26 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (19-12-18 14:45:03)

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Ik heb die focus op eindtijd wel nodig. Haal daar veel motivatie uit.

M'n eerste (kwart) triathlon wilde ik bijvoorbeeld onder de 3 uur finishen, anders had ik een andere hobby gaan zoeken wink
Natuurlijk is het zo dat als er onderweg vanalles fout gaat, ik blij ben om de finish te halen, maar dat is niet waar ik voor train.


M'n eerst hele komt er komend seizoen aan, misschien dat ik dit dan afleer. Maar dan nog heb ik wel verwachtingen wat er op een goede dag mogelijk moet zijn.

27

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Een eindtijd is voor mij nooit een doel, wel een streven, het einddoel is finishen. Ik kan meestal behoorlijk goed inschatten wat mijn eindtijd wordt als ik het parkoers een beetje ken en de omstandigheden weet (kort vantevoren dus).
Maar omdat elk parkoers anders is (lengte, hooftemeters, wind) zijn verschillende wedstrijden moeilijk te vergelijken, dan kijk ik meestal naar de pace bij het lopen omdat de meeste loopparkoersen wel vlak zijn en wind of regen daar weinig invloed op hebben.
De hoofdwedstrijd voor volgend jaar is de halve in Almere, doel: onder de 5u. Het 2e doel is een loop pace van sneller dan 5 min/km. Als ik finish geniet ik sowieso wel, en een halve is van dusdanige inspanning dat ik er ook echt van geniet (pushen maar niet over de rode lijn tot de laatste ~5k).
Dit jaar een halve in 5:05 gedaan. Vergeleken met Almere was het meer fietsen (92k), meer hoogtemeters, ruwere wegen, minder wind, korter lopen (~20.5k), zwemmen korter (precies 1900m, Almere is vaak langer heb ik begrepen) en een veel kortere T1. Ik zal er hard voor moeten trainen, maar dat vind ik eigenlijk nog het leukste van het hele triathlon gebeuren, trainen.

28 Laatst bewerkt door Hedcandy (19-12-18 17:45:07)

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Montanaman, in Almere fiets je 92,5 op de halve wink
Het zwemmen klopt echt wel.
De wisselzone voor de halve is sinds dit jaar echt mega lang...

29

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Hedcandy schreef:

Montanaman, in Almere fiets je 92,5 op de halve wink
Het zwemmen klopt echt wel.
De wisselzone voor de halve is sinds dit jaar echt mega lang...

Ik dacht dat inderdaad gezien te hebben vorig jaar.
Maar Nederlandse wegen zijn veel fijner om te fietsen dan Engelse. De slechtste stukken in Belgie tijdens IM Maastricht is wat je hier ongeveer gemiddeld treft. Maar ik ga het merken, zal me aardig moeten verbeteren om onder 5u uit te komen, maar anders is het ook niet echt een uitdaging smile. De Forestman waar ik me voor ingeschreven heb heeft helemaal een lange T1, 1.6km lopen van zwem exit naar de fiets. Daar is het: extra schoenen bij zwemexit neerzetten. Bij einde zwemmen, wetsuit uit, schoenen aan, rennen met wetsuit in de hand naar T1, schoenen uit,en dan de fiets op.

30

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

MontanaMan schreef:

De Forestman waar ik me voor ingeschreven heb heeft helemaal een lange T1, 1.6km lopen van zwem exit naar de fiets. Daar is het: extra schoenen bij zwemexit neerzetten. Bij einde zwemmen, wetsuit uit, schoenen aan, rennen met wetsuit in de hand naar T1, schoenen uit,en dan de fiets op.

Zou wel even checken of dat mag. Normaal mag je pas in T1, en niet onderweg naar, je wetsuit geheel uitdoen.

