26

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik start ook weer dit jaar, altijd een leuke wedstrijd om het jaar mee te beginnen. Ik weet op welke intensiteit ik wil gaan lopen en met mijn huidige vorm (al hoop ik dat het griepje van even terug dan wel helemaal is uitgewerkt) hoop ik dan toch eens onder de anderhalf uur te lopen in Egmond. Maar inderdaad, dat hangt heel veel af van de omstandigheden.

27

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Mooie streeftijden heren! Ikzelf mik op rond de 1:35. Veel succes en natuurlijk veel plezier!

28

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik heb geen flauw idee van wat ik kan momenteel maar ik verwacht er niet te veel van. Doe nog een keertje de combi dus weet ook niet hoe de benen op zondag gaan aanvoelen. Maar ik ga me zeker amuseren dat is de eerste prioriteit momenteel.

29

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Nog even naar de voorspelling gekeken, er wordt veel regen en wind verwacht zondag. De wind komt uit het westen, dus geen wind mee op het strand. Lekker bikkelen dus.

30

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Succes voor degene die mee doen! Inschrijving wel gedaan, startnummer ligt klaar maar door recentelijk wat minder gelopen te hebben ivm knieklachten skip ik 'm. Sowieso een halve marathon iets te veel van het goede, en zeker in Egmond. :-)

31

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Perry87 schreef:
Jörgen schreef:
Perry87 schreef:

Hij staat weer bijna voor de deur! Nog mensen die dit jaar meedoen?

Jazeker! Deze week beetje rustig aan en dan zondag gaan met die banaan.

Wordt makkelijke editie, wind N-W, afgaand water en zeker geen sneeuw. Kleine kans dus dat het afgelast wordt.

Heb zelf geen tijd in gedachten (stiekem wel...) want is geen hoofddoel.

Er wordt wel regen voorspeld dus reken je nog maar niet rijk. Wat heb je (stiekem) in gedachten?

Ja, ik ga 'm ook doen! Heb wel een uitdaging: wil 'm lopen op een hartslag van 132 i.p.v. een zo snel mogelijke tijd (mijn omslagpunt ligt rond de 153). Dus geen tijd rond de 1u45' dit keer maar vermoedelijk ergens tussen de 2u05' en de 2u10'. Dit allemaal in het kader van mijn opbouw naar de marathon van Rotterdam. Alhoewel, dat wordt ook weer een trainingswedstrijd in aanloop naar mijn Ironman 70.1 in Vichy (augustus) die ik voor KiKa ga lopen + nog een marathon Athene (nov.) + de (ultra)marathon des Sables in de Sahara in april 2020... (ook allen voor KiKa)

32

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Mooie doelen! En die hartslagen, dat geeft maar weer eens aan hoe persoonlijk dat is. Bij 132 zit ik nog in Z0 of heel laag in Z1 (mijn omslagpunt is 177).

Egmond lijkt me ook een leuke om ooit te doen, mijn oom loopt hem al zolang ik me herinner elk jaar. Maar de timing is voor mij lastig. Ik ben met Kerst en O&N vaak in Nederland, maar om dan anderhalve week later weer op en neer te gaan is een beetje veel, en anderhalve week langer in Nederland blijven ook.

33

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik doe morgen ook mee, mijn eerste keer Egmond en mijn tweede halve marathon. Voor oud en nieuw was ik in goede conditie maar heb helaas rond oud en nieuw een vervelende verkoudheid opgelopen waarbij ik met name last heb van mijn keel. Heb een beetje het internet afgestruind en het is in principe prima mogelijk te starten zolang ik geen koorts heb of heb gehad. Jullie ervaring met het starten van een halve marathon met een lastige verkoudheid? Ik heb mijn rusthartslag gecheckt de afgelopen dagen en die was gewoon normaal (tussen de 45 en 50).

Ik had als doel om ruim onder de 1.45 te lopen maar ga nu, als ik start, de eerste helft sowieso erg rustig aan doen en dan kijken of ik eventueel de tweede helft kan versnellen. Ik heb er in ieder geval alsnog wel erg zin in en hoop dat ik morgenochtend een beetje fit wakker wordt.

