advies dus: Etap! Vanuit een bocht optrekken en schakelen vanuit de wing is heeel lekker, zelfde met klimmen, ideaal..

Enough of this sunday stroll, let's hurt a little..