26

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Wat fijn dat je veel minder last hebt !

Heb je tips voor oefeningen met de foamroller ? Ik heb er sinds deze week ook een en wil preventief 2 of 3 x per week er mee aan de slag.

Hopelijk kan de sportarts je verder helpen.

27

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Lastig zo'n langdurige blessure zonder duidelijke oorzaak. Goed te horen dat er vooruitgang inzit, maar jammer dat het nog niet volledig over is en je er ook nog rekening mee moet houden in de trainingload. Hopelijk kun je met de sportarts de laatste stappen naar volledig herstel zetten.

28

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Dank voor de reacties!

@Davidr
Het is afhankelijk van welke lichaamsdelen of spiergroepen je wilt behandelen. Ik gok je (boven)benen. Ik heb wat oefeningen gekregen via de fysio die vergelijkbaar zijn met https://www.youtube.com/watch?v=nO1VRTv-GJs Een paar dingen die ik (ongefundeerd) ervaren heb zijn;

- Uitsluitend doen als je spieren warm zijn. Dus na het sporten bijv.
- Niet meteen je hele gewicht er op gooien. Je mag het wel voelen, maar echte pijn werkt naar mijn mening averechts.- Bouw het op.
- Niet te lang doorgaan.
- De fysio zei mij richting het hart de druk op te voeren en visa versa de druk te verlichten. Een onderbouwing was niet er echt. Ik doe het wel, maar wellicht is dit een nutteloos advies.

@Montanaman
Thanks! De beste man vraagt een vermogen, dus ik ben benieuwd naar de meerwaarde tov bijv. een(sport)fysiotherapeut. Wel jammer dat we in Nederland (zelfs met ruim aanvullende verzekering) fors mogen betalen voor herstel om gezondheid na te streven en te sporten. Ter illustratie, de zorgverzekeraar vergoedt een sportarts uitsluitend tot de grens van 'uitvoer dagelijkse werkzaamheden' NIET tot 'pijnvrij sporten'. Kortom, de kans is groot dat ik de 165 euro per sessie zelf mag betalen. Maar goed, dat is een andere discussie.

29

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Zeker interessante discussie, maar blessure-consulten bij de sportarts zitten gewoon in de basisverzekering, hoor. Nouja, je eigen risico gaat er wel vanaf, maar verder wordt het vergoed. Zie https://www.sportgeneeskunde.com/vergoedingen

Mijn vage heup-bekkenblessure bestaat al bijna 4 jaar en ik heb in die periode wel een aardig kapitaal weggedragen naar de chiropractor. Ik zou daar ook graag minder afhankelijk van zijn, heb ook al van alles geprobeerd, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt. Ik heb net ook osteopathie geprobeerd, maar daar is het niet beter van geworden, mogelijk zelfs slechter.

Hopelijk heb jij baat bij de sportarts!

Louise

30 Laatst bewerkt door ic3d (05-03-19 11:08:54)

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Ik vond de vergoedingsgrens érg vaag bij mijn zorgverzekeraar. Dit staat letterlijk in de brochure:

"...De norm daarbij is dat u (weer) kunt voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen of de Fitnorm. Deze norm geldt voor de gehele bevolking. Dit is het eindpunt voor vergoeding van de zorg uit de basisverzekering. Als de sportarts u verder behandelt of adviseert, omdat u ook weer wilt kunnen sporten, valt dat buiten de vergoeding. De basisverzekering vergoedt ook geen begeleiding voor het verbeteren van uw sportprestaties."

Aanvullende deze tabel:

https://i.ibb.co/vQQ3yGm/vergoeding.png

31

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Beste ic3D,

Ik heb even heel snel je klachten en de reacties gescand. Als ik het goed begrijp komen je knieklachten voort uit het fietsen en niet zozeer uit het lopen. Je geeft aan met een rpm van ongeveer 80 te fietsen en vaak korte, intensieve trainingen te doen.

Mijn advies is om eerst naar de afstelling van je fiets en specifiek je zadelhoogte en schoenplaatjes te kijken. De blessure is éénzijdig, wat kan duiden op een verkeerde links/rechtsbelasting. Ofwel de bewegingsketen van het ene been is niet gelijk aan de bewegingsketen van het andere been.

Mijn advies:
- Check je schoenen en schoenplaatjes ivm goede ondersteuning en slijtage (zolen van de schoenen, inlegzooltjes, versleten schoenplaatjes)
- Zoek samen met een bikefitter uit of zadel/schoenplaatjes/etc. voldoen aan de bewegingsruimte die beide benen nodig hebben;
- Check je pedaaltechniek (maak je de juiste beweging en met de juiste belasting), brengt je rpm omhoog tot minimaal 90 op een kleinere versnelling (dus minder weerstand)
- Bouw je trainingen anders op: minder kort en intensief (met waarschijnlijk hoge intensiteit/belasting).

