1 Laatst bewerkt door PGN10T (26-11-18 11:11:40)

Onderwerp: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Vraagje:

Ik fiets nu al een tijdje en heb tot nu toe "platform" pedalen gebruikt. Werkt prima.
Na het zwemmen je hardloopschoenen aan en de fiets op. Zo heb je in elk geval een vlotte 2e wissel :-)

Let wel: ik heb tot nu toe een stel 1/8e gedaan en pas 1 x een 1/4e. Ik vermoed dat, als klikpedalen en - schoenen beter/lekkerder fietsen, dat meer gaat meetellen bij langere afstanden (1/4, 1/2 en heel).

En dan is er dit (en er zijn meerdere van dit soort "onderzoekjes"). Voor wat het waard is..:

https://www.youtube.com/watch?v=CNedIJBZpgM

...

Omdat ik van plan ben nu eindelijk eens een "echte" racefiets aan te schaffen (dus aluminium ipv staal) met shifters/brifters die werken als geheel, en niet een bijelkaargezochtzooitje zijn, vroeg ik me af of het verstandig zou zijn om ook eens met klikpedalen te beginnen. Wellicht.

Welke dan? En misschien ook MTB-compatibel (als we toch bezig zijn)? Er is veel keus en ik krijg graag wat advies.

Ik hoor het graag!

Jan


edit:

https://www.bikejames.com/strength/more … ss-pedals/

http://radlabor.de/fileadmin/PDF/PowerF … e_2008.pdf

2

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Ik schrik wel dat het bijna niets uitmaakt met of zonder klik pedaal te rijden.

Op de racefiets altijd klikpedalen ( of de voorloper met beugel, riempjes en haak onder de schoen ) gereden.
Op fietstochten, met pak en zak, altijd met gewone sportschoenen, afstand  60-80km per dag. 

Als het regent dan schuiven mijn voeten wel eens op de pedalen met sportschoenen. Zal dan zeker niet van mijn zadel gaan. Das dan al een nadeel.
Voor korte wedstrijden draft wedstrijden waar snelheid hoger ( en de parcours korter ) is het toch zeker handig op vast op de pedalen te zitten. Zou niet graag van mijn trappers gaan tijdens een versnelling.
Ook in Aerohouding fiets ik gevoelsmatig vlotter met de pedalen en let ook meer op mijn techniek.

Wil iemand die test eens herhalen maar dan in Aero positie ?

3

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Ik heb zowel op de racefiets als ook op de MTB de SPD klikpedalen. Ik vind het een geruststellend idee dat ik me geen zorgen hoef te maken of de positie van mijn voeten op de pedalen wel correct zijn. Ik kan me volledig richten op het fietsen. Zeker met de MTB geldt dat. Wel moest ik wennen om ze uit te klikken bij verkeerslichten en met bosritten op de MTB.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Ik gebruik klikpedalen, omdat ik anders snel van mijn pedalen afschiet. Het geeft mij meer zekerheid en ik hoef inderdaad niet op mijn voeten te letten.

Ik ben niet zo’n fan van het generaliseren van conclusies uit dergelijke onderzoekjes naar de hele fietsende populatie. Ik kijk liever naar het onderzoek zelf om dan te kijken naar mijn situatie en de verhouding daartussen. Het filmpje over de profmountainbiker zegt mij voor mezelf dus al niks. Het onderzoek in klinische omstandigheden eigenlijk ook niet heel veel.

Maar het is wel duidelijk dat je niet kunt zeggen dat klikpedalen sneller zijn.

5

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Ik heb mijn eerste triathlons met mountainbike schoenen gedaan. Daarme kon ik gewoon rennen in parc ferme en ik kon ze ook veel sneller aan en uittrekken omdat ze veters hadden, die ik had vervangen door elastieken veters. Daarmee wel mijn beste T2 prestaties neergezet big_smile

6

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

^^ dat lijkt mij ook een mooie manier om te beginnen, want om op de fiets te springen zonder schoenen... yikes

Ik vemoed dat ik ze op de racefiets wel ga gebruiken. De afwisseling qua belasting is waarschijnlijk fijn bij een tijdrit/triathlon fietsgedeelte.
Ik zie ze nog niet zo zitten voor de MTB. Ik ben (nog?) niet zo technisch, dus een voetje aan de grond lijkt me wel fijn.

