1

Onderwerp: Rustdagen inplannen

Kennen jullie dat gevoel ook? Ik ben zo ontzettend lekker aan het sporten en in vorm dat ik echt na moet denken welke dag van de week ik mijn rustdag in ga plannen. Ik moet me inhouden dan toch niet iets te gaan doen, een klein kort herstelloopje, core training mag toch wel? Lesgeven op de schaats en toch stiekem een paar rondjes volle bak rijden, dat telt nog wel als rustdag, toch?
Een schril contrast met familie, vrienden en collega's die zich voornemen om weer eens een keer te gaan sporten, dat inplannen en het dan toch weer uitstellen....
Ik weet dat het beter is niet 7 dagen per week te sporten, maar het is zo leuk!

2

Re: Rustdagen inplannen

Jazeker herken ik dat. Ik moet harder een excuus verzinnen om niet te sporten dan andersom. Vanavavond is zo'n avond. Pffff, niets doen. Meestal denk ik dan na wat ik morgen ga doen. In mijn geval van 07.00 tot 08.00 zwemmen en aansluitend core bij de sportschool. Kannie wachten!

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Rustdagen inplannen

Gewoon meer trainen op de andere dagen, dan ben je echt wel soms aan een rustdag toe. wink

Wel is het zo dat ie vaak gepland is op een drukke dag, wanneer ik geen tijd heb om te trainen, dus echt stilzitten doe ik niet.
Maar m'n vaste rustdag is vrijdag, als ik niets verplaats i.v.m. andere plannen. Dan stort ik ook echt op de bank na de hele week werken of van huis zijn, totaal geen problemen mee big_smile

4

Re: Rustdagen inplannen

Elke week een rustdag hoeft ook niet perse he, ik heb vaak dat ik 10-15 dagen geen rustdag heb. In de zin van dat een rustdag een dag is waarop je geen sport doet. Er zitten wel altijd dagen tussen waarbij ik alleen een rustig, kort loopje of een rustig uurtje fietsen heb.

5

Re: Rustdagen inplannen

Een dag niet sporten is hier wel erg welkom om de andere ballen in de lucht te houden (werk&gezin). Maar ik herken je drijfveer wel :-).

6

Re: Rustdagen inplannen

Mijn trainer is duidelijk. Elke maandag is je rustdag. Dat maakt het leven lekker overzichtelijk.
Natuurlijk loopt een week wel eens anders, maar op deze manier wordt het een dag rust vanzelfsprekender.

Btw ook handig voor je gezin of vrienden. ;-)

7

Re: Rustdagen inplannen

MontanaMan schreef:

Elke week een rustdag hoeft ook niet perse he, ik heb vaak dat ik 10-15 dagen geen rustdag heb. In de zin van dat een rustdag een dag is waarop je geen sport doet. Er zitten wel altijd dagen tussen waarbij ik alleen een rustig, kort loopje of een rustig uurtje fietsen heb.

Hoewel ik weet dat een rustdag goed is om in te plannen, herken ik mij hier wel in. Ik heb dan ook regelmatig weken waarin ik elke dag wel iets doe, maar mijn 'rustdagen' dan zoek in een rustige zwemtraining of een rustig rondje fietsen.

Hoewel het natuurlijk onzin is, voelt het soms ook als een gemiste kans om een dag niet te sporten. Rationeel weet ik dat het niets uit maakt, maar gevoelsmatig heb ik een kans om mezelf te verbeteren laten liggen.

8

Re: Rustdagen inplannen

Van trainen word je niet sterker, van de rust wel wanneer de supercompensatie haar mooie werk doet. Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker om een dag niets te doen als de situatie (of de trainer) daar om vraagt. Al word ik uiteraard ook nerveus van een dag niets doen. Gelukkig kan ik dan met onze honden een stukje extra lopen en kom ik volgens mijn Garmin meestal op de 15km per dag.

9

Re: Rustdagen inplannen

Zo zie je maar weer hoe dat verschilt per persoon door alleen vershillende levenstijlen en werk. Als ik een rust dag heb, fiets ik van en naar mijn werk (25 min totaal als ik rustig fiets), en doe nog geen 3.000 stappen over de hele dag (zit vooral op mijn werk). Ik hou altijd wel mijn rusthartslag en gevoel in de gaten. En regelmatig bijvoorbeeld een dag waarin ik 's ochtends een pittige training doe, en dan pas de volgende dag 's avonds een korte, training op lage inspanning. Dan zit er dus wel ruim 24u tussen 2 trainingen, maar geen 'rustdag'.

10

Re: Rustdagen inplannen

Ik neem altijd op maandag mijn rustdag. Dan doe ik echt niks van sport. Ben 6 dagen van de week met trainen bezig 15/20u per week dus dan kan dat dagje rust zeker eens geen kwaad. Nu moet ik wel zeggen dat mijn coach er vaak op aandringt om een uurtje los te fietsen maar tja.... Rust is rust.

11

Re: Rustdagen inplannen

Ik heb eens gekeken naar 2018. Vorig jaar heb ik gemiddeld 11 uur per week getraind (s/b/r en core/stability/yoga, alles bij elkaar). Van de 365 dagen heb ik op 79 dagen geen enkele trainingsactiviteit geregistreerd, dus dat is iets meer dan 1 op de 5 dagen. Dat was veel meer dan ik had verwacht (14 van die dagen zaten overigens in de drie weken na IM Maastricht, waarbij ik ook met mijn gezin op vakantie ben geweest). Dat betekent dus ook dat de gemiddelde tijd die ik train op een dag dat ik train, 2 uur bedraagt. Toch weer nieuwe inzichten gekregen zo.