Ben je woonachtig in de omgeving Rotterdam, dan kan ik hier mogelijk mee helpen.

Succes!

Unlock your potential, be your best!

32

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

ic3d schreef:

Ik vond de vergoedingsgrens érg vaag bij mijn zorgverzekeraar. Dit staat letterlijk in de brochure:

"...De norm daarbij is dat u (weer) kunt voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen of de Fitnorm. Deze norm geldt voor de gehele bevolking. Dit is het eindpunt voor vergoeding van de zorg uit de basisverzekering. Als de sportarts u verder behandelt of adviseert, omdat u ook weer wilt kunnen sporten, valt dat buiten de vergoeding. De basisverzekering vergoedt ook geen begeleiding voor het verbeteren van uw sportprestaties."

Aanvullende deze tabel:

https://i.ibb.co/vQQ3yGm/vergoeding.png

Dan zit het bij mij misschien in de aanvullende verzekering, maar zowel fysiotherapie bij blessures en terugkomen in sport, als een sportmedische keuring worden vergoed.

33

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Ik zou het even navragen bij een onafhankelijke partij (Consumentenbond o.i.d.). Als iets in de basisverzekering zit, mag een zorgverzekeraar daar volgens mij geen eigen draai aan geven. Ik heb even in  m'n eigen polisvoorwaarden gekeken (DSW) en ik vind zo'n beperking niet, hoor. (Voor een beetje sporter is voldoen aan de beweegnorm ook wel absurd minimaal trouwens.)

Louise

34 Laatst bewerkt door Sandra86 (08-03-19 21:17:13)

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Ik heb het opgezocht, staat op de website van zorginstituut Nederland: https://www.zorginstituutnederland.nl/p … keringswet

Paragraaf 3.2 komt wel (ongeveer) overeen met wat je zorgverzekeraar zegt:

"Voor de sportgeneeskunde is het echter wel nodig, omdat deze zorg zich zowel kan richten op een algemene populatie als op een specifieke (top)sportpopulatie. We moeten binnen het sportgeneeskundig domein dan ook aangeven waar de zorg voor een algemene populatie ophoudt en waar de specifieke sport-zorg begint.

Om het voorbeeld van een sportblessure te noemen: een blessure aan een knie ten gevolge van een voetbalwedstrijd is een zorgvraag die binnen het domein van de Zorgverzekeringswet behandeld kan worden. Voetballen is immers niet voorbehouden aan een kleine groep ‘topsporters’, maar een gebruikelijke recreatieve tijdsbesteding en onder de Zorgverzekeringswet maakt het niet uit hoe een zorgvraag ontstaat.7 De behandeling van deze zorgvraag wil de betrokkene in staat stellen, zoveel als mogelijk, weer te gaan bewegen. De behandeling is er echter niet op gericht om de verzekerde weer per se te laten voetballen, en zeker niet om hem beter te laten voetballen dan voorheen. De verzekerde kan ook niet verlangen dat koste wat het kost zorg vergoed wordt die hem in staat stelt weer het oude niveau van presteren te bereiken. Deze noties moeten wij vertalen in het eindpunt van
de sportgeneeskundige behandeling. Wij hanteren hiervoor in dit standpunt de Nederlandse Norm Gezond Bewegen en/of Fitnorm, overeenkomstig de opvatting van de sportartsen hierover. De sportarts geeft een patiënt een behandeladvies om hem in staat te stellen, zoveel als mogelijk, (weer) te voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen en/of Fitnorm. Deze norm geldt voor de gehele bevolking en kan uit dien hoofde het eindpunt van zorg onder de basisverzekering aangeven."

Ik denk dat het dus ook afhankelijk kan zijn van hoe flexibel je sportarts ermee om wil gaan...

35

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Sandra86 schreef:

Ik denk dat het dus ook afhankelijk kan zijn van hoe flexibel je sportarts ermee om wil gaan...

Dat lijkt mij ook ja. Ik heb er in elk geval niks over gehoord of van gemerkt, terwijl ik nogalliefst op de fiets naar de sportarts toe was, 12,5 km enkele reis, dus ik voldeed moeiteloos aan de fitnorm. Maar vergoed kreeg ik het wel, hoor. Wat ik zei: voor een beetje sporter is die norm belachelijk minimaal, zeker als je meerdere sporten doet.

Louise

36 Laatst bewerkt door ic3d (11-03-19 13:02:10)

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Dank allemaal voor het meedenken en zoeken!

De sportarts lijkt geen vervolg te krijgen. Hij heeft mijn verhaal aangehoord en een paar minuten gekeken. Op basis hiervan kon hij concluderen dat het slijtage is van het kniegewricht / kraakbeen, wat her en der opgevangen wordt en dus her en der overbelasting / last veroorzaakt. Tips waren op hoge cadans fietsen (ipv kracht) en intensiteit / duur verlagen. Eventueel tapen, een brace en zooltjes (tapen doe ik voor wedstrijden en zooltjes heb ik via een podo). Oefeningen en fysio hadden geen zin zei hij.

