1

Onderwerp: Als eerste in natuurwater?

Met dit mooie cool weer schiet de temperatuur van het buitenwater lekker snel omhoog. Ik kan het bijna niet afwachten. Wat is er lekkerder dan op een tijdstip wat jou uitkomt even naar de plaatselijke recreatieplas te fietsen om je zwemtraining af te werken? Zonder steeds die hinderlijke obstakels met badmuts te moeten ontwijken.
Mijn zwemabbo gaat tot eind april. Waarschijnlijk nog te vroeg, denk ik. Zal er nog een maandje bij aan moeten plakken.
Vanaf welke watertemperatuur kun je je in het buitenwater wagen (zonder wetsuit) zonder na een halfuur onderkoeld  yikes te raken? Wie van ons is de eerste? Waar heb je gezwommen en wat was de watertemperatuur?

Hansenn

2

Re: Als eerste in natuurwater?

Waar weet ik niet maar ik kan je vertellen dat een teamgenoot, Chris Kouwenhoven ,van Duursportvereniging TTL al in open water gezwommen heeft. Temperatuur 14 graden. Volgens hem was het goed te doen met dikke zwemcap en (naar ik aanneem dik) wetsuit. Zelf hou ik het nog even op het zwaar verwarmde binnenbad.......
Overigens heb ik gelezen dat er al blauwalg is aangetroffen. Voorzichtigheid is dus wellicht geboden.

3

Re: Als eerste in natuurwater?

over 2 weken gaat hier het 50m buitenbad open, daar ga ik eerst zwemmen. Open water doe ik wel halverwege de maand als de temperatuur goed is ; 14 graden is me nog iets te koud:)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: Als eerste in natuurwater?

Ik vind 14 graden al erg warm voor de tijd van het jaar. Maar dit kan wel kloppen want ik zie net dat de Noordzee ook al richting 12 graden gaat.
Volgens mij is 16 graden de grens van wel/geen wetsuit in open water tijdens triathlons. Nog effe wachten dus!

5

Re: Als eerste in natuurwater?

DIt weekend in zee gezwommen maar de ijsschotsen dreven nog net niet in het water, jezus wat koud zeg vlgs de berichten net 10 gr. In plassen en overig buiten water is het wel beter te doen.12-13 gr Normaal is de grens 16 gr naar mijn mening. Zwem ze !!

6

Re: Als eerste in natuurwater?

Zondag even recreatief gezwommen in "Het Hulsbeek" bij Oldenzaal. Het was wel koud, ik denk 13 a 14 graden. Zolang je maar in redelijk ondiep water bleef viel het best wel mee. Een dikke badmuts zou wel handig zijn geweest. Het was best wel koud aan het voorhoofd.
Ondanks dat het druk was (het was hier 28 graden) was er niemand die echt aan het zwemmen was.

7

Re: Als eerste in natuurwater?

heb half april al in buitenwater gezwommen, temp was 13 graden, goed te doen dus met wetsuit en 2 caps.
overigens in maart al in de maas gelegen, maar toen wel met een 7mm pak.....
there's no limit....
Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

8

Re: Als eerste in natuurwater?

Ik heb 30 april 3 rondjes in het hulsbeek gezwommen. Wel met wetsuit en cap. Het was goed te doen smile . ik schat de watertemperatuur op zo'n 18 graden. Water leek mooi schoon smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: Als eerste in natuurwater?

Vorige week twee keer gezwommen in de Strijkviertel bij De Meern, 20 min. Was erg lekker hoor.

10 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (06-05-07 10:32:14)

Re: Als eerste in natuurwater?

Ik zwem voor mijn openwatertrainingen in de IJzerman in Vught.
Het is kraakhelder water en nergens dieper dan  2 a 3 meter,wanneer ik zwem zie ik makkelijk de bodem.
Een rondje IJzerenman is 5 km ,het water is zelfs zo warm dat ik na een training met wet-suit diverse versnellingen heb gedaan zonder wet-suit en dat ging prima

11

Re: Als eerste in natuurwater?

Ik wacht nog op mijn wetsuit. Dit komt hopelijk komende week binnen. Tot dan maar zwemmen in het zwembad. Wel gisteren voor het eerst in het buitenbad. Ook helemaal toppie. En groot voordeel op de zaterdagochtend: niet hoeven slalommen tussen de drijvende grijsaards!!! tongue tongue

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

12

Re: Als eerste in natuurwater?