12

Re: Rustdagen inplannen

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Zeker in de winter is het voor mij met de drie triathlonsporten én schaatsen een vol programma. Ik kan in de verhouding werken - trainen - familie ook niet veel meer gaan trainen dan 9 á 10 uur, het gaat wel wat ten koste van de lengte van de trainingen. In de zomer is het wat makkelijker plannen, een flink deel van de fietskm als woon-werk verkeer, s'avonds langer licht, zwemmen achter de dijk dicht bij huis en één sport (schaatsen) minder.

13

Re: Rustdagen inplannen

Ik probeer altijd karakter te tonen door 1 dag niets te doen, maarrrrrr dat is onmogelijk in te plannen ivm weersomstandigheden, blessures, gezin of werk. Heb je het voornemen om na een paar dagen de dag erop even niks te doen en dan is het perfect fietsweer, dar ga je dan maar weer.

14

Re: Rustdagen inplannen

Ik vind het ook altijd een hele puzzel, hoor! Ik streef zeker naar een rustdag per week, maar ik moet daar zeker strak voor plannen. Voor mij zijn geen twee werkweken hetzelfde, dus ik moet m'n sporten daar sowieso elke week opnieuw omheen plannen. Ik heb daarom ook geen vaste dagen waarop ik altijd iets doe, en dus ook geen vaste rustdag.

De verleiding is groot om m'n sport-rustdag te plannen op een dag die qua werk zwaar, lang en druk is, want dan heb ik toch geen tijd om te sporten, maar echte rust is dat ook niet bepaald altijd, omdat ik dan bv. wel eens met een zware tas loop te sjouwen op nette schoenen en dan sowieso veel sta of loop, wat voor m'n voeten zwaarder is dan, zeg, zwemmen. Bovendien doe ik heel veel op de stadsfiets, en als dat wat zwaarder of verder is, is het eigenlijk ook al geen échte rustdag meer. Helemaal niks doen is zeker lastig!

Louise

15

Re: Rustdagen inplannen

Rustdagen vind ik nooit zo erg, taperen daarentegen...

16

Re: Rustdagen inplannen

Jörgen schreef:

Rustdagen vind ik nooit zo erg, taperen daarentegen...

big_smile
Daar word ik inderdaad heel nerveus van.

17

Re: Rustdagen inplannen

Neem nou vandaag, sneeuw en vrieskou, je kunt niet fietsen en lopen, alleen binnenzwemmen, daar gaat je planning.

18

Re: Rustdagen inplannen

Neem nou vandaag, sneeuw en vrieskou, je kunt niet fietsen en lopen, alleen binnenzwemmen, daar gaat je planning.

19

Re: Rustdagen inplannen

Jack33 schreef:

Neem nou vandaag, sneeuw en vrieskou, je kunt niet fietsen en lopen, alleen binnenzwemmen, daar gaat je planning.

Een uur spinning? Loopband op de sportschool. Core oefeningen? Kan best hoor.

Je moet sneller dan de klos zijn.

20

Re: Rustdagen inplannen

Jack33 schreef:

Neem nou vandaag, sneeuw en vrieskou, je kunt niet fietsen en lopen, alleen binnenzwemmen, daar gaat je planning.

Een tacx biedt uitkomst. En in mijn geval het geluk dat ik vlak bij  een zeer goed onderhouden fietspad woon voor het lopen.

21 Laatst bewerkt door ferrarimanddw (23-01-19 07:54:11)

Re: Rustdagen inplannen

Mijn looptraining viel toch wel echt in het (bevroren)water. Die stond naast mijn tacx en core training gepland. Zwemmen staat vanavond een training gepland en sportschool doe ik niet aan.
Dan maar iets eerder weg vanmiddag en voor het zwemmen een extra looptraining.

22

Re: Rustdagen inplannen

Ik kan me nog een tijd in mijn leven herinneren dat ik jaren achter elkaar rustdagen had, een immens lange taper zonder inspanning erna. Het idee alleen al voelt nu ongemakkelijk.

Een beetje bewegen blijft toch ook erg ontspannend. Ik probeer dan ook op elke ' werkdag ' (wat er 5 zijn in mijn geval) tussen de middag ook 30-45 minuten stevig door te wandelen met een paar collegas die fanatiek ah stappen tellen zijn.

Mijn ' vaste ' niet zwem fiets of loop dag is nu de dinsdag waar ik mijn goede voornemen maar weer eens  heb opgepakt om dan core stability oefeningen te doen.

23

Re: Rustdagen inplannen

Hahaha, davidr, herkenbaar. Zo ben ik ook al m'n hele leven aan het koolhydraten stapelen wink

Jack33 schreef:

Neem nou vandaag, sneeuw en vrieskou, je kunt niet fietsen en lopen, alleen binnenzwemmen, daar gaat je planning.

Buitenzwemmen doe ik sowieso niet veel deze tijd van het jaar, ongeacht of het sneeuwt big_smile Ik heb gewoon twee trainingen (zwemmen en fietsen) kunnen afwerken gisteren. Had zelfs nog krachttraining/core stability kunnen doen, als ik die niet voor vandaag al gepland had.

24

Re: Rustdagen inplannen

Er is in de buurt toch wel een stukje sneeuwvrij fietspad te vinden? Ik ga er straks in ieder geval naar op zoek.

25

Re: Rustdagen inplannen

Heel goed te herkennen. Ik heb ook de drang om elke dag naar buiten te gaan. Ben nog op zoek naar een methode om hier mee om te gaan. Elke maandag een rustdag vind ik een hele goede. Ik denk dat simpele regels belangrijk zijn, zo hou je je er het beste aan.