En tsja, die onderzoeken, voor wat het waard is... Racefietsen zoals "de profs" is gewoon een ander spel. Zeker bij het sprinten zal je ze nodig hebben. Niet te vergelijken met een tijdrit of een triathlon.


Iedereen hier heeft shimano/spd? Of zijn er betere adviezen/smaken?

7 Laatst bewerkt door Louise (28-11-18 16:54:47)

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Ik rij op Look, nog heel lang op de 'klassieke' rode plaatjes waar ik ooit mee begonnen ben (2001), dit  jaar overgestapt op Look Keo omdat die passen bij m'n vermogensmeter-in-pedaal. Ik heb ook SPD-schoenen voor spinning, MTB en vakantiefiets, maar ik vind Look veel comfortabeler: groter contactvlak (minder druk) en meer speling, zodat je je voet nog een beetje kunt bewegen (overigens allebei net als bij SPD-SL, die systemen lijken wel op elkaar).

Je loopt er dan weer minder lekker op, maar ik fiets meer op die schoenen dan dat ik erop loop, dus dat zal dan wel. Ik ben van de lange afstanden, qua fietsen. Ik ga volgend jaar ook nog eindelijk eens zo leren wisselen dat ik m'n schoenen op de fiets aan- en uittrek trek, dan heb ik er in de transities ook geen last meer van.

Grote voordeel van klikpedalen is dat je voeten zonder enige moeite altijd op de goede plek staan, dat is heel relaxed en effectief trappen, en dat je als het moet ook aan de pedalen kunt trekken. Dat levert ook weer technisch voordeel op.

Oja, en je gaat in het begin een keer op je oren met klikpedalen, maar  dat hoort erbij (;

Louise

8 Laatst bewerkt door mstyz (28-11-18 16:55:18)

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Fietsen zonder je voeten fixeren is niet efficiënt; je mist een deel van de krachtoverbrenging omdat je alleen maar kan duwen en helemaal niet kan trekken aan je pedalen. Ik denk dat ik ongeveer 60% van de bewegingscirkel kracht zet, zodat de linker en de rechter been beter samenwerken.

Daarnaast, als je oefent en je schoenen al vastzet in je pedalen (+elastiekjes) en bij het afstappen je al uit je schoenen bent. Kan het wisselen bijzonder snel gaan.

Dus om die reden zou ik kiezen voor pedalen die het meest comfortabel zijn voor het fietsen. En daar zijn de meningen over verdeeld. Mtb pedalen zijn niet voor niks mtb pedalen. Die zorgen voor meer bewegingsruimte, makkelijker inklikken na afstappen, dat past bij de extreme omstandigheden van mountainbiken. Ga je voor maximale performance is SPD-SL een stuk efficienter, en dus sneller.

Zoals in dit artikel staat geschreven: https://road.cc/content/buyers-guide/23 … ing-you-do

“If it has fat tyres and I know I’ll be heading off-road at some point in the ride, I ride SPDs. If I’m staying on the road I’ll always go for a three-bolt system because I know I won't be doing any walking and prefer the lightness and stiffness for maximising every measly watt of power I can output (even if it's only in my head). That and I'm also using PowerTap's excellent power meter pedals that i can easily swap between test bikes for consistent power measurement.”
Dave Arthur, road.cc technical editor

-- M

9

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Eens met mstyz.

Ik heb ook spd-sl voor op de racefiets en spd voor op de mountainbike.

Bij een erg technisch parcours op de mtb pak ik weleens alleen sportschoenen en plat pedaal maar dan heb ik het gevoel dat ik erg veel energie wegtrapt in de demping van mn zool.

10

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

Fietsen zonder je voeten te fixeren kan net heel efficiënt zijn, daar is ook genoeg bewijs voor.
Ik denk alleen dat fietsen met klikpedalen in meer situaties efficiënter zijn, maar dat kan ik niet bewijzen.
Fietsen met klikpedalen voelt voor mij gewoon lekkerder, ook in mijn hoofd wink

11

Re: Racefiets schoenen, ja/nee, etc.

davidr schreef:

Ik heb ook spd-sl voor op de racefiets en spd voor op de mountainbike.

+1