1 Laatst bewerkt door gp4kika (27-12-18 17:11:24)

Onderwerp: Nieuw en op zoek

Hallo! Mijn naam is Gerard, man, 66 jaar en 36 jaar samenwonend met Agnes en we hebben samen 3 volwassen kinderen. Ik woon in Duiven (tussen Arnhem en Zevenaar). Ik ben dus nieuw op dit forum en hoop in korte tijd veel te leren op dit forum omdat ik in augustus 2019 de Ironman 70.3 in Vichy ga doen voor de stichting KiKa (Kinderen kankervrij).

Ik ga dan wel flink uit mijn comfortzone als duurloper (marathon en verder...) maar voor KiKa heb ik alles over! Ik ben nog wel op zoek naar een goede tijdrit/triatlon fiets, in ieder geval goed genoeg om een redelijke rit van 90K tijdens deze halve triatlon te rijden. Die fiets wil ik wel z.s.m. aanschaffen want er moet wel getraind worden natuurlijk!


Zwemmen is ook niet mijn sterkste kant maar ik heb mij aangemeld bij 'Zwemanalyse' en ga in januari starten met een cursus borstcrawl voor beginners in Nijmegen: er wordt aan gewerkt dus.

Voor het trainen heb ik op zich wel tijd want ik ben onlangs gepensioneerd en geef zelf diverse vormen van (hard)looptraining. Zie ook www.mindful2.nl/kika voor mijn motivatie om een keer een halve triatlon te doen. Wie mij kan tippen voor een geschikte, niet al te dure fiets: g r a a g !!! Ik vrees dat niemand op dit forum veel aan mij zal hebben (behalve dan op loop-gebied!) in eerste instantie, maar waar ik kan zal ik mijn bijdrage leveren! Sportieve groet en alle goeds voor 2019...

2

Re: Nieuw en op zoek

Hi Gerard,

Welkom op dit forum. Een goede plek om zo veel mogelijk te leren van deze uitdagende en zeer verslavende sport. Ikzelf doe ook dit jaar mee aan IM70.3 Vichy, dus wellicht zien we elkaar daar?

Een tijdritfiets is handig, maar in de aanloop naar de wedstrijd kan ook met een normale racefiets doen. Met name de komende periode zal je niet veel buiten komen, en al helemaal niet met een tijdritfiets. Wat vind je trouwens niet zo duur, dat is voor iedereen weer helemaal anders. ;-) Als je het mij vraagt zal je zeker een ander antwoord krijgen.

Groet,
Matthijs

3 Laatst bewerkt door gp4kika (27-12-18 19:40:57)

Re: Nieuw en op zoek

mstyz schreef:

Hi Gerard,
Welkom op dit forum. Een goede plek om zo veel mogelijk te leren van deze uitdagende en zeer verslavende sport. Ikzelf doe ook dit jaar mee aan IM70.3 Vichy, dus wellicht zien we elkaar daar?
Een tijdritfiets is handig, maar in de aanloop naar de wedstrijd kan ook met een normale racefiets doen. Met name de komende periode zal je niet veel buiten komen, en al helemaal niet met een tijdritfiets. Wat vind je trouwens niet zo duur, dat is voor iedereen weer helemaal anders. ;-) Als je het mij vraagt zal je zeker een ander antwoord krijgen.
Groet,
Matthijs

Hi Matthijs, dank voor je bericht. Ja, wie weet zien we elkaar daar! Ik heb zelfs geen racefiets, wel een Cannondale mountainbike maar of je daar nu je trainingen op moet/kunt doen met voldoende effect c.q. voorbereiding voor een triatlon? Ja, wat is duur..., ik ga voor een gebruikte en de prijs maakt mij niet zoveel uit als ik 'm daarna met geen of weinig verlies weer kan verkopen. Voor mij staat het allemaal in het teken van KiKa dus investeer ik het liefst zo min mogelijk. Succes en groet met jouw voorbereidingen! Gerard

