1

Onderwerp: GP Triathlon Zandvoort 2019

Vanmorgen is de inschrijving opengegaan voor de triathlon in mijn woonplaats Zandvoort. Dit keer alleen op de zondagmiddag, maar wederom zowel de sprint- als de OD-afstand. Ik wil hier uiteraard weer bij zijn en heb me voor de eerste OD-serie ingeschreven. Hopelijk gaat het zwemmen op de zondag deze keer wel door en kan ik mijn 5e plek van dit jaar verbeteren.

Nog anderen hier die gaan deelnemen?

2

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Wanneer is die? Al vind ik een kwart of OD Zandvoort wel iets te ver liggen voor mij maar heb er wel ooit eens een duatlon gedaan.

3

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Waarom ging het zwemmen vorig jaar niet door? Als er een grote kans is op een run bike run dan waag ik mij er niet aan denk ik.

4

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

En ik zie hem niet op ntbinschrijvingen of op triathlonkalender staan. Zijn er zo nog veel andere wedstrijden (of kijk ik er gewoon overheen?)

5

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Jammer dat hij samenvalt met Luxemburg.
Om die reden kan ik niet...

Vond het vorig jaar wel heel tof met zwemmen in zee en fietsen op t circuit.

6

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Zie http://www.gptriathlon.nl/.  Op zondag 16 juni vindt het plaats. Inschrijven gaat via mylaps, ik weet niet waarom dat niet via NTB inschrijvingen gaat, maar daar is hij inderdaad niet te vinden.

Dit jaar werden er zowel op zaterdag als op zondag series gehouden. Op zaterdag ging het zwemmen wel door, op zondag niet vanwege de hoge golven. De oorspronkelijke zwemroute kon vanwege de stroming ook niet worden gevolgd, dus op zaterdag moesten we een stuk naar het zuiden lopen en in een lijn naar het noorden zwemmen, parallel aan het strand. Hopelijk wordt er volgend jaar iets slimmer omgegaan met de omstandigheden. De eerste keer dat iemand een poging waagde een triathlon in Zandvoort te houden (in 2011 of 2012) werd het zwemmen ook overgeslagen vanwege de omstandigheden, dus de kans dat het een rbr wordt is aanwezig.

7

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Kleine aanvulling: op zaterdag stonden stroming en golven in dezelfde richting.
Op zondag stonden deze haaks op elkaar, waardoor er een gevaarlijke onderstroom ontstaat.
Dit icm met de toch wel matige zwemcapaciteiten van de groep van zaterdag, heeft de reddingsbrigade doen besluiten dat het niet veilig was te gaan zwemmen.

En ja, de kans op zee is natuurlijk wel vele malen groter dan in rustiger open water, dat het wegens omstandigheden niet door kan gaan...

Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de getijden en de zandbanken die voor de kust liggen.
Je zag op zaterdag al dat de 3e startgroep meer problemen had dan de eerste, omdat het afnemend tij werd en de banken droog kwamen te liggen (en er dus minder water was om in te zwemmen)
Mooie uitdaginen dus, voor se organisatie!
Daardoor des te toffer dat Lars zich hieraan waagt.

8

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Maca944 schreef:

Vanmorgen is de inschrijving opengegaan voor de triathlon in mijn woonplaats Zandvoort. Dit keer alleen op de zondagmiddag, maar wederom zowel de sprint- als de OD-afstand. Ik wil hier uiteraard weer bij zijn en heb me voor de eerste OD-serie ingeschreven. Hopelijk gaat het zwemmen op de zondag deze keer wel door en kan ik mijn 5e plek van dit jaar verbeteren.

Nog anderen hier die gaan deelnemen?

Ik heb me ook ingeschreven voor de OD. Heb begrepen dat het zwemgedeelte uit twee rondes bestaat met een korte runlap  tussendoor. Niet verkeerd voor een mindere zwemmer zoals ik.

9

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

2 rondes? Dat had Lars vorig jaar in zn hoofd, no way dat dit gaat lukken hoor... door de stroming komt niemand bij de boei uit die verderop in zee ligt.
Denk dat ze de info nog moeten aanpassen, ga maar uit van een stuk zwemmen evenwijdig aan de kust wink

10

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Hedcandy schreef:

2 rondes? Dat had Lars vorig jaar in zn hoofd, no way dat dit gaat lukken hoor... door de stroming komt niemand bij de boei uit die verderop in zee ligt.
Denk dat ze de info nog moeten aanpassen, ga maar uit van een stuk zwemmen evenwijdig aan de kust wink

Exact, als Lars het zwemmen door wil laten gaan dan moet hij flexibel zijn. Afhankelijk van de stroming kiezen of het noord->zuid wordt of andersom, dan een boei waar een geul begint en een paar boeien waar je buiten moet blijven zodat iedereen weet waar hij kan zwemmen, dan is het prima te doen. En als er veel golven staan wordt het weer een heel ander verhaal.

11

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Ik denk dat een zwemproef op die plaats in de Noordzee altijd een gok gaat zijn en blijven. Mischien toch eens kijken naar alternatieven in de buurt zoals een rivier/kanaal/meer en desnoods de fietsproef iets verleggen.

12

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Het zwemmen in zee is juist wat de organisatie zo graag wil, die gaan echt niet zoeken naar een alternatief.
(Die heeft Lars al genoeg met de andere wedstrijden die hij organiseert...)

13

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Ik twijfel nog erg tussen deze en Maasdijk. Maasdijk wel erg goedkoop en meer zekerheid op zwemmen, Maarja zwemmen in zee lijkt me dan weer erg tof in wedsteijdverband. (Beide is ook nog een halve optie).

14

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Hedcandy dan zal de zwemproef ook altijd een onzeker iets blijven wat enkel op de laatste momenten beslist kan worden en voor de deelnemers niet fijn gaat zijn. Er zijn nu met 2012 erbij 2 edities geweest en 2x het zwemmen afgelast dus tja....

15

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Nee hoor Ronnyke, ik heb op zaterdag gewoon gezwommen dit jaar!
Maar kan op r-b-r hou je idd altijd...

16

Re: GP Triathlon Zandvoort 2019

Er is gezwommen maar gewoon....? :-)