1

Onderwerp: Endless pool

A.s. maandag ga ik een techniek training doen in zo'n bak, ben echt heel benieuwd!
Hoor er van andere positieve verhalen over, is er hier iemand met ervaring?

Uiteraard zal ik verslag uitbrengen van mijn ervaringen.
Mn die spiegels op de bodem fascineren me. Ik hou er nl niet van om naar mezelf te kijken haha

2

Re: Endless pool

waar ga je dit doen? heb je meer info?
klinkt wel interessant, benieuwd naar je ervaring

D.

3 Laatst bewerkt door Hedcandy (12-12-18 15:59:27)

Re: Endless pool

Ik ga het doen bij Tri2one in Lelystad.
Bij Hylke dus smile
Www.tri2one.nl

Ben ook reuze benieuwd. Een vriend van mij heeft t gedaan en met de tips die hij heeft gekregen nav deze training zwemt hij 1.35 ipv 1.50 over 100m. Dat vind ik een grote winst!

4 Laatst bewerkt door Hedcandy (12-12-18 16:02:51)

Re: Endless pool

In Uden, bij Onko  Drent van Triathlonwinkel.nl staat er ook een!

5

Re: Endless pool

Was het ook van plan om naar Hylke te gaan maar het is voor mij zover weg dat ik mijn analyse overlaatst hier in Belgie bij swimsmooth heb gedaan. Heb jij ook je schema's van hem Hedcandy?

6

Re: Endless pool

Nee hoor, I wish, maar dat kan ik niet betalen... dus dit is een enkele sessie.

7

Re: Endless pool

Vanochtend geweest en wat super!
Hij ging blanco naar mij kijken en filmen, ik zwom een paar minuten op het tempo wat ik normaal ook zwem, zo rond 1.53

Daarna had hij natuurlijk al gelijk wat gevonden.
Punt voor punt gingen we het af. Film kijken van voor en na, zwemmen, voelen, en ondertussen moest de stroming sneller en sneller, zonder dat het mij meer moeite kostte smile

Heel fijn die spiegels onder je, dan zie je nog eens wat je zoal doet!
De tijd vloog voorbij, aan het einde zwom ik zo 10sec sneller zonder dat het zo voelde.

Nu volgt het inslijpen en trainen...zijn advies was telkens 50m te doen, dan even rust, etc. Doe je langere blokken dan verlies je focus en verval je in je oude slag en train je dus niks zinvols.

Filmpje en tips staan in mn mailbox, superfijn om als naslagwerk te hebben zo.
Echt een aanrader dus!

8

Re: Endless pool

Het lijkt me inderdaad wel erg nuttig om die spiegels om je heen te hebben. Kan je voorbeelden geven van de tips die je kreeg?

9

Re: Endless pool

Mijn catch van mn rechterhand was dusdanig dat ik me afremde. Dus ik moest mn polsen eerder omklappen, hierdoor gingen mn ellebogen ook gelijk nog wat hoger.
Ik heb de neiging teveel naar voren te kijken, waardoor mn hoofd relatief hoog uit het water komt en een knik in mn nek zat.
Nu meer naar beneden kijken, betere boeggolf met dal om in te ademen, betere gehele ligging in het water, al lagen mn benen al vrij hoog.
Ik stak mn linkerarm te ver naar binnen in, waardoor je jezelf naar rechts duwt. Dit bleek ik te compenseren door de rechterarmslag met een bocht naar buiten te maken om me weer terug te duwen...

Nou, dat dus smile

10

Re: Endless pool

Klinkt goed - wil ik misschien ook wel eens doen. Ik vroeg me nog af: had je wel eens videoanalyse gedaan en in hoeverre levert het meer op dan dat? Met die spiegels heb je wel meer directe feedback, lijkt me?

Louise

11

Re: Endless pool

Gaaf! Klinkt goed ook wat je er uit hebt kunnen halen.

Staat ook nog op mijn verlanglijstje om een keer te gaan doen.

12

Re: Endless pool

Louise schreef:

Klinkt goed - wil ik misschien ook wel eens doen. Ik vroeg me nog af: had je wel eens videoanalyse gedaan en in hoeverre levert het meer op dan dat? Met die spiegels heb je wel meer directe feedback, lijkt me?

Louise

Ja ik heb ook 2x een sessie bij zwemanalyse gehad.
De verschillen zitten hem in:
Spiegels idd voor directe feedback na een aanwijzing
In beide gevallen word er gefilmd, bij zwemanalyse was er meer een totaalbeeld, bij de endless pool staat de trainer aan alle kanten op 1m van je af en duwt die camera zo dicht erop als nodig is...dus beelden van alle kanten.
Hij had het direct op scherm, dus je bleef in de bak terwijl hij dingen liet zien.
Bijv hoe hij 1 beeld uitvergrootte en heen en weer kon spelen ter verduidelijking.
Bij zwemanalyse is het toch meer eerst 10min filmen, water uit, terug kijken etc...

13

Re: Endless pool

Een paar weken verder, even een update:

Ik ga met megaveel plezier naar mn zwemtraining!!
Omdat het zo'n direct resultaat geeft is dat zo'n enorme stimulans!
Ik merk wel dat de vermoeidheid er nog inslaat, maar tm 200m weet ik de nieuwe techniek vast te houden.
Dus zwem ik afwisselend 50metertjes, 100metertjes en 200jes.

In easy b.c. tempo al 10 sec sneller, als ik gasgeef gaat dit richting de 15-20 sec, echt niet normaal.