4

Re: Nieuw en op zoek

Een goede fiets is er een die wat betreft geometrie goed bij je past. Daar kun je een meting voor laten doen (zoeken op het forum op bikefit levert denk ik heel wat op). Zo'n meting kost wel wat (ong 250 euro), maar dan zit je lekkerder op je fiets, dan train je dus ook liever, en je komt ook lekkerder de fiets af om nog te lopen. Doe je een bikefit in een fietsenzaak dan krijg je vaak een deel terug als je daar ook een fiets aanschaft. Maar met de resultaten kun je uitzoeken (of wordt aangegeven) welke modellen fietsen en in welke mate bij je passen. Is je doel om gewoon te finishen, dan kun je ook best naar een wielrenfiets ipv een triathlonfiets kijken. De overgang fietsen naar lopen is dan minder soepel, maar zelf heb ik nooit een bewust verschil gemerkt van wielrenfiets naar rennen tov triatlonfiets naar rennen, en dat kun je ook best trainen in koppelrainingen. Ook voor een wielrenfiets is een bikefit wel aan te raden. Kies je voor een wielrenfiets dan is er wel veel meer tweedehands keuze. Succes en ik hoop dat je je streefbedrag haalt!

5

Re: Nieuw en op zoek

Gerard welkom! Je hebt een ideale sport gekozen om je pensionering te vieren, ik denk dat je het aardig druk gaat krijgen wink Kika is natuurlijk een geweldig doel en ik wens je alle succes. Houd ons op de hoogte van je vorderingen, ik vind het altijd erg leuk om door de ogen van een (triathon)beginner te kijken.

Ik zou gewoon een tweedehands racefiets aanschaffen voor je trainingen en daar alvast mee beginnen. Als je het meteen helemaal 'goed' wilt doen en je hebt het geld (er voor over) dan kan je naar een triathlonwinkel gaan voor een bikefit, anders zou ik het lekker simpel houden. Houd er wel rekening mee dat je na het fietsen nog moet lopen dus besteed wel wat tijd aan het vinden van een fiets die bij je past. Aan de andere kant, als je voor een paar honderd euro een tweedehands fiets koopt en hij bevalt niet dan zet je hem gewoon op marktplaats, het is niet dat je er net zo'n lange relatie mee moet hebben als met Agnes.

Veel succes en plezier!

6

Re: Nieuw en op zoek

MontanaMan schreef:

Een goede fiets is er een die wat betreft geometrie goed bij je past. Daar kun je een meting voor laten doen (zoeken op het forum op bikefit levert denk ik heel wat op). Zo'n meting kost wel wat (ong 250 euro), maar dan zit je lekkerder op je fiets, dan train je dus ook liever, en je komt ook lekkerder de fiets af om nog te lopen. Doe je een bikefit in een fietsenzaak dan krijg je vaak een deel terug als je daar ook een fiets aanschaft. Maar met de resultaten kun je uitzoeken (of wordt aangegeven) welke modellen fietsen en in welke mate bij je passen. Is je doel om gewoon te finishen, dan kun je ook best naar een wielrenfiets ipv een triathlonfiets kijken. De overgang fietsen naar lopen is dan minder soepel, maar zelf heb ik nooit een bewust verschil gemerkt van wielrenfiets naar rennen tov triatlonfiets naar rennen, en dat kun je ook best trainen in koppelrainingen. Ook voor een wielrenfiets is een bikefit wel aan te raden. Kies je voor een wielrenfiets dan is er wel veel meer tweedehands keuze. Succes en ik hoop dat je je streefbedrag haalt!

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik heb inderdaad al wat zitten neuzen in alle berichten over bikefit. En jouw suggestie om naar een wielrenfiets te kijken is ook wel een goeie, daarvan is het aanbod inderdaad een stuk groter en mogelijk ook betaalbaarder. Nogmaals dank en ik ga voor het streefbedrag!

7

Re: Nieuw en op zoek

Maca944 schreef:

Gerard welkom! Je hebt een ideale sport gekozen om je pensionering te vieren, ik denk dat je het aardig druk gaat krijgen wink Kika is natuurlijk een geweldig doel en ik wens je alle succes. Houd ons op de hoogte van je vorderingen, ik vind het altijd erg leuk om door de ogen van een (triathon)beginner te kijken.

Ik zou gewoon een tweedehands racefiets aanschaffen voor je trainingen en daar alvast mee beginnen. Als je het meteen helemaal 'goed' wilt doen en je hebt het geld (er voor over) dan kan je naar een triathlonwinkel gaan voor een bikefit, anders zou ik het lekker simpel houden. Houd er wel rekening mee dat je na het fietsen nog moet lopen dus besteed wel wat tijd aan het vinden van een fiets die bij je past. Aan de andere kant, als je voor een paar honderd euro een tweedehands fiets koopt en hij bevalt niet dan zet je hem gewoon op marktplaats, het is niet dat je er net zo'n lange relatie mee moet hebben als met Agnes.