31

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Almere is nu 1200m dus dat komt aardig in de buurt van die 1600
Maar het is zoals het is. Gek genoeg waren mn wissels dit jaar wel sneller dan het jaar ervoor, omdat ik enorm mn best heb gedaan die extra looptijd te beperken. Nah, dat is dus gelukt smile

32

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Tijdje geleden dat ik mijn vorige post heb gedaan. Ik heb mijn mening gegeven om ook de andere kant van het verhaal te benadrukken.

Als iemand na een kwart, gelijk een halve doer en allemaal goed bedoelde tijden krijgt voor geschoteld, gaat er in mijn ogen iets verkeerd. Dat heb ik geprobeerd uit te leggen.

Ik ben zelf erg gefixeerd op tijden en ik herken de andere geluiden ook. Maar vorig jaar kwam ik met een pr en een podium plek sjacho over de finish. Omdat ik mijn tijd niet heb gehaald. Daarentegen kwam ik tijdens mijn eerste halve triathlon huilend over de finish met een ontlading van alles wat ik daar jaar had meegemaakt.

Dat is de reden dat ik je adviseer niet op een tijd te gaan, maar op een goed gevoel. Als hartslag je onvoldoende kan pacen, dan kan je dat met tempo's of ook zelfs tijden doen. Maar een richttijd vind ik met jouw ervaring en huidige niveau niet de beste benadering.

-- M

33

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Helemaal herkenbaar en mee eens, Mstyz.

triathlon is 3x leuker!

34

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

LindaRotterdam schreef:
MontanaMan schreef:

De Forestman waar ik me voor ingeschreven heb heeft helemaal een lange T1, 1.6km lopen van zwem exit naar de fiets. Daar is het: extra schoenen bij zwemexit neerzetten. Bij einde zwemmen, wetsuit uit, schoenen aan, rennen met wetsuit in de hand naar T1, schoenen uit,en dan de fiets op.

Zou wel even checken of dat mag. Normaal mag je pas in T1, en niet onderweg naar, je wetsuit geheel uitdoen.

Van de website van de organisatie:

On exiting the swim via the slipway follow the matted path up to the “Shoe Area”. Wetsuits, hats &
goggles must be bagged up and left (bags provided at registration & we’ll collect & return your bag!)
Put your shoes on and then start the 1.6km run along the road (signed) back to the transition area at
Moyles Court School.

Het moet dus zelfs, en je hoeft je wetsuit niet mee te nemen. In feite dus een extra transitie.

En eens met mstyz, het gevoel van de race is belangrijker dan de tijden, zeker op langere afstanden zijn er zoveel dingen die invloed op de tijd hebben. Daarom is het voor mij een streven, maar geen heilig doel. Ik train met een uiteindelijke tijd in gedachte, daar probeer ik naar toe te werken en hopelijk op een gegeven moment met loop trainingen ook op een race pace te trainen (in de hartslagzones die ik vol kan houden in een race) die ik denk te moeten kunnen halen op binnen die gestelde tijd te eindigen. Lukt dat in trainingen niet dan zal ik mijn streeftijd aanpassen en niet mijn pace in de trainingen. Maar dat is een proces wat zich de komende 8 maanden zal ontwikkelen.

35

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Over je tijden in trainingen af laten hangen van je verwachte of na te streven triathlontijd - echt? Hoe dan? Ik doe dat in elk geval niet. Ik train eigenlijk sowieso niet veel op tijd, veel meer op RPE/intensiteit (gevoelsmatig), of hartslag/vermogen. Fietsen sowieso, en bij de andere twee sporten alleen een deel van de intervallen, en dan zijn de 'losse' sporten leidend voor het tempo. Dus bij zwemmen de CSS-tijd en bij hardlopen, op dit moment, met een halve triathlon als hoofddoel, wat ik op een halve marathon loop (hoop te lopen). Als ik op triathlontempo zou trainen, zou ik te weinig intensief trainen, dat zou zonde zijn, intervallen op veredeld duurlooptempo. 

Ander verhaal is omvang en soorten intervallen, die hangen wel samen met wat mijn triathlondoel is.