34 Laatst bewerkt door Jörgen (12-01-19 20:53:08)

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Vanwege slechte weer morgen nog even waterdicht jasje gekocht, maar wat is dat warm zeg... Doet me aan m'n middelbare school tijd denken, zwetend in m'n regenpak naar school fietsen. Die gaan we morgen niet aandoen.

35 Laatst bewerkt door Jörgen (12-01-19 20:53:45)

Re: Egmond aan Zee halve marathon

@ zico, bij verkoudheid is het advies meestal om iets rustiger aan te doen om herstel te bevorderen.

Is Egmond een hoofddoel? En heb je geen spierpijn of hoest en heb je door kunnen trainen? Dan zou ik de gok nemen. Rusthartslag duidt er iig dat het wel mee valt.

Maar goed, ik ben geen dokter.

36

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Jörgen schreef:

Vanwege slechte weer morgen nog even waterdicht jasje gekocht, maar wat is dat warm zeg... Doet me aan m'n middelbare school tijd denken, zwetend in m'n regenpak naar school fietsen. Die gaan we morgen niet aandoen.

Ik zou idd eerder een windbreakertje zonder mouwen aandoen.
Houdt de wind weg bij de romp en vangt ook een drupje regen wel op.

Succes allen!!

37

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Hedcandy schreef:
Jörgen schreef:

Vanwege slechte weer morgen nog even waterdicht jasje gekocht, maar wat is dat warm zeg... Doet me aan m'n middelbare school tijd denken, zwetend in m'n regenpak naar school fietsen. Die gaan we morgen niet aandoen.

Ik zou idd eerder een windbreakertje zonder mouwen aandoen.
Houdt de wind weg bij de romp en vangt ook een drupje regen wel op.

Succes allen!!

Goeie tip, gaat ook in de tas.

Succes allen!

38 Laatst bewerkt door Jörgen (13-01-19 18:35:02)

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Zo, dat ging best lekker. Beetje voorzichtig begonnen omdat ik m'n hamstring afgelopen week iets voelde, maar daar had ik weinig last meer van. Gevoel was goed, dus tweede deel wat sneller gelopen. Voor de bloedweg (km 18) voelde ik echter iets in m'n kuit schieten, dus tempo aangepast. Pijntje was gelukkig snel weer weg zodat ik nog klein sprintje kon inzetten naar de finish. Uiteindelijk in 1:48 weer binnen.

Weer viel alles mee en organisatie vond ik top, dus ik heb genoten. Nu op naar Groet uit Schoorl.

39

Re: Egmond aan Zee halve marathon

De omstandigheden vielen wel mee, maar ik vergeet altijd hoe lastig het parcours is. In elk geval wel onder de anderhalf uur uitgekomen (1:29:43) en dat is een pr voor Egmond, dus ik ben erg tevreden.

40

Re: Egmond aan Zee halve marathon

1:43 gelopen vandaag. Vanwege de wind en de drukte ruim 3 minuten boven mn streeftijd. Begrijp ook eigenlijk niet waarom die businessrun zo ver vooraan moet starten. Maar ik heb wel genoten!

41 Laatst bewerkt door Maca944 (14-01-19 10:30:37)

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Perry87 schreef:

1:43 gelopen vandaag. Vanwege de wind en de drukte ruim 3 minuten boven mn streeftijd. Begrijp ook eigenlijk niet waarom die businessrun zo ver vooraan moet starten. Maar ik heb wel genoten!

De businessrun en de leden van Le Champion. Als je een NTB-licentie hebt kan je kosteloos een atletieklicentie aanvragen waarmee je in het wedstrijdvak mag starten. En daar startte ik vandaag dus ook, ik zou deze wedstrijd niet willen doen in de drukte. Ik heb eigenlijk de gehele afstand 'alleen' gelopen in de zin dat ik niemand direct om me heen had, niemand liep in mijn weg, ik liep niemand in de weg.

http://www.amstelracing.nl/wp-content/uploads/2019/01/49810333_2153308074729675_5312684939525750784_n.jpg

Verslagje hier: http://www.amstelracing.nl/hardlopen/20 … -marathon/

42

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik dus wel in de drukte het was een 5 tal jaar geleden dat ik naar nog gelopen had en blijkbaar is de nieuwe trend om veel met je smartfoon bezig te zijn in het midden van het parcours. Hoe vervelend is dat zeg pff. Ben ook niet in conditie blijkbaar heb er 1u51min op gelopen :-( De strandrace op Zaterdag viel me ook zwaar.