Veel succes en plezier!


Haha Maca944, dat heb je allemaal goed gezegd! Want misschien is het allemaal wel eenmalig (die triathlon) omdat het nu voor KiKa is en ik daarmee dus uit mijn comfortzone stap. Of het moet zijn dat ik 'het triathlon virus' te pakken krijg natuurlijk...
Ik ga in eerste instantie voor het finishen op een 'gezonde' manier dus het materiaal moet wel bij mij passen zodat ik in de aanloop geen blessures ga oplopen maar dat hoeft inderdaad niet direct de hoofdprijs te kosten... Dank voor je bericht en ik zal je op de hoogte houden...

8

Re: Nieuw en op zoek

Welkom op het forum! Ik heb in 2016 de (mijn enige) hele van Vichy gedaan. Mooi daar, wel een heel circus. Mag ik vragen waarom je voor het goede doel zulke dure en verre doelen stelt?

Over een fiets: als je je geld moet verdelen, zou ik ook liever bikefit + tweedehands fiets doen dan alleen een nieuwe fiets. En een keer een halve kan inderdaad prima op een racefiets (met opzetstuur). Ik vind de overgang naar het lopen niet zo'n verschil, ik ga alleen wel behoorlijk wat harder op een triatlonfiets vanwege de betere aerodynamica. Maar als ik maar één fiets zou hebben, zou het een racefiets zijn, daar kan je meer mee.

mstyz schreef:

Met name de komende periode zal je niet veel buiten komen, en al helemaal niet met een tijdritfiets.

Hoezo - het is een superzachte winter tot nu toe, buiten fietsen gaat prima, vindt zelfs deze zomerliefhebster, vandaag nog dik 3 uur - beetje duimen dat het zo blijft!

Louise

9

Re: Nieuw en op zoek

Ik rij ook nog steeds veel buiten. Straks ook een 3 tal uurtjes. Maar TT fiets staat wel op zolder nu rij vooral op race en mtb nu.

10 Laatst bewerkt door gp4kika (01-01-19 16:01:52)

Re: Nieuw en op zoek

Louise schreef:

Welkom op het forum! Ik heb in 2016 de (mijn enige) hele van Vichy gedaan. Mooi daar, wel een heel circus. Mag ik vragen waarom je voor het goede doel zulke dure en verre doelen stelt?

Over een fiets: als je je geld moet verdelen, zou ik ook liever bikefit + tweedehands fiets doen dan alleen een nieuwe fiets. En een keer een halve kan inderdaad prima op een racefiets (met opzetstuur). Ik vind de overgang naar het lopen niet zo'n verschil, ik ga alleen wel behoorlijk wat harder op een triatlonfiets vanwege de betere aerodynamica. Maar als ik maar één fiets zou hebben, zou het een racefiets zijn, daar kan je meer mee.
Louise

Dankjewel Louise. Wat leuk om te horen dat jij, weliswaar de hele, triathlon in Vichy hebt gedaan! Ik vroeg mij eigenlijk af of je eind augustus wel een swimsuit nodig hebt voor Vichy, het water lijkt mij dan warm geoeg voor die 1,9K?

Wat betreft jouw vraag over mijn dure en verre doelen: de halve Triathlon in Vichy wordt georganiseerd door KiKa Extreme, de marathon van Athene door Run for KiKa marathon. Het zijn dus georganiseerde reizen voor sporters/lopers die KiKa willen steunen en daar als kleinere of grotere groep naar toe gaan nadat ieder persoonlijk een minimum streefbedrag aan donatiegelden heeft opgehaald. De (ultra) marathon des Sables in 2020 is een individuele actie van mij voor KiKa: ik had deze al voor 2014 op mijn lijstje staan maar door hartritmestoornissen ging dat feest niet door. Gelukkig zijn die problemen na een ingreep geheel opgelost en ga ik nu opnieuw proberen deze voor mij ultieme droom (deelname aan de MdS) waar te maken.

Inmiddels heb ik een racefiets gekocht, nieuw, met een Shimano Ultegra R8000-groep, 11 speed: dubbele voorderailleur Ultegra R8000, achterderailleur Ultegra R8000 11 speed en crankstel Shimano Ultegra R8000 compact. Nieuw omdat je hoogstwaarschijnlijk toch weer extra kosten moet maken aan onderhoud voor een gebruikte racefiets.

