1

Onderwerp: Gewicht, stabiel of wisselend?

Aardig filmpje over gewicht en slaap bij pro's:
https://3athlon.nl/wat-weegt-een-pro/

Zelf zit ik al ongeveer 20 jaar op hetzelfde gewicht (72 plus of min één kilo) dus ik sta er nogal van te kijken hoeveel het gewicht van pro's fluctueert.

Vraag: hebben jullie een zomer en winter gewicht? En een ideaal gewicht?

Zelf moet ik vooral zorgen dat ik op gewicht blijf, omdat ik anders vatbaar wordt voor verkoudheidjes. Ook m'n humeur komt het niet ten goede.

2

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Ik heb (nog) niet echt een zomer of winter gewicht. Afgelopen jaar ging mijn gewicht wel heel geleidelijk omlaag naar 77kg bij de start van de IM Maastricht (kwam vanaf ongeveer 82 in november). Maar daarna trainde ik een stuk minder, maar at alsof ik nog wel trainde, en mijn lichaam sloeg dat allemaal heel efficient op, binnen no time zat ik op 85 kg. Nu is dat weer langzaam omlaag aan het gaan en zit ik weer rond de 82-83. Ik merkte dat alles een stuk makkelijker ging toen <80kg zat, en denk dat een mooi gewicht voor mij rond de 72-73 kg zou zijn. Ik let overigens niet heel erg op mijn eten. Ik probeer wel gezond te eten, maar volg geen afval dieet ofzo, wel heb ik mijn lunch afgebouwd de afgelopen maanden sinds de ironman. Toen at ik gewoon heel veel, nu veel minder en heb ook geen trek tussendoor (meer, na de ironman had ik wekenlang constant trek).

3

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Hoe groot is het verschil in het filmpje dan?


Ik heb een normaal gewicht en vakantiegewicht. big_smile

Als ik geen blessure heb keer ik weer vrij snel terug van mijn vakantiegewicht naar normaal gewicht. Nu zit ik door gebrek aan hardlopen en een lekker relaxed naseizoen nog steeds op mijn vakantiegewicht...
Dat scheelt bijna 5 kg.

Let nooit echt op eten, en zolang ik dus regelmatig train blijft m'n gewicht wel constant. Ik moet inderdaad ook niet te snel afvallen, dat is funest voor m'n weerstand.

4

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Mijn gewicht schommelt al dik 30 jaar rond de 62 kilo, met een marge van een kilo omlaag in de zomer en omhoog in de winter (nu). Ik moet ook niet te dun zijn qua weerstand en kougevoeligheid. Toen ik voor de Ironman trainde ging het naar net onder de 60, en toen ben ik bewust meer gaan eten. Verder hoef ik er ook niet echt op te letten.

Louise

5

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Even meegeschreven met het filmpje.

Zwaarder buiten het seizoen:
3-4
5-7
3-4
5-8
6
5

En één lichter, vanwege vele hardlopen buiten het seizoen.

6

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Bij mij loopt mijn gewicht nog steeds op. Wees gerust: mijn taille blijft hetzelfde maar mijn vetpercentage daalt. M.a.w. mijn spieren groeien nog steeds. Dat kan omdat ik 25 jaar niks gedaan heb en dus nauwelijks spieren had. Ik hou het wel nauwlettend in de gaten. Het liefste eet ik de hele dag door. En dat ik een groot liefhebber ben van Belgisch bier is ook niet handig maar wel lekker. Ik weeg 95 kg met 1m 92. Tijdens mijn halve tri in juni was dat 92 kg. Gewicht zal bij mij helaas altijd een strijd blijven.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7 Laatst bewerkt door Maca944 (10-11-18 07:58:36)

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Interessant om te lezen allemaal. Sinds ik geen dieren meer eet is mijn gewicht een stuk stabieler geworden. Mijn laagste gewicht had ik vlak voor de marathon van Rotterdam, en als volwassene heb ik nooit minder gewogen. Toen zat ik op 72.5 en ik denk dat als ik een kilo zwaarder was geweest mijn pr niet onder de 3 uur was gekomen (daar zat ik nu 11 seconden onder). Mijn wedstrijdgewicht is sindsdien rond de 73 kilo en mijn max in de winter ligt tussen de 76-77. Voorheen zat de low rond de 74 maar de max tegen de 84, en het is hard werken om dat er weer af te krijgen.

Edit, ter duiding, ik ben 1m83 lang.

