1 Laatst bewerkt door mcguyver (16-02-19 01:34:01)

Onderwerp: Verslag marathon Breda

En dan was daar mijn tweede marathon. De door mij, via de route bouwer van strava, zelf benoemde lente marathon van Breda. Ik heb de afgelopen weken zitten schaven aan de route want probeer maar eens een mooi rondje van 42 km rondom je huis te plannen. Zonder stoplichten, drukke kruisingen etc. Daarnaast wilde ik zoveel mogelijk mooie plekjes langs. Die mooie plekjes die ik in de afgelopen  5 jaar hardlopen ben tegengekomen in Breda en haar buiten gebied. Noem het een routelint met sentiment.

Het weer is top. Ik loop in het kort en dat was een goede keuze. Mijn vuistregel is dat bij 10 graden plus ik in het kort kan gaan lopen.

Als voorbereiding had ik enkele tweewekelijkse lange duurlopen gedaan op max 147 hpm (20 25 30 35 en 25 km). En wekelijks een interval pyramide. Doel van vandaag was een sub 4. Ik vertrok rond 11 uur 's ochtends en zag opvallend veel oppas oma's en opa's met wandelwagens en liggend kleinkindvee. Omdat ik op mijn horloge navigeerde keek ik erg vaak op mijn horloge om te controleren of die het wel goed deed. Ik kende tot km 28 de route. Daarna zaten er stukken die ik op de mtb weleens had gedaan maar niet vaak. En na 30 km komt er bij mij wel een en ander vrij aan chemicalieen die mijn richtingsgevoel behoorlijk beinvloeden. Vandaar de navigatie.

Ik zette na een tijdje mijn horloge op de tempostand en merkte direct dat de huidige snelheid als een biljartbal heen en weer schoot. Er was een touw aan vast te knopen. Terwijl ik had bedacht zo vlak als plank te gaan lopen. En daar had ik inzicht voor nodig van mijn actuele tempo!

Ik denk dat en navigeren en tempo bijhouden de nauwkeurigheid van mijn Garmin niet ten goede komt. Het was de eerste keer dat ik beide activiteiten tegelijk deed. Voordeel was wel dat mijn horloge op de tempostand 40 meter voor een links- of rechtsaf dat netjes in beeld liet komen.

Onderweg een camelbag en een bidon van in totaal 2,75 l leeg gedronken. 2 repen, 1 gel en 2 dextro genuttigd. Dat was afdoende. Ik ben door het navigatiegeneuzel 2 x fout gelopen. Op zich niet erg want de totale afstand blijft 42 en een beetje.

De sub 4 niet gehaald. Op 5 min. Balen? Nu niet meer. Ik heb een paar lessen geleerd en in ruil daarvoor heb ik er wat langer over gedaan.
-ik ben te langzaam vertrokken en wilde dat inhalen tussen km 10 en km 20. Dat werd niks. Of ik had te hoge verwachtingen?
-navigeren en hardlopen op garmin fenix 5 is geen pretje. Of het een of het ander.
-mijn huidige Asics, een van de goedkoopste, voldoen echt niet. Na km 32 heb ik alleen maar pijn gehad in mijn voeten. Morgen andere Asics halen die ik altijd heb gehad. Zelf nu nog kramp in mijn voeten.
-Breda en buitengebied blijft mooi.
-42 km lopen zonder publiek is leuk, medidatief en stil. Maar de volgende marathon is weer met publiek.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: Verslag marathon Breda

Mooi verslag en experiment! Was er geweldig weer voor.

Materiaal is toch wel een dingetje bij langere afstanden. Navigatie gebruik ik wel eens, maar met tempo loopje lijkt het me niet ideaal. En na 30 van Schoorl ben ik ook op andere schoenen aan het oriënteren. Beetje in de richting New Balance Fresh Foam 1080v9 / Nike Zoom Vomero. Ik loop nu op Asics FF2.

Welke Asics heb je nu?

3

Re: Verslag marathon Breda

Asics Gel Zaraca

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Verslag marathon Breda

Knap gedaan, het lijkt mij erg pittig om op zo'n manier een marathon te lopen. Ik vind duurlopen van meer dan 25 km altijd al behoorlijk pittig, mentaal gezien. Bij een georganiseerde marathon merk ik dat ik daar veel minder moeite mee heb. De finishlijn overgaan vind ik bijvoorbeeld altijd een erg mooi moment wat me dan erg kan motiveren. Het openen van mij voordeur geeft me dan denk ik toch minder voldoening, hoewel de prestatie hetzelfde is natuurlijk.

5

Re: Verslag marathon Breda

Ik zei het al op Strava, maar ik vind het echt een heldendaad, hoor! Ik vind lange duurlopen ook mentaal zwaar, heel anders dan met anderen om je heen, en aan zo'n afstand in je eentje op tempo moet ik echt niet denken. En dan ook nog de praktische hobbels, van de route vinden en de verzorging - petje af!