Groeten van Gerard

11

Re: Nieuw en op zoek

Een wetsuit hoeft waarschijnlijk niet (is pas verplicht als de watertemperatuur onder een bepaalde grens komt, om onderkoeling te voorkomen) maar mag waarschijnlijk wel (wetsuite is verboden als de temperatuur boven een bepaalde grens komt om oververhitting van atleten te voorkomen). Een wetsuit maakt het zwemmen voor velen wel veel makkelijker, je ligt iets hoger in het water, en het houdt je benen ook hoger, waardoor je een stuk minder weerstand hebt. En daardoor verspil je minder energie en begin je frisser aan het fietsen.

12

Re: Nieuw en op zoek

Hoi Gerard, je ritmestoornissen, zijn die verholpen dmv een ablatie?
Hoe is je dat bevallen?
Ik heb er zelf mee te maken en voor mij zou dit een optie zijn maar ik twijfel of ik dit wel wil. Heb er alleen last van tijdens het sporten en dan nog lang niet altijd, vooral tijdens trainingen op langdurige hoge hf en tijdens wedstrijden.

13

Re: Nieuw en op zoek

Hedcandy schreef:

Hoi Gerard, je ritmestoornissen, zijn die verholpen dmv een ablatie?
Hoe is je dat bevallen?
Ik heb er zelf mee te maken en voor mij zou dit een optie zijn maar ik twijfel of ik dit wel wil. Heb er alleen last van tijdens het sporten en dan nog lang niet altijd, vooral tijdens trainingen op langdurige hoge hf en tijdens wedstrijden.

Ja inderdaad Hedcandy, d.m.v. een ablatie. Die is in februari 2017 gedaan en bij mij is het atriumfibrilleren (AF) nu geheel verdwenen. Gebruik zelfs 0,0 aan medicatie, ook geen bloedverdunners. Ik kreeg er omstreeks 2005 voor het eerst last van en het nam in de loop der jaren langzaam maar zeker toe. Ik had er te pas en te onpas last van, dus niet specifiek gebonden aan inspanning tijdens het sporten. Ook dat gebeurde natuurlijk wel: in augustus 2016 heb ik een halve marathon op Vlieland moeten afbreken na 7K vanwege AF met een hartslag van ver boven de 200: nou, dan verzuur je in no-time en voel je je echt niet prettig. Voor de ablatie wel tijden medicatie gebruikt maar het effect werd steeds minder. De twee maanden voor de ablatie heb ik nauwelijks kunnen werken omdat ik bijna 24/7 last had van AF. De ingreep zelf viel mij erg mee, wel nog een aantal maanden moe dus vanaf de zomer van 2017 weer langzaam gaan opbouwen.

14

Re: Nieuw en op zoek

MontanaMan schreef:

Een wetsuit hoeft waarschijnlijk niet (is pas verplicht als de watertemperatuur onder een bepaalde grens komt, om onderkoeling te voorkomen) maar mag waarschijnlijk wel (wetsuite is verboden als de temperatuur boven een bepaalde grens komt om oververhitting van atleten te voorkomen). Een wetsuit maakt het zwemmen voor velen wel veel makkelijker, je ligt iets hoger in het water, en het houdt je benen ook hoger, waardoor je een stuk minder weerstand hebt. En daardoor verspil je minder energie en begin je frisser aan het fietsen.

Thx voor je reactie! Ik zal me er eens verder in verdiepen maar ik hoor her en der (als leek!) dat een wetsuit nogal een strubbeling is bij aan- en uitkleden? Dat lijkt mij dan veel tijd kosten en voor de temperatuur hoef je het eind augustus (in Frankrijk) waarschijnlijk niet te doen... Ik heb wel een zwembroek (driekwart, dus met pijpen tot net boven de knie) aangeschaft van neopreen van 4mm, dat geeft al wel wat drijfvermogen...
Groeten van Gerard

15

Re: Nieuw en op zoek

Herkenbaar, die hoge hf! Bij mij tettert ie ook naar de 230-240. Maar als ik dan ga wandelen is het meestal met een halve tot hele minuut weer weg.
Het gevoel van druk op de borst en naar adem moeten happen is idd niet zo tof, maar ach.
Wel lastig, soms heb ik het 3x in een wedstrijd.
Maar zo lang ik er geen dagelijks last van heb ga ik het niet laten laseren denk ik.

Je mag daarna 3mnd niet sporten toch? Ik zou niet weten hoe ik dat moet doorkomen bijv...

16

Re: Nieuw en op zoek

230-240 is eigenlijk een beetje extreem, dat is om steendood te vallen.

