1 Laatst bewerkt door jolienspoler (14-02-19 14:41:18)

Onderwerp: Resultaten horloge wijken af

Hi,

Gisteren deed ik een intervalloopje van ongeveer 5km. 1km inlopen, 5x (2min tempo, 2min dribbel), uitlopen. Tijdens het lopen van de tempo's gaf mijn horloge aan actueel tempo aan tussen de 5.10 en 5.20 min/km. Na mijn horloge te hebben gesynchroniseerd met mijn telefoon zie ik ineens dat de tempostukjes bij tussentijden een stuk hoger zijn (4 vd 5 onder de 5 min/kim). Het gebeurt ook bij de dribbelstukjes, maar dan andersom. Mijn horloge gaf een actueel tempo aan tussen de 6.00 en 6.10 min/km, terwijl achteraf de tussentijden tussen de 6.20 en 6.30 min/km blijken te liggen. 

Nu is mijn vraag: wat is de waarheid? Is het zo dat de app achteraf kijkt hoeveel meters je af hebt gelegd in die 2 minuten en daar dan de tussentijden op baseert? En dat de GPS dan misschien tijdens het lopen niet zo snel kan schakelen tussen de tempostukjes en de dribbelstukjes?

Hebben jullie hier ook weleens 'last' van?

Ter info: ik loop met een TomTom Spark.


Edit: ik zie dat dit topic per ongeluk in Zwemtraining heb geplaatst ipv Materiaal, maar ik kan hem niet verwijderen of verplaatsen?

2

Re: Resultaten horloge wijken af

Met mijn Garmin heb ik hier geen last van. Ik weet niet of je in het bos liep of dicht in de buurt van hoge bebouwing? Anders geen idee. Voor mijn Garmin had ik een TomTom en daar had ik ook geen last. Kan het zijn dat je eigen waarnemingen tijdens het lopen niet representatief waren?

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Resultaten horloge wijken af

Zou je horloge niet een soort gemiddelde van de laatste x seconden of meters weergeven? Op mijn Garmin zie ik bv. bij de start van het dribbelstukje het 'actuele' tempo niet direct aanpassen maar langzaam oplopen.

Gebouwen of bebossing hebben ook enorme invloed inderdaad... En GPS is soms ook gewoon niet accuraat. Volgens mijn horloge zwem ik regelmatig stukjes tijdens mijn hardlooptrainingen smile

4

Re: Resultaten horloge wijken af

Afgelopen zondag had ik hier ook last van, tijdens groet uit schoorl. Tussentijden klopten heel goed, maar tempo fluctueerde behoorlijk. Het regende toen, dus wellicht had het daar mee te maken. Bij andere loopjes heb ik er eigenlijk geen last van gehad. Gaat om Garmin 5S.

5 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (14-02-19 16:28:22)

Re: Resultaten horloge wijken af

Na het uploaden wordt er vaak nog vanalles gecorrigeerd.
Bij mij geeft mn Garmin wel eens hele rare uitschieters in tempo tijdens het lopen, die zie ik dan ook niet meer terug.

Misschien je horloge eens op average lap pace zetten? Dat lijkt me voor intervallen op tempo betrouwbaarder, want dan wordt er al veel uitgemiddeld.

Is het zo dat de app achteraf kijkt hoeveel meters je af hebt gelegd in die 2 minuten en daar dan de tussentijden op baseert?

Dat doet een GPS horloge toch altijd?

6

Re: Resultaten horloge wijken af

dik2tri schreef:

Zou je horloge niet een soort gemiddelde van de laatste x seconden of meters weergeven?

Dat is in elk geval bij mijn (oude) Suunto zeker zo, dat er een soort vertraging in zit daardoor. Dus aan het begin van een interval loop ik 'in het echt' sneller dan mijn horloge aangeeft. Voor een lange loop zet ik 'm wel eens op autolap 1 km zodat ik steeds per kilometer wel weet wat ik gelopen heb.

En verder is GPS inderdaad niet precies.

Louise

7

Re: Resultaten horloge wijken af

Ik loop zelf ook met TomTom en ik herken dit wel. De actuele snelheid klopt meestal wel redelijk, maar ik weet van sommige stukken ook precies waar deze niet klopt. Daar gaat mijn snelheid altijd omlaag, alsof de gps daar opeens weg lijkt te vallen. Even later gaat de snelheid dan weer behoorlijk omhoog, waardoor die dat andere stuk lijkt te compenseren. Ik kijk op die stukken dan ook meer naar mijn gemiddelde snelheid. Die gaat dan soms omhoog, terwijl ik langzamer loop volgens mijn huidige snelheid. Overigens komt mijn gemiddelde snelheid wel altijd wel overeen met andere apps, alleen mijn tijden per km liggen soms iets uit elkaar.

