1 Laatst bewerkt door Jörgen (25-02-19 21:03:01)

Onderwerp: Carbo loader

Als alles goed gaat loop ik over een aantal weken m'n eerste marathon. M'n grootste vrees is dat ik na 35 km opeens geparkeerd sta. Reden om me eens in het eten te verdiepen, en dan specifiek het taperen. Daarbij kwam ik o.a. de (Maxim) Carbo loader tegen, om het stapelen af te toppen in de laatste dagen. Zijn er mensen die daar goede ervaringen mee hebben? Of kan ik net zo goed spaghetti eten?

2

Re: Carbo loader

Jörgen schreef:

Als alles goed gaat loop ik over een aantal weken m'n eerste marathon. M'n grootste vrees is dat ik na 35 km opeens geparkeerd sta. Reden om me eens in het eten te verdiepen, en dan specifiek het taperen. Daarbij kwam ik o.a. de (Maxim) Carbo loader tegen, om het stapelen af te toppen in de laatste dagen. Zijn er mensen die daar goede ervaringen mee hebben? Of kan ik net zo goed spaghetti eten?

Ik eet/drink geen van beide voor een marathon. Wel tijdens de marathon let ik op het eten en drinken. Waarom? Ik denk dat ik op mijn niveau (4 uur) weinig baat heb bij een extra dosis koolhydraten vooraf. Ik ken uiteraard de verhalen over pastapartys maar die zijn mij te commercieel ingestoken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Carbo loader

Wat heb je tijdens je langste duurloop gedaan ? En hoe beviel dat ?

Ik zou niet ineens gaan experimenteren voor je eerste marathon met iets dat je niet kent of eerder gebruikt hebt.

4

Re: Carbo loader

Na 35km ga je aan die carb loader niet veel meer hebben maar wel aan het vocht en de Kh die je onderweg al hebt opgenomen.

5 Laatst bewerkt door Jörgen (26-02-19 14:21:05)

Re: Carbo loader

M'n langste duurloop was 30 km (twee weken geleden), toen heb ik niet getapered. Tot de laatste km kon ik m'n tempo goed vasthouden, daarna was ik wel klaar. Training ben ik nog aan het opbouwen.

Edit: ik heb nog paar duurloopjes in de planning, wellicht ga ik eens uitproberen of het nut heeft. Inderdaad wel verstandig om geen nieuwe dingen uit te proberen op de wedstrijddag.

Tnx voor de reacties.

6 Laatst bewerkt door Louise (27-02-19 18:45:48)

Re: Carbo loader

Dat extreme stapelen is een beetje achterhaald, of althans: de meest recente inzichten zijn dat je met gewone voeding met een beetje extra accent aan zat koolhydraten komt in de dagen voor de wedstrijd - als je toch rust neemt. Zie https://www.prorun.nl/training/32491/st … -question/

En spaghetti is inderdaad net zo goed. Je lijf ziet echt niet of de glycogeen uit een lange, dunne Italiaanse deegwarenspriet (lekkere saus erbij, jummie!) komt of uit een duur potje sportvoeding.

Louise

7 Laatst bewerkt door Tri-John (27-02-19 23:41:29)

Re: Carbo loader

Louise schreef:

dunne Italiaanse deegwarenspriet

Die moet ik onthouden, ik ben namelijk dol op dunne Italiaanse deegwarensprieten!
(Met zelfgemaakte saus)

8

Re: Carbo loader

Same here, pasta heerlijk !

Alhoewel ik eigenlijk altijd volkoren (integrali) eet, schijnt de normale variant weer wat beter te verteren te zijn / om te zetten naar energie voor een lange duurinspanning.

Zou verder een strak voedingsplan maken om iig genoeg tijdens je marathon binnen te krijgen.

Zelf eet ik 's ochtends graag pannenkoeken voor een lange(re) loop of fietstocht. Lekker en makkelijk weg te werken.

9

Re: Carbo loader

Ikzelf ben voor een wedstrijd dan weer geen liefhebber van pasta (anders natuurlijk wel) krijg er vaak een opgeblazen en onaangenaam gevoel van dus heb liever rijst of aardappelen.

10

Re: Carbo loader

Gewoon geen gekke dingen doen. Ik las laatst dat tijdens langere wedstrijden deelnemers vaker last krijgen door te veel te eten dan door te weinig. Echt goed 'stapelen' voor een wedstrijd is een kunst op zich en zoals Louise schrijft zijn de nieuwste inzichten dat je dit zeker niet extreem moet doen. De keren dat ik hier zelf mee experimenteerde voelde ik me enorm opgeblazen en lethargisch en dus niet echt prettig. Het enige wat ik nu doe voor een langere wedstrijd zoals een marathon of een ironman is een iets groter maar makkelijk verteerbaar ontbijt. Het enige wat ik in de dagen voor de wedstrijd doe is het vermijden van voeding die op mijn darmen kan werken (zoals bladgroenten of te kruidig eten). Dineren met een bord spaghetti met kaas is heel saai maar wel veilig (of met rijst zoals ronnyke schrijft, zelfde calorische waarde als pasta).

11

Re: Carbo loader

davidr schreef:

Alhoewel ik eigenlijk altijd volkoren (integrali) eet, schijnt de normale variant weer wat beter te verteren te zijn / om te zetten naar energie voor een lange duurinspanning.

Dat is het volgens mij niet precies, of niet alleen  - bezwaar tegen de vezels van de volkoren variant is dat dat volume is dat wel in je darmen zit maar waar je verder geen energie uithaalt. In normale omstandigheden beter voor je darmen, maar als je met zo min mogelijk ballast aan de start wilt staan, kun je beter de witte variant kiezen. Of aardappelen, rijst of brood, ja - pasta heeft nogal de reputatie, maar verder maakt dat niet niet veel uit.

En verder inderdaad: volgens mij is het risico op zwaar, vol en opgeblazen raken de belangrijkste reden om dus niet meer dat hele erge stapelen te propageren. Bij mij gaat pasta prima, ben ik ook dol op, maar rijst ook. Aardappelen iets minder omdat ik die minder lekker vind en er dus minder van eet. Ik moet voor mijn darmen vooral oppassen met van die moeilijk verteerbare groentes als kool en prei.

Louise