Het meditatieve kan ik me dan weer wel voorstellen, al heb ik dat bij lopen boven de, zeg, 1,5 uur niet zo, bij fietsen wel, juist beter als het langer is, en  daarom fiets ik ook graag lange einden alleen zo af en toe. Goed voor m'n hoofd.

Geen last gehad van de warmte? Want het was ineens wel heel veel warmer natuurlijker, dat is altijd wel wennen.

Louise

6

Re: Verslag marathon Breda

Louise, ik had geen last van de warmte. Was precies goed.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Verslag marathon Breda

Tof! Leuk gedaan, en lijkt me inderdaad wel een uitdaging met verzorging, route uitzoeken etc. Maar heel tof dat je het voor elkaar gekregen hebt!

8

Re: Verslag marathon Breda

MontanaMan schreef:

Tof! Leuk gedaan, en lijkt me inderdaad wel een uitdaging met verzorging, route uitzoeken etc. Maar heel tof dat je het voor elkaar gekregen hebt!

Dank je

Je moet sneller dan de klos zijn.

9

Re: Verslag marathon Breda

Absoluut een prestatie van formaat ! En Breda en omgeving idd prachtig.

Petje af, zeker gezien de zaracas (ik heb die ook ooit gekocht en man man wat weinig demping...)

10

Re: Verslag marathon Breda

Netjes! En kleinkindvee... smile

Waarom die hartslag van 147? Ik vraag het omdat ik zelf bezig ben om eea te lopen op hartslag, niet op tempo. Dus wat is je max, en hoe kwam je op 147 uit?

Op het moment loop ik op Hoka's, de clifton 5. Ik heb ook de NB 880, lopen ook prima. Misschien ook aanraders?

11

Re: Verslag marathon Breda

PGN10T schreef:

Netjes! En kleinkindvee... smile

Waarom die hartslag van 147? Ik vraag het omdat ik zelf bezig ben om eea te lopen op hartslag, niet op tempo. Dus wat is je max, en hoe kwam je op 147 uit?

Op het moment loop ik op Hoka's, de clifton 5. Ik heb ook de NB 880, lopen ook prima. Misschien ook aanraders?

147 is grens van Z3. Garmin geeft die zones aan op basis van mijn maximum hartslag. Mijn max ligt op 185.

Je moet sneller dan de klos zijn.

12

Re: Verslag marathon Breda

Mooi! Daar is lopen uiteindelijk toch voor gemaakt! Weg met die drukte aan de finishlijn wink

Heb aan lange duurlopen in m'n eentje wel de beste herinneringen, maar heb een marathon nog nooit aangedurfd.
Misschien ooit in de voorbereiding op een ultra.

13

Re: Verslag marathon Breda

Lekker mcguyver! Klinkt als een goede training in een mooie omgeving. Heb je er nog een doel mee, richting een wedstrijd? Of was dit het doel? Navigeren met horloge heb ik nu 1x gedaan en beviel mij ook niet zo... Vond het vrij onduidelijk, en konniet de route en tempo etc. tegelijk zien. Heb een keer een route uitgezet op fietsknooppunten en dat beviel een heel stuk beter.

LindaRotterdam schreef:

Mooi! Daar is lopen uiteindelijk toch voor gemaakt! Weg met die drukte aan de finishlijn wink

Heb aan lange duurlopen in m'n eentje wel de beste herinneringen, maar heb een marathon nog nooit aangedurfd.
Misschien ooit in de voorbereiding op een ultra.

Heb het nu 3x gedaan in voorbereiding op ultra's, en het is mij erg goed bevallen. Afgelopen zomer van Rotterdam naar Vleuten gelopen voor familiebezoek, en op vakantie in Drenthe een grote ronde Dwingelderveld gedaan (je komt nog eens ergens met zo'n afstand!).

De laatste was vorig weekend, om 5:00 de deur uit, de wereld zien wakker worden en juist dicht bij huis rondjes Rotte en Zevenhuizerplas. Ik vind het de lekkerste trainingen, radio aan voor wat gezelligheid en lekker lopen smile

14

Re: Verslag marathon Breda

Dik2tri: dit was het doel: ervaren hoe het is om in je eentje een marathon te lopen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

15

Re: Verslag marathon Breda

mcguyver schreef:

147 is grens van Z3. Garmin geeft die zones aan op basis van mijn maximum hartslag. Mijn max ligt op 185.

Nog even doorvragen dan: wat is Z3 dan, wat voor zone-indeling hanteert Garmin? Omdat de zone voor rustige duurtraining meestal iets met een 1 heet (D1, Z1), maar het wemelt van de verschillende zone-indelingen.

Louise

16

Re: Verslag marathon Breda

De Z-zones moet je niet verwarren met de Zoladz test. Dat dacht maar dat blijkt niet zo te zijn. Zone 1 is 50% tot 60% van je maximale hartslag. Zone 2 ligt tussen 60% en 70% etc. Dat gaat door tot zone 5. Ik weet dat er ook gewerkt wordt met de letter D en dan een nummer maar verdeling daarvan ken ik niet.

Je moet sneller dan de klos zijn.