8

Re: Resultaten horloge wijken af

Wat het het actuele tempo of het ronde-tempo?

9

Re: Resultaten horloge wijken af

Louise schreef:
dik2tri schreef:

Zou je horloge niet een soort gemiddelde van de laatste x seconden of meters weergeven?

Dat is in elk geval bij mijn (oude) Suunto zeker zo, dat er een soort vertraging in zit daardoor. Dus aan het begin van een interval loop ik 'in het echt' sneller dan mijn horloge aangeeft. Voor een lange loop zet ik 'm wel eens op autolap 1 km zodat ik steeds per kilometer wel weet wat ik gelopen heb.

En verder is GPS inderdaad niet precies.

Louise

Ik denk inderdaad dat dit ook bij mij het geval is. Hij pikt niet meteen de juiste snelheid op. Ik ga er dan maar vanuit dat de resultaten achteraf juist zijn.

LindaRotterdam schreef:

Misschien je horloge eens op average lap pace zetten? Dat lijkt me voor intervallen op tempo betrouwbaarder, want dan wordt er al veel uitgemiddeld.

Goed idee, ga ik eens proberen!

Mart schreef:

Ik loop zelf ook met TomTom en ik herken dit wel. De actuele snelheid klopt meestal wel redelijk, maar ik weet van sommige stukken ook precies waar deze niet klopt. Daar gaat mijn snelheid altijd omlaag, alsof de gps daar opeens weg lijkt te vallen. Even later gaat de snelheid dan weer behoorlijk omhoog, waardoor die dat andere stuk lijkt te compenseren. Ik kijk op die stukken dan ook meer naar mijn gemiddelde snelheid. Die gaat dan soms omhoog, terwijl ik langzamer loop volgens mijn huidige snelheid. Overigens komt mijn gemiddelde snelheid wel altijd wel overeen met andere apps, alleen mijn tijden per km liggen soms iets uit elkaar.

Fijn dat jij dit ook herkent! Inderdaad kan hij soms wegvallen. Laatst liep ik op een lekker tempo en gaf hij 7.30 min/km aan. Daarvan wist ik zeker dat het niet klopte. Vervolgens bij de km-melding (gemiddelde van de km) had hij het alweer gecorrigeerd.

Thanks voor jullie reacties!

10

Re: Resultaten horloge wijken af

Dit is hier wel een oud topic, maar handelt wel over mijn Polar Grit X die net nieuw is.
Ik ben er tevreden van (Polar M400 was mijn vorige en had geen zwemfunctie) behalve het zwembad banen tellen.
Bij het zwemmen in het zwembad registreert mijn horloge de baantjes niet goed. Oké in het begin had ik 25 m instelling staan in een 33 m bad, dat was logisch, maar na de instellingen op 33m te zetten, bleef er een afwijking .
Hij telt minder baantjes , hoe kan dat ?
Is het omdat ik keerpunten doe? En dat die daardoor soms geen nieuwe baan registreert?
Ik vond niet zoveel raakpunten in zoekfuncties naar dit onderwerp; dus mocht ik iets niet gelezen hebben laat maar weten.

11

Re: Resultaten horloge wijken af

Meestal registreren de horloges het aantal baantjes aan de hand van het keren, maar daarvoor moet wel een stevig keerpunt gemaakt worden. Als je keert zonder af te zetten zal hij het vaak niet registreren. Hoe gevoelig dat bij een Polar is weet ik niet, maar je zou dat eens in de gaten kunnen houden.

12

Re: Resultaten horloge wijken af

Dus Polar heeft dat nog steeds niet goed onder controle. De vantage M van mijn broer doet dat ook niet goed en dat lees ik ook vaker over dat horloge.
Neemt niet weg dat je inderdaad wel echt een keerpunt moet maken, de laatste keren dat ik kon zwemmen moest je echt rondjes zwemmen over 2 banen. Daar had mijn Garmin fenix 6 pro ook moeite mee. Maar normaal gesproken telt die heel nauwkeurig.

13

Re: Resultaten horloge wijken af

Deze registratie is blijkbaar moeilijk. Ik weet niet hoe de Garmin preciezer kan meten dan de polar? Hebben de toestellen  (de horloges) een korte 'ruk' of bewegingsverandering nodig?
Als je een soepel keerpunt in het zwembad maakt heb je weinig afzet, en tikken je benen net of niet niet de kant aan. Echt afzetten is dat niet. Na de rol en 'twist' neemt je arm weer de eerste input...
Blijkbaar is vooral de 'plotse' richtingsverandering een meetbare variabele voor het toestel vermoed ik.