Heel heel blij ermee, de best bestede 90 euro van 2018 haha

14

Re: Endless pool

Hedcandy schreef:

Ik ga het doen bij Tri2one in Lelystad.
Bij Hylke dus smile
Www.tri2one.nl

Ben ook reuze benieuwd. Een vriend van mij heeft t gedaan en met de tips die hij heeft gekregen nav deze training zwemt hij 1.35 ipv 1.50 over 100m. Dat vind ik een grote winst!

Hi Hedcandy, jouw enthousiasme en mijn gebrek aan zwemskills maken mij hier toch wel nieuwsgierig naar ! Zou je nog eens naar je linkje kunnen kijken? Ik kom bij een niet bestaand domein uit.

Thanks !

15

Re: Endless pool

Google is your best friend wink

Tri2onecoaching dus!

16

Re: Endless pool

ik ben afgelopen vrijdag geweest.

Sluit me aan bij Hedcandy. Geld meer dan waard.

Directe coaching en videoclip achteraf is erg handig.

Ga zeker over 6 maanden nog een x terug.

17

Re: Endless pool

Weet iemand of er ook zoiets in de buurt van Eindhoven zit? Ik las in oudere berichten iets over een endless pool in Uden, maar ik kan daar maar weinig over terug vinden.

18 Laatst bewerkt door Tri-John (04-06-19 21:07:55)

Re: Endless pool

In Uden bij triathlonwinkel.nl hebben ze er een.

Erg fijne winkel trouwens, heb er vorig jaar mij Huub trisuit gekocht.

[edit]

Geen idee of dit wel voor training/beoordeling zwemslag de bedoeling is, het staat midden in de winkel.

19

Re: Endless pool

Ik heb deze week ook een zwemanalyse bij Hylke Sietzema van www.tri2onecoaching.nl gedaan. Hylke kijkt echt naar de totaalbeweging, bij de KNZB cursussen die ik deze winter deed was de basis nog niet veel verbeterd. Je doorloopt dan een standaard programma en de specifieke aanwijzingen waren vooral gericht op symptoombestrijding van een slechte basishouding en -techniek.
Na een paar minuten kreeg ik de eerste aanwijzingen, met voorbeelden op video en zo zijn we stap voor stap verder gegaan. De punten waar ik de komende tijd mee aan de slag ga zijn: strekken arm (vanuit schouder), waardoor rotatie en timing gelijk veel beter gingen, hand eerst het water insteken, buigen pols en ontspannen overhaal vanuit de elleboog. Ik wist allemaal wel dat het moest, maar was zonder videofeedback niet goed in staat die kennis toe te passen. Hylke nam me stap voor stap mee en dat leverde al 15 sec/100m snelheidswinst op en veel meer ontspanning.
Voordat ik thuis was lag er een uitgewerkt videoverslag met duidelijke aanwijzingen en voorbeelden en motiverend commentaar er bij ingesproken. Ik ga aan de slag en ga zeker weer terug! Aanrader!

20

Re: Endless pool

15sec/100m! yikes Dat is veel! Hoor inderdaad vaak goede verhalen over zulke sessies. Hopelijk wordt de winst nog groter wordt wanneer de nieuwe aanpassingen er ingeslepen worden met de tijd.

21

Re: Endless pool

Dat klinkt inderdaad goed. Ik ga dat ook maar eens overwegen...

22

Re: Endless pool

Tri-John schreef:

In Uden bij triathlonwinkel.nl hebben ze er een.

Erg fijne winkel trouwens, heb er vorig jaar mij Huub trisuit gekocht.

[edit]

Geen idee of dit wel voor training/beoordeling zwemslag de bedoeling is, het staat midden in de winkel.

Is voor het testen van wetsuits gedacht , zo staat het tenminste op de website .

23

Re: Endless pool

MontanaMan schreef:

15sec/100m! yikes Dat is veel! Hoor inderdaad vaak goede verhalen over zulke sessies. Hopelijk wordt de winst nog groter wordt wanneer de nieuwe aanpassingen er ingeslepen worden met de tijd.

Ja en aan onderwater verbeteringen moeten we nog beginnen. Wie weet zit 16 min / km er nog wel een keertje in??

Wel fijn hoor, om ergens progressie te kunnen maken. Fietsen en zeker lopen is toch een beetje je Vo2max + of - een paar procent, heel veel beter wordt je daar niet meer in op je 51e. Je fietsprestatie kan je met materiaal en een fietspositiemeting nog wat oppoetsen (maar die winst had ik vorig jaar al geïncasseerd).

24

Re: Endless pool

Vanmorgen geweest, wat een ervaring!

Terugkomend van een zware schouderblessure, op zoek naar wat aandachtspunten voor de paar weken voorbereiding die ik nog heb voor Almere. Moest eerst ff wennen aan de bak en de spiegels, maar na een paar simpele aanwijzingen zwom ik al sneller als ooit en dat ook nog met relatief weinig moeite!

Net als een goede bikefit daarom een absolute aanrader!!!

Morgen het zwembad in, en dan proberen alle tips in mijn systeem `te ankeren`, ineens ziet de wereld er weer een stuk zonniger uit ;-)

Grtz
D.

25

Re: Endless pool

Vanmorgen ook bij Hylke geweest. Een behoorlijk aantal punten om aan te werken. Maar met een paar simpele aanwijzingen zwom ik al 12 sec per 100 meter sneller. En als ik er goed mee aan de slag ga kan er volgens Hylke nog wel een 15 tal seconden van af (moet je voorstellen hoe slecht ik zwom

Triathletes don't get older. They just change their age group.