1 Laatst bewerkt door mcguyver (28-12-18 10:33:03)

Onderwerp: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Allen, ik zwem nu ruim een jaar en in dat jaar loop ik tegen wat vraagjes aan waar jullie misschien het antwoord op hebben. De vragen gaan over een 50m zwembad met afgezette banen voor borstcrawl. (1) wisselen bij het keerpunt: wie gaat voor? De snellere of de langzamere? (2) mensen die hangen/praten bij het keerpunt waardoor anderen acrobatische toeren moeten uithalen om te keren. Wat zijn hier de manieren? Ik heb er last van. (3) als ik ingehaald wordt ga ik dan langzamer om de snellere zwemmer sneller te laten passeren? (4) Tot slot: bij onbedoeld persoonlijk contact door een ander bij mij of ik bij een ander; moeten er dan dan excuses gemaakt worden?

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

1) De snellere gaat voor. Als je ingehaald wordt, blijf dan aan de zijkant, als je weet dat er een snellere vlak achter je zit, wacht dan even bij het keerpunt. Als je sneller bent, tik de langzamere voorganger dan even aan bij de enkel zodat hij/zij weet dat je er bent.
2) Blijf zoveel mogelijk aan de zijkant. Het meest irritante wat ik daar heb meegemaakt was in een dubbele baan (dus lekker breed), maar waar 3 mensen bij het keerpunt stonden. Een midden in de rechterbaan, een midden in de linkerbaan, en de laatste stond daar tussen in. Ik wilde links van haar keren, maar toen ik naar links ging begon zij ook langzaam die kant op te gaan. En dit trucje deed ze meerdere keren, ook bij het zwemmen, langzaam naar het midden gaan terwijl ik haar aan het inhalen was, toen kwamen we tegen elkaar aan. Uiteindelijk klaagde zij bij de badmeester dat ik haar telkens in de weg zat. Hij sprak mij er op aan en toen heb ik het uitgelegd waarna hij haar er gelukkig op aansprak. Als je aan de kant hangt hou ruimte over voor de zwemmers om te keren.
3) Dat hoeft niet, maar maakt het wel makkelijker. Het hangt er ook vanaf of er een tegenligger komt. Is er geen tegenligger in de baan dan hoef je niet langzamer te gaan zwemmen, of extra te versnellen om er snel langs te kunnen. Ik zou zeggen dat snelle zwemmer meer moet versnellen dan dat de langzamere langzamer moet gaan zwemmen.
4) Verontschuldigen is nooit slecht, maar ik ga er niet voor stoppen. Maar ik probeer me later wel altijd te verontschuldigen. Mijn linkerarm zwaait nogal uit en daarmee raak ik nog wel eens iemand in de baan ernaast (wordt aan gewerkt). Gister kwam er een bij me in de borstcrawlbaan die schoolslag ging zwemmen. Na 2 baantjes ging hij toch terug naar de schoolslag baan. Ik kwam net na hem aan (had ingehouden), en toen hij van baan wisselde trapte hij me vrij hard op mijn dijbeen. Ik denk per ongeluk aangezien hij mogelijk niet wist dat ik alweer vlak achter hem zat, maar het was een behoorlijke trap. Hij keek ook om na die trap, maar zei verder niks, terwijl excuses zeker op zijn plaats waren geweest.

3

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Uitstekend verwoord door mr Montanaman, ik heb daar verder niets inhoudelijks aan toe te voegen.

Als je je wilt vermaken en verwonderen dan raad ik deze thread aan:

https://forum.slowtwitch.com/forum/Slow … s#p1036721

4

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Maca944 schreef:

Uitstekend verwoord door mr Montanaman, ik heb daar verder niets inhoudelijks aan toe te voegen.

Als je je wilt vermaken en verwonderen dan raad ik deze thread aan:

https://forum.slowtwitch.com/forum/Slow … s#p1036721

Geweldig herkenbaar! Met name het type dat op de bodem ligt. Die hebben we hier in Breda ook dank je voor post!

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

mcguyver schreef:
Maca944 schreef:

Uitstekend verwoord door mr Montanaman, ik heb daar verder niets inhoudelijks aan toe te voegen.

Als je je wilt vermaken en verwonderen dan raad ik deze thread aan:

https://forum.slowtwitch.com/forum/Slow … s#p1036721

Geweldig herkenbaar! Met name het type dat op de bodem ligt. Die hebben we hier in Breda ook dank je voor post!

Het bodemtype ken ik niet; enig idee waarom ze dat doen?

