1

Onderwerp: Wat is jullie rusthartslag?

Geachte collega medesporters.

Mijn vraag aan jullie is wat gemiddeld genomen de rusthatslag is. Ik zelf ben 1.86 lang  en weeg 82 kg.
Ik heb een vetpercentage van rond de 8 %, mijn rusthartslag dit gemeten in de ochtend ligt rond de 35.
Wat doet jullie rusthartslag in de ochtend???????

2

Re: Wat is jullie rusthartslag?

en hoe oud ben je? ook wel leuk om te weten smile

mijn HR in rust ligt wat hoger; om en rond de 45bpm, maar nauwkeurig? blijft lastig te meten (om nou met een HR band te gaan slapen...
(1.80m, 73kg, 9% vet, net 23 jaar)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Wat is jullie rusthartslag?

rusthartslag rond de 30 bpm, soms eronder, het laagst wat ik ooit geteld heb was 27. Toen heb ik dat toch maar eens met de dokter overlegd maar ik hoefde me geen zorgen te maken smile
43 jaar, 1,76mtr. Ik heb me al 14 maanden niet meer gewogen maar schat zo'n 70kg, vetpercentage zo'n 12% denk ik, ook al in geen 14 maanden gemeten namelijk.

><> swim-bike-run <><

4

Re: Wat is jullie rusthartslag?

mijn rusthartslag zit ook zo rond de 30, ben 22, 182 en 66kg. Een vetpercentage van +/- 4 tot 5 procent.. (dat vetpercentage mag van mij wel wat hoger maar dat lukt niet, vooral in de winter erg vervelend want daardoor heb ik weinig weerstand..)

5

Re: Wat is jullie rusthartslag?

hoe meten jullie hem?

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Wat is jullie rusthartslag?

's ochtends voor het opstaan.

><> swim-bike-run <><

7 Laatst bewerkt door Scighera (29-09-06 20:25:46)

Re: Wat is jullie rusthartslag?

ja, maar met HRM of gewoon met de vinger+horloge+telcapiciteiten wink

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Ik geloof toch dat ik een keer naar een hele goede arts moet. Ik dacht dat ik al laag zat met een pols van 48 in de ochtend maar ik geloof toch dat ik erg hoog zit....:)

9

Re: Wat is jullie rusthartslag?

en wat is dan je hf max? dan weet je je bereik. ik ben 34 180 67kg vetpercentage???? rustpols 48 ongeveer 's ochtends gemeten met hfmeter ff omdoen en weer gaan liggen.
hf max was 2 jaar geleden nog 198, gemeten op een fiets ergometer. tijdens een inspanningstest. omslagpunt lopen 180 omslagpunt fietsen 169 (waardes zijn wel weer een jaar verouderd) in het voorjaar ga ik weer serieuzer trainen en zal ik de waardes opnieuw een paar x meten

10

Re: Wat is jullie rusthartslag?

en wat is dan je hf max? dan weet je je bereik. ik ben 34 180 67kg vetpercentage???? rustpols 48 ongeveer 's ochtends gemeten met hfmeter ff omdoen en weer gaan liggen.
hf max was 2 jaar geleden nog 198, gemeten op een fiets ergometer. tijdens een inspanningstest. omslagpunt lopen 180 omslagpunt fietsen 169 (waardes zijn wel weer een jaar verouderd) in het voorjaar ga ik weer serieuzer trainen en zal ik de waardes opnieuw een paar x meten

11

Re: Wat is jullie rusthartslag?

hmm, HRmax ligt bij mij iets boven de 200, tijd om weer te meten denk ik, was 1.5jr terug 208bpm

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Als je zo'n 48 tot 50 hsl hebt is het waarschijnlijk je ochtendpols.

Je laagste hsl is geduurde de nacht een paar tellen, meetbaar met een hslmeter die per minuut een meting doet.

Ik heb meestal een OCHTENDpols van 40 to 45 ligt aan de trainingen die vooraf gingen. Mijn laagste ooit gemeten met een hslmeter 30.