17

Re: Nieuw en op zoek

ronnyke schreef:

230-240 is eigenlijk een beetje extreem, dat is om steendood te vallen.

Nee hoor, zo lang het niet te lang duurt.
Het is trouwens meer fibrileren dan he, het signaal neemt zeg maar een short cut en gaat dan rondzingen.
Je voelt het ook zo op de borst, pfff prrr trilt het dan.

18

Re: Nieuw en op zoek

gp4kika schreef:
MontanaMan schreef:

Een wetsuit hoeft waarschijnlijk niet (is pas verplicht als de watertemperatuur onder een bepaalde grens komt, om onderkoeling te voorkomen) maar mag waarschijnlijk wel (wetsuite is verboden als de temperatuur boven een bepaalde grens komt om oververhitting van atleten te voorkomen). Een wetsuit maakt het zwemmen voor velen wel veel makkelijker, je ligt iets hoger in het water, en het houdt je benen ook hoger, waardoor je een stuk minder weerstand hebt. En daardoor verspil je minder energie en begin je frisser aan het fietsen.

Thx voor je reactie! Ik zal me er eens verder in verdiepen maar ik hoor her en der (als leek!) dat een wetsuit nogal een strubbeling is bij aan- en uitkleden? Dat lijkt mij dan veel tijd kosten en voor de temperatuur hoef je het eind augustus (in Frankrijk) waarschijnlijk niet te doen... Ik heb wel een zwembroek (driekwart, dus met pijpen tot net boven de knie) aangeschaft van neopreen van 4mm, dat geeft al wel wat drijfvermogen...
Groeten van Gerard

Het aantrekken kost wat moeite, maar doe je voor de wedstrijd dus kost geen tijd wink Uittrekken gaat een stuk makkelijker, zo makkelijk dat zelfs bij een sprint triathlon de meesten een wetsuit aandoen als het mag. En een wetsuit uittrekken is ook te oefenen smile , net als de overgang van zwemmen naar fietsen en de wissel en overgang van fietsen naar lopen. Maar als finishen het doel is is de wisseltijd niet zo heel belangrijk, maar het voordeel pak je dan vooral doordat je tijdens het zwemmen minder energie verbruikt.

19

Re: Nieuw en op zoek

gp4kika schreef:

Dankjewel Louise. Wat leuk om te horen dat jij, weliswaar de hele, triathlon in Vichy hebt gedaan! Ik vroeg mij eigenlijk af of je eind augustus wel een swimsuit nodig hebt voor Vichy, het water lijkt mij dan warm geoeg voor die 1,9K?

Het water in Vichy is elk jaar zo'n beetje rond de grens van het wetsuitverbod. In mijn jaar was het verboden, toen was het water net een paar tienden te warm. Het is dus zeker goed te doen zonder, of het moet wel een heel uitzonderlijk koude zomer worden. Maar wat MontanaMan zegt: de meeste zwemmers zwemmen wel sneller en makkelijker met, en dat loont op 1,9 km wel. Dat is iets om in de maanden ervoor uit te proberen.

En let op: als er een wetsuitverbod is, mag je niks van neopreen aan, ook niet iets kleins zoals zo'n neopreen broek. In mijn jaar zijn daar diverse diskwalificaties door geweest.

Oja, en houd er sowieso rekening mee dat het snikheet kan zijn, daar, eind augustus. Op mijn wedstrijddag was het rond de 30, maar de dagen er voor tot wel 38 graden. Dus maak daar een 'strijdplan' voor, qua drinken enzo.

Louise

20

Re: Nieuw en op zoek

Louise schreef:
gp4kika schreef:

Dankjewel Louise. Wat leuk om te horen dat jij, weliswaar de hele, triathlon in Vichy hebt gedaan! Ik vroeg mij eigenlijk af of je eind augustus wel een swimsuit nodig hebt voor Vichy, het water lijkt mij dan warm geoeg voor die 1,9K?

Het water in Vichy is elk jaar zo'n beetje rond de grens van het wetsuitverbod. In mijn jaar was het verboden, toen was het water net een paar tienden te warm. Het is dus zeker goed te doen zonder, of het moet wel een heel uitzonderlijk koude zomer worden. Maar wat MontanaMan zegt: de meeste zwemmers zwemmen wel sneller en makkelijker met, en dat loont op 1,9 km wel. Dat is iets om in de maanden ervoor uit te proberen.