8

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Tot vorig jaar fluctueerde ik sterk, tussen soms wel 93 kg in de winter en ca. 85 kg in de zomer. De laatste jaren fietste ik wat minder in de bergen en schaatste ik steeds meer (waarbij je niet veel last hebt van de extra kg) en bleef het zo rond de 90, maar ik voelde me er niet lekker bij. In mei van dit jaar ben ik een paar maanden flink gaan lijnen en van 93 naar 83 kg afgevallen. Cijfertjesfreak als ik ben hielp het appje myfitnesspal me daar erg goed bij: alles registreren wat je eet en een uitdagend target stellen voor jezelf, de kilo's vlogen er af. Met mijn nieuwe gewicht bleek hardlopen ook weer lekker te gaan en ben ik weer teruggekeerd in de triathlnsport. Sinds juni kost het me door het vele trainen weinig moeite om op gewicht te blijven. Zelfs lekkere biertjes in het weekend leiden niet meer tot gewichtstoename. Ik hou het wel in de gaten, als ik richting de 85 loop doe ik een of twee balansdagen.

9

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Leuk filmpje!
Bij mij verschilt het wel iets; nu al paar jaar stabiel schommelend rond 75 kilo (ik ben 1.78), met uitschieters van 2 kilo naar boven en beneden.
Ik ben niet bewust met voeding bezig en heb ook wel wat slechte gewoontes (bier :-) ) dus er valt nog wel wat te halen. Ik zou wel wat lichter willen zijn maar vind het nu nog te ingewikkeld om daar actief mee aan de slag te gaan.

Hoe zit het met de andere dames?

10

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Ik worstel altijd met mn gewicht.
Kom makkelijk aan en t gaat er amper af, moet daar zoveel voor laten...dat kan ik best een maand maar ik hou t niet vol.
Weeg nu 73 (was bijna 75) maar zou graag terug gaan richting 70. Dan nog is mn vet% te hoog voor het aantal uren wat ik sport vind ik.
Ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik nooit een slankie zal worden en dat hoeft ook niet.
Maar een paar kg blijvend eraf lijkt me heerlijk.

11

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Overigens heb ik in mijn volwassenen leven wel behoorlijk gefluctueerd. Ik kwam ooit terug uit Afrika en toen woog ik ruim onder de 60kg, dat was niet echt gezond (ruim 15 kg eraf in een week of 10). Een paar jaar later woog ik voor een bungeejump 66 kg. Toen ik met triathlon begon was het denk ik rond de 90 kg. In de eerste 6 maanden viel ik toen niet veel af, een kg of 3-4 misschien, maar ik raakte toen wel 20cm van mn taille kwijt.
Mijn doel is dus 73 kg maar als ik volgend seizoen tijdens de wedstrijden 75 weeg ben ik ook heel tevreden. Misschien moet ik ook eens iets meer op mijn eten letten, dat doe ik dus eigenlijk niet. Op het moment gaat het de goede kant op, zit bijna op hetzelfde gewicht als nu vorig jaar, ~82 kg, en dat is dus 2-3 kg minder dan anderhalve maand geleden.

12 Laatst bewerkt door Sandra86 (10-11-18 17:50:15)

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Ik weeg normaal rond de 71 kg, en zo rond de zomer ging daar 1 tot 2 kilo vanaf. Daar deed ik niets voor, ik eet zelfs meer als ik meer train, maar alsnog viel ik af. Maar nu na mijn zwangerschap is mijn lichaam (hormonen?) veranderd naar mijn idee...

13

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Sandra86 schreef:

Ik weeg normaal rond de 71 kg, en zo rond de zomer ging daar 1 tot 2 kilo vanaf. Daar deed ik niets voor, ik eet zelfs meer als ik meer train, maar alsnog viel ik af. Maar nu na mijn zwangerschap is mijn lichaam (hormonen?) veranderd naar mijn idee...

Ik ben na de laatste zwangerschap (bijna 7 jaar geleden!) nog niet op gewicht voordat ik moeder werd, maar wel slanker. Er zit dus vast meer spiermassa houd ik me maar voor.

14

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Kom toen ik net begon van boven de 80 met 1.67m en ik ben nu rond de 71kg.
Dit zonder een dieet maar op soms een reep chocola na ben ik geen snoeper.
Mijn ideale gewicht zou 65kg zíjn omdat hier nog veel winst mee valt te behalen maar dat biertje na het sporten blijft zo lekker.
Volgend jaar proberen om me race gewicht te halen en ik weet al wat ik hiervoor moet doen!
smile

15

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Begin 2018 begonnen met trainen, woog 100kg. Ik probeer gevarieerd en gezond te eten, maar lust ook wel een dropje (of 2) op zn tijd. Weeg nu 92kg, met een vetpercentage van 14%. Zal straks in het seizoen nog ietsje vanaf gaan. Sta eigenlijk zelden op de weegschaal, toevallig vorige week inspanningstest gedaan met wat metingen.