Ben 32 jr, 1.78 mtr en 66 tot 67.5 kg. Jaren sportervaring een 20 tal.

13

Re: Wat is jullie rusthartslag?

duathleet schreef:

Als je zo'n 48 tot 50 hsl hebt is het waarschijnlijk je ochtendpols.

Je laagste hsl is geduurde de nacht een paar tellen, meetbaar met een hslmeter die per minuut een meting doet.

Ik heb meestal een OCHTENDpols van 40 to 45 ligt aan de trainingen die vooraf gingen. Mijn laagste ooit gemeten met een hslmeter 30.


Ben 32 jr, 1.78 mtr en 66 tot 67.5 kg. Jaren sportervaring een 20 tal.

punt is dan dat je een HRM moet hebben die de laagste en hoogste HR noteerd, iets wat een Timex dus niet doet (onder het mom van: niet interessante info vermoed ik)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Mijn Polar hartslagmeter (S625X) registreert die momenten dus gewoon.

hsl bedoelde ik hartslag mee. Anders moest ik zo vaak hartslag typen haha. maar dat zal iedereen wel snappen.

Mijn punt is praten we nu over ochtendpols of rusthartslag

Rusthartslag word volgens mij mee bedoeld de hartslag die je hebt  in zittende positie of heb ik dit mis.
Ochtendpols is de hartslag op het moment van opstaan..

15

Re: Wat is jullie rusthartslag?

mijn ochtendpols is 45, mijn rust 70 en mijn max 220. Die laatste is geschat, word binnenkort opnieuw gemeten. Ik ben 13.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

16

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Met rustpols wordt volgens mij gewoon de laagste pols bedoeld en dat is meestal (het makkelijkst) te meten gelijk na het ontwaken (met een hs-meter binnen handbereik).

Mijn RP is niet zo laag op het moment (verklaarbaar), iets van 55; laagst gemeten is 45 (voorbereiding marathon). Mijn max is 205 (voor lopen, voor fietsen nog niet echt getest, 195 reken ik mee).

Overigens (offtopic): als ik ga fietsen na te hebben gelopen neem ik de hogere hartslag van het lopen mee naar het fietsen en fiets met - gevoelsmatig - dezelfde intensiteit op een hogere hartslag. Dat klinkt logisch, maar ik heb het gevoel dat mijn 'verzuringsdrempel' dan ook hoger ligt dan als ik alleen maar zou fietsen. Of lijkt dit alleen maar zo? Hoe zit dat?

17

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Mijn ochtendpols, heb ik net ff opnieuw gemeten ligt op 34 en m'n rhs tussen de 45 en de 50

18

Re: Wat is jullie rusthartslag?

34 is wel héél erg laag. Medisch gezien ook niet helemaal je van het. Je hart slaat dan dermate traag dat je bloed niet goed voldoende rond gepompt wordt. Ook zal de contractiekracht van je hart groter moeten zijn, om met de lage slagen het volume rond te krijgen.

19

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Meende dat Henri Kiens (oud triatleet) ooit eens melde dat hij 's nachts rond de 30 - 32 zat gemeten met een hartslagmeter.

Peter Zeijerveld (oud triathleet) vertelde eens dat hij 's nachts wakker schrok en dan voelde of hij nog hartslag had en dan duurde het even. Dus ook een extreem lage hartslag in zijn slaap.

20 Laatst bewerkt door Janniko (16-01-09 11:49:43)

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Heey,
Mischien even rare vraag tussendoor,
Ik doe zelf niet aan triathlon maar aan wielrennen. Ik heb wel vraagje over hartslag in rust smile
Ik heb gister avond redelijk intensief op de baan getraint en toen ik naar bed ging had ik een rust hsl van 51 liggend op bed. Toen ik vanochtend weer wakker werd had ik een hsl van 55 ook gemeten terwijl ik lag op bed.

Ik ben sinds kort weer begonnen met het meten van mijn hartslag in rust en laatste 2 weken komt mijn ochtend hsl hoger uit dan mijn avond hartslag.
Iemand idee hoe dat kan?

