1

Onderwerp: Goedemiddag allemaal

Ik ben een beginnende triatleet. Heb mij ingeschreven voor de 70.3 Iron Man van Vichy van 24-08-2019.
Sportieve achtergrond, voornamelijk lange afstand open water zwemmen. Nu het hardlopen weer opgepakt en op zoek naar een goede basis fiets om mee te starten, die wellicht 2 jaartjes mee kan gaan, zodat ik daarna een echte hele leuke mooi fiets kan kopen. Ik merk dat als startende atleet het best op je afkomt wat de prijs van benodigdheden is. Dus, vooral voor de ervaren mensen de vraag: hebben jullie tips en adviezen als het gaat om het samenstellen van een goed basis starterspakket. Zwembenodigdheden heb ik allemaal al. Alvast bedankt!

2

Re: Goedemiddag allemaal

Decathlon en marktplaats kunnen je beste vrienden worden. Bij mij was de racefiets via marktplaats en veel andere spullen bij de decathlon.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Goedemiddag allemaal

Ik ben nog steeds blij met mijn 400 euro marktplaats racefiets. Heb er afgelopen jaar wel een earobarr op gemonteerd en een maand geleden spd pedalen.

Alles komt vanzelf wel. Je moet voor jezelf gewoon kijken wat je belangrijk vind.
Een trisuit en wetsuit zul je niet onderuit komen, wellicht zou je een wetsuit nog kunnen huren.

Qua fiets maakt het niet zo heel veel uit je eerste paar wedstrijden. Ja iedereen wil goed voor de dag komen, maar waarom zou je dit niet op een geleende moutainbike of racefiets kunnen?

Investeren in een goed paar hardloopschoenen is wel belangrijk, zeker als je veel km gaat maken tijdens training. 
Door versleten of verkeerde schoenen kun je jezelf helemaal vergalopperen en dan ben je afgewerkt.

Ga je voor je 70.3 nog kortere wedstrijden doen of begin je meteen heftig?

4

Re: Goedemiddag allemaal

Flink doel voor een debuutjaar, wel heel gaaf. Betekent wel flink kilometers maken wink

Ik had al een racefiets, maar dat is voor mij ook het enige wat je echt nodig hebt als je al hardloop- en zwemkleding hebt.
Triathlonpak is wel heel erg fijn en de aankoop die mij het meeste comfort oplevert bij de triathlon, maar uiteindelijk is het vooral een zoektocht naar een balans tussen uitgaven (budget) en wensen op gebied van prestaties en comfort.

Je kunt het zo duur maken als je wilt, maar als je per se wilt, kun je na 500 euro uitgegeven te hebben, ook meedoen aan triathlons. Het is helemaal jouw feestje, maar geniet ervan. Het is een mooi feestje big_smile

5

Re: Goedemiddag allemaal

Welkom! Ik weet niet hoe competitief je was met open water zwemmen, maar denk dat je van die voorgeschiedenis veel plezier gaat hebben bij triathlons. De meeste triatleten, ondergetekende incluis, kunnen namelijk niet heel goed zwemmen.

Als je nog bijna niets hebt dan kunnen de kosten wel optellen inderdaad, maar als je slim zoekt kan het meevallen. Heb je al een wetsuit?

Dit is wel een handige checklist voor alles wat je nodig hebt:
https://transition.nl/2016/05/checklist … strijddag/

Zorg gewoon dat je de basisspullen hebt om te kunnen zwemmen, fietsen en lopen en bouw van daaruit verder. Marktplaats, spullen lenen voor een wedstrijd en mooie aanbiedingen zijn er genoeg (ik koop bij Black Friday altijd een setje van mijn vaste hardloopschoenen bijvoorbeeld).

Succes in elk geval!

6

Re: Goedemiddag allemaal

Ik denk dat iemand die uit het lange afstand open water zwemmen komt, niet meteen degene is bij wie je een wetsuit aan moet prijzem wink
Ik heb mijn eerste sprint en kwart overigens ook zonder wetsuit gedaan. Ging prima.

7

Re: Goedemiddag allemaal

Met een beetje geluk of pech (net hoe je het ziet) mag je in Vichy niet eens met wetsuit zwemmen - in mijn jaar was dat zo. Dan kun je er nog wel wat aan hebben voor het trainen, maar het is inderdaad niet vereiste #1.

Over de fiets nog: daarin is een goede tweedehandsmarkt, let er alleen wel op dat het een fiets is die qua maat en geometrie bij je past.

En ook ik ben wel nieuwsgierig of je uit het niks een 70.3 start, of ook nog voorbereidende wedstrijden plant. Dat lijkt mij wel verstandig, eigenlijk. Vichy is wel gaaf, maar uit het niets zo'n Ironman-circus aangaan op een vrij lange afstand lijkt mij tamelijk overrompelend.

Louise

8

Re: Goedemiddag allemaal

Welkom!

9

Re: Goedemiddag allemaal

Welkom!

Marktplaats of een goede lokale fietsenmaker (voor een inruil/2e hands fets..?) moeten je wel een fiets op kunnen leveren waar je lekker op kan rijden.

Succes!