14

Re: Resultaten horloge wijken af

Garmin gaat uit van een "uitdrijf cq stil" moment, ergens in je keerpunt moet er een zekere tijd zijn dat je armen niet beweegt op een manier die gezien kan worden als een slag. Daarom zal ie ook bij twee banen in een rondje zwemmen dat niet zien. Ik heb dat wel eens getest door midden in mijn baan mijn linkerarm een slag te laten overslaan -> zwem je ineens twee keer zo hard ;-)

Grtz
D.

15

Re: Resultaten horloge wijken af

Thanks Duiksmurf, dat klinkt zeer logisch. Ook eens proberen volgende keer met mijn armslag.

16

Re: Resultaten horloge wijken af

Hier ook de ervaring met de polar vantage m die een baantje met zwemmen soms niet mee telt.
Bedankt dus voor de tip over het keer punt!

17

Re: Resultaten horloge wijken af

MontanaMan schreef:

Meestal registreren de horloges het aantal baantjes aan de hand van het keren, maar daarvoor moet wel een stevig keerpunt gemaakt worden. Als je keert zonder af te zetten zal hij het vaak niet registreren. Hoe gevoelig dat bij een Polar is weet ik niet, maar je zou dat eens in de gaten kunnen houden.

Idd. Zal ik ook doen, eens expliciet harder afzetten. Voornamelijk na keren dichter bij de kant.

18

Re: Resultaten horloge wijken af

Ik heb een Polar Vantage M en bij een normaal keerpunt, dus echt een 180 graden draai in 1 baan gaat het altijd goed. Nu in coronatijd met de meer creatievere vormen van zwemmen met dubbele banen met een keerpunt in het midden ofzo registreert hij bij mij ook niet altijd goed nee. Maar dat verwacht ik ook eerlijk gezegd niet nee, je moet een goede afzet maken voor een goede registratie.

19

Re: Resultaten horloge wijken af

Sandra86 schreef:

Ik heb een Polar Vantage M en bij een normaal keerpunt, dus echt een 180 graden draai in 1 baan gaat het altijd goed. Nu in coronatijd met de meer creatievere vormen van zwemmen met dubbele banen met een keerpunt in het midden ofzo registreert hij bij mij ook niet altijd goed nee. Maar dat verwacht ik ook eerlijk gezegd niet nee, je moet een goede afzet maken voor een goede registratie.

Idem hier, registratie gaat bij mij ook behoorlijk goed met de Vantage M. Pakweg dat er op 10 zwemsessies wel eens ééntje een baantje te weinig heeft geteld, maar dat vind ik heel behoorlijk.
Ik dacht inderdaad dat vooral de afstoot van belang is voor het herkennen van de baantjes. Nu, ik ben een zéér bescheiden zwemmer, dus zeker geen uitzonderlijke afstoot :-)...

20

Re: Resultaten horloge wijken af

chrisbakker schreef:
MontanaMan schreef:

Meestal registreren de horloges het aantal baantjes aan de hand van het keren, maar daarvoor moet wel een stevig keerpunt gemaakt worden. Als je keert zonder af te zetten zal hij het vaak niet registreren. Hoe gevoelig dat bij een Polar is weet ik niet, maar je zou dat eens in de gaten kunnen houden.

Idd. Zal ik ook doen, eens expliciet harder afzetten. Voornamelijk na keren dichter bij de kant.

De keerpunten zijn idd het te meten punt in variatie van richting/snelheid/onderbreking voor de polar. Vanmorgen maar één baan te weinig.
Afzet sterker en even wachten met de insteek vd arm

21

Re: Resultaten horloge wijken af

Mijn Vantage V doet ook soms moeilijk bij het tellen van keerpunten!


Nog 2 andere problemen bij mijn Vantage v :

- Handmatige stop en startmomenten kan ik niet terugvinden in de cijfers na training.
Soms plakt hij opwarming en training zelf aanéén zodak ik geen tijden kan onderscheiden.
Terwijl ik handmatig de tijd stopzet tussen beide.

- Wanneer mijn zwemtraining gesyncd wordt naar Strava, telt hij plots de rustmomenten mee in de training.
1.40/100m worden plots 2.10/100m daardoor...


Iemand die hier ook last van heeft? Wie heeft een oplossing hiervoor?
Waarschijnlijk een simpele aanpassing in sportprofiel maar ik vind ze niet.