Verder herken ik ook wel veel over hoe belangrijk het is om tijdens een triathlon de tijden die je in gedachten hebt los te kunnen  laten, en hoe moeilijk dat is. Ik ben daarin ook nog steeds aan het oefenen. Ik heb de afgelopen jaren extreem wisselvallig gepresteerd, nou, dat was af en toe wel de hogere acceptatiekunde! Bij de 1/3e van Oud-Gastel kwam ik vorig jaar op 1400 meter zwemmen 10 minuten later uit het water dan ik had verwacht - wat een dreun! En dat was nog maar het begin. Pas later ontdekte ik dat de meesten zo'n 5 minuten langzamer waren geweest dan verwacht (parcours...), maar toen had het het effect op de rest van de wedstrijd al gehad natuurlijk. Nouja, het was ook slecht weer, dus ook lastig om er überhaupt van te genieten.

Louise

36

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Hoe dichterbij de wedstrijd komt, hoe meer trainingen er komen op race intensiteit. Op dit moment is vrijwel al mijn lopen een stuk langzamer dan wat ik tijdens een halve triathlon vorig jaar gelopen heb. Maar in de 2 maanden voor een A wedstrijd zijn er wel een paar lange koppeltrainingen waarbij ik het looptempo op wedstrijd intensiteit (hartslag en RPE) uitvoer. In het begin korte loopjes, maar uiteindelijk in de 2 weken ervoor doe ik graag een training van: 2-3 uur fietsen waarvan laatste 2u op wedstrijdintensiteit (hartslag of RPE tot nu toe, komend jaar als ik een powermeter heb waarschijnlijk op wattage) en daarna 10-15km lopen op wedstrijdintensiteit. Die training laat me heel goed inschatten wat ik zou moeten kunnen lopen.
Dit jaar liep ik 12,5km in zo'n training een week voor een half 5:11, bij de wedstrijd (met heuvels) 5:17.
In 2017 deed ik een dergelijke training 2 weken vantevoren en toen liep ik over 15k 5:32 en in de wedstrijd 5:39 (met plaspauze).
Fietssnelheid is inderdaad moeilijker in te schatten met het weer, wegdek, hoogtemeters etc. En in trainingen komen daar stoplichten, kruisingen e.d. ook nog bij. Als ik dan ook nog kijk naar mijn relatieve klasseringen (beste 20% zwemmers, beste 40% fietsers bijvoorbeeld) en wat dat voor een tijden waren dan kan ik meestal mijn tijd redelijk inschatten. Als wetenschapper houd ik wel van cijfers, en probeer gehoopte tijden en tempo's ook zo realistisch mogelijk in te schatten. Maar dat is een dus een streven of iets waarop ik hoop. Met de nadruk op 'hopen', in tegenstelling tot 'verwachten'. Als je iets verwacht en dat gebeurd niet leidt dat tot teleurstelling terwijl wanneer het wel gebeurd je tevreden bent omdat het aan je verwachtingen voldoet. Als je iets hoopt en dat gebeurd dan ben je blij want je was er niet vanuit gegaan, gebeurd het niet dan mis je er niets aan want je verwachtte het niet, je hoopte het alleen (er vanuit gaande dat alles zou gaan zoals gehoopt). Als ik me tijdens de wedstrijd goed voel, maar het gaat langzamer dan gehoopt, dan ga ik niet forceren, dan ga ik ervan uit dat de omstandigheden zwaarder zijn, en heb ik er echt geen problemen mee.
Een keer heb ik me wel rot lopen ergeren in een wedstrijd, maar dat had niks met mijn eigen gehoopte doelen te maken (>2k zwemmen in een OD waar het 1.5k zou zijn, ze hadden van een driehoek een rechthoek gemaakt maar de zijdes niet ingekort, moeten stoppen voor een stoplicht waarbij gezegd werd dat die stoptijd genoteerd werd en werd afgetrokken van de eindtijd maar de official bij het stoplicht niks noteerde en van niks wist, 2x moeten stoppen bij het opdraaien van een rotonde, fietsen over een dual carriageway waar auto's met 120km/u voorbij raasden, weer moeten stoppen bij de t-splitsing van de turnaround en vervolgens hardlopen over een boulevard tussen allemaal wandelaars. Mij zullen ze niet meer zien bij Bournemouth triathlon).