6

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Ik wil nog even een punt 5 en mijn eigen grootste ergernis toevoegen: ga niet beginnen met zwemmen als iemand net naast je een keerpunt aan het doen is. Als diegene die al aan het zwemmen is sneller is, ga er dan achter zwemmen, of als die persoon langzamer is had je eerder moeten vertrekken.
En nog een tip:  met 3 naast elkaar in de baan (eentje inhalen met tegenligger) gaat prima als iedereen borstcrawl zwemt. Mocht ik een keer schoolslag zwemmen en ik zie dit aankomen, dan ga ik een stukje borstcrawl zwemmen om het makkelijker te maken voor iedereen.
Belangrijkste is denk ik om gewoon op een normale manier mensen aan te spreken op hun gedrag, mensen doen dingen ook uit onwetendheid en niet altijd opzettelijk. Meestal toch de beste oplossing (tenzij er iemand op zijn teentjes is getrapt dat je hem toch bij kan houden in de snelle baan terwijl je zwanger bent tongue )

7

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

mcguyver schreef:

Het bodemtype ken ik niet; enig idee waarom ze dat doen?

Ik denk deep sea diving zonder perslucht.

Je moet sneller dan de klos zijn.

8

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Eens met wat er tot nu toe is gezegd!

9

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Ik ook eens!

Sandra86 schreef:

Belangrijkste is denk ik om gewoon op een normale manier mensen aan te spreken op hun gedrag, mensen doen dingen ook uit onwetendheid en niet altijd opzettelijk.

+1 - al heb ik ook wel meegemaakt dat je dan de volle laag krijgt. Zoals een keer toen ik er eentje op aansprak dat ik drie keer zijn voeten in mijn gezicht had gekregen omdat hij na inhalen te snel naar rechts kwam - dat lag helemaal aan mij, zei hij. Nou, ik ben ontelbare keren ingehaald, maar ik heb dat toch echt alleen maar toen meegemaakt!. Maar er zijn zeker ook mensen die geen idee hebben. En het is sowieso een beetje geven en nemen/rekening houden met elkaar natuurlijk, zeker als het heel druk is.

Die van het gaan-beginnen-als-ik-net-kom-keren staat bij mij ook hoog in de ergernissen. Je niet laten inhalen, dus versnellen als je ingehaald wordt, is ook een irritante.

En wat doen jullie: voor je langzame techiekoefeningen (scullen bijvoorbeeld, of alleen op je benen) in de borstcrawlbaan blijven of naar een langzamere baan opschuiven? Daar wordt volgens mij verschillend over gedacht. Ik schuif op als het druk is.

En @Sandra over zwanger snel zijn - volgens mij spelen er in de borstcrawlbaan sowieso wel vaker man-vrouw-dingetjes, ook als je niet zwanger bent. Althans, in sommige zwembaden. Zoals dat versnellen bij inhalen - noem je het anders bij zwemmen eigenlijk ook gechickt worden?

Louise

10

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Louise schreef:

En wat doen jullie: voor je langzame techiekoefeningen (scullen bijvoorbeeld, of alleen op je benen) in de borstcrawlbaan blijven of naar een langzamere baan opschuiven? Daar wordt volgens mij verschillend over gedacht. Ik schuif op als het druk is.
Louise

Ik kijk hoe druk het is in de snelle baan, en hoe druk het is in de andere banen. Meestal komt het er op neer dat ik naar een langzamere baan ga, of de techniekoefeningen maar voor een keer oversla... En voor lange afstanden heb ik vaker fijn gezwommen in een baan waar een paar mensen serieus schoolslag aan het zwemmen zijn voor hun conditie, dan in de snelle baan waar je de hele tijd door sprinters wordt ingehaald.

Louise schreef:

Zoals dat versnellen bij inhalen - noem je het anders bij zwemmen eigenlijk ook gechickt worden?
Louise

Interessante vraag, ik heb het even opgezocht: volgens https://www.chicked.com/join-the-team/ maakt de sport niet uit, bekendste is natuurlijk wel het wielrennen.

11

Re: Zwem etiquette, hoe heurt het eigenlijk?

Sandra86 schreef:

Ik kijk hoe druk het is in de snelle baan, en hoe druk het is in de andere banen. Meestal komt het er op neer dat ik naar een langzamere baan ga, of de techniekoefeningen maar voor een keer oversla...

Zo doe ik het ook, ja.

Sandra86 schreef:
Louise schreef:

Zoals dat versnellen bij inhalen - noem je het anders bij zwemmen eigenlijk ook gechickt worden?
Louise

Interessante vraag, ik heb het even opgezocht: volgens https://www.chicked.com/join-the-team/ maakt de sport niet uit, bekendste is natuurlijk wel het wielrennen.

Haha - leuk, ga ik dat ook zo noemen wink

Louise