En let op: als er een wetsuitverbod is, mag je niks van neopreen aan, ook niet iets kleins zoals zo'n neopreen broek. In mijn jaar zijn daar diverse diskwalificaties door geweest.

Oja, en houd er sowieso rekening mee dat het snikheet kan zijn, daar, eind augustus. Op mijn wedstrijddag was het rond de 30, maar de dagen er voor tot wel 38 graden. Dus maak daar een 'strijdplan' voor, qua drinken enzo.

Louise

Dankjewel Louise, allemaal tips waar ik wat mee kan! Zeker ook die van een neopreen zwembroek, zou er nooit bij nagedacht hebben dat die ook niet zou mogen bij een wetsuitverbod i.v.m. de (te) warme temp van het water... Zou toch lullig zijn als je dan gediskwalificeerd wordt :-)

21

Re: Nieuw en op zoek

Louise schreef:
gp4kika schreef:

Dankjewel Louise. Wat leuk om te horen dat jij, weliswaar de hele, triathlon in Vichy hebt gedaan! Ik vroeg mij eigenlijk af of je eind augustus wel een swimsuit nodig hebt voor Vichy, het water lijkt mij dan warm geoeg voor die 1,9K?

Het water in Vichy is elk jaar zo'n beetje rond de grens van het wetsuitverbod. In mijn jaar was het verboden, toen was het water net een paar tienden te warm. Het is dus zeker goed te doen zonder, of het moet wel een heel uitzonderlijk koude zomer worden. Maar wat MontanaMan zegt: de meeste zwemmers zwemmen wel sneller en makkelijker met, en dat loont op 1,9 km wel. Dat is iets om in de maanden ervoor uit te proberen.

En let op: als er een wetsuitverbod is, mag je niks van neopreen aan, ook niet iets kleins zoals zo'n neopreen broek. In mijn jaar zijn daar diverse diskwalificaties door geweest.

Oja, en houd er sowieso rekening mee dat het snikheet kan zijn, daar, eind augustus. Op mijn wedstrijddag was het rond de 30, maar de dagen er voor tot wel 38 graden. Dus maak daar een 'strijdplan' voor, qua drinken enzo.

Louise

Dankjewel Louise, allemaal tips waar ik wat mee kan! Zeker ook die van een neopreen zwembroek, zou er nooit bij nagedacht hebben dat die ook niet zou mogen bij een wetsuitverbod i.v.m. de (te) warme temp van het water... Zou toch lullig zijn als je dan gediskwalificeerd wordt :-)

22

Re: Nieuw en op zoek

Graag gedaan, en als je nog wat Vichy-sfeer wilt snuiven en foto's wilt zien, kijk je maar op mijn weblog, www.delftweg9.nl/triathlon/ , en dan via het menu naar augustus 2016.

Louise

23

Re: Nieuw en op zoek

Is een "shorty" misschien een idee? Helpt behoorlijk en niet duur (decathlon).https://www.decathlon.nl/p/heren-shorty … OOD_ORANJE bijvoorbeeld.

Wetsuit verboden = alleen normale zwembroek/pak. Dus ook geen bandages voor 't lopen oid.

Is dit nog iets voor je?
http://evertscheltinga.nl/beter-zwemmen/ Op dit moment geeft Frank les.

Je hebt een paar mooie doelen trouwens, succes!

24

Re: Nieuw en op zoek

Dankjewel PGN10T, beide linken waren welkom! Ga mij eens verder oriënteren bij Decathlon, alleen zie ik dat die 'shorty's' ook van neopreen zijn dus ik neem aan dat die ook niet mogen als er een 'wetsuitverbod' is vanwege de (te hoge) watertemperatuur... (?)

Die link naar Evert Scheltinga is ook handig: ik begin volgende week met een beginnerspakket van 6 lessen via 'Zwemanalyse' in een zwembad in Nijmegen (al eerder ingeschreven en betaald) maar dit zou een mooi vervolg kunnen zijn en ook qua afstand zeer gunstig: Westervoort ligt tegen mijn woonplaats Duiven aan... :-)

25

Re: Nieuw en op zoek

alleen zie ik dat die 'shorty's' ook van neopreen zijn dus ik neem aan dat die ook niet mogen als er een 'wetsuitverbod' is vanwege de (te hoge) watertemperatuur... (?)


Dat klopt.
Dare2tri heeft dacht ik wel een swimskin achtig ding want dan wel mag. Zou je even naar kunnen kijken op hun website!