37

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Louise schreef:

Over je tijden in trainingen af laten hangen van je verwachte of na te streven triathlontijd - echt? Hoe dan? Ik doe dat in elk geval niet. Ik train eigenlijk sowieso niet veel op tijd, veel meer op RPE/intensiteit (gevoelsmatig), of hartslag/vermogen. Fietsen sowieso, en bij de andere twee sporten alleen een deel van de intervallen, en dan zijn de 'losse' sporten leidend voor het tempo. Dus bij zwemmen de CSS-tijd en bij hardlopen, op dit moment, met een halve triathlon als hoofddoel, wat ik op een halve marathon loop (hoop te lopen). Als ik op triathlontempo zou trainen, zou ik te weinig intensief trainen, dat zou zonde zijn, intervallen op veredeld duurlooptempo. 

Ander verhaal is omvang en soorten intervallen, die hangen wel samen met wat mijn triathlondoel is.

Verder herken ik ook wel veel over hoe belangrijk het is om tijdens een triathlon de tijden die je in gedachten hebt los te kunnen  laten, en hoe moeilijk dat is. Ik ben daarin ook nog steeds aan het oefenen. Ik heb de afgelopen jaren extreem wisselvallig gepresteerd, nou, dat was af en toe wel de hogere acceptatiekunde! Bij de 1/3e van Oud-Gastel kwam ik vorig jaar op 1400 meter zwemmen 10 minuten later uit het water dan ik had verwacht - wat een dreun! En dat was nog maar het begin. Pas later ontdekte ik dat de meesten zo'n 5 minuten langzamer waren geweest dan verwacht (parcours...), maar toen had het het effect op de rest van de wedstrijd al gehad natuurlijk. Nouja, het was ook slecht weer, dus ook lastig om er überhaupt van te genieten.

Louise

Volgens mij is het een mogelijkheid om je richttijd in een triathlon vast te stellen op basis van je trainingen. Andersom dus.

38

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Ja, precies - dan train je op een bepaalde intensiteit, en dan leid je daaruit een verwachte of gehoopte triathlontijd af.

MontanaMan schreef:

Als ik me tijdens de wedstrijd goed voel, maar het gaat langzamer dan gehoopt, dan ga ik niet forceren, dan ga ik ervan uit dat de omstandigheden zwaarder zijn, en heb ik er echt geen problemen mee.

Als dat het is, ja, dan kan ik er ook wel vrede mee hebben. Maar ik heb soms toch echt het langzamer zijn intern te attribueren, zeg maar, dus dat ik echt niet de omstandigheden de schuld kan geven, maar dat het toch echt aan iets in mezelf ligt, dus dat er niet uit wil komen waar ik voor getraind heb. En dat kan toch wel heel frustrerend zijn.

Louise

39

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Hoi,

Bedankt voor alle reacties. Voorlopig laat ik de 5:30 even als doel staan. Dat geeft mezelf veel motivatie voor het trainen. Naarmate ik dichterbij de race kom en iets beter weet hoe hard ik fiets en loop zal ik m'n tijd nog wat bijschaven. Als ik die dag alles heb gegeven en er blijkt echt niet meer in te zitten kan ik er prima mee leven:P. Iedergeval leuk om te lezen hoe mensen er verschillend mee omgaan. Ik weet ook dat als ik nu de halve zou doen dat ik m wel zou uitlopen(klopt af....) dus een eindtijd vind ik wel leuk om mee te werken. Voor nu genoeg op internet gezeten. Ik gaat ff een stukkie lopen!

40

Re: Richttijd op basis van eindttijd kwart triathlon

Succes en ik ben benieuwd hoe het traject zal verlopen!