Op dat moment leek dit logisch. Hij was immers de énige van iedereen die ooit naar mijn knie gekeken heeft, die binnen 1 seconden een pijnlijke plek wist te vinden door er op te drukken. Twee fysio's, huisarts, osteopaat maar ook ik zelf zijn hier niet in geslaagd. In dat opzicht had ik dus vertrouwen. Aan de andere kant vind ik het achteraf ook een vrij snelle conclusie. Op de röntgenfoto is immers geen enkele vorm van slijtage te vinden, hier is specifiek naar gezocht in het ziekenhuis. Ook is er een echo gemaakt, met de kanttekening dat deze door de fysio bekeken is, niet door een arts, maar ook hier was niets afwijkends op te zien. Daarnaast gaat het (heel langzaam maar zeker) wel steeds een beetje beter, met ups en downs.

Kortom, ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Hoge cadans probeer ik al, maar het moet van de sportarts nog hoger, dus dat ga ik zeker doen. Maar verder... Voor een second opinion zal ik weer terug naar de huisarts moeten met een nieuwe verwijzing naar een nieuwe sportarts.

@DeCoach
Dank voor de reactie! Ik heb zooltjes op maat laten maken door de podotherapeut. Ik tik soms met mijn knie licht naar binnen bij het fietsen. Hier probeer ik op te letten en de zooltjes zouden dit moeten corrigeren. Qua schoenplaatjes heb ik de meest flexibele variant, ik heb mij laten vertellen dat dit in mijn geval de beste keuze-optie is.

Mijn cadans lag op +/- 80, echter dit was al na een aantal weken hierop trainen. De problemen zijn ontstaat op een cadans van +/- 65. Op het zwaarste verzet voor en achter continue knallen. Dom achteraf natuurlijk. Ik ga heel gemakkelijk weer terug richting de 70, dus moet continue letten op de 80. Ik ga het nu op 90 proberen. Dit zal mij snelheid kosten (ik ben conditioneel minder sterk in omwentelingen maken dan stampen), maar het moet.

37

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Ik kreeg vorige week toevallig ook 'slijtage' naar mijn hoofd geslingerd, schrok ik van, maar een andere fysiotherapeut verklaarde dat meteen tot onzin (wat ik zelf al dacht) en dat bevestigde weer eens mijn indruk dat dat typisch iets is wat bepaalde artsen en therapeuten roepen als ze het niet weten. Ik zou dat inderdaad ook nooit zonder second opinion en/of bewijs op een foto e.d. geloven/accepteren.
Maar ik kan me voorstellen dat het een frustrerende zoektocht is!

Louise

38

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

Je schreef:

Mijn cadans lag op +/- 80, echter dit was al na een aantal weken hierop trainen. De problemen zijn ontstaat op een cadans van +/- 65. Op het zwaarste verzet voor en achter continue knallen. Dom achteraf natuurlijk. Ik ga heel gemakkelijk weer terug richting de 70, dus moet continue letten op de 80. Ik ga het nu op 90 proberen. Dit zal mij snelheid kosten (ik ben conditioneel minder sterk in omwentelingen maken dan stampen), maar het moet.

@ic3d: Verstandig om het aantal omwentelingen te vergroten. Dat hoeft geen snelheid te kosten, als je hier specifiek op traint. Kijk maar eens op youtube naar het koffiemolentje van Lance Armstrong. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mountainbikers de meest efficiente fietsers zijn, omdat ze veel omwentelingen gebruiken op de klimmetjes.

Mijn suggestie: start met 90 omwentelingen op een relatief klein verzet (weinig weerstand) en train je spiergeheugen om de beweging volledig te beheersen. Voer dan langzaam de weerstand op (bijvoorbeeld in bloktrainingen). Je zult merken dat met een hoge omwenteling en steeds grotere verzetten de snelheid makkelijk opgevoerd kan worden. Je kunt eventueel ook je versnellingsratio's aanpassen door kleinere tandwielen voor en achter te gebruiken. Dat helpt in de souplesse.

Unlock your potential, be your best!

39

Re: Doof gevoel en pijn onderkant / binnenkant knie

DeCoach schreef:

Je schreef:
Mijn suggestie: start met 90 omwentelingen op een relatief klein verzet (weinig weerstand) en train je spiergeheugen om de beweging volledig te beheersen. Voer dan langzaam de weerstand op (bijvoorbeeld in bloktrainingen). Je zult merken dat met een hoge omwenteling en steeds grotere verzetten de snelheid makkelijk opgevoerd kan worden. Je kunt eventueel ook je versnellingsratio's aanpassen door kleinere tandwielen voor en achter te gebruiken. Dat helpt in de souplesse.

Dank voor het advies, ga ik mij zeker aan houden!