1

Onderwerp: Combineren voetbal/triathlon

Beste sporters,

Zelf heb ik nu een jaar kennis gemaakt met de triathlonsport. Ik heb nu 2x 1/8 triathlon gedaan, en dat bevalt me goed. Het lastige is dat ik normaliter 3x per week voetbal. Dit zijn 2 trainingen en een wedstrijd.

Nu wil gaan trainen voor de kwart triathlon deze zomer. Hoe zouden jullie dit aanpakken..? Dan heb ik het met name over het invullen van je trainingsactiviteiten.

Ik hoop van jullie te horen.

Groet,
Joeri

2

Re: Combineren voetbal/triathlon

Ik denk dat het de vraag is wat je doel is bij de 1/4 triathlon, wil je hem finishen, of wil je voor een bepaalde tijd gaan? En wanneer is de 1/4 triathlon die je wil gaan doen, aan het begin van de zomer of heb je na het voetbalseizoen nog een aantal maanden om te trainen?

Zelf voetbal ik ook, zei het alleen nog maar op een laag niveau. Trainen doe ik niet, alleen op zaterdag een wedstrijd en op woensdagavond een wedstrijd zaalvoetballen. Als je nog 2 keer ik de week traint, dan neem ik aan dat je basisconditie wel in orde is. Ik heb mijn voetbaltrainingen altijd gezien als intervaltraining (voor het hardlopen) en daarbuiten me met name gericht op de wat langere duurlopen. Als je wat beperkt bent in je tijd, zou ik me gedurende het voetbalseizoen met name richten op fietsen en zwemmen.

Wat ik daarnaast doe is dat ik vaak op woensdagochtend voordat ik naar mijn werk ga een uur op de Tacx fiets, zodat ik op de woensdagen dat ik moet zaalvoetballen toch ook een serieuze fietstraining kan doen.

3

Re: Combineren voetbal/triathlon

Lijken me goede adviezen van Mart. Het is alleen wel voor de meeste triatleten al lastig zat om drie sporten fatsoenlijk op niveau te krijgen, en daar nog een vierde intensief bij doen wordt helemaal een boel gegoochel met je tijd  - waarbij je ook rekening moet houden met voldoende rust & herstel. Maar een beetje leuk een kwart triathlon finishen moet geen probleem zijn op zo'n sportieve basis en als de 1/8en al goed gingen.

Louise

4

Re: Combineren voetbal/triathlon

Ik zit met hetzelfde, voetbal ook 3x per week. Ben nu 2 jaar bezig met triathlons en heb tot nu toe 4 kwarts gedaan en vorig jaar ook een 1/3. Omdat mijn basis conditie wel goed is, train ik tijdens het voetbal seizoen alles 1x per week, het liefst ga ik nog een keer extra zwemmen maar dat schiet er vaak bij in. Tegen het einde van de competitie voer ik mijn trainingsfrequentie op.

De 1/3 vorig jaar deed ik in juni dat kwam wel wat vroeg, maar met triathlons in juli en augustus heb ik het idee dat ik er wel klaar voor ben. Verder doe ik in het najaar wel eventjes rustig aan. Maar zo rond november/december begint het weer te kriebelen en pak ik de trainingen weer op.

Gezien mijn voetbalwedstrijden op zondag zijn vermijd ik tijdens het voetbalseizoen hardlopen op zaterdag, zodat ik tijdens de wedstrijd geen zware benen heb. Maar fietsen of zwemmen gaat prima.

Ik zou graag nog eens wat langere afstanden doen, maar voor nu vind ik voetbal te leuk om ermee te stoppen. Maar wie weet dit jaar einde van de zomer een halve...