43

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Leuk verslag Maarten en inderdaad de bloedweg is een bitch.

Voor mij de eerste keer Egmond en 2e halve marathon ooit. Een beetje huiverig voor het strand en de wind, maar het was goed te doen. Zand aardig hard en de wind in de zij. Iets ingehouden de strandkilometers en daarna de duinen in. Het was dringen, links en rechts via de buitenkant inhalen. Daarna de camping was erg leuk, veel mensen en high fives geven aan kids, helpt me ontspannen. Helaas lopers die tijdens het lopen foto’s wilde maken van de paarden en runderen die er rondliepen. Laatste kilometers zwaar, bloedweg grrrrr, daarna het dorp in, ook omhoog en klap wind in je gezicht, bocht om en daar is de finish. Ondanks het parcours Mn PR iets kunnen aanscherpen naar 1:53.11. In maart de halve van Oostvoorne, lekker vlak en beschut om onder de 1:50 te duiken.

44

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ondanks dat ik niet helemaal fit was ben ik gister toch van start gegaan in Egmond.

Conclusie: niet slecht, maar ook niet goed

Start en stuk strand gingen eigenlijk prima naar behoren, gemiddeld 5 minuten per kilometer, hetgeen ik van tevoren ook had gepland. Duinen daarna vielen mij behoorlijk zwaar, na de eerst duin last van hartkloppingen, iets wat ik nog nooit had gehad. Wat bleek, mijn horloge bleek leeg en daarom had ik mijn telefoon mee met muziek op. Ik ga blijkbaar mee ademen op het ritme van de muziek, wat veel te langzaam was. Toen ik de muziek uitzette was ik na 15 seconden er weer helemaal bij. Ik ben de eerste duin dus opgerend terwijl ik half mijn adem inhield. Leermomentje voor mezelf, geen muziek tijdens wedstrijden.

De rest van de duinen ging redelijk, veel dringen, ik startte in de groene groep en het was zeer druk om mij heen. Vanaf camping Bakkum ging het eigenlijk heel soepel. Ik merkte enkel aan mijn tijden dat ik ziek was geweest, onder hetzelfde gevoel liep ik een goede 15 seconden per kilometer langzamer. Tempo, drukte en gevoel waren eigenlijk tot 19 kilometer heel goed.

Hij is al een paar keer voorbij gekomen maar na de 19 km mark komt ergens de Bloedweg, schuin omhoog en ruime windkracht 6 tegen. Ik probeerde wat te schuilen hier en daar maar helaas kwam juist iedereen achter mij zitten. Deze viel erg zwaar en hier merkte ik pas echt dat mijn conditie toch wel een klapje had gehad van de ziekte.

Laatste meter waren wat zwaar maar ik was niet echt kapot.

Eindtijd: 1.49, niet slecht, ook niet goed. Onder de omstandigheden en voorbereiding niet ontevreden.

45

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik snap niet dat organisaties van zulke grote sport evenementen het toelaten dat deelnemers zich mogen laten afleiden door muziek in de oren.
Let wel, dit is mijn mening, die waarschijnlijk niet door iedereen gedeeld wordt, maar ik irriteer me eraan als het druk is met lopen en er mensen tussen lopen die totaal geen aandacht voor hun omgeving omdat ze niet kunnen horen wat er om hun heen gebeurd en daardoor regelmatig anderen letterlijk voor de voeten lopen.

46

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Zijn er eigenlijk foto's te vinden buiten die Smart Medal app? Ik zie daar alleen foto's van andere hardlopers.

(Wat een onzin trouwens zo'n app, dat kan toch gewoon bij uitslagen?)

