1

Onderwerp: PitStop voor tubeless

Ik ben momenteel mijn digitale boodschappenmandje aan het volstoppen met spulletjes voor het volgende seizoen, vooral om mijn TT fiets weer klaar te krijgen. Dit seizoen heb ik zonder pitstop rondgereden, maar dat voelt niet prettig. Omdat ik geen idee heb wat ik moet kopen aan jullie de vraag?

Wat voor flesje, potje, spuitbusje hebben jullie bijdehand om onderweg jullie tubeless te repareren?

-- M

2

Re: PitStop voor tubeless

Ik heb net vorige week Joe's no flat eco sealant getest in normale butyl binnenbanden en in een tube met latex binnenband. Ik was extreem onder de indruk. Officieel is dat tubeless mountainbike sealant (groot volume, lage druk) die gaten tot 6mm zou moeten dichten maar zelfs in butyl race binnenbanden met heeft dit spul een enorm goede werking. Goed als in, je kunt er een schroevendraaiertje insteken. Als je de binnenband preventief vult met 30ml sealant loopt die met een schroevendraaier lek leeg tot 1,5 bar en dan pomp je hem weer op tot 7bar en dan ga je weer. Daarna kun je er trouwens nog 3x met een spijkertje en 3x met een schroevendraaiertje insteken dus 30ml sealant heeft heel veel werking. Maar steek vervolgens niet met een spijker door de wang van de band tot hij er aan de andere kant weer uit komt, dan is het gebeurd...  tongue

Het spul zou geen klompen geven als het uitdroogt in de band en het zou ook geen velgen en binnenbanden beschadigen. Het is dus ook preventief al te gebruiken. Het zit ook in een handig flesje dat ook onderweg nog te gebruiken is, mits je even zo'n ventieluitdraaidingsboemsdingetje meeneemt.

Je wilt trouwens geen pit stop van vittoria mee of andere sealants die gewoon door het ventiel gespoten kunnen worden. Dat betekent namelijk dat er geen korreltjes in de sealant zitten. Voor een sealants die een redelijk groot lek kan repareren moet je altijd het ventiel er uitdraaien om de sealant in de binnenband te laten lopen. Er zitten namelijk kleine korreltjes in die een redelijk groot gat weten te verstoppen.

Oh, en in tubeless heeft iedere sealant het stukken makkelijker dan in een butyl binnenband dus ik denk dat deze sealant het heel goed zal doen in tubeless.

3 Laatst bewerkt door mstyz (06-10-15 21:23:57)

Re: PitStop voor tubeless

Thanks Thijs.

Ik wil niet preventief werken. Dat heb ik eerder gedaan voor een normale binnenband, maar elke bij het volpompen kwam er wat van dat plakspul uit.... En ook in mijn pomp. Dus dat niet meer.

Moet dan dus nog wel zo'n 'ventieluitdraaidingsboemsdingetje' regelen. ;-)

-- M

4

Re: PitStop voor tubeless

Niet dat ik persoonlijk ervaring met tubeless heb, maar krijg je die onderweg weer aan de praat als je een band plat hebt staan? CO2 is niet de beste manier om een sealant te laten werken en een handpomp geeft toch nooit genoeg druk ineens of vergis ik me?
Ik had geen probleem met sealant in de band. Gewoon ventiel boven zetten als je pompt. Het grote voordeel van tubeless is toch juist dat je een sealant goed kan laten werken en dat je dan bijna nooit lek rijdt?

5

Re: PitStop voor tubeless

Ik had altijd gedoe dat de sealant er uit kwam of het stuk na het ventiel verstopte. Best wel bijzonder om een ventiel er uit te draaien en de band vol bleef. Kreeg er toen ook geen lucht bij. heb uiteindelijk maar met een naald door de ventiel gat moeten prutsen om een gaatje in de sealant te te kijgen. De sealant zelf bleek dus behoorlijk goed te werken, maar voor mij meer gedoe dan dat het waard was.

Een van de redenen voor mij om weer terug te gaan naar clinchers.

6

Re: PitStop voor tubeless

Oud topic, maar beter dan weer een nieuwe starten voor hetzelfde.

Is de status nog steeds zo als 4 jaar geleden? Ik hoor heel veel wisselende verhalen over het preventief inbrengen. De ene helft klaagt dat het ventiel dicht komt te zitten en het een enorme zooi geeft als je een lek hebt (het schijnt er uit te spuiten) de ander heeft nergens last van en vindt het geweldig.

Werkt sealant ook ná lek rijden, dus niet preventief? En werkt het in butyl of uitsluitend in latex? Hoe zit het met CO2 (onderweg)? Kortom, ik ben benieuwd naar ervaringen!