Het is zonder wet-suit nog wel iets te koud. Na 20 minuten zwemmen begin ik echt af te koelen en moet ik flink opwarmen in het zonnetje. Of je moet dicht bij de kant blijven, daar waar het water een paar graadjes warmer is.

13

Re: Als eerste in natuurwater?

ik heb gisteren voor het eerst in natuurwater gezwommen. Met wetsuit en badmuts best goed te doen. Wel erg wennen voor een eerste keer. Maar na een tijdje ging het steeds beter en kreeg ik een ontspannender houding en ritme. Na het zwemmen een intensieve duurloop van 10 kilometer gedaan.

Morgenochtend weer zwemmen en daarna aansluitend een duurtraining op de fiets. Wel hopen dat het weer een beetje meezit!!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

14

Re: Als eerste in natuurwater?

Bij de triathlon in didam op 30 juni moet de watertemperatuur
16 graden zijn en dat zal dus de perfecte temperatuur zijn!

Groetjes Charlotte 14 jaar

15

Re: Als eerste in natuurwater?

Vandaag voor de allereerste keer in kanaalwater gezwommen in mijn leven! Kweet het, niet de ideale temperatuur vandaag maar het moest wel vandaag aangezien zaterdag men eerste tria is en niet met de neus op de feiten gedrukt wil worden. Was wel even al men moed bijeenzoeken om nog maar 1 meter crawl te doen want ik heb namelijk een aangeboren schrik van water (en die doet dan triatlon ga je denken tongue). Maar na paar seconden ging het en heb ik zo een 200tal meter gezwommen met wetsuit natuurlijk. Eigenlijk totaal geen kou gehad en ben dan ook al bij al tevreden over men dag.

16

Re: Als eerste in natuurwater?

Ik ben door mijn ouders als kind in de vakanties in alle vroegte het (buiten)water "ingegooid" en geniet nog dagelijks van deze spartaanse behandeling. Ik woon zelf inmiddels al bijna 10 jaar aan het buitenwater en zwem hier vrijwel dagelijks in, in een hele gewone zwembroek, dus geen wetsuit. Ik begin op 1 mei en ga door tot ver in oktober. De schroeiende kou vind ik juist heerlijk, je blijft er de hele dag van tintelen net als na een bezoek aan de sauna. Inderdaad is de eerste 30 seconden in het water wel even schrikken (ik noem dat het "croma-effect") maar daarna voel je er niets meer van. Sinds kort heb ik het idee opgevat om naast het fietsen en hardlopen ook in het water wat conditie op te bouwen en dus wat grotere afstand en wat sneller te zwemmen. Misschien ooit nog eens een klein triathlonnetje...... Zwemmen in een zwembad met het lauwe water, chloor, onregelmatige golfslag en urinesporen vind ik een straf.

17

Re: Als eerste in natuurwater?

Ik houd de lichaamstemperatuur deze maanden bij; ik zwem in het Tjeuekemeer, zonder isolerende kleren.
Afgelopen zomer, toen we tegen de blauwalg grens zaten was na een uur en tien minuten zwemmen de lichaamstemperatuur 32,71 graad celsius (philips electrische thermometer, rectaal). Op dit moment zwem ik rond de 30 minuten en dan zit ik tegen de 33,8 graad celsius. Tijdens het douchen zakt deze dan nog even door naar 33,5 graad Celsius; een bekend verschijnsel dat we ook de eerste hulp wel zien (ik ben eerste hulp arts (SEH-arts). Door de warmte van het douchen gaan de vaten in armen en benen open en komt meer bloed door de koude uithoeken van het lichaam; daardoor zakt de kerntempertuur eerst nog wat.

18

Re: Als eerste in natuurwater?

M,,M,,M.,., leuk leuk met een thermometer in je .,.,.,., na het zwemmen .[lol].
Zwem wel in een zwembad , als het te koud is in buitenwater met een wetsuit .
De meeste triathleten zijn behoorlijk afgetraind en hebben een laag vetpercentage,ik wel.
Die zullen het eerder kuod krijgen denk ik ?

Het zwemmen in een zwembad en al die zooi erin is inderdaat niet altijd een pretje
mijn voorkeur gaat ook uit naar buitenwater maar dat kan gewoon niet het hele jaar door in NL

Suc^6
Rapido

triathlon is 3 x beter