47

Re: Egmond aan Zee halve marathon

MontanaMan schreef:

Ik snap niet dat organisaties van zulke grote sport evenementen het toelaten dat deelnemers zich mogen laten afleiden door muziek in de oren.
Let wel, dit is mijn mening, die waarschijnlijk niet door iedereen gedeeld wordt, maar ik irriteer me eraan als het druk is met lopen en er mensen tussen lopen die totaal geen aandacht voor hun omgeving omdat ze niet kunnen horen wat er om hun heen gebeurd en daardoor regelmatig anderen letterlijk voor de voeten lopen.

Die oordoppen die het geluid overbrengen via het bot zijn wat dat betreft wel een uitkomst.

48

Re: Egmond aan Zee halve marathon

MontanaMan schreef:

Ik snap niet dat organisaties van zulke grote sport evenementen het toelaten dat deelnemers zich mogen laten afleiden door muziek in de oren.
Let wel, dit is mijn mening, die waarschijnlijk niet door iedereen gedeeld wordt, maar ik irriteer me eraan als het druk is met lopen en er mensen tussen lopen die totaal geen aandacht voor hun omgeving omdat ze niet kunnen horen wat er om hun heen gebeurd en daardoor regelmatig anderen letterlijk voor de voeten lopen.

Ook mijn mening!

Je moet sneller dan de klos zijn.

49

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Maca944 schreef:
Perry87 schreef:

1:43 gelopen vandaag. Vanwege de wind en de drukte ruim 3 minuten boven mn streeftijd. Begrijp ook eigenlijk niet waarom die businessrun zo ver vooraan moet starten. Maar ik heb wel genoten!

De businessrun en de leden van Le Champion. Als je een NTB-licentie hebt kan je kosteloos een atletieklicentie aanvragen waarmee je in het wedstrijdvak mag starten. En daar startte ik vandaag dus ook, ik zou deze wedstrijd niet willen doen in de drukte. Ik heb eigenlijk de gehele afstand 'alleen' gelopen in de zin dat ik niemand direct om me heen had, niemand liep in mijn weg, ik liep niemand in de weg.

http://www.amstelracing.nl/wp-content/uploads/2019/01/49810333_2153308074729675_5312684939525750784_n.jpg

Verslagje hier: http://www.amstelracing.nl/hardlopen/20 … -marathon/

Ik lees in je verslag en op Strava dat je heel positief bent over de Nike Vaporfly’s. Ikzelf ben nog op zoek naar nieuwe schoenen voor m’n voorjaarsmarathon. Wat jou betreft zijn de Vaporfly’s dus aanraders? Kosten wel wat zie ik...

50

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Perry87 schreef:

Ik lees in je verslag en op Strava dat je heel positief bent over de Nike Vaporfly’s. Ikzelf ben nog op zoek naar nieuwe schoenen voor m’n voorjaarsmarathon. Wat jou betreft zijn de Vaporfly’s dus aanraders? Kosten wel wat zie ik...

Ik heb ze op zaterdag voor het eerst gedragen en daarna dus zondag in Egmond, dus mijn ervaringen zijn beperkt. Wel merkte ik dat het lopen heel makkelijk ging. Ik kan redelijk goed inschatten welk tempo hoort bij welke intensiteit en af en toe liep ik een kilometer die aanvoelde als een 4:20 en liet mijn Garmin een tijd tussen de 4:05-4:10 zien. Of dat (alleen) door de schoenen kwam weet ik uiteraard niet, maar ik durf wel te beweren dat het dragen van deze schoenen een belangrijke bijdrage heeft geleverd in mijn tijd onder de anderhalf uur. Ik ga ze in elk geval voor al mijn wedstrijden gebruiken.

Met 250 euro zijn ze zeker niet goedkoop, maar als ze daadwerkelijk enkele minuten schelen op een marathon dan is het me dat meer dan waard. Ik heb ook een setje Nike Zoom Flyknit gekocht voor 160 euro om op te trainen en aan de vorm en zool van de schoenen te wennen. De achterkant voelt redelijk beweeglijk aan en daar moet je wel tegenkunnen. De Vaporfly is niet goed verkrijgbaar, dus zorg dat je je maat weet, bijvoorbeeld door te passen met de Zoom zodat je meteen kan bestellen als ze voorradig zijn.