16

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Ik weeg altijd rond de 63kg, rond de 10% body fat met 1.72 lengte. De laatste maanden voor Almere toen ik iets meer volume trainde moest ik veel extra gaan eten om niet onder de 62kg uit te komen. Veel minder dan dat hoeft van mij niet. Wellicht haal ik er wat voordeel uit bij het lopen, maar een beetje reserves is ook niet slecht :-D

17

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Ook hier vakantiegewicht en normaal gewicht. Ik ben 1.64 en weeg nu 54 kg. Eigenlijk structureel 2 kg te veel. Een jaar of twee had ik ook de discipline om alles wat ik at in te voeren in Myfitnesspal en was toen een stukje lichter, zo rond de 50-51 kg. En daarbij ook een stuk sneller met hardlopen.
Het scheelt maar een kilo of 3 maar in snelheid merk je dat wel. Overigens staat minder kilo’s niet persé mooier. Eigenlijk had ik maar een ingevallen bekkie en staat mijn hudige gewicht me beter.

Dus doe ik niet te veel moeite voor die 2 kilo en neem ik voor lief dat ik iets langzamer ben in wedstrijden.

18

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Hier 1.89m lengte en 74kg gemiddeld. Dit schommelt zo tussen de 72kg (zomer) en 76kg (winter).

10 jaar geleden tikte ik de 90kg aan en toen ben ik veel bewuster gaan eten en meer gaan bewegen/sporten. Sindsdien hou ik eea wekelijks in een spreadsheet bij en dat helpt enorm om tijdig bij te sturen. Mijn valkuilen zijn speciaalbier en chips, zoutjes, kaas, borrelhappen. Als ik daar los op ga zit er zo 1.5kg bij (vast ook veel vocht wat je dan vasthoudt).

In de winter vind ik niet erg om wat zwaarder te zijn, anders ben ik echt zo snel verkouden / grieperig. Voor komend seizoen probeer ik wel wat scherper te staan om wat sneller te lopen en harder een berg op te fietsen.

19

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Lengte 182cm
Mijn gewicht schommelt tussen de 71 (begin september) tot 75/76 na de winter.
Probeer nu in de winter laag in de 73 te blijven, scheelt toch weer wat kilo's verliezen in het voorjaar. :-)

20

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Mijn gewicht fluctueert ook wel regelmatig, maar dat is echt te koppelen aan eet- en beweegpatronen.
Net twee weken USA gehad met maar 2 hardlooptrainingkjes, dan kom ik wel een paar kilo zwaarder terug. Maar nooit buiten de zone 85-90 en dat is met 1.98m prima wink

21

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Louise schreef:

Mijn gewicht schommelt al dik 30 jaar rond de 62 kilo, met een marge van een kilo omlaag in de zomer en omhoog in de winter (nu).

Ik schreef dit vorige week, sindsdien ben ik zwaar verkouden geworden, en hops, de extra winterkilo weer weg en meer... terug naar zomergewicht van 61 kilo. Soort-van ongewenste gewichtsfluctuatie. Ik heb ook duidelijk merkbaar minder eetlust dan normaal. Doe ook minder, maar het ziekzijn zelf kost duidelijk ook energie. Ook op andere manier merkbaar: in het weekend had ik hoest-spierpijn. Ongewenste core-training gedaan!

Ik ben trouwens 1m77, en houd ook van Belgisch (en ander) bier wink

@Erica, herkenbaar van dat ingevallen bekkie, ik krijg daar soms ook opmerkingen over juist als ik in topvorm ben, of over m'n vogelnekkie. En ik houd liever ook een gezonde relatie met eten dan die paar tellen sneller. Ik ken te veel vrouwen met een eetstoornis, dat is echt een hel.

Louise

22

Re: Gewicht, stabiel of wisselend?

Hier ook iemand met het geluk een behoorlijk stabiel gewicht te hebben doorheen heel het jaar.
72-73kg voor 1m80.
Ik mag eten wat ik wil en mijn gewicht lijkt steeds constant te blijven. Dat maakt het trouwens moeilijk om gemotiveerd te zijn om gezond te eten...
Voor ik vroeger in de wat meer explosieve sporten ben gerold (nu niet meer dus) woog ik 67kg en ergens hoop ik nu ik weer in de duursporten zit daar terug naar toe te gaan, maar blijkbaar verlies je de aangemaakte spieren niet zo snel...

Mijn vetpercentage werd vorig jaar aan de hand van een DXA scan eens bepaald en kwam uit op 6.5%. Om mijn licentie aan te vragen werd mijn vetpercentage een paar weken geleden ook gemeten, maar deze keer aan de hand van een (5-punts) huidplooimeting en deze dokter kwam op 9% uit. Wie ik moet geloven ik weet het niet. In het tweede geval zou er namelijk best wel nog wat vet af mogen tegen mijn halve triatlon, in het eerste geval kan ik maar beter niet meer afvallen.