21

Re: Wat is jullie rusthartslag?

franske schreef:

34 is wel héél erg laag. Medisch gezien ook niet helemaal je van het. Je hart slaat dan dermate traag dat je bloed niet goed voldoende rond gepompt wordt. Ook zal de contractiekracht van je hart groter moeten zijn, om met de lage slagen het volume rond te krijgen.

Hallo allemaal,
Hoezo niet 'helemaal je van het'...? Dat bloed wordt echt wel hard genoeg rond gepompt... Als dat niet zo was geweest zou het hart wel sneller gaan kloppen, of je zou af en toe blauw aanlopen... 
Zou het misschien ook niet aan het slagvolume kunnen liggen (wat weer het resultaat is van de slagkracht, de grootte van het hart, het restvolume (wat er achterblijft na een slag) en de weerstand van de periferie, en als laatste - de vulling vanuit het vaatstelsel)?

Mijn rusths bij opstaan is ergens rond de 40. Hou het niet meer echt bij; gaf niet echt een toegevoegde waarde. Bij overtraining, of 'overreaching', is het vaak genoeg zo dat er niets te zien is aan je rusths. Tegenwoordig wordt er meer naar de variabiliteit in tijd tussen de verschillende hartslagen in rust gekeken; het RR-interval oftewel de HeartRateVariability (HRV).
Ik ben wel benieuwd of er atleten zijn die bijv de nieuwere Polar-modellen hebben, en ook gebruik maken van die functie, en wat hun ervaringen zijn. (Volgens mij gaat het dan om de S625X, en de RS800-serie.

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

22

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Rust hartslag 's ochtends, gewoon met vingertje naast den strot en stopwatch: tussen de 40 en 46.
Ben 2meter2, 108 kilo en vet% zal ongetwijfeld een stuk hoger liggen dan de rest van 70kilo volk hier, maar heb ik eerlijk gezegd nog nooit gemeten.

Could be worse, could be raining

23

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Hallo allemaal, ik ge een beetje off-topic maar hoop toch dat iemand mij kan adviseren.

Ik heb een tweeling (meisjes) die vanaf hun 7e tot hun 13e triathlon training and wedstrijden hebben gedaan
5x per week training 1,5 tot 2,5 uur per dag en Elke 2e week ben wedstrijd (rennen of bi of tri) woonden in Phuket en wedstrijden in Asia. (Hebben in hun leeftijds-categorie bijna alles gewonnen) Ze wonen nu in europa, zijn 14 en dansen (contemporary) en hockeyen nu (6x per week)

Gisteren viel een van mijn dochters flauw (was verder ok) en ontdekte dat ze een rust hartslag had van 48?
ik vroeg mij af of het normaal en vooral ok? is om zo jong deze hartslag te hebben? (ze hebben geen ziektes of hart of schildklier afwijkingen)

kan een ervaren triatleet met kindjes of een trainer mij wellicht wat info geven?

SUPERBEDANKT!!!

Lucas

24

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Voor kinderen boven de 10 jaar is 60 tot 100 bpm 'normaal'. Bijna 50 is dus aan de lage kant, maar ze wordt al ouder (lagere hartslag) en sporten zal ook z'n invloed hebben (nog lager).

Zou het flauwvallen an sich wel even checken bij een huisarts. Er hebben nogal wat meisjes in de puberteit een lage bloeddruk, en bij sporters en vrouwen komt bovendien vaker bloedarmoede voor.

25

Re: Wat is jullie rusthartslag?

Hey Linda,

Super bedank en heel lief voor je reactie. 
Ze heeft redelijk lage bloeddruk 95 over 60 maar nog steeds ok.
kzal het bloed eens laten controleren.  ze willen 6 jaar dansen en hockeyen en rond hun 22/23
weer gaan "triathlonnen" ... effe afwachten dus smile

ze hebben trouwens allebei dezelfde hartslag en bloeddruk (irontwins was hun nicknaam. dus echt)

nogmaals super bedankt!

Lucas