1

Onderwerp: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Goedemiddag allemaal!

Mijn naam is Richard en kom uit het zuiden van Nederland: Maastricht.

Ik ben van plan om mij in te schrijven voor de Ironman 5150 komende augustus in Maastricht. Mijn allereerste triathlon OD dus... 10 jaar geleden heb ik voor het eerst een halve marathon gerend en sinds een half jaar ben ik serieus aan het fietsen (wekelijks 80-100KM). Geen idee hoe het zwemmen me zal vergaan... Volgende week mijn eerste zwemsessie in een bad. Ik kan de borstcrawl maar heb geen enkel benul hoe snel/ver 1500 meter is... Doel is ook niet om zo snel mogelijk te finishen maar om de 5150 uit te lopen. Verder ben ik benieuwd of een 5150 haalbaar is met 6 maanden trainen.

Ben dus veel online bezig om informatie te verzamelen om een idee te krijgen hoe zwaar een 5150 is. Vandaar dat ik me ook hier heb ingeschreven. Ik kwam al veel nuttige informatie tegen dus dat helpt!

Facta, non verba

2

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Od is 1500m zwemmen 40of 45km fietsen en 10km lopen, parcours schijnt vrij vlak te zijn dus tja is dat haalbaar? Denk dat jij dat het best zult weten al bij al.

3

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Richard welkom! Je hebt nog 6 maanden, je hebt een basis en je doel is finishen. Het antwoord op je vraag is dan ook ja. Het is op zich wel leuk om iets meer ambities te hebben (vind ik), maar die kan je aan de hand van je trainingsprogressie natuurlijk altijd nog bijstellen. Met zwemsessie bedoel je zelf trainen? Afhankelijk van je zwemkunsten kan je altijd overwegen een borstcrawlcursus te doen. Het fiets- en loopparcours kan je al verkennen, dus ga er gewoon voor!

Ter inspiratie deze aflevering van concentrate Bold waar iemand ongetraind een OD finisht:
https://www.youtube.com/watch?v=QrKV1ovpDg8

4

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Welkom hier!
Lijkt mij ook zeker haalbaar hoor, gezien wat je nu al kunt. Succes met al je voorbereidingen!

5

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Prima te doen. Ik heb ook in een klein half jaar (maart-september) naar m'n eerste kwart triathlon getraind, en had nog nooit een fiets aangeraakt.

Zou wel voor een borstcrawlcursus gaan, 1500 m is een flink eind, zeker in open water wink

6 Laatst bewerkt door citroen043 (23-01-19 15:23:38)

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Maca944 schreef:

Richard welkom! Je hebt nog 6 maanden, je hebt een basis en je doel is finishen. Het antwoord op je vraag is dan ook ja. Het is op zich wel leuk om iets meer ambities te hebben (vind ik), maar die kan je aan de hand van je trainingsprogressie natuurlijk altijd nog bijstellen. Met zwemsessie bedoel je zelf trainen? Afhankelijk van je zwemkunsten kan je altijd overwegen een borstcrawlcursus te doen. Het fiets- en loopparcours kan je al verkennen, dus ga er gewoon voor!

Ter inspiratie deze aflevering van concentrate Bold waar iemand ongetraind een OD finisht:
https://www.youtube.com/watch?v=QrKV1ovpDg8

Thanks voor de reply! Moest wel lachen om het filmpje. wink

Even wat anders: klinkt misschien creepy maar ik heb een foto van je! Ik heb net je blogpost gelezen van je IM in Maastricht vorig jaar. Ik heb tijdens de IM voor mijn huis wat foto's gemaakt van de bike leg. Kwam dat jaar toevallig langs. Ik zag je bib nummer en jazeker. Er zit ook een foto van jou bij! Zie bijlage.

Facta, non verba

7

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Ha! Leuk Richard, dank voor de foto! Het was niet mijn beste triathlon, maar ik vond IM Maastricht geweldig om te doen, zeker het lopen. Hopelijk komt de hele (of een halve) ooit weer terug.

8

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Kan gebeuren ik wou overlaatst een foto als voorbeeld van het stayeren bij IM Barcelona dus typte in ''stayeren in Ironman Barcelona'' en er kwam een foto van Petitmas tevoorschijn :-)

9

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Grappig om zo tegen een foto aan te lopen! Heb je die ergens gehost Richard? Ik kan me dat stukje volgens mij ook wel herinneren.

Finishen moet zeker kunnen zolang je het zwemmen overleefd. Hoeveel moeite het zwemmen je gaat kosten zal afhangen van je eerste zwemsessie. Hoeveel baantjes kun je blijven crawlen zonder buiten adem te raken, en hoelang doe je daar over. Zwemmen is de meest technische van de sporten, en de sport waar je, naar mijn mening, het meeste aan een trainer langs de kant hebt. Je zult misschien niet heel veel tijd winnen, maar je kunt er ook heel veel energie mee sparen die je dan voor de andere onderdelen kunt gebruiken.

10

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Ik denk dat een OD of kwart helemaal moet lukken. Je hebt zoals je zelf aangeeft al een basis en nog 6 maanden de tijd om te trainen.

Wat ik wel zou proberen te doen is ergens in het seizoen een sprint (1/8e) triathlon te doen, dan maak je alvast kennis met de wissels en de wedstrijdspanning.

Bij je eerste is het belangrijk dat je je niet opblaast bij het zwemmen, je hebt je benen nog nodig bij het fietsen en het lopen.

Verder denk ik echt dat je je geen zorgen moet maken maar vooral moet genieten.

11

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Ja zo te zien zou ik ook zeggen zorg ervoor dat het zwemmen een beetje gaat en dan gaat finishen je gewoon lukken.
Ik ben wel zelf iemand om sowieso ongeveer de afstand een keer te doen. Zodat je weet wat je kunt verwachten.
Succes!

12

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

En ook ik denk dat als het met het zwemmen lukt, de rest ook wel zal lukken. En over dat zwemmen nog: borstcrawl is niet verplicht, hè, dus als je er met schoolslag kan komen, kan dat ook. Ga vooral ook voor die tijd een paar keer in open water zwemmen, want dat is toch echt wel anders dan in een zwembad.

En welkom op het forum!

Louise

13

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Goeie tip van Tri-John doe eerst ook eens een 1/8ste. Je kunt overgang fietsen-lopen vaak wel trainen, zwemmen-fietsen is lastiger om te trainen ivm logistiek. Maar om alles eens in een korter wedstrijdje te doen is wel zo lekker. Hoe zet je je spullen neer, welke volgorde dingen uit en aan doen, hoe is het om te zwemmen met veel mensen om je heen. Succes!

14

Re: Haalbaar of helemaal van het padje af?

Allen bedankt voor het warme welkom!

@MontanaMan: Ik heb even alle foto's in een dropbox folder gestopt. Misschien dat je bekenden tegenkomt: https://www.dropbox.com/sh/k4lgmoq8pcyd … F0-5a?dl=0

Facta, non verba